Oneindige riedel sociale contacten

21-04-2021 16:09 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iets waar ik tegen aan loop de laatste tijd..
Ik heb een fijne vriend, werk, studie en sport daarnaast graag dagelijks.
Momenteel merk ik, dat ik elk weekend iets sociaals ”moet” doen, omdat dat verwacht wordt, vriendinnen/vrienden van vriend/schoonouders/familie willen afspreken. Op het moment dat de één geweest is, is de volgende alweer aan de beurt, met als gevolg dat ik dit echt als “moetje” begin te zien.. ik haal daarnaast momenteel ook niet dusdanig veel energie uit al deze contacten, anders zou dit niet zo voelen. Voor mijn gevoel trekken mensen aan mij, ook als ik aangeef dat het nu even als teveel voelt. Op dat moment plan ik het gewoon om er even vanaf te zijn en dus te pleasen.
Het gevoel van altijd iets moeten om anders het gevoel te hebben tekort te schieten benauwd mij en geeft stress.
Nu is het niet zo dat iedereen energie kost, ontzettend fijn vind ik het om met m’n zussen/moeder en bepaalde vriendinnen te zijn. Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit topic, wellicht iets aan herkenning of tips..
Ik ben vrij introvert en vermaak mezelf veel te goed en ben daarnaast snel overprikkeld na sociale afspraken en heb ik naast werk/studie écht tijd nodig om bij te komen..
Excuus voor dit zeurderige topic en ik besef dat omringd zijn door mensen ook een bepaalde rijkdom is.. alleen ervaar ik het niet zo op dit moment.
Je moet helemaal niets, het is jouw leven en jij bepaalt hoe je dat inricht! Ik werd bijvoorbeeld knettergek van al die verplichte (kinder)verjaardagen waar we telkens heen gingen, dat kost me elk weekend uren. Dat heb ik tegen mijn vrouw verteld en gezegd dat ik niet meer mee ga, misschien heel sporadisch nog ...
Leren om 'nee' te zeggen zal hoger op je prioriteitenlijstje moeten staan. Daar zul je de rest van je leven profijt van hebben. Op zich heb je met de pandemie nu een goed excuus om dat eens wat vaker te oefenen.
Niet om naar te doen hoor... Maar misschien moet je niet zozeer klagen dat mensen tijd met jou door willen brengen, maar klagen dat je er niet goed in bent om grenzen aan te geven.

Verleg de aandacht naar jezelf: Waar heb je zin in, wanneer en met wie? Als Pietje of Klaasje niet voortkomt in die plannen, dan dus even niet. Plan momenten voor jezelf in, om ervoor te zorgen dat je tot rust komt en oplaadt.
Pinaco schreef:
21-04-2021 16:17
Niet om naar te doen hoor... Maar misschien moet je niet zozeer klagen dat mensen tijd met jou door willen brengen, maar klagen dat je er niet goed in bent om grenzen aan te geven.

Verleg de aandacht naar jezelf: Waar heb je zin in, wanneer en met wie? Als Pietje of Klaasje niet voortkomt in die plannen, dan dus even niet. Plan momenten voor jezelf in, om ervoor te zorgen dat je tot rust komt en oplaadt.
Eens met dit. Dit doe je allemaal zelf
Degenen waar je geen energie van krijgt: skippen.
Gewoon: nee, ben moe, heb al andere afspraken, dit weekend plan ik niks, etc.
Je kunt ook teveel sociale contacten hebben.
ik geef mn bek ook maar een douw
Nee leren zeggen.
Leuker ook voor de mensen met wie je afspreekt terwijl je dat dus helemaal niet wil.
Bijzonder, zo in coronatijd.

En nee, ik kan niet, is ook een antwoord.
Het is je goed recht om me-time te nemen.

Een ding zou ik wel willen adviseren : wees er gewoon eerlijk over en zeg dat je even geen zin hebt.

Weinig irritanter dan mensen die altijd in woorden zeggen dat ze overal enorm graag bij zijn, maar in daden aan alle kanten uitstralen dat dit eigenlijk niet zo is. Kom er dan gewoon voor uit.
Leer nee zeggen en zeg gewoon dat je even een keer een weekendje niks wilt!
Daar is helemaal niks ergs aan.

En plan lekker elke week minimaal een avondje voor jezelf. Ik vind dat heerlijk, lekker in bad, series kijken of waar ik ook zin in heb.
Weinig toe te voegen aan de adviezen van mijn voorgangers! Gewoon eerlijk zeggen dat je even niets wilt afspreken, echte vrienden zullen dat echt wel respecteren en zo niet, echt hun probleem!
IN welk binnenland woon jij, dat er geen Corona heerst? en hoe kom ik daar?

Verder: leer "nee"zeggen, daar wordt een mens gelukkig van
Ik heb al andere plannen..

Klaar
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Ik zit in een lockdown. Dat kan ik van harte aanbevelen als je je sociale contacten wil minimaliseren.
Pinaco schreef:
21-04-2021 16:17

Dit! Je kunt misschien wel vinden dat ze jou niet steeds moeten vragen of overhalen, maar jij bent de enige die jouw agenda volledig weet en de grenzen kan bewaken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hier ben je helemaal zelf bij. Niemand verplicht je elk weekend wat af te spreken. Bedenk dat ‘nee, ik kan niet’ ook een antwoord kan zijn op een uitnodiging en zorg dat je regelmatig eens een weekend niks hebt ingepland.
Nee leren zeggen. En dan niet: ik heb wat anders, maar gewoon: ik wil de weekenden voor mezelf. Ik wil lekker:

- uitslapen
- rommelen in huis
- lezen
- bankhangen
- wassen en andere huishoudelijke taken
- wandelen
- kapper etc.

Genoeg dingen dus om je rust te pakken. Echt, ik was ook zo, want anders was ik niet hip ofzo. Je moet wat 'doen' vinden anderen. Nutteloos ouwehoeren waarvan ik doodop werd en 's nachts niet kon slapen door de drukte. Ik moet helemaal niets behalve tijd voor mezelf:-) En wow, wat is dat fijn. Die avondklok en geen bezoekers doen me helemaal niets.
Nee, niet herkenbaar. Door corona zijn onze sociale contacten zodanig beperkt dat we echt bewust mensen moeten bellen/appen om af te spreken omdat we anders gerust wekenlang niemand privé zien.
TO ik ben ook een enorme pleaser die ook altijd maar ja neigt te zeggen tegen alles in iedereen om er maar vanaf te zijn.
Ik herken dus heel veel in wat je schrijft.

Ik ben overigens chronisch vermoeid en ik krijg het dubbel terug als ik over mijn grenzen ga en ik ben daarom al een paar jaar bezig om nee te leren zeggen, dat lukt lang niet altijd maar de keren dat het lukt merk ik dat ik helemaal geen boze reacties krijg en/of afgewezen wordt. (Waar ik natuurlijk wel bang voor ben :$)
En dan hoef ik het niet eens uit te leggen. (Dat is meteen een tip; zeg beleefd 'helaas dat gaat mij niet lukken' of nee sorry ik kan niet' of iets in die richting maar ga het niet uitleggen want dat hoeft helemaal niet.
Verder heb ik niet echt tips voor je, maar ik herken het heel erg, ik vond en vind het ook nog steeds erg lastig en ik moet het blijven trainen.

Oww misschien heb ik toch een tip; op het moment dat iemand iets vraagt dan zeg je denk ik (althans zo werkt dat bij mij) of te snel ja en krijg je later spijt of je komt in een enorme 2 strijd met jezelf.
Mijn tip: zeg dat je er overna denkt en er later op terug komt en slaap er een nachtje over. Als het niet goed voelt, niet doen.
Madeliefjees schreef:
21-04-2021 16:26
Degenen waar je geen energie van krijgt: skippen.
Gewoon: nee, ben moe, heb al andere afspraken, dit weekend plan ik niks, etc.
Je kunt ook teveel sociale contacten hebben.
Dit.

Ik had het ook hoor TO, elk weekend had ik iets te doen. Durfde en wilde geen nee zeggen maar toen (oa) dit resulteerde in een burn-out heb ik echt flink op de rem moeten trappen.

Leer je grenzen aan te geven want een ander doet het niet voor je. Succes!
Eigenlijk vind ik juist 1 van de voordelen van de corona-tijd dat er een soort van automatische scheiding plaats vindt tussen enerzijds vrienden en anderzijds mensen die dat dus eigenlijk niet zijn (kennissen). En ben ik blij met de verdieping in juist die relaties die dat met zich meebrengt.
Ik herken het niet echt, ik ben eigenlijk altijd gewoon heel erg duidelijk. Het grappige is echter dat de mensen die mij wel kennen ook echt wel begrijpen als ik zeg 'joh, ik ben compleet gesloopt, is over een paar weken ook goed'. Sterker nog, dat maakt dat het voor beide kanten ook makkelijk is om aan te geven als je gewoon echt even geen zin of energie hebt. Dus het komt bij mijn vrienden wel voor van beide kanten dat we soms gewoon toch even afzeggen.

Je kan ook gewoon zeggen dat je druk bent als mensen je vragen of gewoon niet kan, dat je met iemand anders een afspraak hebt (die iemand anders ben je zelf :biggrin: ). Of zeggen dat je nog even moet kijken of je kunt en het later laat weten, dan geef je jezelf meer ruimte om na te denken of je die afspraak wil laten doorgaan ja of nee.

Contacten met mensen die dit niet snappen of accepteren zijn sowieso je energie niet echt waard imo
Lijstje maken van je 'vrienden' en degene waar je geen energie van krijgt doorstrepen. Ze daarvan op de hoogte brengen en dan heb je zo weer meer ruimte en tijd.
Thalas schreef:
21-04-2021 17:18
Ik zit in een lockdown. Dat kan ik van harte aanbevelen als je je sociale contacten wil minimaliseren.
Dit.
Als je je aan de regels had gehouden de afgelopen tijd, dan viel het wel mee met die sociale contacten. En ging je ook niet samen met je vriend op bezoek, want dat mocht niet.
AliM schreef:
21-04-2021 18:30
Eigenlijk vind ik juist 1 van de voordelen van de corona-tijd dat er een soort van automatische scheiding plaats vindt tussen enerzijds vrienden en anderzijds mensen die dat dus eigenlijk niet zijn (kennissen). En ben ik blij met de verdieping in juist die relaties die dat met zich meebrengt.
Dit is mij ook wel duidelijker geworden sinds Corona, voor wie ik belangrijk ben en voor wie wat minder om wat voor redenen dan ook.
(Ik ben bewust kinderloos, en alleen en veel mensen om mij heen hebben wel gezinnen gesticht. Daar heb ik niet veel meer mee gemeen en die mensen hebben hun focus ook gewoon ergens anders. Wat ik volkomen snap en accepteer, maar echt leuk vind ik het niet)
En dat heeft voordelen maar ik vind het ook confronterend en niet leuk...
Mjah zo weet je idd wel waar je je op focussen moet, ik ben 38 en 10 maanden en ik heb geen zin meer in vriendschappen waarbij ik steeds initiatief moet nemen.
Trouwens nu ik het over het kindergedoe is, ik ging tot nu toe naar ieder feestje waar ik uitgenodigd werd, omdat ik dus geen nee kon zeggen. Echter op de meeste feestjes stikt het van de kleine kinderen. En ik heb daar geen hekel aan maar ik val als ongeveer enige kinderloze enorm buiten de boot. Ik weet heus wel dat ik me daar niet ongemakkelijk om hoef te voelen maar dat doe ik wel.
Ik heb dus besloten dat ik niet meer naar die feestjes ga waarvan ik van te voren al weet waar het stikt van de leeftijdsgenoten met kleine kinderen die het alleen maar daar over hebben. En als ik dan mensen teleurstel, jammer de bammer maar daar komen ze wel overheen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven