Vreemdgaan: vertellen of niet?

22-04-2021 21:26 110 berichten
Naar aanleiding van een topic over vreemdgaan vroeg ik me af wat jij zou doen als je zeker weet dat de partner van je beste vriend(in) of van een familielid vreemdgaat. Zou je het vertellen of niet? En waarom wel/niet?

Zelf weet ik van iemand die heel dichtbij staat dat ze vreemdgaat. Haar partner ken ik ook heel goed. Ik houd de informatie voor me omdat ik niet vind dat het aan mij is om zoiets te vertellen. Hun relatie, hun verantwoordelijkheid.

Als ik anderen hoor dan kiezen ze er voor om het wel te vertellen. Hoe staan jullie er in?
viva-amber schreef:
23-04-2021 11:55
Misschien maakt een het wel uit. Ik ken mensen met een open-relatie die dat verder privé houden en die niet willen dat iederen dat weet.
Waarom zou je de hele tijd met je neus in zaken gaan zitten die je niet aan gaan?
Maar waarom zou iedereen dat moeten weten dan?

Ik zou dat sowieso alleen gaan zeggen tegen mijn echt goede vrienden en mijn zus of ouders. Verder aan niemand.
Van de meeste weet ik wel of ze een open relatie hebben of niet. En als ik dan verkeerd zit, weet nog steeds niet iedereen het. Alleen zij en ik en de partner. Ik zou daar verder ook niets van vinden en klaar.

Jij maakt er zelf in je argumentatie steeds een heel dramading van met allerlei aannames en daar dan weer aannames over.
Is prima, is voor jou de reden om niets te zeggen.

Voor mij heeft het alleen niets waardoor ik van gedachten zou veranderen.
Alle reacties Link kopieren
ik denk van niet want daarvan weet ik ook niet wat de afspraken zijn. Ik zou wellicht wel ‘onhandige opmerkingen’ kunnen maken over hetgeen ik had gezien (‘Ja vond jij dat ook een leuke stad? Ja we zagen je gisterenmiddag X, met die blonde vrouw...collega?’).

.....echt :facepalm:

Walgelijk gestook. Ik heb ook weleens 1 op 1 met een getrouwde collega op een terras gezeten (zakelijk gesprek). Het hele idee dat een dan zo een vriendin langs loopt die het gebruikt om in gezelschap te gaan zitten stoken...echt walgelijk. Alsof mensen geen leven mogen hebben buiten hun huwelijk.

Als je nou echt "bemoeizucht ballen'' hebt dan loop je naar het tafeltje en zegje hallo Hans, ik ben een vriendin van je vrouw. Ik kwam even checken of je niet vreemgaat.

Het zegt eigenlijk alles over je eigen onzekerheid die hele ongefundeerd infantiele jacht op 'gemene liegende vreemdgangers'.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kroonprinses schreef:
22-04-2021 21:26
Naar aanleiding van een topic over vreemdgaan vroeg ik me af wat jij zou doen als je zeker weet dat de partner van je beste vriend(in) of van een familielid vreemdgaat. Zou je het vertellen of niet? En waarom wel/niet?

Zelf weet ik van iemand die heel dichtbij staat dat ze vreemdgaat. Haar partner ken ik ook heel goed. Ik houd de informatie voor me omdat ik niet vind dat het aan mij is om zoiets te vertellen. Hun relatie, hun verantwoordelijkheid.

Als ik anderen hoor dan kiezen ze er voor om het wel te vertellen. Hoe staan jullie er in?
Ik wil de vraag even anders stellen. Stel: ik weet van jullie partners dat ze vreemdgaan. Zou je dan willen dat jou ging vertellen? Ik ben benieuwd of de antwoorden hetzelfde zullen zijn.

Ik zou het n.l. wel graag weten, alleen al om zelf de keus te hebben om het te geloven of niet en de keus wat ik er mee wil doen. Die keuze heeft je partner namelijk weg genomen.
Het ligt bij mij volledig aan de band met de persoon. Een vriendin van mij ging ooit vreemd. Ik heb gezegd dat ze er beter mee kon stoppen en dat ik er niet achter stond. Overigens ben ik niet bevriend met haar man, dus zeg ik niks tegen hem. Als ik het zou weten van hem, zou ik het wel tegen haar zeggen. Lullig, maar zij is mijn vriendin, ik heb verder niks met hem.
CharlotteCcc schreef:
23-04-2021 12:35
Ik heb gezegd dat ze er beter mee kon stoppen en dat ik er niet achter stond.
Ze is toch niet met jou getrouwd?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind soms ook wel dat er snel conclusies getrokken worden. Ik heb ooit na werktijd een terrasje gepakt met een mannelijke collega. Kennelijk had een bekende me gespot en voordat ik thuis was, was er al een bericht uitgegaan naar mijn vriend. Dus ik zei dat dat met Pietje was. Niks aan de hand. Maar voor sommige mensen is het dus heel raar als een man en een vrouw die niet samen zijn samen een terrasje pakken of dingen doen.
viva-amber schreef:
23-04-2021 12:36
Ze is toch niet met jou getrouwd?
Nee, maar ze vertelde er van alles over en vroeg mij telkens om advies. Dan zeg ik wat ik ervan denk.
Ik zou het zeggen ja. En ik hoop dat iemand dat bij mij ook doet.
CharlotteCcc schreef:
23-04-2021 12:38
Ik vind soms ook wel dat er snel conclusies getrokken worden. Ik heb ooit na werktijd een terrasje gepakt met een mannelijke collega. Kennelijk had een bekende me gespot en voordat ik thuis was, was er al een bericht uitgegaan naar mijn vriend. Dus ik zei dat dat met Pietje was. Niks aan de hand. Maar voor sommige mensen is het dus heel raar als een man en een vrouw die niet samen zijn samen een terrasje pakken of dingen doen.
Wat idioot zeg.

Ik zou zo'n 'bekende' ook meteen uit mijn leven bannen.
viva-amber schreef:
23-04-2021 12:03
ik denk van niet want daarvan weet ik ook niet wat de afspraken zijn. Ik zou wellicht wel ‘onhandige opmerkingen’ kunnen maken over hetgeen ik had gezien (‘Ja vond jij dat ook een leuke stad? Ja we zagen je gisterenmiddag X, met die blonde vrouw...collega?’).

.....echt :facepalm:

Walgelijk gestook. Ik heb ook weleens 1 op 1 met een getrouwde collega op een terras gezeten (zakelijk gesprek). Het hele idee dat een dan zo een vriendin langs loopt die het gebruikt om in gezelschap te gaan zitten stoken...echt walgelijk. Alsof mensen geen leven mogen hebben buiten hun huwelijk.

Als je nou echt "bemoeizucht ballen'' hebt dan loop je naar het tafeltje en zegje hallo Hans, ik ben een vriendin van je vrouw. Ik kwam even checken of je niet vreemgaat.

Het zegt eigenlijk alles over je eigen onzekerheid die hele ongefundeerd infantiele jacht op 'gemene liegende vreemdgangers'.
Dan vind je het maar walgelijk. Ik vind andere dingen walgelijk. En ik ga echt voor niemand liegen. Dan moeten ze het maar discreter aanpakken.
En je leest niet goed. Als het de man/vriend van een vriendin is dan spreek ik de lul met handjes daar direct op aan en krijgt hij 24 uur om het zelf te vertellen. En natuurlijk zou ik een buurman groeten met ‘Hallo buurman’. In mijn beleving heel normaal dat je mensen groet die je kent. Ook al heeft ‘ie een andere mevrouw op schoot waarmee hij zit te tongen op een terras 200 km van huis.

Verder verzin je er van alles bij wat vast met jouw onzekerheid heeft te maken. In mijn wereld ben je echt niet gelijk verdacht als je met iemand van de andere sekse aan een tafeltje op een terras zit.
Ik voelde me zo eenzaam toen bleek dat iedereen wist dat mijn partner vreemd ging met mijn beste vriendin. Dus mijn vriendengroep, zijn vriendengroep én onze gezamenlijke vriendengroep.
Ik zou het vertellen.
Ik wist het van mijn eigen vader (ik was de eerste keer 13, 2e keer 15), ik heb het niet gezegd, maar mijn moeder kwam er zelf achter. Drama thuis, maar bij elkaar gebleven. Relatie van mijn ouders is er niet gezelliger op geworden maar te bang om zonder elkaar verder te moeten en financieel (door eigen bedrijf) met elkaar verweven.
Er was wel meer mis in de relatie tussen mijn ouders (mijn moeder vertelde mij alles), aardig beschadigd groot geworden met issues in vertrouwen en mocht mijn partner mij bedriegen dan wil ik het wel graag weten. Of hij het nou zelf opbiecht of iemand anders het nieuws komt brengen, partner weet ook dat het dan klaar is.

Als ik het van iemand anders zou weten hangt het af van de relatie die ik heb met die persoon of ik het zou vertellen en of het om roddels zou gaan of ik het met mijn eigen ogen gezien heb etc.
Not my circus, not my monkeys
LīlyRose schreef:
23-04-2021 13:43
Ik voelde me zo eenzaam toen bleek dat iedereen wist dat mijn partner vreemd ging met mijn beste vriendin. Dus mijn vriendengroep, zijn vriendengroep én onze gezamenlijke vriendengroep.
Ik zou het vertellen.
Ik ben meer van de 'niet vertellen' vanwege verschillende redenen, maar als ik zo'n post als dit lees twijfel ik toch weer.

Ligt heel erg aan de situatie denk ik en hoe je denkt dat mensen reageren.

Dit vind ik wel heel cru, want erg discreet zal er niet geweest zijn dan.
Zonmuis schreef:
23-04-2021 13:50
Ik ben meer van de 'niet vertellen' vanwege verschillende redenen, maar als ik zo'n post als dit lees twijfel ik toch weer.

Ligt heel erg aan de situatie denk ik en hoe je denkt dat mensen reageren.

Dit vind ik wel heel cru, want erg discreet zal er niet geweest zijn dan.
Naar mij wel ;)
Ik kwam er achter doordat zij wegging bij haar partner.
Ik was ook nog zwanger, maakte het er niet beter op.
Ik zou het zelf willen weten, voor mij is vreemdgaan echt een no go. Dus als mijn partner vreemd gaat, wil ik geen minuut langer bij hem zijn. Maar goed, mensen die me goed kennen weten ook wel dat ik hierin vrij principieel ben. Ik zou het wel of niet vertellen dus laten afhangen van hoe ik die persoon inschat. Misschien dat ik even pols hoe iemand hierin staat, wel lastig om dit subtiel aan te pakken.
Overigens vertel ik het meteen als het om iemand gaat die me heel dierbaar is. Die laat ik niet bedonderen waar ik bij sta. Een buurvrouw of buurman die vreemdgaat, dat zou ik niet mijn probleem vinden. Wat weet ik nou van deze mensen?
CrazyDiamond1980 schreef:
23-04-2021 12:23
Ik wil de vraag even anders stellen. Stel: ik weet van jullie partners dat ze vreemdgaan. Zou je dan willen dat jou ging vertellen? Ik ben benieuwd of de antwoorden hetzelfde zullen zijn.
Ik hoef dat niet te weten als ik er geen last van heb. Ik ben volmaakt gelukkig met mijn vriend. Het is mijn relatie, mijn leven. Ik heb totaal geen begrip voor iemand die denkt mij een dienst te bewijzen door dat te verstoren. Ik snap niet hoe mensen dat in hun hoofd halen. Je moet jezelf toch wel heel moreel verheven voelen om te denken dat je je zo denkt te kunnen bemoeien met de intimiteit van twee andere levens. Maar goed, het is waarschijnlijk hetzelfde type mens dat die bemoeienis wel waardeert. Prima, maar zo zit ik niet in elkaar.
kindrebel schreef:
23-04-2021 19:21
Ik hoef dat niet te weten als ik er geen last van heb. Ik ben volmaakt gelukkig met mijn vriend. Het is mijn relatie, mijn leven. Ik heb totaal geen begrip voor iemand die denkt mij een dienst te bewijzen door dat te verstoren. Ik snap niet hoe mensen dat in hun hoofd halen. Je moet jezelf toch wel heel moreel verheven voelen om te denken dat je je zo denkt te kunnen bemoeien met de intimiteit van twee andere levens. Maar goed, het is waarschijnlijk hetzelfde type mens dat die bemoeienis wel waardeert. Prima, maar zo zit ik niet in elkaar.
Jij wordt dus liever voorgelogen en leeft graag in een bubbel van leugens en onwaarheden. Prima toch? Je kan je ook afvragen waarom je relatie de waarheid niet kan verdragen.
LīlyRose schreef:
23-04-2021 19:33
Jij wordt dus liever voorgelogen en leeft graag in een bubbel van leugens en onwaarheden. Prima toch? Je kan je ook afvragen waarom je relatie de waarheid niet kan verdragen.
Een ander hoeft dat niet voor iemand te bepalen.
Waarom wil je zo graag je eigen normen opdringen in een relatie waar jij geen deel van uitmaakt?
Wees de moraal-politie in je eigen relatie, maar niet in de relatie van iedereen om je heen.

Er staan trouwens in Iran nog vacatures open bij de goede-zeden-politie mocht je geintereseerd zijn.
viva-amber wijzigde dit bericht op 23-04-2021 19:39
9.41% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
22-04-2021 21:32
Ik zou de vreemdganger confronteren.
Juist, met de keuze of je vertelt het zelf of ik doe het.
viva-amber schreef:
23-04-2021 19:37
Een ander hoeft dat niet voor iemand te bepalen.
Waarom wil je zo graag je eigen normen opdringen in een relatie waar jij geen deel van uitmaakt?
Wees de moraal-politie in je eigen relatie, maar niet in de relatie van iedereen om je heen.
Ik reageerde op de moraal, normen en veroordelingen die mij opgedrongen worden.
Uh...nee, jij zit toch zelf niet in je relatie met die oogkleppen op?

En of dat voor je omgeving zo is weet je dat niet.
Mensen hebben het recht op onwetendheid, wanneer zij dat prettig vinden.
blijfgewoonbianca schreef:
22-04-2021 23:20
Weleens een vriendin gehad wiens partner na bijvoorbeeld 20 jaar naast de pot piste ?

Stel dat dat pissen nou niet zo veel voorstelde, die partner niet van plan was haar te verlaten , zou je haar al dat verdriet dan niet willen besparen ?
Nee, want het is niet mijn keuze! Ik geef de vreemdganger de keuze om het zelf te vertellen of ik doe het.
viva-amber schreef:
23-04-2021 19:41
Uh...nee, jij zit toch zelf niet in je relatie met die oogkleppen op?

En of dat voor je omgeving zo is weet je dat niet.
Mensen hebben het recht op onwetendheid, wanneer zij dat prettig vinden.
Ik weet van mijn vriendinnen wel wie het wel en niet willen weten en of dat al bij een eenmalige slippertje is of pas bij een langdurige relatie met kinderen.
Ik heb met mijn vriendinnen de afspraak dat wie vraagt een eerlijk antwoord krijgt.

Ooit in een ver verleden ben ik ook een goede vriendin kwijtgeraakt omdat ik haar vertelde dat haar vriend vreemdging. Zij geloofde hem toen hij zei dat ik aan het stoken was in hun relatie omdat ik jaloers was en hij mij had afgewezen.

Dus met die ervaring zal ik niet meer naar iemand toestappen, maar als iemand zelf al niet helemaal zeker meer is van de trouw van partner en mij vraagt of ik iets weet, dan zou ik niet mijn mond houden.
Misschien dat ik nog wel zou vertellen dat ik een roddel heb gehoord dat ..... dan kan iemand zelf nog bepalen of ie het gelooft of niet.

Zelf zou ik een eenmalig slippertje van mijn partner niet hoeven te weten. Ik zou hem er waarschijnlijk toch niet om verlaten, dus bespaar ik me liever die ellende.
Als ie er echt en dubbelleven op na zou houden , zou ik dat wel willen weten, maar nu met Corona zou dat wel duidelijk zijn geworden.
LīlyRose schreef:
23-04-2021 19:48
Ik weet van mijn vriendinnen wel wie het wel en niet willen weten en of dat al bij een eenmalige slippertje is of pas bij een langdurige relatie met kinderen.
Ik ook, die dingen komen meestal wel ter sprake. Ze willen het allemaal weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven