Relatie problemen en werken aan mezelf

23-04-2021 13:46 41 berichten
Ik en mijn vriend hebben wat relatieproblemen. Nu wil ik graag aan mijzelf werken om weer vertrouwen te krijgen in mijzelf. Dit vertrouwen in mijzelf is de laatste jaren flink gedaald omdat ik de afgelopen jaren weinig heb bereikt (vind ik zelf), terwijl ik veel meer had gekund. Maar door altijd voor de makkelijke weg te kiezen heb ik veel laten liggen. Ik heb nooit om hulp durven vragen omdat ik het moeilijk vind om mezelf kwetsbaar op te stellen. Na de zoveelste ruzie met mijn vriend wil ik hier nu voor goed iets aan veranderen. Ik heb besloten om door middel van bijvoorbeeld life coaching op deze punten eindelijk aan mezelf te gaan werken, omdat ik het zat ben dat ik er niks aan doe. Mijn vriend en ik hebben besloten om tijdelijk even uit elkaar te gaan, om individueel aan ons zelf te werken.

Hij is in veel dingen het compleet tegenovergestelde van mij. Hij probeert overal het maximale uit te halen en gaat echt voor wat hij wil. Ik zelf werk nu 6.5 jaar bij hetzelfde berdrijf. Het stoort mijn vriend dat ondanks ik best graag iets anders zou willen doen, ik nooit stappen onderneem. Het blijft bij valse beloftes aan hem en aan mijzelf dat ik nu echt iets ga aanpakken (en het vervolgens niet doe). Voor hem voelt dat dan alsof we samen falen, omdat hij mij juist graag wil helpen en het samen wil doen. Veel van onze verschillen werken juist super goed (houdt het ook spannend), maar uiteraard levert het ook problemen op. Oplossingen voor problemen in onze relatie, of überhaupt problemen bespreekbaar maken kwam altijd van hem uit.

Het lijkt me goed dat ik nu eens een keer de gene ben die met constructieve oplossingen komt om onze problemen aan te pakken. Ik weet zeker dat het enorm gewaardeerd zou worden als ik nu eens de eerste stappen zet. Ondanks dat we ook apart van elkaar aan ons zelf gaan werken heeft mijn vriend aangegeven dat het voor hem heel belangrijk is dat ik hem wel vertel wat hij moet doen om het beter te maken. En hij wil graag een rol hebben in het traject waarin ik aan mezelf ga werken.

Hebben jullie hier tips voor?
Alle reacties Link kopieren
'Aan jezelf werken' met als reden 'je vriend tevreden houden' is geen goed startpunt. Je OP klinkt alsof je het allemaal wel best vindt maar de ambitieuze adem van vriend uit je nek wil hebben.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
23-04-2021 14:30
'Aan jezelf werken' met als reden 'je vriend tevreden houden' is geen goed startpunt. Je OP klinkt alsof je het allemaal wel best vindt maar de ambitieuze adem van vriend uit je nek wil hebben.
Dit idee heb ik ook. Je bent niet verplicht het maximale uit jezelf te halen, je mag ook gewoon tevreden zijn met wat je hebt. Niet iedereen is nou eenmaal even ambitieus. Het komt op mij over alsof je dat nu vooral wil om je vriend tevreden te stellen, maar dat gaat niet werken. Je vriend moet zich ook realiseren dat niet iedereen een kopie van hem is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik bedoel, wat als het jou zou storen dat je vriend altijd maar meer wil, nooit eens even kan genieten van wat hij heeft, geen rust in zijn gat heeft (even van de andere kant geredeneerd), gaat hij dan ook naar een therapeut om dat te veranderen voor jou? Of is zijn manier van leven automatisch beter dan de jouwe en heb jij je maar aan te passen?
Ik denk dat jouw zelfvertrouwen beschadigt raakt door het gedrag van je vriend. Je bent zoals je bent, en als je jezelf wil ontwikkelen is dat leuk en top, maar wat ik hier tussen de regels door lees is dat je vriend een pauze inlast in de relatie om jou te dwingen ‘je te ontwikkelen’. Wat is er precies allemaal mis met je baan dan (volgens hem), dat hij het ziet als falen?

Mijn tip? Maak het uit.
Uit de openingspost
Mijn vriend en ik hebben besloten om tijdelijk even uit elkaar te gaan, om individueel aan ons zelf te werken
--
Blijf gewoon lekker op jezelf wonen als het niet werkt werkt het niet.
Voor beide kanten werkt het niet dan is het gewoon klaar met die relatie.
Ik heb ook geen ambities, en vind dat wel lekker. Als mn man daar problemen mee zou hebben, dan is dat aan hem, ik ga me zeker niet aanpassen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ja, ik zou heel hard aan mezelf gaan werken. Werken aan het ontdekken waarom je uberhaupt zin hebt in zo'n partner.
Hoe ziet hij dat voor zich? Jullie gaan uit elkaar zodat je aan jezelf kunt werken, maar je moet hem wel op de hoogte houden zodat hij kan blijven oordelen en kan zwelgen in zijn gevoel gefaald te hebben?

Belangrijker: hoe zie jij dat voor je?

En waarom is het nu al bepaald dat het een tijdelijke breuk is, dit verplicht je om naar elkaar toe te werken. Dat is heel iets anders dan aan jezelf werken. Plus dat een verplichting naar elkaar toe binnen een relatie begrijpelijk is, maar buiten een relatie om toch niet?
Waarom uit elkaar om aan deze dingen te werken?
Dat kan in een (goede) relatie toch ook?
En als het geen goede relatie is, dan zou ik goed nadenken wat je aan jezelf wil veranderen.
Dan maak je van vriend definitief ex-vriend en ga je aan de slag met dingen die voor jou belangrijk zijn zoals hulp vragen en je kwetsbaar opstellen. Daar heb je nl altijd wat aan.

Ga wel naar een goede therapeut hiervoor, iedereen mag zich coach noemen en er zit enorm veel bagger tussen...
Vind beetje klinken als je willen africhten.
Je hoeft toch niet uit elkaar om aan jezelf te werken?
Susan schreef:
23-04-2021 14:32
Dit idee heb ik ook. Je bent niet verplicht het maximale uit jezelf te halen, je mag ook gewoon tevreden zijn met wat je hebt. Niet iedereen is nou eenmaal even ambitieus. Het komt op mij over alsof je dat nu vooral wil om je vriend tevreden te stellen, maar dat gaat niet werken. Je vriend moet zich ook realiseren dat niet iedereen een kopie van hem is.
En dit. Ik denk dat jullie op sommige vlakken gewoon niet echt matchen. Dat kan en mag, maar dan moeten jullie er wel jullie draai in gaan vinden.
Dus je vriend wil wel uit elkaar, maar wel de regie in handen houden? dat lees ik tenminste in de laatste alinea. Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar ik hoop dat jij die vriend niet gaat missen in de tijd dat jullie uit elkaar zijn.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou voor zo'n man goed leren blaffen.
drominique schreef:
23-04-2021 14:58
Waarom uit elkaar om aan deze dingen te werken?
Dat kan in een (goede) relatie toch ook?
En als het geen goede relatie is, dan zou ik goed nadenken wat je aan jezelf wil veranderen.
Dan maak je van vriend definitief ex-vriend en ga je aan de slag met dingen die voor jou belangrijk zijn zoals hulp vragen en je kwetsbaar opstellen. Daar heb je nl altijd wat aan.

Ga wel naar een goede therapeut hiervoor, iedereen mag zich coach noemen en er zit enorm veel bagger tussen...
Precies. De beste relatie om aan te werken is de relatie met jezelf. Als jouw basis veilig en stabiel is dan komt al het andere vanzelf wel. Leer jezelf eerst eens beter kennen i.p.v. een ander te willen pleasen. Om de wereld met vertrouwen tegemoet te kunnen treden, weten wat jouw capaciteiten en kwaliteiten zijn op bijv. werkgebied kun je pas aan wanneer jouw zelfvertrouwen een stevige basis kent. Dan treed je de wereld ook met vertrouwen tegemoet en dat is nu blijkbaar niet zo.

Dat je vriend iets afdwingt zegt niets over jouw behoefte op dit moment, maar alles over zijn eigen behoefte dus daarmee slaat ie de plank bij jou best een beetje mis. Leer met therapie onderzoeken waarin je vastloopt en wat jij nodig hebt om een gezonde basis met jezelf op te bouwen, met of wellicht zonder je vriend. Dergelijke processen vergen tijd, maar gun dat jezelf.
Als jij tevreden bent met een leven wat kabbelend doorgaat, wat maakt dat nou uit?
Niet iedereen wil het maximale bereiken/uit het leven halen. Er bestaan mensen die gewoon met minder tevreden zijn. Niets mis mee.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ben jij tevreden met je huidige job? Wat is er mis met voor de makkelijke weg te kiezen?

Je vriend lijkt me ontzettend vermoeiend, eerlijk gezegd.
Life is short. Eat dessert first.
Ik vind het ook eng dat je het hebt over valse beloftes aan hem en aan jezelf. Waarom zou je hem beloftes moeten doen over een eventuele nieuwe baan voor jou? Je bent hem daarin toch niks verplicht?
Is het zo dat je iedere dag met een lang gezicht thuis komt uit je werk en zeurt dat je wat anders wil? Want dan begrijp ik vriend wel enigszins als het bij continue geklaag blijft zonder actie.

Maar als jij stiekem wel tevreden bent met hoe de zaken nu zijn, dan moet je dat ook eerlijk uitdagen naar je vriend.
hè gezellig, een relatie met iemand die altijd wil winnen
Veranda042 schreef:
23-04-2021 13:46
Ondanks dat we ook apart van elkaar aan ons zelf gaan werken heeft mijn vriend aangegeven dat het voor hem heel belangrijk is dat ik hem wel vertel wat hij moet doen om het beter te maken. En hij wil graag een rol hebben in het traject waarin ik aan mezelf ga werken.

Hebben jullie hier tips voor?
Tip: als eerste Nee leren zeggen.
Wat een dwingeland!

Lekker apart gaan wonen en blij zijn dat jullie nog jong zijn.

Als jij al 6,5jr naar tevredenheid bij je werkgever werkt is toch super.
Heb je n vast contact?
Als jij! wil kan je altijd informeren of je daar door kan groeien.
Belangrijkste voor mij is dat je genoeg verdient om rond te komen, fijn werk en leuke collega's. Hoe is dat voor jou?

Ik denk dat je zeker wat mentale coaching kan gebruiken maar niet hoe je 'vriend' dat ziet.

:hug: sterkte
apatura wijzigde dit bericht op 23-04-2021 17:05
0.06% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Waar gaat je vriend aan werken?
Joh jij bent goed zoals jij bent
olifant78 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 17:14
6.67% gewijzigd
Ga met een coach praten om het perspectief van je vriend te kunnen relativeren. En laat je vriend voorlopig verder helemaal buiten dat traject.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Deze zinnen in je OP vind ik interessant
waarom maak jij nooit problemen bespreekbaar
waarom solliciteer je niet als je wel wil
Angst ???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven