Zwanger en coronavaccinatie
zaterdag 24 april 2021 om 08:24
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/co ... l-a4041165
In eerste instantie vond ik het wel een prettig idee dat zwangeren zich niet mochten laten inenten. Dan kon ik het mooi even afwachten allemaal en wellicht was er na mijn bevalling ook nog keus in het vaccin.
Nu lijkt het advies toch aangepast te worden en wordt zwangeren aangeraden zich te laten prikken met een mRna vaccin. Ik probeer te bepalen wat ik er nu van vind. Voor mezelf lijkt het me fijn, maar ik vind het heel moeilijk te bepalen of ik mijn ongeboren kind hier mee in aanraking wil brengen. Wat de mogelijke effecten zijn en wat hier al naar onderzoek gedaan is.
Hoe staan jullie hierin?
In eerste instantie vond ik het wel een prettig idee dat zwangeren zich niet mochten laten inenten. Dan kon ik het mooi even afwachten allemaal en wellicht was er na mijn bevalling ook nog keus in het vaccin.
Nu lijkt het advies toch aangepast te worden en wordt zwangeren aangeraden zich te laten prikken met een mRna vaccin. Ik probeer te bepalen wat ik er nu van vind. Voor mezelf lijkt het me fijn, maar ik vind het heel moeilijk te bepalen of ik mijn ongeboren kind hier mee in aanraking wil brengen. Wat de mogelijke effecten zijn en wat hier al naar onderzoek gedaan is.
Hoe staan jullie hierin?
zaterdag 24 april 2021 om 12:00
Ik weet het, ik heb al gezegd dat het niet zo handig was om het zo te noemen.
Maar ik merk dat ik het zelf gewoon spannend vind omdat ik dat dus in mijn omgeving heb gezien. Ook al weet je natuurlijk niet of het een verband heeft, ik vind het toch spannend. Zeker in verband met het risico van koorts dat al bekend is.

zaterdag 24 april 2021 om 12:03
Ik snap dat je het spannend vindt, maar misschien toch handig je bericht aan te passen, gezien de huidige kennis over covid en risico miskraam en wat de officiële instanties hierover zeggen. Je ziet ook veel dat vrouwen die hardlopen een miskraam krijgen. En vrouwen die snoepen. En vrouwen die seks hebben. En vrouwen die geen seks hebben. En vrouwen die veel overgeven. En vrouwen die geen zwangerschapssymptomen hebben. En vrouwen die ontbijt op bed krijgen. Vrouwen die abrupt stoppen met koffie drinken. Vrouwen die opeens multivitaminen gebruiken. Vrouwen die gewoon doorwerken als voor de zwangerschap. Etc.AnAppleADay schreef: ↑24-04-2021 12:00Ik weet het, ik heb al gezegd dat het niet zo handig was om het zo te noemen.
Maar ik merk dat ik het zelf gewoon spannend vind omdat ik dat dus in mijn omgeving heb gezien. Ook al weet je natuurlijk niet of het een verband heeft, ik vind het toch spannend. Zeker in verband met het risico van koorts dat al bekend is.

zaterdag 24 april 2021 om 12:15
Ik denk overigens dat mijn brein die relatie ook zou leggen als het me overkwam. Ik doe nu ook dingen anders dan tijdens mijn miskraam-zwangerschap, terwijl ik weet dat die miskraam waars kwam door een aanlegfout bij het vruchtje en door bepaalde voedingsmiddelen of gedrag van mij. Er zullen straks waarschijnlijk ook mensen hun kindje verliezen bij een vroeggeboorte na een vaccinatie, omdat dat nou eenmaal gebeurt in de populatie en als het dan gebeurt na een vaccinatie zal er al snel een verband worden gelegd en zal de gemiddelde mens niet direct bedenken dat het statistisch gezien logisch is dat het ook na vaccinaties gebeurt.
zaterdag 24 april 2021 om 12:30
zaterdag 24 april 2021 om 12:36
Ja ik lees dus in diverse artikels op nieuws sites (dus geen medische stukken) dat het vaccin niet doorgegeven zou worden via borstvoeding. Terwijl mijn logica zou zijn dat dit wel zou gebeuren.AnAppleADay schreef: ↑24-04-2021 10:37Ik ben niet medisch onderlegd maar dit was laats in het nieuws en ze hadden inderdaad antistoffen van het vaccin in de borstvoeding geconstateerd.
Dit kan ik mij wel voorstellen inderdaad. Ik snap ook dat hier onvoldoende onderzoek naar gedaan is (of kan worden) dus dat daarom wordt gesteld dat er geen antistoffen overgedragen worden.
zaterdag 24 april 2021 om 12:48
Gedeeltelijk beschermd. Daarom wordt in België het advies gegeven de nabije omgeving van de baby ook te laten inenten. Ik vind het dus geen raar verzoek.
zaterdag 24 april 2021 om 12:51
zaterdag 24 april 2021 om 12:54
Hele familie en vrienden niet. Enkel degene die een verzorgende taken bij het kind zouden doen. Dus meestal zijn dat grootouders en betrokken zussen/broers
zaterdag 24 april 2021 om 12:59
Bijzonder toch he, hoe dat soort adviezen, maar ook de voedingsadviezen tijdens de zwangerschap, zo verschillen per land.
zaterdag 24 april 2021 om 13:06
Waarom is dat jouw logica? Een vaccin wordt in je arm gespoten, in een spier. Daar wordt lokaal dat wat van dat Spike-eiwit gemaakt, en dat activeert je immuunsysteem. Je immuunsysteem bestaat uit cellen die door je lichaam bewegen, maar die spiercellen doen dat niet, die blijven in je arm zitten. De geactiveerde immuuncellen komen dus wel op meerdere plekken, maar de cellen die het vaccin opnemen niet.Lostit schreef: ↑24-04-2021 12:36Ja ik lees dus in diverse artikels op nieuws sites (dus geen medische stukken) dat het vaccin niet doorgegeven zou worden via borstvoeding. Terwijl mijn logica zou zijn dat dit wel zou gebeuren.
Dit kan ik mij wel voorstellen inderdaad. Ik snap ook dat hier onvoldoende onderzoek naar gedaan is (of kan worden) dus dat daarom wordt gesteld dat er geen antistoffen overgedragen worden.
De immuuncellen gaan vervolgens antistoffen maken, en scheiden die uit in je bloed.
Tussen moeder en kind zit een soort filter, het is niet zo dat bloed van de moeder zomaar doorstroomt naar de baby. Voedingsstoffen worden uiteraard doorgegeven, anders zou de baby niet kunnen groeien. En bepaalde andere stoffen ook. Omdat het belangrijk is dat babies antistoffen van hun moeder krijgen (dat beschermt ze tegen van alles tot ze oud genoeg zijn om zelf antistoffen te maken), heeft het filter een speciale functie die juist antistoffen goed doorgeeft. Maar bv geen immuuncellen. En al helemaal geen spiercellen die daar niet eens in de buurt komen, omdat ze in je arm zitten.
Dat het vaccin niet zomaar in je hele lijf komt, is ook handig in het kader van testen. Zeker de zelftesten detecteren het Spike eiwit. Dat wat je dus ook aanmaakt na het vaccin. Maar omdat het vaccin in je arm zit, en niet in je neus waar je de test afneemt, is dat niet erg. Want dan test je dus niet per ongeluk positief door de vaccinatie.
zaterdag 24 april 2021 om 13:11
Toevoeging: voor borstvoeding geldt een beetje hetzelfde. Omdat het juíst goed is dat de baby de antistoffen van de moeder krijgt, hebben de borstklieren een speciaal soort transportmoleculen die antistoffen van het bloed naar de melk helpen te komen. Maar ook daar geldt dat iets dat in je arm zit, niet ineens in borstvoeding zit.
zaterdag 24 april 2021 om 13:20
Over de combinatie met de kinkhoest prik is nog niet veel bekend natuurlijk, daarvoor zijn er nog niet genoeg prikken gegeven. Maar het is zeker niet zo dat in de humane geneeskunde nooit vaccinaties tegelijk gegeven worden. Kinderen krijgen heel vaak twee vaccins tegelijk (dus niet de dktp die in 1 spuit zit, maar zowel mengingococcen als de bmr wat gewoon twee aparte vaccins zijn). En volwassenen voor reisvaccinaties ook (dktp en hepatitis A is bijvoorbeeld heel gebruikelijk, en dan ook nog gele koorts of tyfus erbij). Uiteraard geldt dat allemaal voor gezonde mensen, voor kinderen/volwassenen met immuunstoornissen of bepaalde medicatie kan dat anders zijn.
Wat hier het advies gaat worden, weet ik ook nog niet. Maar er is op basis van de ervaring met vaccinaties geen reden om te denken dat het niet te dicht op elkaar zou mogen zitten.
Wat hier het advies gaat worden, weet ik ook nog niet. Maar er is op basis van de ervaring met vaccinaties geen reden om te denken dat het niet te dicht op elkaar zou mogen zitten.
zaterdag 24 april 2021 om 13:26
Ik denk dat Lostit bedoelt dat het raar klinkt dat er wel antistoffen in je borstvoeding zitten terwijl het vaccin er niet in zit. Maar het verschil is natuurlijk dat het vaccin je lichaam aanzet tot het maken van antistoffen.
Dus het vaccin zèlf komt niet bij de baby maar de antistoffen die je aan maakt wel natuurlijk.
Dus het vaccin zèlf komt niet bij de baby maar de antistoffen die je aan maakt wel natuurlijk.
zaterdag 24 april 2021 om 14:22
Ja dit bedoel ik inderdaad. Ik geef blijkbaar wel antistoffen door voor een (buik)griep die ik zelf heb gehad, maar niet de antistoffen die ik heb opgebouwd na een vaccin.AnAppleADay schreef: ↑24-04-2021 13:26Ik denk dat Lostit bedoelt dat het raar klinkt dat er wel antistoffen in je borstvoeding zitten terwijl het vaccin er niet in zit. Maar het verschil is natuurlijk dat het vaccin je lichaam aanzet tot het maken van antistoffen.
zaterdag 24 april 2021 om 14:29
Ja, die geef je zeker wel door. Maar dat is nou juist een voordeel, want dan heeft de baby ook meteen wat bescherming. Maar de antistoffen zitten niet in het vaccin hè, die maak je zelf. Het vaccin geeft je dus niet door, de antistoffen wel.
zaterdag 24 april 2021 om 14:55
Sorry!!! Ik heb het verkeerd gelezen, het ging over dit stukje:
Maar het gaat hier dus om de vaccins en niet de antistoffen. En dat snap ik dus wel haha!In het standpunt staat daarnaast vermeld dat de Gezondheidsraad geen bezwaren ziet voor vaccinatie bij vrouwen die borstvoeding geven, omdat aannemelijk is dat de vaccins niet in de borstvoeding terechtkomen.
zaterdag 24 april 2021 om 14:59
Als ik zwanger was zou ik het gedaan hebben als ik niet wist hoe ik op het vaccin had gereageerd.
Ik ben dus niet zwanger en ik heb de eerste prik van Astra gehad. Ik heb zelf een hele heftige reactie gehad. Koortstuipen, verschrikkelijke pijn op de borst, hyperventilatie door de pijn (ik heb momenten gehad dat ik dacht dat ik doodging) pols van 153, ambulance, morfine, syndroom van tietze overgehouden aan dit hele gebeuren.
Ik ben nu nog aan het herstellen 4 weken later. Ik ben een gezonde vrouw van 32 jaar! Ik heb nog geen allergie of hooikoorts of wat dan ook. Voor mij kwam dit uit het niets. Gewoon “pech”.
Ik vind het allemaal zo dubbel. Ik zeg dit ook echt niet als een ontmoedigingsbeleid. Maar ben wel heel eerlijk over mijn ervaring en de pijn die heb gehad en nog steeds heb.
De kans is vast heel klein, maar na mijn eigen ervaring zou ik mezelf niet laten vaccineren bij een zwangerschap. Ik weer niet eens zeker of ik de 2e prik durf te nemen. Ik denk dat ik neig naar wel, en hopen dat me dit nooit meer overkomt. Krijg ik nog eens zn reactie dan neem ik nooit meer een Corona vaccin.
Ik ben dus niet zwanger en ik heb de eerste prik van Astra gehad. Ik heb zelf een hele heftige reactie gehad. Koortstuipen, verschrikkelijke pijn op de borst, hyperventilatie door de pijn (ik heb momenten gehad dat ik dacht dat ik doodging) pols van 153, ambulance, morfine, syndroom van tietze overgehouden aan dit hele gebeuren.
Ik ben nu nog aan het herstellen 4 weken later. Ik ben een gezonde vrouw van 32 jaar! Ik heb nog geen allergie of hooikoorts of wat dan ook. Voor mij kwam dit uit het niets. Gewoon “pech”.
Ik vind het allemaal zo dubbel. Ik zeg dit ook echt niet als een ontmoedigingsbeleid. Maar ben wel heel eerlijk over mijn ervaring en de pijn die heb gehad en nog steeds heb.
De kans is vast heel klein, maar na mijn eigen ervaring zou ik mezelf niet laten vaccineren bij een zwangerschap. Ik weer niet eens zeker of ik de 2e prik durf te nemen. Ik denk dat ik neig naar wel, en hopen dat me dit nooit meer overkomt. Krijg ik nog eens zn reactie dan neem ik nooit meer een Corona vaccin.

zaterdag 24 april 2021 om 15:21
Wat heftig voor je zeg! Wat zegt men over de herhalingskans? En zou het door een bijstof kunnen zijn? Astra is geen voorkeursmiddel bij zwangeren begreep ik. Maar de kans op koorts zou voor mij wel een reden zijn het in ieder geval niet in het eerste trimester te nemen, hoewel ik het sowieso tot na de zwangerschap uitstel. Ik zit wel in de luxe dat wij heel goed contacten kunnen vermijden en geen mensen met hoog risico onder onze geliefden hebben.Wintervuur schreef: ↑24-04-2021 14:59Als ik zwanger was zou ik het gedaan hebben als ik niet wist hoe ik op het vaccin had gereageerd.
zaterdag 24 april 2021 om 15:49
GGD weet het niet.. ik krijg wel heel schappelijk de keuze (not) of het 2e vaccin van Astra of niks. Kan goed medische redenen hebben ik weet er te weinig vanaf. Maar werd me ook niet goed uitgelegd wat de reden daarvan is.
Ze zeggen dat de eerste reactie op Astra heviger kan zijn dan op het 2e vaccinatie. Bij Pfizer en moderna schijnt de 2e prik weer meer klachten te geven. Maar dit ligt eraan wie ik aan de telefoon heb gehad, iemand anders van de GGD zei dat de 2e heftiger kan zijn van Astra dus ik weet niet meer wat ik moet geloven.
Ik heb geen idee wat de herhalingskans is, huisarts weet er te weinig van gaf hij eerlijk toe.
Ik heb er veel moeite mee dat ik weinig of geen antwoorden kan krijgen. Ik ben ook bijna 3 weken afgescheept met de pijn op mijn borst door artsen “klinkt niet als trombose/embolie en Astra kan pijn op de borst veroorzaken” terwijl ik dus nu syndroom van tietze heb overgehouden aan dit verhaal. Kan door de vaccinatie zijn uitgelokt of door het heftig hyperventileren door de verschrikkelijke pijn op de borst nav het vaccin.
Loop nu bij de fysio voor de klachten en krijg nsaid’s. Gaat goed komen!
En nogmaals ik wil zeker mensen niet ontmoedigen en ben helemaal niet anti vaccinatie! Moet er alleen niet aan denken dat ik dit zou hebben meegemaakt tijdens een zwangerschap. Andere kant van de medaille is weer dat ik ook geen Corona zou willen krijgen tijdens een zwangerschap.
Ze zeggen dat de eerste reactie op Astra heviger kan zijn dan op het 2e vaccinatie. Bij Pfizer en moderna schijnt de 2e prik weer meer klachten te geven. Maar dit ligt eraan wie ik aan de telefoon heb gehad, iemand anders van de GGD zei dat de 2e heftiger kan zijn van Astra dus ik weet niet meer wat ik moet geloven.
Ik heb geen idee wat de herhalingskans is, huisarts weet er te weinig van gaf hij eerlijk toe.
Ik heb er veel moeite mee dat ik weinig of geen antwoorden kan krijgen. Ik ben ook bijna 3 weken afgescheept met de pijn op mijn borst door artsen “klinkt niet als trombose/embolie en Astra kan pijn op de borst veroorzaken” terwijl ik dus nu syndroom van tietze heb overgehouden aan dit verhaal. Kan door de vaccinatie zijn uitgelokt of door het heftig hyperventileren door de verschrikkelijke pijn op de borst nav het vaccin.
En nogmaals ik wil zeker mensen niet ontmoedigen en ben helemaal niet anti vaccinatie! Moet er alleen niet aan denken dat ik dit zou hebben meegemaakt tijdens een zwangerschap. Andere kant van de medaille is weer dat ik ook geen Corona zou willen krijgen tijdens een zwangerschap.
zaterdag 24 april 2021 om 15:55
Wintervuur schreef: ↑24-04-2021 15:49GGD weet het niet.. ik krijg wel heel schappelijk de keuze (not) of het 2e vaccin van Astra of niks. Kan goed medische redenen hebben ik weet er te weinig vanaf. Maar werd me ook niet goed uitgelegd wat de reden daarvan is.
Och wat naar! En dat niemand je nu goed kan informeren over de tweede vaccinatie. Syndroom van tietze is reuma, toch? Kan je het met je reumatoloog overleggen?
zaterdag 24 april 2021 om 16:40
Als ik je als iemand die er toch wel wat verstand van heeft mag adviseren zonder het 'medisch advies' te noemen: vraag je huisarts een spiegel te bepalen van na de eerste vaccinatie. Wellicht is die al hoog genoeg, wat bij veel mensen het geval blijkt te zijn!Wintervuur schreef: ↑24-04-2021 15:49GGD weet het niet.. ik krijg wel heel schappelijk de keuze (not) of het 2e vaccin van Astra of niks. Kan goed medische redenen hebben ik weet er te weinig vanaf. Maar werd me ook niet goed uitgelegd wat de reden daarvan is.
En natuurlijk heel veel sterkte, gewoon enorm rot dat het zo heeft uitgepakt...