Kleine bruiloft

27-04-2021 00:04 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik hebben vorige week besloten samen dat we gaan trouwen (Ja geen romantisch aanzoek haha). We willen het liefste dit jaar in september nog trouwen, en aangezien we het niet absurd groot willen doen denk ik dat het haalbaar moet zijn. Wij willen een bruiloft waarbij we gewoon met een groep van max 40-50 mensen samen zijn. Geen onderscheid tussen daggasten ed of een receptie. Ik wil ook geen traditionele trouwjurk maar gewoon iets leuks waar ik me mooi in voel. Nu vroeg ik me af of iemand voorbeelden of ideeën heeft van een kleine bruiloft (zonder alle traditionele zaken zoals dus een receptie). Wat is leuk om te doen qua feest/borrel/eten oid? We willen ook geen duizenden euro's kwijt zijn maar wel n gezellig feestje hebben....
Ik ben benieuwd hoe dit eventueel bij anderen was :-)
Ik had een dagbruiloft. Ik houd niet van die lange volle dagen met familie en vrienden en drukte (met als sluitstuk nog een belegen dj) dus we trouwden s morgens, brunchten met 80 gaaten en eindigden halverwege de middag bij het centraal station waar man en ik de trein naar Parijs pakten (in trouwkleding). Daar zijn we samen een paar nachten in een luxe hotel gaan zitten bij Place Vendome met een heerlijk diner in de binnentuin.
Wij hebben onze bruiloft gehouden in een dierentuin. Iedereen kon zelf s ochtends in de dierentuin lopen. In de einde middag en was iedereen uitgenodigd voor de ceremonie. Na de ceremonie hadden we een high wijn. Officieel waren de hapjes niet voldoende voor een maaltijd, maar ik hoorde van iedereen dat ze s avonds niet meer gegeten hebben. Mijn man houd niet van feestjes maar wel van lekker eten. Dit was voor ons een geslaagde dag. Ik had een cocktail jurk gekocht die leek op een bruidsjurk. Zo was ik maar 150 kwijt aan mijn jurk. Ik wou namelijk geen witte jurk en dan is de keuze zeer beperkt en vaak behoorlijk duur. Mijn vader heeft zich wel rot gelachen want die betaalde de jurk en was door vrienden gewaarschuwd dat deze zoveel geld kosten.
Wij zijn op een maandagochtend getrouwd, met vaders, moeders, broers en zussen erbij.
Thuis hebben we taart met koffie en cadeaus gedaan etc.
Tegen de avond gaan eten in een strandtent met, naast de familie, enkel nog een paar goede vrienden erbij. Omdat het mooi weer was (september) zijn we naar het strand geraakt. Flessen wijn mee, gitaar (zwager is muzikant) en een kampvuurtje erbij terwijl de zonsondergang een spektakel was.

Ik droeg een h&m jurk van 20,- en een vriendin had een haarband van bloemen gemaakt. Foto's hebben we zelf gemaakt omdat wij trouwfoto's, die geposeerde, over het algemeen lelijk en te cliché vinden.
Omdat alles zo spontaan verliep en we eigenlijk geen verwachtingen van de dag hadden was het echt een hele mooie dag geworden zonder stress.
Ik zou zeggen doe een leuke barbecue in de tuin! En voor een jurk kun je ook best een (witte) avondjurk van zalando bijvoorbeeld nemen, of een jurk lenen van iemand tegen een kleine vergoeding eventueel (de stomerij is bij een bruidsjurk al 120 euro).

Verder zou ik wel willen zeggen, pas op met mensen om gratis diensten vragen. Het feit dat iemand foto's maakt als zijn werk, wil niet zeggen dat hij dit ook gratis wil doen voor jouw feestje. Hetzelfde geldt voor iemand die goed kan bakken, ga er niet vanuit dat ze dit voor jouw bruiloft wel 'even' gratis doen. Ik zie het vaak dat mensen met creatieve beroepen worden gevraagd om iets gratis te doen, omdat er mensen zijn die dat werk als een hobby hebben en het dus als iets leuks wordt gezien. Dat zou een beetje een valkuil kunnen zijn bij het organiseren van een goedkope bruiloft. Als mensen het zelf aanbieden is er niks mis mee natuurlijk, maar behoed jezelf voor ongemakkelijke situaties.
Wij hadden 20 jaar geleden ook weinig budget, hebben eerst een brunch gedaan met 30 man , toen getrouwd (stadhuis) op loopafstand, bij brunchlokatie glas bubbels en taart en daarna alleen met ouders en twee getuigen nog gegeten. S ochtends heeft goede vriendin foto s gemaakt, van een leuke 80 afdrukken gemaakt en die zelf verstuurd naar rest vd familie, werk en kennissen. Dag erop lang weekend weg geweest samen. Ik had ook feestelijke jurk ipv bruidsjurk en man heeft jasje geleend van z’n getuige. Bloemen van mn vaste marktstrategie ( wel besteld vantevoren, prachtig boeket voor toen 30 gulden). Was gezellig, knus en zou het zo weer doen. Allemaal leuke reacties gehad.
KamilleT schreef:
27-04-2021 00:29
Vindt iedereen een bruiloft met 50 gasten een kleine bruiloft? Ik denk dat wij niet eens zoveel mensen kennen buiten het werk.
Nee ik vind het niet klein.
Vlaginvaas schreef:
27-04-2021 09:22
Wij hadden 20 jaar geleden ook weinig budget, hebben eerst een brunch gedaan met 30 man , toen getrouwd (stadhuis) op loopafstand, bij brunchlokatie glas bubbels en taart en daarna alleen met ouders en twee getuigen nog gegeten. S ochtends heeft goede vriendin foto s gemaakt, van een leuke 80 afdrukken gemaakt en die zelf verstuurd naar rest vd familie, werk en kennissen. Dag erop lang weekend weg geweest samen. Ik had ook feestelijke jurk ipv bruidsjurk en man heeft jasje geleend van z’n getuige. Bloemen van mn vaste marktstrategie ( wel besteld vantevoren, prachtig boeket voor toen 30 gulden). Was gezellig, knus en zou het zo weer doen. Allemaal leuke reacties gehad.
Marktstalletje? Marktkraam?

- - -

Leuke bruiloften lees ik hier allemaal!
Wij hadden een kleine en intieme bruiloft met ongeveer 30 gasten, alleen onze allerbeste vrienden en wat familieleden.
Locatie bij vrienden op de boerderij die een prachtige grote tuin hebben.
Aankleding zelf verzorgd alsook het eten (man is chef-kok geweest en zelf hou ik ook van koken en bakken).
Trouw auto was een oldtimer van een vriend.
Goede vriend is fotograaf en heeft de dag vastgelegd (wel betaald maar een ander tarief).
Onze beste vriend is muzikant en heeft ons liedje en nog wat andere gezongen. Verder heb ik op Spotify een lijst gemaakt met onze lievelings muziek.
Jurk heb ik gekregen van mijn ouders en besteld op Zalando (van Ivy & Oak) prachtige jurk!!
Voor man een mooie pantalon, nieuw overhemd en bow tie gekocht.

In het gemeentehuis zelf gekozen voor een flitshuwelijk, wij vonden het geen meerwaarde hebben als een vreemde een samengesteld verhaaltje over ons zou vertellen.

Het was een prachtige en ontspannen dag waarbij we samen om een kampvuur gezeten hebben, gezongen/gepraat/gelachen hebben. Er werden bordspellen gespeeld en we hadden meer dan genoeg tijd voor iedereen.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
kindrebel schreef:
27-04-2021 00:32
Vind ik wel klein ja. Als ik een feest voor mijn verjaardag geef, heb ik al 80 man op de gastenlijst staan.
Wat veel 😳 waar laat je die allemaal? En onderhoud je ook dagelijks/wekelijks contact met al deze mensen?
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
KamilleT schreef:
27-04-2021 00:29
Vindt iedereen een bruiloft met 50 gasten een kleine bruiloft? Ik denk dat wij niet eens zoveel mensen kennen buiten het werk.
Nee hoor, ik vind 50 mensen al best heel veel eigenlijk.... wij hadden ongeveer 30 mensen incl. wij zelf.
Hendrikje106 schreef:
27-04-2021 09:54
Wat veel 😳 waar laat je die allemaal? En onderhoud je ook dagelijks/wekelijks contact met al deze mensen?
Die feestlocaties die je voor bruiloften kunt afhuren, daar mag je ook je verjaardag vieren. ;)
Hendrikje106 schreef:
27-04-2021 09:54
Ik schaar ook veel mensen die ik niet werkelijks spreek onder mijn goede vrienden. Dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Maar sowieso, je partner heeft ook zo’n set vrienden, dus dan kan al snel oplopen. Broers en zussen met hun partners ook.
novaviva schreef:
27-04-2021 10:08
Ik schaar ook veel mensen die ik niet werkelijks spreek onder mijn goede vrienden. Dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Maar sowieso, je partner heeft ook zo’n set vrienden, dus dan kan al snel oplopen. Broers en zussen met hun partners ook.
Dat is inderdaad voor iedereen anders, voor mij voelt dat anders.
Man en ik hebben in de loop der jaren dezelfde goede vrienden gekregen (nog wel verschillende kennissen maar die werden voor ons huwelijk dus niet uitgenodigd).
kindrebel schreef:
Die feestlocaties die je voor bruiloften kunt afhuren, daar mag je ook je verjaardag vieren. ;)
Dat begrijp ik maar ik vier mijn verjaardag niet jaarlijks in zo’n locatie (zelfs nooit gedaan nog) dus vandaar dat ik het mij afvroeg, in mijn huis/tuin zou ik geen 80 mensen kwijt kunnen namelijk 😉
Het grootste probleem met een kleine bruiloft is familie die er ‘wat van vindt’. Bijvoorbeeld dat neef Piet ook moet komen als je nicht Pien uitnodigt etc.

Het feest zelf is zo geregeld.
Ah wat een leuke ideeën allemaal!

Ja de familie zal vast veel vinden, alleen dat ben ik inmiddels gewend (gescheiden ouders) en dat interesseert me niet meer zoveel. Het is onze dag en wij bepalen. T loopt bij mij al aardig op qua aantal mensen omdat ik door die scheiding van ouders en hun nieuwe huwelijk etc alleen al aan 15 mensen kom met enkel ouders en broers/zussen met aanhang... dan heb je nog geen goede vrienden of überhaupt familie van mijn vriend uitgenodigd. Dusja wij nodigen enkel ook beste vrienden uit en meest dichtstbijzijnde familie maar t werd toch ineens 45 man.

Met traditionele zaken bedoel ik zoals zo'n vier laagse bruidstaart, professionele fotoshoot, receptie, 4- gangendiner, echte bruidsjurk etc. Beetje dat. Bruiloft die ik heb meegemaakt was echt met onderscheid tussen daggasten, receptie gasten, avondgasten en weet ik t allemaal. Met officiële momenten dat de bruid en bruidegom aankwamen en iedereen zo'n haagje maken, ook het uitzwaaien later op de avond in een auto. Nee dat wil ik allemaal niet, en dat is wel t beeld wat ik beetje heb van n traditionele bruiloft waarbij je zoals ik toen moest geloven al minimaal 10.000 euro kwijt bent
kindrebel schreef:

Dit is geen antwoord op de vraag. Een grote zaal vullen lukt de meeste heus wel.. daar gaat het niet om.
Maar ik vind zelfs bij een verjaardag al dat ik geen decor vulling over de vloer wil hebben, enkel mensen die ik goed ken en waar ik om geef zijn welkom. Dat maakt het voor mij een echt feest
Hendrikje106 schreef:
27-04-2021 10:41
Dat begrijp ik maar ik vier mijn verjaardag niet jaarlijks in zo’n locatie (zelfs nooit gedaan nog) dus vandaar dat ik het mij afvroeg, in mijn huis/tuin zou ik geen 80 mensen kwijt kunnen namelijk 😉
Ik woon op een heel klein appartement en heb er weleens 60 man in gehad. Was ik wel veel jonger, dus dat was niet met zitplaats enzo. Maar ik vier mijn verjaardag nu zelden en als ik het doe, dan huur ik meestal een café af.
Pindakaasjes schreef:
27-04-2021 11:25
Dit is geen antwoord op de vraag. Een grote zaal vullen lukt de meeste heus wel.. daar gaat het niet om.
Maar ik vind zelfs bij een verjaardag al dat ik geen decor vulling over de vloer wil hebben, enkel mensen die ik goed ken en waar ik om geef zijn welkom. Dat maakt het voor mij een echt feest
Ja, maar als je wil dat er op je verjaardag gedanst wordt bijvoorbeeld, dan is het leuker met wat meer mensen. Maar zijn dan nog steeds mensen waar je echt mee omgaat, geen vulling.

Voor een kleine bruiloft geldt dat natuurlijk niet, dan is het een andere setting.
Wij wilden ook geen traditionele bruiloft en ook gescheiden ouders en wij zijn na een mooie reis op een strand getrouwd met zijn tweetjes.
Willen misschien ooit nog een feestje geven maar dan huren we een kroeg af waarschijnlijk. Of niet :P

En wat de familie vindt is niet belangrijk, dat heeft ons niet tegen gehouden om in het geheim te trouwen en het via Skype aan de ouders bekend te maken.
amsterdamsmeisje92 schreef:
27-04-2021 11:09
Ah wat een leuke ideeën allemaal!

Ja de familie zal vast veel vinden, alleen dat ben ik inmiddels gewend (gescheiden ouders) en dat interesseert me niet meer zoveel. Het is onze dag en wij bepalen. T loopt bij mij al aardig op qua aantal mensen omdat ik door die scheiding van ouders en hun nieuwe huwelijk etc alleen al aan 15 mensen kom met enkel ouders en broers/zussen met aanhang... dan heb je nog geen goede vrienden of überhaupt familie van mijn vriend uitgenodigd. Dusja wij nodigen enkel ook beste vrienden uit en meest dichtstbijzijnde familie maar t werd toch ineens 45 man.

Met traditionele zaken bedoel ik zoals zo'n vier laagse bruidstaart, professionele fotoshoot, receptie, 4- gangendiner, echte bruidsjurk etc. Beetje dat. Bruiloft die ik heb meegemaakt was echt met onderscheid tussen daggasten, receptie gasten, avondgasten en weet ik t allemaal. Met officiële momenten dat de bruid en bruidegom aankwamen en iedereen zo'n haagje maken, ook het uitzwaaien later op de avond in een auto. Nee dat wil ik allemaal niet, en dat is wel t beeld wat ik beetje heb van n traditionele bruiloft waarbij je zoals ik toen moest geloven al minimaal 10.000 euro kwijt bent
Onze bruiloft was alles behalve traditioneel 😄 na het gemeentehuis zijn we naar de trouwlocatie gereden waar de gasten daarna ook kwamen. Bruidstaart gebakken door goede vriendin die bakken als net iets meer dan een hobby heeft. Eten door ons zelf gemaakt was meer een soort van warm en koud buffet. Met heel veel lekkere, verschillende gebak/taart na. De meeste gasten waren rond 18.00/19.00 weer naar huis en we hebben met ongeveer 6 man nog tot 23.00 rond het kampvuur gezeten. Foto’s werden door de dag heen gemaakt waarbij we een paar keer de tuin ingelopen zijn en er zo wat foto’s van ons tweeën gemaakt zijn.
De volgende dag stonden we samen met een paar vrienden in ons dagelijkse kloffie de locatie weer op te ruimen en na te genieten 😊
hendrikje106 wijzigde dit bericht op 27-04-2021 12:07
0.07% gewijzigd
Pindakaasjes schreef:
Zo voel ik het ook. Mensen die ik echt onder mijn goede vrienden schaar heb ik denk ik wel wekelijks/tweewekelijks even contact mee.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 03-07-2021 10:39
98.28% gewijzigd
Pindakaasjes schreef:
Ik ga hier geen tekst en uitleg geven over de herkomst van mijn gasten zodat jij kan beoordelen of ze op mijn feest horen of niet. 😂

Ik heb niets te bewijzen en het is bovendien giga off topic.
Handbal schreef:
27-04-2021 08:39
Wij hebben onze bruiloft gehouden in een dierentuin. Iedereen kon zelf s ochtends in de dierentuin lopen. In de einde middag en was iedereen uitgenodigd voor de ceremonie. Na de ceremonie hadden we een high wijn. Officieel waren de hapjes niet voldoende voor een maaltijd, maar ik hoorde van iedereen dat ze s avonds niet meer gegeten hebben. Mijn man houd niet van feestjes maar wel van lekker eten. Dit was voor ons een geslaagde dag. Ik had een cocktail jurk gekocht die leek op een bruidsjurk. Zo was ik maar 150 kwijt aan mijn jurk. Ik wou namelijk geen witte jurk en dan is de keuze zeer beperkt en vaak behoorlijk duur. Mijn vader heeft zich wel rot gelachen want die betaalde de jurk en was door vrienden gewaarschuwd dat deze zoveel geld kosten.
Dit vind ik echt een heel leuke manier. Dan hoef je niet urenlang op te zitten en met mensen te praten, maar kan iedereen lekker zijn eigen gang gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven