Zwanger en coronavaccinatie

24-04-2021 08:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/co ... l-a4041165

In eerste instantie vond ik het wel een prettig idee dat zwangeren zich niet mochten laten inenten. Dan kon ik het mooi even afwachten allemaal en wellicht was er na mijn bevalling ook nog keus in het vaccin.

Nu lijkt het advies toch aangepast te worden en wordt zwangeren aangeraden zich te laten prikken met een mRna vaccin. Ik probeer te bepalen wat ik er nu van vind. Voor mezelf lijkt het me fijn, maar ik vind het heel moeilijk te bepalen of ik mijn ongeboren kind hier mee in aanraking wil brengen. Wat de mogelijke effecten zijn en wat hier al naar onderzoek gedaan is.

Hoe staan jullie hierin?

Ja, ik ben zwanger en

Totaal aantal stemmen: 190

Ik bel meteen de GGD voor een prik (34%)
Ik wil pas na mijn zwangerschap geprikt worden (27%)
Ik wil sowieso niet geprikt worden (11%)
Ik vind het moeilijk (24%)
Anders (5%)
Voor degene die al gevaccineerd zijn: kunnen jullie je ervaring hierover vertellen? In welk trimester zat je en hoe waren de bijwerkingen? Ik ben 22 weken en krijg binnen 2 weken mijn eerste dosis Pfizer, ben hier best nerveus voor, zeker voor de tweede prik.
Skippy85 schreef:
01-05-2021 11:36
Ik sta inmiddels op de lijst bij mijn werkgever! Hopelijk kan ik snel geprikt worden. Helaas hebben we nu een lading Janssen gekregen voor zorgmedewerkers, en die mag natuurlijk niet. Dus ik vrees dat ik nog even geduld moet hebben.
Same here! Donderdag ineens een oproep voor vandaag, maar alleen Janssen :(. Ze verzamelen nu alle zwangeren op een lijst en proberen moderna voor ons te regelen.
Tortie schreef:
27-04-2021 16:35
Ik zou dat met je huisarts overleggen wat je hier schrijft, waar je je zorgen om maakt. Misschien terecht/misschien niet. Maar dan kan je daarna overweging maken.

Ik zou het persoonlijk niet gek vinden als je het niet doet, heb deze vraag ook nog nooit eerder gehoord. Het is jouw lichaam. Desalniettemin hun goed recht om dan te zeggen dat ze niet willen dat je met baby knuffelt.
Ik was trouwens zelf in de veronderstelling dat het baby’tje voldoende beschermd was wanneer moeder zich tijdens zwangerschap laat enten. En dan vraag ik me nu ook af hoe vaak kinkhoest eigenlijk voorkomt in NL, m.a.w. hoe groot is de kans nog dat jij zonder vaccinatie je neefje/nichtje zou besmetten.(?)
Kinkhoest komt best nog voor, ook onder volwassenen (vaccinatie werkt maar een aantal jaar). Maar als de moeder is ingeënt, dan heeft het kindje dus antilichamen. Er is in Nederland niet eens een vaag advies om de vader ook te laten inenten, dus bezoek al helemaal niet. Het idee is juist dat je niet een hele beschermende schil nodig hebt, omdat het kind zélf weerstand heeft (wat het via de moeder heeft gekregen, maar op dat moment in de baby zit).
Bij mijn vorige zwangerschap heerste kinkhoest in een strenggelovig dorp hier in de buurt, zo’n anderhalf jaar geleden, dus inderdaad komt het nog best voor. Maar het lijkt me wel gek om de hele omgeving te laten inenten als de baby met deze inenting zelf de antilichamen heeft doorgekregen.
Over de 22 weken prik (dktp) en coronavaccinatie; zie nu verloskundigen communiceren dat er in ieder geval een week tussen moet zitten.
.
yasinaa wijzigde dit bericht op 05-06-2021 03:04
99.48% gewijzigd
Je wordt opgeroepen door de GGD als jouw leeftijdgroep aan de beurt is, ik denk dat je dan bij het maken van een afspraak moet melden dat je zwanger bent. Als het goed is word je dan gewoon door de GGD gevaccineerd. Dat is hoe ik het begrepen hebt; dat je gewoon moet wachten op de oproep.
Sága schreef:
02-05-2021 10:51
Over de 22 weken prik (dktp) en coronavaccinatie; zie nu verloskundigen communiceren dat er in ieder geval een week tussen moet zitten.
Ja, zelfde gehoord! Heb voor het weekend telefonisch contact gehad. Dit omdat je van beide vaccinaties beetje ziek kunt worden, en dan liever geen combi (binnen bepaalde periode) krijgt waarvan je wellicht zieker dan nodig wordt. Ik werd doorverwezen dit verder met de ggd te bespreken (nog niet gedaan, dus weet nog niet wat hun advies is).
nausicaa schreef:
01-05-2021 18:31
Kinkhoest komt best nog voor, ook onder volwassenen (vaccinatie werkt maar een aantal jaar). Maar als de moeder is ingeënt, dan heeft het kindje dus antilichamen. Er is in Nederland niet eens een vaag advies om de vader ook te laten inenten, dus bezoek al helemaal niet. Het idee is juist dat je niet een hele beschermende schil nodig hebt, omdat het kind zélf weerstand heeft (wat het via de moeder heeft gekregen, maar op dat moment in de baby zit).
Ah, helder! Fijn dat het kindje zelf voldoende weerstand lijkt te hebben na inenting moeder.
Tortie schreef:
02-05-2021 15:57
Ja, zelfde gehoord! Heb voor het weekend telefonisch contact gehad. Dit omdat je van beide vaccinaties beetje ziek kunt worden, en dan liever geen combi (binnen bepaalde periode) krijgt waarvan je wellicht zieker dan nodig wordt. Ik werd doorverwezen dit verder met de ggd te bespreken (nog niet gedaan, dus weet nog niet wat hun advies is).
Ook vanuit de Ggd willen ze dat er een week tussen de verschillende vaccinaties zit. Als je een afspraak maakt checken ze dit met je. Ik heb nu 16 dagen tussen de kinkhoest vaccinatie en Pfizer zitten. Vanuit mijn werk mocht ik eind februari al een afspraak maken. Nu het advies is veranderd toch maar van die mogelijkheid gebruik maken.
Sheeps schreef:
01-05-2021 14:38
Voor degene die al gevaccineerd zijn: kunnen jullie je ervaring hierover vertellen? In welk trimester zat je en hoe waren de bijwerkingen? Ik ben 22 weken en krijg binnen 2 weken mijn eerste dosis Pfizer, ben hier best nerveus voor, zeker voor de tweede prik.
Ik zit in mijn derde trimester en ben afgelopen week geprikt met Moderna. Behoudens pijnlijke arm (zoals ik altijd heb bij vaccinaties) nog niets gemerkt. Over 4 weken prik 2.
Sheeps schreef:
01-05-2021 14:38
Ik ben dinsdag gevaccineerd met Moderna. Behalve een stijve arm, nergens last van gehad.
En voor de volledigheid, ik ben 23 weken zwanger.
sodastream wijzigde dit bericht op 06-05-2021 17:39
Reden: Aanvulling
5.59% gewijzigd
Wat fijn om te horen dat jullie je al hebben kunnen laten vaccineren :cheer: ik kan niet wachten, om eerlijk te zijn. Ik had van de week contact met de huisarts en zij dacht dat de richtlijn weer was veranderd, zodat zwangeren met voorrang gevaccineerd kunnen worden. Ze adviseerde me de ggd te bellen. Helaas klopte het niet en moeten we in NL afwachten tot ons eigen leeftijdscohort aan de beurt is. Dus zal voor mij ook eind juni pas worden op z’n vroegst. Weten jullie waarom een land als België die voorrang wel heeft gegeven? En of er in NL nog überhaupt wordt gekeken naar voorrang voor de groep zwangeren?
Followthesun90 schreef:
06-05-2021 17:44
Wat fijn om te horen dat jullie je al hebben kunnen laten vaccineren :cheer: ik kan niet wachten, om eerlijk te zijn. Ik had van de week contact met de huisarts en zij dacht dat de richtlijn weer was veranderd, zodat zwangeren met voorrang gevaccineerd kunnen worden. Ze adviseerde me de ggd te bellen. Helaas klopte het niet en moeten we in NL afwachten tot ons eigen leeftijdscohort aan de beurt is. Dus zal voor mij ook eind juni pas worden op z’n vroegst. Weten jullie waarom een land als België die voorrang wel heeft gegeven? En of er in NL nog überhaupt wordt gekeken naar voorrang voor de groep zwangeren?
Ik las (Volkskrant denk ik) dat je kans maakt door je huisarts te vragen je op de lijst te zetten waar mensen voor griep prik opstaan, die zijn eerder aan de beurt en de huisarts bepaald wie dat zijn.
Sága schreef:
06-05-2021 18:06
Ik las (Volkskrant denk ik) dat je kans maakt door je huisarts te vragen je op de lijst te zetten waar mensen voor griep prik opstaan, die zijn eerder aan de beurt en de huisarts bepaald wie dat zijn.
Oh, dat is ook niet onlogisch inderdaad. Ik zal eens bellen. Het voelt ook wel een beetje als voordringen, tegelijkertijd vond ik dit bericht weinig geruststellend: https://www.ad.nl/nieuws/zwanger-en-cor ... ~aa02e406/
Followthesun90 schreef:
07-05-2021 09:12
Oh, dat is ook niet onlogisch inderdaad. Ik zal eens bellen. Het voelt ook wel een beetje als voordringen, tegelijkertijd vond ik dit bericht weinig geruststellend: https://www.ad.nl/nieuws/zwanger-en-cor ... ~aa02e406/
Volgens mij heb je als zwangere ook recht op een griepprik als je wilt, in die zin zou je niet voordringen. Maar die artikelen in de media nu vind ik ietwat sensationeel; komt ook doordat verwacht werd dat overheid nu zwangeren ook voor zou laten en dat niet gebeurde dat er nu aandacht voor is.
Het is ook logisch dat àls je heel ziek wordt je sneller beademd moet worden als je een flinke buik hebt. Of dat nou door overgewicht komt of door zwangerschap: je longen hebben minder ruimte dus hebben het zwaarder dan anders.
Maar het lijkt nu alsof je als je zwanger bent uberhaupt meer kans hebt om heel ziek te worden, dat is volgens mij niet zo. En zeker niet als je nog in een vroeger stadium van je zwangerschap bent.
AnAppleADay schreef:
07-05-2021 10:09
Het is ook logisch dat àls je heel ziek wordt je sneller beademd moet worden als je een flinke buik hebt. Of dat nou door overgewicht komt of door zwangerschap: je longen hebben minder ruimte dus hebben het zwaarder dan anders.
Maar het lijkt nu alsof je als je zwanger bent uberhaupt meer kans hebt om heel ziek te worden, dat is volgens mij niet zo. En zeker niet als je nog in een vroeger stadium van je zwangerschap bent.
Ja idd, beetje jammer hoe het weer gebracht wordt.
AnAppleADay schreef:
07-05-2021 10:09
Volgens mij heb je als zwangere wel een hogere kans op complicaties dan wanneer je gewoon 15 kilo overgewicht hebt. En mensen met morbide obesitas worden inmiddels toch ook allemaal al gevaccineerd?
Uiteindelijk klopt het gewoon dat je meer kans hebt om in het ziekenhuis of op de ic te belanden als je zwanger bent. Of de kans op een mild verloop kleiner is, zou ik eigenlijk van geen enkele risicogroep weten, daar gaat toch nooit over toch? Het enige wat in dit artikel een beetje ontbreekt dat dit risico volgens mij vooral in het derde trimester is, en misschien de nuancering dat 2,5 keer een kleine kans nog steeds niet zo’n grote kans is.
__appelbloesem__ schreef:
07-05-2021 10:22
Volgens mij heb je als zwangere wel een hogere kans op complicaties dan wanneer je gewoon 15 kilo overgewicht hebt. En mensen met morbide obesitas worden inmiddels toch ook allemaal al gevaccineerd?
Uiteindelijk klopt het gewoon dat je meer kans hebt om in het ziekenhuis of op de ic te belanden als je zwanger bent. Of de kans op een mild verloop kleiner is, zou ik eigenlijk van geen enkele risicogroep weten, daar gaat toch nooit over toch? Het enige wat in dit artikel een beetje ontbreekt dat dit risico volgens mij vooral in het derde trimester is, en misschien de nuancering dat 2,5 keer een kleine kans nog steeds niet zo’n grote kans is.
Ik dacht juist andersom omdat het virus ook hecht aan vet.
Maar goed, ik ben geen arts dus ik weet het allemaal niet zeker...
AnAppleADay schreef:
07-05-2021 10:27
Ik dacht juist andersom omdat het virus ook hecht aan vet.
Maar goed, ik ben geen arts dus ik weet het allemaal niet zeker...
Ja ik ben ook geen arts dus zou het ook niet zeker weten ;-). Maar er zijn wel factoren die juist specifiek voor zwangeren meespelen volgens dat artikel (aanpassingen in het immuunsysteem, hogere belasting van hart, longen die wat in de verdrukking komen).
Ik hoorde van mijn verloskundige dat er deze tweede/derde golf opvallend veel zwangeren op de ic liggen, terwijl dat in de eerste golf niet zo was. Misschien omdat mensen onvoorzichtiger zijn nu, misschien vanwege de nieuwe varianten... Er is nog veel onduidelijk. Ik heb nog niet besloten of ik me zwanger wil laten vaccineren. Corona is al aan ons huis voorbijgegaan (man had het, ik lag ernaast zonder het te krijgen). Ik heb daardoor de illusie dat ik niet veel risico loop en ik weet wel dat ik snel zwak/ziek/misselijk ben nu en vermijd daarom liever een vaccinatie op dit moment.
Hier vandaag de oproep gekregen van de huisarts en voor aanstaande donderdag een afspraak gemaakt. Ik heb afgelopen week de kinkhoestvaccinatie gehad en er moest inderdaad 7 dagen tussen zitten.
Ik vind het een klein beetje spannend, maar ben ook heel erg blij, heb na de nieuwsberichten toch wel wat onrustig geslapen door de zorgen om Corona vooral omdat ik ook wel op locatie werk en niet iedereen de regels even nauw neemt.

Ik ben overigens nu 25 weken zwanger en de timing voor de eerste prik kan voor mijn gevoel dus bijna niet beter. Fijn de ervaringen van anderen te lezen die ook geprikt zijn! :)
Ik ben nu 10 weken en ik krijg 18 mei mijn eerste Pfizer prik en 18 juni de tweede. Had niet verwacht dat het zo snel zou gaan - heb me woensdag door de huisarts op de lijst laten zetten (in Belgie) en kreeg vanochtend al de uitnodiging. Ben er blij mee - ook handig voor vakantie deze zomer mocht er straks een vaccinatie paspoort komen!

Heb in december al corona gehad (nul symptomen) dus heb waarschijnlijk aan 1 prik genoeg, maar officieel moet ik er twee halen dus dat doe ik maar :-)
Ik sta inmiddels op de lijst bij de huisarts. Zij willen het risico niet lopen. Ik verwacht eind deze maand uiteindelijk de oproep te krijgen.

Ik vind de berichtgeving ook wel wat sensationeel, maar tegelijkertijd is dat kennelijk nodig om als kwetsbare te worden gezien. Waarvan ik nog steeds denk dat je dat uiteindelijk gewoon meer bent als zwangere. Ik verwacht dat de lobby die nu gaande is er uiteindelijk toe gaat leiden dat alle zwangeren met voorrang worden gevaccineerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven