Maatregelen Barcelona en vliegen
maandag 3 mei 2021 om 18:26
Voor een psychische crisissituatie van een familielid moet ik als het kan morgen naar barcelona vliegen.
Ga vanavond laat alles uitzoeken maar moet eerst met familie in overleg over de situatie. Maar mocht iemand al dingen weten als hoe het op dit moment is wbt vliegen en testen, regels veranderen continue namelijk. Daarnaast zijn hotels open? en mogelijk horeca?
Hoor het graag!
Aanvullen: iemand enige info hoe de hulpverlening is in spanje, anders of gelijk aan nederland?
Ga vanavond laat alles uitzoeken maar moet eerst met familie in overleg over de situatie. Maar mocht iemand al dingen weten als hoe het op dit moment is wbt vliegen en testen, regels veranderen continue namelijk. Daarnaast zijn hotels open? en mogelijk horeca?
Hoor het graag!
Aanvullen: iemand enige info hoe de hulpverlening is in spanje, anders of gelijk aan nederland?
maandag 3 mei 2021 om 18:29
maandag 3 mei 2021 om 18:54
Probeer zo snel mogelijk ergens een pcr test te regelen. Vanavond laat gaan regelen zou al weer een stuk lastiger kunnen worden om op tijd uitslag te hebben, en die heb je nodig.
Verder mag je er gewoon in, je moet op de site van de Spaanse overheid een behoorlijk aantal vragen invullen, dan krijg je een QR code en die moet je op je telefoon hebben.
Hou wel ook rekening met het feit dat je bij terugkomst in quarantaine moet in Nederland.
Sterkte, extra vervelend nu zulke dingen.
Verder mag je er gewoon in, je moet op de site van de Spaanse overheid een behoorlijk aantal vragen invullen, dan krijg je een QR code en die moet je op je telefoon hebben.
Hou wel ook rekening met het feit dat je bij terugkomst in quarantaine moet in Nederland.
Sterkte, extra vervelend nu zulke dingen.
maandag 3 mei 2021 om 19:25
Ik heb recente ervaring met plotseling naar het buitenland moeten ivm noodgeval, en toen ging persoon in kwestie ook eerst vanalles zitten plannen zonder eerst die test te regelen. Gelukkig had ik het toen al gedaan, dus goed gekomen, maar ik weet uit ervaring dat het handig is als iemand met wat meer afstand je er op wijst (wel even gecheckt of je een reiscertificaat krijgt en een snelle uitslag?).
maandag 3 mei 2021 om 19:25
Zonder die PCR test met reiscertificaat kom je idd echt niet het vliegtuig in, ze zijn heel streng. Ze vragen over het algemeen ook om specifieke mondkapjes (dus niet die stoffen).
En je moet je ook weer laten testen voor de terugreis en daarna in quarantaine.
Kijk het idd goed na want het is voor ieder land weer anders. Wij vlogen met Lufthansa (andere bestemming) en op hun site kun je aangeven waar je heen vliegt, dan krijg je alle vereisten te zien.
En je moet je ook weer laten testen voor de terugreis en daarna in quarantaine.
Kijk het idd goed na want het is voor ieder land weer anders. Wij vlogen met Lufthansa (andere bestemming) en op hun site kun je aangeven waar je heen vliegt, dan krijg je alle vereisten te zien.
maandag 3 mei 2021 om 19:39
Weet je wanneer je de uitslag krijgt? Want zonder kom je niet het vliegtuig in.
Voor zover ik kan zien zijn tot 9 mei restaurants overdag open, ´s avonds alleen afhaal. Er zijn altijd wel hotels open volgens mij.
Maar ik lees ook dat je Cataluña niet zomaar in mag zonder reden. Ik denk dat de zorg voor een ziek familielid daar onder valt (in andere delen van Spanje in ieder geval wel), maar pin me er niet op vast. Je moet daarvoor een verklaring invullen.
https://www.barcelona.cat/covid19/en/me ... -barcelona
Sterkte!
maandag 3 mei 2021 om 21:52
Nee. Een PCR test is genoeg voor Spanje.PienterePookje schreef: ↑03-05-2021 21:37Pcr test is geen !!! Test bij ggd.
En snel test ! Die moet je ook doen voor je in t vliegtuig stapt. Je vliegt op zijn vroegst woensdag vrees ik.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... oronavirus
Voor terugkomst naar Nederland (per vliegtuig) is wel een PCR test en een sneltest nodig. Tenzij je een negatieve PCR test binnen 24 uur voor vertrek hebt.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 03-05-2021 21:53
0.75% gewijzigd
maandag 3 mei 2021 om 23:19
Klopt. Ik heb een familielid die ook woensdag naar Spanje vertrekt, en daarvoor ook nog uitgezocht.
Die vragenlijst invullen op de Spaanse site, en die QR code op je mobiel.
Daarnaast nog gezondheidsverklaring voor Nederland (let op: je moet er twee uitprinten, een voor vertrek en een voor terugweg).
En misschien handig om nu vast te checken waar je voor de terugweg getest kunt worden. Ik weet niet in wat voor plaats je zit, maar kan zijn dat je daar ook nog even voor moet rijden bv. Mijn familielid die eerder plotseling moest reizen, kon daar niks vinden dat sneller een uitslag gaf dan 30 uur of zo. Dan is dat wel vervelend als je snel terug wilt en je weet dat niet.
dinsdag 4 mei 2021 om 14:46
Ok thanks!
Misschien iemand die iets weet over het systeem in Spanje? of ze snel gedwongen (psychische) opnames doen of hoe de zorg in elkaar steekt.
donderdag 6 mei 2021 om 07:41
Ik woon in Barcelona. Je hebt sowieso de volledige zorg van de staat. Elke persoon die hier is ingeschreven heeft zijn eigen dokter van de zogeheten CAP. Dit is van de sociale zekerheid. Specialiteiten, ziekenhuis, is allemaal inbegrepen. Maar voor psychiatrie e.d. kan dat lang duren eer je aan de beurt bent. Als de dokter van de cap al op de hoogte is van het probleem scheelt het wel. Verder kan je ook altijd voor ernstige gevallen op de spoed terecht van de (staat) ziekenhuizen, ook voor psychiatrie. Maar als je familielid een privé verzekeringen heeft is het makkelijker (sneller) om naar een privé ziekenhuis te gaan zoals Teknon of Dexeus. Kijken welke ziekenhuizen in de verzekering zijn inbegrepen. In mijn privé verzekeringen is eerste hulp inbegrepen, ook psychiatrie, maar dit kan afhangen van de maatschappij. Zo niet gewoon contact opnemen met de CAP en als het nodig is naar de eerste hulp van een groot staatsziekenhuis gaan.
donderdag 6 mei 2021 om 18:30
Dank voor je uitgebreide reactie! Hij is in NL verzekerd dus weet niet hoe dat dan werkt in het buitenland.Gordi schreef: ↑06-05-2021 07:41Ik woon in Barcelona. Je hebt sowieso de volledige zorg van de staat. Elke persoon die hier is ingeschreven heeft zijn eigen dokter van de zogeheten CAP. Dit is van de sociale zekerheid. Specialiteiten, ziekenhuis, is allemaal inbegrepen. Maar voor psychiatrie e.d. kan dat lang duren eer je aan de beurt bent. Als de dokter van de cap al op de hoogte is van het probleem scheelt het wel. Verder kan je ook altijd voor ernstige gevallen op de spoed terecht van de (staat) ziekenhuizen, ook voor psychiatrie. Maar als je familielid een privé verzekeringen heeft is het makkelijker (sneller) om naar een privé ziekenhuis te gaan zoals Teknon of Dexeus. Kijken welke ziekenhuizen in de verzekering zijn inbegrepen. In mijn privé verzekeringen is eerste hulp inbegrepen, ook psychiatrie, maar dit kan afhangen van de maatschappij. Zo niet gewoon contact opnemen met de CAP en als het nodig is naar de eerste hulp van een groot staatsziekenhuis gaan.
Weet je hoe de engelse taal over het algemeen is op politiebureaus? We zijn bang dat hij wordt opgepakt en mogelijk /hopelijk in de psychiatrie beland. Mochten wij geen invloed kunnen hebben.
vrijdag 7 mei 2021 om 07:34
Hmmm, in Barcelona stad ga je makkelijker politieagenten aantreffen die Engels spreken, vooral op de kantoren rond de Ramblas, Barceloneta en de Raval. Dus ik zou daar gaan. Er is een verschil tussen mossos d'esquadra (rijkswacht) en policía in Barcelona. Wat zorg betreft kan je met een Nederlandse zorgverzekering ook in Spanje terecht. Mijn moeder kon met haar Nederlandse verzekering gewoon ook een Spaanse sociale zekerheid kaart aanvragen omdat ze hier ingeschreven was.
vrijdag 7 mei 2021 om 07:38
Als hij hier woont, dan heeft hij normaal gezien ook een sociale zekerheid kaart. Maar zelfs al heeft hij dat niet, dan nog zal hij in de publieke ziekenhuizen behandeld worden. Het zou ideaal zijn om met zijn Nederlandse verzekering in contact te komen en te vragen naar welke privé ziekenhuizen hij kan gaan. Niet omdat ze beter zijn, maar omdat je er sneller binnen komt op psychiatrie.
vrijdag 7 mei 2021 om 07:45
vrijdag 7 mei 2021 om 09:44
Wat kan de alarmcentrale van de verzekering? Wist het bestaan trouwens daar niet eens van.
Wel bezig met het consulaat om te kijken wat ze kunnen.
vrijdag 7 mei 2021 om 09:46
Ik weet niet waar hij ingeschreven staat en gemeente kan het ivm privacy niet vertellen. Dus mogelijk nog wel in nl.Gordi schreef: ↑07-05-2021 07:34Hmmm, in Barcelona stad ga je makkelijker politieagenten aantreffen die Engels spreken, vooral op de kantoren rond de Ramblas, Barceloneta en de Raval. Dus ik zou daar gaan. Er is een verschil tussen mossos d'esquadra (rijkswacht) en policía in Barcelona. Wat zorg betreft kan je met een Nederlandse zorgverzekering ook in Spanje terecht. Mijn moeder kon met haar Nederlandse verzekering gewoon ook een Spaanse sociale zekerheid kaart aanvragen omdat ze hier ingeschreven was.
Maar hij kan er dan in ieder geval terecht op nederlandse verzekering.
vrijdag 7 mei 2021 om 10:10
Ik neem aan dat je het hebt over de Nederlandse zorgverzekering en niet een reisverzekering?
Want de laatste heeft meestal een alarmcentrale. Ik denk dat Aphia dat bedoelt.
In principe heb je met een NLse zorgverzekering recht op behandeling in Europa (mbv Europese verzekeringskaart). Maar ik vermoed dat je daarmee niet in elk (privé-)ziekenhuis terecht kan.
Want de laatste heeft meestal een alarmcentrale. Ik denk dat Aphia dat bedoelt.
In principe heb je met een NLse zorgverzekering recht op behandeling in Europa (mbv Europese verzekeringskaart). Maar ik vermoed dat je daarmee niet in elk (privé-)ziekenhuis terecht kan.