Uitgerekend eerste helft december - deel 2

20-04-2021 11:21 378 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is een vervolg op zwanger/uitgerekend-1e-helft-december-2 ... ges/475887 omdat topicstarter Metta helaas niet meer mee zal schrijven... :hug:
Ook voor Doornroosje, PuizigEnBlauw en paasei een dikke, stevige :hug:
Hopelijk mogen jullie snel weer genieten van een nieuwe zwangerschap!

Het topic uitgerekend in de tweede helft van december 2021 is hier te vinden
zwanger/uitgerekend-tweede-helft-decemb ... ges/476278

NaamLeeftijdenKindjeVolgende echo :heart: UitgerekendOverig
Computersaysno31-302e9 juni :heart:24 novemberGoede nipt!
Garnet1234532-331e28 mei:heart:2 december...
Kiwimeisje31-313e21 mei :heart:5 decembergeen nipt, 17 juni geslachtsbepaling
Julia6531-312e 18 mei :heart: 5 decemberGoede nipt!
_Amber_26-301e 18 mei :heart:7 decemberGoede nipt!
Katootje8337-362e16 juli 20 weken:heart:8 decemberGoede nipt! 19 juni geslachtsbepaling
TheDoctor32-331e26 mei:heart:8 decemberGoede nipt!
86Truus34-351e22 juni:heart:8 decemberGoede nipt!
Vlinder5434-333e1 juni:heart:9 december20 weken echo op 13 juli
Daanstje28-342e1 juni:heart:10 decembergeen nipt, 24 juni geslachtsbepaling
DiHappy8634-362e26 mei:heart:13 decembergeen nipt
katootje83 wijzigde dit bericht op 04-06-2021 14:55
41.33% gewijzigd
Echo was goed! Ben weer een paar dagen vooruit gezet. Ze heeft nu gemeten op 24 nov. dus niet echt meer december. Zou wel gewoon graag mee blijven schrijven!

Vandaag dus precies 11 weken, en fijn om het dan al te zien bewegen op de echo :flirting:
Wat fijn computer!!
Welkom Julia! Vergeten de vorige post:-)

En gefeliciteerd computersaysno! 24 november, super!! Aan het einde van de zwangerschap is dat toch mooi meegenomen.
Oh wat fijn Computer!! :mrgreen:
En eind november vind ik persoonlijk ook een betere datum dan december.. haha!
Welkom Julie! Wat naar dat je zo ziek bent. Ik hoop met je mee dat het beter gaat na het eerste trimester.

Gefeliciteerd computersaysno :heart: Fijn dat je niet meer rond sinterklaas uitgerekend bent zoals meerdere onder ons ;-)

Dank voor de geruststelling iedereen, ik wist niet dat zelfs verloskundigen er soms moeite mee hebben om het hartje te vinden! Ik heb besloten max 1 à 2 keer per week proberen het hartje te vinden met de doppler. Anders raak ik alleen maar meer geobsedeerd!

Ik heb me dus ingeschreven bij 6 kdv's. Hopelijk komt het goed :) Je mag nu (door corona) ook pas komen kijken als er inderdaad een plekje vrij is. Pff wij moeten 600 à 700 per maand gaan betalen, en dan hebben we waarschijnlijk ook een tweede auto nodig, dus ik ga weer eens een beetje op mijn uitgaven letten!

Grappig, ik had inderdaad niet door dat de eerste termijn echo in nederland rond 11 weken is. Mijn "belangrijke" echo's (waar mijn vriend ook mee mag) zijn 13 weken - 22 weken - 32 weken. Wij hebben ook geen kraamzorg, maar ik blijf 3 dagen in het ziekenhuis (bij een standaardbevalling) of 5 dagen (bij een keizersnede). Ik heb wel een speciale aanvullende verzekering genomen, daarmee heb ik recht op een 1persoonskamer.
Hoe weten jullie nu al of het bij de kraamzorg druk is? Ik keek op de website, maar zag niets staan. Weet nog niet wat ik wil qua kraamzorg dus heb dat nog niet geregeld. Dacht eerlijk gezegd dat dat met 20 weken ook nog wel kon haha, goed dat jullie allemaal zo actief hierin zijn!

Garnet: kun je in België niet thuis bevallen? Zo is ieder land toch zo anders in veel dingen he. In het ziekenhuis weet je wel zeker dat je rustig even hersteld, lijkt me ook wel weer lekker. Met kraamzorg thuis heb ik toch wel de neiging om gelijk weer rond te lopen en dingen te doen.
Behoorlijk bedrag voor kdv! Is dat voor 5 dagen?
Kiwimeisje, thuis bevallen is heel zeldzaam, ik vind zelf een "medische" aanpak het fijnst dus ik zou in Nederland ook het liefst voor een gyn + ziekenhuisbevalling kiezen :) Kraamzorg lijkt me aan de ene kant fijn, want je bent zelf lekker thuis, maar aan de andere kant ben ik snel ongemakkelijk als iemand die geen 'visite' is bij mij thuis is :-D. Ja, kdv is voor 5 dagen, hoe meer inkomen je hebt, hoe meer je betaalt.
Garnet, ik wil geen paniekzaaien, maar de verloskundige gaf bij mij aan dat ze voor 12 weken überhaupt het hartje niet laten horen omdat je de temperatuur met de doptone iets kunt verhogen. Het risico is klein, maar daarom doen ze dat niet voor 12 weken. Tegelijkertijd ter geruststelling, bij mij lukte het pas met 16 weken het hartje te horen (ivm naar achter gekantelde baarmoeder).

KDV wordt hier een regelrecht drama; pas als baby 1 jaar is, is er plek op het KDV waar zoon nu zit.. Echt om te janken..

Regelen van kraamzorg wordt aangeraden voor de 12 weken in mijn regio. Gisteren even op wat sites zitten zoeken, maar nergens nog de vermelding gezien dat het in december al te druk zou zijn.

Wat fijn computer, heerlijk als je er spontaan weer wat dagen bij krijgt! Jij schiet zo al lekker op in je eerste trimester.

Hier gaat het wisselend, best fysiek wat klachten en tegelijkertijd weer een groter wordende angst dat het niet goed gaat. Ik baal echt zo enorm van de invloed die de missed abortion heeft gehad. Gelukkig nog 'maar' 12 dagen tot de volgende echo..
Wat fijn Computer! Beter ook, wat fijner, iets verder van de feestdagen af...

Garnet, wij moesten bij de eerste ook 'kiezen' of we een extra auto aan zouden schaffen. uiteindelijk is het een elektrische bakfiets geworden ipv een tweede auto en daar zijn we zo blij mee! Je kan daar de maxicosi ook op zo een steun inzetten en dan kunnen ze al heel jong mee op de fiets. Het ging hier vooral om halen en brengen naar de opvang dus dat was perfect.

KIwi, wij betalen voor kdv €400 per dag (een dag is max 11 uur, zo lang is ze er overigens nooit). Dit is inclusief alles (luiers, voeding, speentjes etc). Dat zijn geen absurde bedragen... Je krijgt dan nog wel belastingtoeslag hiervoor, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je inkomen...
Garnet: ja inderdaad dat visiteding kan ik me ook niet goed overheen zetten. Plus dat mijn ervaring is dat ze enorm veel kletsen en ik daar juist na een bevalling wel moe van wordt. Gaan dit keer waarschijnlijk dus voor een paar uur alleen de eerste dagen, weet ik nog niet zeker.

Katootje: weet ik, ik vond 700 euro zelf betalen wel veel. Maar daarom vroeg ik ook even of het voor 5 dagen is :-) dan valt het wel mee! wij hebben maar 1 dag kdv dus betalen 750 euro ongeveer (2 kinderen) maar krijgen enorm veel terug. Het tweede kind kost ook echt bijna niets, dat is me wel meegevallen!
Weg gehaald ivm herkenbaarheid
Computer, wat fijn je echo! En heerlijk om vooruit gezet te worden. Gewoon al 11 weken dus!! Schiet lekker op:)

Daanstje, wat vervelend zeg dat jullie baby straks pas bij 1 jaar plek heeft.. Hoor ook van buren dat sommige kinderen naar 2 verschillen KDv’s gaan. Maar vind ik zelf echt geen optie.

En klopt ja wat je zegt over doptone onder de 12 weken. Had bij m’n laatste zwangerschap op 11+3 weken een enorme bloeding op de zondagavond en de vk kwam langs maar ze wilde niet hartje luisteren. Moest echt naar zh voor een echo omdat er een heel klein risico is. Nu zal dat risico wel echt heel klein zijn.

Wel leuk om die verschillen tussen NL en België te horen. Wij waren de laatste keer op het eind ook wel klaar met de kraamhulp hoor. Was een lieve meid en ze ging bijv ook koken, maar op een gegeven moment wil je je huis weer voor jezelf hebben.

KAtootje, wij zitten bij een andere opvang..

En wij betalen ook zo’n 400€ per dag, 11 uur (incl alles). Gelukkig krijgen we wel wat terug😅
400 per dag?! Dat is toch echt heel erg veel?
Ik heb net even een tool ingevuld van het kdv hier in de buurt en daar komt het uit 1265 per maand bruto en 765 netto.
En dat is voor 3 dagen per week...
Of ik bedenk me net dat jullie misschien ‘per weekdag’ bedoelen, dan is het wel logischer :rofl:

Sowieso, hoe kies ik een kdv uit? Er zijn er zoveel hier!
I'll be kept away
KDV hebben wij gekozen op beleid en gevoel, dat laatste vind ik wel het allerbelangrijkste.
Hier betalen we overigens 825 per maand voor 2 dagen, maar netto maar 275 ofzo.
Ik zou het echt niet leuk vinden als baby hier straks niet heen zou kunnen, ik ben zo blij met het KDV! Maar ja, met mij dus meer ouders..
Computersaysno wat super fijn van je goede echo! Wauw, 11 weken, dat klinkt echt al als heel wat ineens.

Garnet een eenpersoonskamer klinkt wel echt fijn, het lijkt me echt horror om als je net bevallen bent ook nog met een huilende baby van iemand anders op de kamer te moeten. Dan slaapt er toch nooit meer iemand? :P

Daanstje Ik kan me voorstellen dat je nu bang bent dat het weer misgaat, best wel rot is dat he. Zou je als de volgende echo goed is wel het vertrouwen hebben dat het goed zit?

En wat irritant lijkt me dat als je zo ontzettend lang moet wachten op het KDV, vooral als je al kinderen hebt. Ik zou dan zelf waarschijnlijk de neiging krijgen om kind-in-wording en al-aanwezige kind samen tegelijk in te schrijven voor een nieuwe opvang, net alsof het een tweeling is of zo. Of werkt dat niet zo?

Doctor Dat is inderdaad ook wat ik dacht door dit topic: hoe kies je in vredesnaam een kinderopvang? Hopelijk krijgen we hier goede tips.
Per weekdag inderdaad doctor, anders zou ik direct stoppen met werken! 😅
Kinderdagverblijf kiezen vond ik eerst ook lastig, maar toen we er een paar bezocht hadden hadden we beide een sterke voorkeur, dus die is het geworden.
Bezoeken kan misschien niet vanwege Corona, maar waar je op kan letten (even voor jezelf kijken wat je belangrijk vindt)
- horizontale of verticale groepen
- bieden ze ook halve dagen aan (kan voor een onrustig moment midden op de dag zorgen, maar als je het zelf nodig hebt wel zo fijn)
- wat is er allemaal inbegrepen? Bij ons is bv warme biologische lunch met groenten, vlees/vis/vega, 2 x p dag gezonde snack, spenen en luiers naar een merk van je eigen keuze
- beleid tov suiker (traktaties, drinken van dik sap etc)
- evt extra opleidingen en trainingen voor de leidsters
- is er een veilige buitenruimte en hoe vaak gaan ze naar buiten?
- hoe veel leidsters + kindjes op de groep
- zijn er ook uitstapjes? (Ik zag dat echt niet zitten, ongeluk met de stint was toen net gebeurt...)

Hopelijk heb je er iets aan, de rest kan vast nog aanvullen.
Lijkt me wel echt heel lastig als je niet kan gaan kijken...
katootje83 wijzigde dit bericht op 06-05-2021 20:16
0.13% gewijzigd
Ah dat zijn alvast hele goede tips, bedankt! Wat is het voordeel van horizontale of juist verticale groepen?
Pluizig, ik vind horizontale groepen fijner. Dit is vaak iets rustiger voor de baby's. En ik vind het nu voor peuter zoon fijn dat hij zich fysiek ook aan andere peuters kan meten zonder zorgen te maken over een rond kruipende baby.
Ik denk ook dat het beter in de ontwikkeling naar school toe past om oudere peuters in een eigen groepje te hebben.
Voordeel van verticale groepen dat genoemd wordt is dat kinderen meer rekening leren houden met andere leeftijden.
Maar tov het plaatsen van broertjes en zusjes denk ik dan weer dat het beter is voor de ontwikkeling van het individuele kind om dan niet samen op een groep te zitten.

Qua beleid vind ik ook het aantal vaste gezichten op een groep belangrijk, en hoe er geobserveerd wordt. Verder heb ik last van beroepsdeformatie richting het KDV beleid. Dus ik wil graag weten welke methodieken er zijn, vanuit welke visie er met hechting, emoties en sociale vaardigheden om wordt gegaan..

Ik denk vooral dat het belangrijk is dat je je thuis voelt en dat het bij je moet passen. Net zoals de keuze KDV/gastouder..
Daanstje aha dat klinkt logisch, bedankt! Ik ga het onthouden :-)
Ander voordeel van verticale groepen wat ik zo kan bedenken is als je kind moeite heeft met veranderingen...
Bij onze peuter is het drama als ze naar een andere groep gaat. (Eerst van baby’s naar dreumesgroep, toen dreumes naar peuter, toen noodopvang ivm Corona...)
Maar je weet natuurlijk niet van te voren hoe je kind daarop zal reageren...
Verder leek ons horizontaal ook beter voor de ontwikkeling. En peuters kunnen zo lomp zijn, met spullen gooien enzo, dan zal daar maar net je baby’tje tussen kruipen...
Oh wat grappig, wij vinden juist de verticale groep heel fijn! Het lijkt meer op thuis, omdat alle leeftijden bij elkaar zitten. Ik denk inderdaad dat het wel goed is om te leren van andere leeftijden. En ik vind het een voordeel dat onze kinderen er samen zitten, ze hebben daar wel veel aan heb ik het idee. Onze tweede vond het lastig wennen aan opvang dus dat zijn grote broer er was hielp dan echt. Plus dat ze een hele fijne blik hadden op de hechting en echt constant met hem knuffelden voor hij zelf ging spelen, heel prettig. (Maar dat kan ook bij horizontale groepen natuurlijk, dat is meer visie van kdv)

Wij hebben wel ook gekozen voor een basisschool met gemengde groepen dus het is echt vanuit het gevoel dat meerdere leeftijden bij elkaar een voordeel is. Kan me ook voorstellen dat je dat juist niet vindt.
Daanstje wat voor werk doe je? Omdat je het hebt over beroepsdeformatie!
Ik heb als kind op een Jenaplanschool gezeten, waar ik ook veel baat had bij sneller kunnen ontwikkelen met de oudere kinderen. Dus wat dat betreft lijken verticale groepen me wel fijn, maar dat ligt natuurlijk ook aan je kind.

Ik zie net dat de kdv-collectief hier volgens mij nog wel aan bezoek doet. Tenminste, ik kan een afspraak maken. Dus misschien toch maar een keer kijken...
Hebben jullie nog een beetje een idee dat het verschilt per woonwijk? Ik woon niet in het beste deel van de stad dus ik twijfel of ik wel daar moet gaan kijken...
I'll be kept away
Allereerst even gegevens voor in de tabel 26 mei volgende echo.
We hebben een hele mooie echo gehad. Er was wel een donkere streep te zien op de echo, de arts zei dat dit bloed was en dat ik binnenkort bloedverlies kan krijgen. Ik zat me later af te vragen of het misschien eerst een tweeling is geweest. Het leek een soort tussenschotje in de baarmoeder. Volgende keer maar even vragen.

Wel fijn dat nu iedereen goede echo`s heeft gehad. Heel mooi en bijzonder! Hopelijk houden we dit vol. We gaan de goede kant op iig.

Welkom Julia en hopen op betere tijden.

Wat een gedoe met het regelen van opvang zeg. Je zou denken dat er ook wel afzeggingen zijn ivm corona. Bij ons is het geen probleem, je krijgt voorrang wanneer er al een kind op de opvang zit.
Wel jammer dat je nu nergens kunt kijken, het is ook fijn om ergens een gevoel bij te hebben en te kunnen zien hoe het er op een groep aan toe gaat.

Kraamzorg ga ik regelen na de volgende echo, hoorde ook al dat het overal erg druk is. Waarschijnlijk ook door een tekort aan kraamverzorgsters.

Bij degene waarvan het niet de eerste is.. waar zijn jullie de vorige keer bevallen? Thuis of in het ziekenhuis? En waar willen jullie nu bevallen?
Ik ben de vorige keer in het ziekenhuis bevallen en vond dat zelf heel prettig. Uiteindelijk moet de gyn het ook overnemen van de verloskundige omdat het te lang duurde, dus was fijn dat ik er al was. Ik wil deze keer ook weer in het ziekenhuis bevallen omdat wij tijdelijk op een vakantiepark wonen omdat we een nieuw huis gaan bouwen.
Fijn dat je voorbereidt bent op bloedverlies DiHappy, maar wel inderdaad spannend (en misschien ook verwarrend voor je) waar dit nu vandaan komt. Ik geloof dat er ook nog wel een bloeding kan ontstaan bij de aanleg van de placenta, maar geen idee of je dat dan nu nog zou kunnen zien?

Ik moest de vorige keer in het ziekenhuis bevallen vanwege meconium. Mijn bevalling begon met weeen, 2 uurtjes later braken de vliezen, toen moest ik naar het ziekenhuis. Ontsluiting vlotte niet, na 8 helse uren zat ik op 1,5 cm... toen maar een ruggenprik. In totaal heb ik er 29 uur over gedaan (waarvan slechts 20 minuten persen), maar heb een keizersnee kunnen voorkomen.
Ik wou alles graag zo natuurlijk mogelijk, nou dat is dus niet echt gelukt.
Dus nu zou ik graag thuis willen bevallen, met zo min mogelijk gedoe en toeters en bellen aan mijn lijf. Mits de ontsluiting op normaal tempo gaat.
Maar als de ontsluiting weer niet vlot, ga ik naar het ziekenhuis en gaat er direct een ruggenprik in. Al moet ik zeggen dat ik weeeen zonder oxytocine goed te doen vond, pas toen ik een oxytocine infuus kreeg werd het zwaar...

Maandag echo, ik merk dat hoe dichter bij de echo hoe meer ik me druk maak. Relativeren voor mezelf is dan toch iets lastiger :facepalm:
Ik fiets zo makkelijk door deze 9 weken heen, amper moe, slechts een keer of 3 een klein beetje misselijk geweest... Mijn angst is echt dat het hartje vlak na de vorige echo is gestopt met kloppen en dat ik daardoor geen symptomen heb...
Al groeit mn buik wel door...
Gelukkig zondag een leuke (moeder)dagje met knutsels en een ontbijtje in het vooruitzicht. Manlief doet daar altijd super leuk en lief zijn best voor en de peuter begint het ook een beetje te begrijpen. :flirting:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven