Architectuur Amsterdam

01-05-2021 17:08 35 berichten
Binnenkort ben ik voor mijn werk een ochtend in Amsterdam. Ik heb zin om daarna wat architectuur te gaan fotograferen.
Maar dan niet de geijkte oude huizen langs de grachten. Heeft Amsterdam ook gave moderne architectuur? Zo ja, waar?
Het is prima als dat hoogbouw is.
Alle reacties Link kopieren
De tweede wereldoorlog is ook in de architectuur een enorme cultuurbreuk geweest. Als je huizen van pakweg 1935 vergelijkt met huizen van pakweg 1948, zie je een enorme cesuur. Na de oorlog lag veel in puin en moest er vooral goedkoop en snel gebouwd worden en die periode heeft tot 1960/1965 geduurd. Wat er toen ontstond, was sobere bouw, zonder enige ornamentiek en vaak ook niet eens door een architect ontworpen. De eenheidsworst ontstond: de woningbouwflats die in bijv. Eindhoven of Arnhem werden neergezet, waren exact hetzelfde qua ontwerp en indeling als de woningbouwflats in Rotterdam, of Amsterdam, of Leeuwarden. Kantoorgebouwen idem dito. Grofweg kwam het erop neer dat er een betonnen plaat als vloer werd neergelegd, daarop wat bouwblokken met ramen, en weer een betonnen plaat er bovenop, en dan de volgende verdieping.

Als reactie daarop ontstond in de jaren '70 bouw die "sfeer" moest uitademen, de tijd van de woonerven en gebouwen zoals inderdaad het ING kantoor. Onregelmatige vormen en inspringende gevelwanden. Andere goede voorbeelden zijn de wijk Buytenwegh/De Leyens in Zoetermeer, of het gebouw Ponsensteijn tegenover het station van Dordrecht. Er moesten weer "leuke hoekjes" in zitten. Maar veelal nog steeds goedkope bouw zonder doordacht concept. Veel van de huizen/woonerven uit die tijd zijn ook alweer geruimd, gesloopt, na nauwelijks 30 jaar.

Rond 2000 kwam dan uiteindelijk de revival van de vooroorlogse architectuur en probeerde men weer aansluiting de vinden bij het punt dat destijds, door de Tweede Wereldoorlog, braak was blijven liggen en tot op heden blijkt die het meest succesvol.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Rondstruiner schreef:
01-05-2021 21:11
Mooi hè! Dit gebouw, van binnen, is voor mij een van de mooiste gebouwen waar ik geweest ben. De ING is er weg, ze gaan het nu verbouwen tot huurwoningen en een internationale school.
Ja klopt, ik vond het ook echt heel bijzonder van binnen. ik hoop dat het zo mooi blijft als het verbouwd is!
aardbeienslof schreef:
02-05-2021 09:35
Ja klopt, ik vond het ook echt heel bijzonder van binnen. ik hoop dat het zo mooi blijft als het verbouwd is!
Ik denk dat ze het zo goed mogelijk zullen proberen te doen, maar het is een kantoorgebouw uit de jaren '80, inmiddels 40 jaar oud. En er zullen concessies moeten worden gedaan om daar hedendaagse woningen in te realiseren. Net zo goed als dat een gebouw uit 1930 niet totaal gehandhaafd zou kunnen blijven op het moment dat er in 1970 appartementen van gemaakt worden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Bij de Houthaven is een hele nieuwbouwwijk met rechte lijnen. Ik kom daar weleens bij familie. Ik vind het prachtig. Je hebt er ook uitzicht op de rivier.
Is Betondorp al genoemd? Niet hypermodern maar wel erg fotogeniek vind ik. En zo uniek dat er mensen uit buitenland speciaal op af komen. (Sommigen ook omdat Johan Cruijff er is opgegroeid.)

Op Java-eiland vind je wel grappige moderne architectuur en bruggen en bruggetjes. Je kan dan ook nog helemaal doorlopen naar KNSM-eiland, en het ronde gebouw met rond plein het midden op de kop van dat eiland. (Beide eilanden zijn gewoon met bruggen bereikbaar.)

EYE werd al genoemd, vanuit elke hoek levert dat weer een totaal andere foto op. De binnenkant is ook gaaf, als het open is (weet ik niet).

Amsterdamse School vind ik ook een heel mooie stijl inderdaad, zoals al genoemd Museum Het Schip... van een afstandje zie je dat het de vorm van een groot stoomschip heeft. Ook Zaanhof in diezelfde wijk is erg schattig.

Je hebt nu lang daglicht dus je kan meerdere wijken aandoen. :-)
patsy--stone wijzigde dit bericht op 07-05-2021 16:23
3.14% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
ca726647543 schreef:
01-05-2021 17:55
NEMO is erg fotogeniek (vind ik dan). Ik weet niet of het dak al toegankelijk is.
Je kan aan de rechterkant de trap op tot een hek. https://goo.gl/maps/n4bJh47fhUkx9okc8 > Hier zie je mensen op die vlakke stenen trap lopen, waar je nu dus ook voor een deel op kan. Het hek zit ter hoogte van die metalen zigzag-trap en paal die je aan de zijkant ziet. Je hebt dan best een leuk uitzicht richting het oosten (Scheepvaartmuseum enzo) en het zuiden (centrum).

- edit - ik lees nu dat het dak weer open is. Wellicht maar tot 18.00 uur dan (sluitingstijd terrassen). Daarna kan je dus tot dat hek de trap op.
ca726647543 schreef:
01-05-2021 17:55
Het Oosterdokgebied en verder naar het westen langs de rivier is ook interessant qua moderne architectuur. Maar het wordt natuurlijk nooit zo mooi als Rotterdam ;-)
:lol:

Ja Rotterdam is wel uniek. Fietsend over de Erasmusbrug vanaf Katendrecht richting het centrum, dat uitzicht over Noordereiland, de Maas, de Willemsbrug en de rest van de skyline, geweldig! Of met watertaxi of Spido kom je ook langs toffe architectuur.

Ik hou van veel stijlen. Als ik over de grachten in Amsterdam fiets voel ik me nog steeds bevoorrecht dat ik in dat UNESCO werelderfgoed zomaar mag wonen en fietsen. Amsterdamse School ook heel tof. En qua moderne architectuur wisselt het nogal, sommige dingen zijn natuurlijk oerlelijk, andere heel gaaf.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 07-05-2021 16:24
Reden: spuitelf
5.45% gewijzigd
lesgrandsoiseaux schreef:
01-05-2021 17:18
Museum Het Schip en omgeving (Spaarndammerbuurt, Amsterdamse school, begin vorige eeuw). En dan aansluitend de naastgelegen Westelijke Houthavenbuurt.
Nog volop in ontwikkeling. Met o. a. de Pontsteiger en de Silodam.
Ja, deze tips wilde ik ook geven. Aansluitend kun je bij de Pontsteiger de pont nemen richting Eye museum en Amsterdam Toren.
PattyJupiter schreef:
02-05-2021 14:42
Bij de Houthaven is een hele nieuwbouwwijk met rechte lijnen. Ik kom daar weleens bij familie. Ik vind het prachtig. Je hebt er ook uitzicht op de rivier.
Ja, en je kan meteen Boat & co even meepakken om te kieken.
O ja en waarvan bijna niemand weet dat het officieel ook nog Amsterdam is: Ransdorp, Durgerdam, Holysloot. Schattige dorpjes met kleurige houten huisjes. Maar ook aan de Nieuwendammerdijk in Amsterdam Noord (niet te verwarren met de Nieuwendijk in het centrum) heb je veel van die schattige huisjes. https://goo.gl/maps/WkTc8Y1rphxmRQ867
Dank jullie wel, deze tips ga ik ook meenemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven