E-reader

30-04-2021 19:35 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nooit gedacht dat ik ooit hier over zou gaan nadenken, maar twijfel er over om een e-reader aan te schaffen.
Mijn dochter heeft sinds kort de Kobo nia en ik heb daar nu voor mezelf een boek opgezet. Ik moet toegeven, het leest heel prettig en licht.

Maar omdat het mijn dochter haar e-reader is wil ik dat ding ook echt van haar laten zijn. Ik vind de Nia heel prima werken, maar aangezien er ook duurdere kobo varianten te koop zijn vraag ik me af wat ik mis als ik voor de goedkoopste ga.
Is bijvoorbeeld dat speciale licht voor in het donker lezen echt een meerwaarde?

Iemand die hier een E-reader heeft en me zijn/haar ervaringen wil delen?

Verder de vraag; neem ik dan een Kobo plus abonnement of bijv Bookchoice? Of gewoon af en toe een boek kopen?
Ik wil wel echt meer gaan lezen, verslond vroeger het ene boek na de andere. Heerlijk vond ik dat.

Graag jullie tips, ervaringen etc.
Ik heb de Kobo Glo en die is inmiddels echt bejaard ;-) maar doet het nog prima. Ik vind het ideaal, vooral voor fictie. Non-fictie (m.n. studieboeken) koop ik liever op papier omdat je dan makkelijker heen en weer kunt bladeren. Ook plaatjes doet de mijne niet zo goed, maar dat is in nieuwere modellen waarschijnlijk alweer veel beter. Het backlight is voor mij idd. wel essentieel, om alle redenen die hierboven al genoemd zijn.
Groot voordeel van e-readen in het algemeen is voor mij dat ik in een papieren boek nogal eens de neiging heb te gaan bladeren en dan hier en daar stukjes te lezen, of bv. alvast door te bladeren naar het eind. Dat kan met een e-reader veel minder makkelijk. Nadeel is dat je minder goed ziet waar je bent in het boek. Ik heb weleens gehad dat een boek 'ineens' was afgelopen. (Ja, er staan gewoon paginanummers bij, maar daar heb ik minder gevoel mee.)
Lariba schreef:
02-05-2021 11:06
Ik heb de Kobo Glo en die is inmiddels echt bejaard ;-) maar doet het nog prima. Ik vind het ideaal, vooral voor fictie. Non-fictie (m.n. studieboeken) koop ik liever op papier omdat je dan makkelijker heen en weer kunt bladeren. Ook plaatjes doet de mijne niet zo goed, maar dat is in nieuwere modellen waarschijnlijk alweer veel beter. Het backlight is voor mij idd. wel essentieel, om alle redenen die hierboven al genoemd zijn.
Groot voordeel van e-readen in het algemeen is voor mij dat ik in een papieren boek nogal eens de neiging heb te gaan bladeren en dan hier en daar stukjes te lezen, of bv. alvast door te bladeren naar het eind. Dat kan met een e-reader veel minder makkelijk. Nadeel is dat je minder goed ziet waar je bent in het boek. Ik heb weleens gehad dat een boek 'ineens' was afgelopen. (Ja, er staan gewoon paginanummers bij, maar daar heb ik minder gevoel mee.)
Dit is bij de Libra H20 wel verbeterd, ik kan makkelijk naar een ander deel springen en weer terugspringen naar waar ik gebleven was.
Kan bookchoice op de kobo? Of moet je dan bestanden overzetten.

Ik heb een Kobo en sinds ik daar gemakkelijk boeken op kan aanschaffen ben ik te lui om het ding aan mijn laptop te hangen en iets met Adobe te doen. Daar had ik vroeger met de Sony geen last van.
PattyJupiter schreef:
02-05-2021 14:54
Kan bookchoice op de kobo? Of moet je dan bestanden overzetten.

Ik heb een Kobo en sinds ik daar gemakkelijk boeken op kan aanschaffen ben ik te lui om het ding aan mijn laptop te hangen en iets met Adobe te doen. Daar had ik vroeger met de Sony geen last van.

Zijn gewoon epub bestanden.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips. Ik heb een kobo clara gekocht. Ben er heel blij mee!
Bereid je wel voor dat een e-reader kan gaan updaten precies als je zin hebt om te gaan lezen. Daar heb ik nou met een papieren boek nooit last van.
Maar de lettergrootte in kunnen stellen, de verlichting en het gewicht van een e-reader maakt dat ik in bed toch liever de e-reader lees.
aviv_13 schreef:
08-05-2021 20:08
Bereid je wel voor dat een e-reader kan gaan updaten precies als je zin hebt om te gaan lezen. Daar heb ik nou met een papieren boek nooit last van.
Maar de lettergrootte in kunnen stellen, de verlichting en het gewicht van een e-reader maakt dat ik in bed toch liever de e-reader lees.
Nu heb ik al jaren een ereader (Kobo), twee verschillende types gehad, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Leuk dat je blij bent met je readertje, TO!
't Is al met al een heel gedoe
Moneypenny36 schreef:
08-05-2021 20:00
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips. Ik heb een kobo clara gekocht. Ben er heel blij mee!
Leuk om te horen! Veel leesplezier!
aviv_13 schreef:

Ben met mijn 2e Kobo bezig maar nooit meegemaakt.
Hebben jullie nooit updates? Of bedoelen jullie dat het niet op een moment gebeurt als je net wil gaan lezen? Ik heb meestal WiFi uit op e-reader en doe het af en toe aan, bv om boek te laden. Dan krijg ik ook wel eens updateverzoeken, maar die gaan vrij snel meestal.
Dat lichtje is echt heel fijn.
Ik heb nu een Pocketbook Touch HD 3. Erg licht en je kunt het boek draaien waardoor je hem overdwars kunt neerzetten.
Ik heb hiervoor een Kobo gehad en die had ook een ingebouwd lichtje, maar was veel zwaarder dan die ik nu heb en de Kobo's kunnen de boeken niet draaien.
Vond de Kobo een stuk langzamer dan de e-reader die ik nu heb en hij blokkeerde regelmatig, waardoor je echt een harde reset moest doen om hem weer werkend te krijgen.
De fijnste e-reader ooit vind ik nog steeds de Sony die al jaren niet meer gemaakt wordt. Was een van de eerste e-readers (zonder lichtje) en ik had er dus een hoesje om met een apart lichtje erin. Die ging echt 4 weken mee zonder op te laden en was de allerbeste in het gebruik.
Sága schreef:
08-05-2021 22:39
Hebben jullie nooit updates? Of bedoelen jullie dat het niet op een moment gebeurt als je net wil gaan lezen? Ik heb meestal WiFi uit op e-reader en doe het af en toe aan, bv om boek te laden. Dan krijg ik ook wel eens updateverzoeken, maar die gaan vrij snel meestal.
Ik zit al aan mijn derde e-reader sinds 2012 en kan me eigenlijk geen update herinneren!
haaspaas schreef:
09-05-2021 03:12
Ik zit al aan mijn derde e-reader sinds 2012 en kan me eigenlijk geen update herinneren!
Oh wat bijzonder! Ik heb ze wel regelmatig, zowel met kobo aura als met kobo Libra h20
Ik heb al jaren een Sony e reader, één van de eerste e readers. Gebruik hem nog steeds dagelijks. Kan er makkelijk Boeken opzetten via bol.com. en gebruik een los e reader lampje in het donker.
Greenback schreef:
09-05-2021 09:48
Ik heb al jaren een Sony e reader, één van de eerste e readers. Gebruik hem nog steeds dagelijks. Kan er makkelijk Boeken opzetten via bol.com. en gebruik een los e reader lampje in het donker.
Ja dat waren de allerbeste. Zo jammer dat ze er al zo snel mee gestopt zijn.
Sága schreef:
09-05-2021 09:42
Oh wat bijzonder! Ik heb ze wel regelmatig, zowel met kobo aura als met kobo Libra h20
Ja dat is inderdaad wel vreemd. Ik zal de wifi eens aanzetten...
agnesm schreef:
10-05-2021 16:23
Ja dat waren de allerbeste. Zo jammer dat ze er al zo snel mee gestopt zijn.
Ik snap wel waarom die niet meer in de handel zijn hoor. Ik had een vreselijk exemplaar. Liep regelmatig vast. Liep ook vast op een reset. En de boeken overzetten op dat ding vond ik een drama. Ik ben heel blij met de Kobo ;-D
Ik heb nog nooit een update gehad. Wat zou er dan geupdate moeten worden?
Idris schreef:
10-05-2021 21:34
Ik heb nog nooit een update gehad. Wat zou er dan geupdate moeten worden?
De software, met de verschillende updates heb ik steeds meer handige mogelijkheden erbij gekregen bij het lezen! Aan het prille begin had ik niet de mogelijkheid om snel te switchen tussen delen in het boek bijvoorbeeld. Verder verandert er wel eens iets aan de lay out. En ook bijvoorbeeld aan de verschillende soorten lettertypes die je kan kiezen etc.
aviv_13 schreef:
updaten niet, wel synchroniseren en dat is zo gebeurd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb nog even gekeken, de wifi staat standaard aan op mijn e-reader en automatisch synchroniseren ook, en updates worden zo te zien ook automatisch geïnstalleerd. Ik heb dat dan toevallig zeker nooit gezien. Ik gebruik dat ding wel super intensief dus misschien logisch dat mijn beide vorige e-readers na 4-5 jaar kapot gingen. Vind het geen super lange levensduur.
Je kunt de WiFi uitzetten, dat scheelt hier best veel batterij.
Ik heb een Kobo Clara en een Kobo Plus abonnement, zeer tevreden mee!

Edit: o, zie nu dat je er al eentje gekocht hebt :D
Ik heb nog nooit een update gehad, en de wifi meestal ook gewoon uit.
Sága schreef:
11-05-2021 10:53
Je kunt de WiFi uitzetten, dat scheelt hier best veel batterij.
Ja, dat snap ik (vind de batterij hier overigens mega lang meegaan!), maar zou dat ook van invloed zijn op de levensduur van het apparaat? Dus ik bedoel tot ie kapot gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven