Zwanger en coronavaccinatie

24-04-2021 08:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/co ... l-a4041165

In eerste instantie vond ik het wel een prettig idee dat zwangeren zich niet mochten laten inenten. Dan kon ik het mooi even afwachten allemaal en wellicht was er na mijn bevalling ook nog keus in het vaccin.

Nu lijkt het advies toch aangepast te worden en wordt zwangeren aangeraden zich te laten prikken met een mRna vaccin. Ik probeer te bepalen wat ik er nu van vind. Voor mezelf lijkt het me fijn, maar ik vind het heel moeilijk te bepalen of ik mijn ongeboren kind hier mee in aanraking wil brengen. Wat de mogelijke effecten zijn en wat hier al naar onderzoek gedaan is.

Hoe staan jullie hierin?

Ja, ik ben zwanger en

Totaal aantal stemmen: 190

Ik bel meteen de GGD voor een prik (34%)
Ik wil pas na mijn zwangerschap geprikt worden (27%)
Ik wil sowieso niet geprikt worden (11%)
Ik vind het moeilijk (24%)
Anders (5%)
https://nos.nl/l/2379677#UPDATE-container-52949208

De jonge vraagt of RIVM advies wil geven of zwangere voorrang moeten krijgen.
Followthesun90 schreef:
07-05-2021 22:23
Ik sta inmiddels op de lijst bij de huisarts. Zij willen het risico niet lopen. Ik verwacht eind deze maand uiteindelijk de oproep te krijgen.

Ik vind de berichtgeving ook wel wat sensationeel, maar tegelijkertijd is dat kennelijk nodig om als kwetsbare te worden gezien. Waarvan ik nog steeds denk dat je dat uiteindelijk gewoon meer bent als zwangere. Ik verwacht dat de lobby die nu gaande is er uiteindelijk toe gaat leiden dat alle zwangeren met voorrang worden gevaccineerd.
Op de lijst van griepprik mensen? En welk risico willen ze niet lopen?
Sága schreef:
07-05-2021 23:03
Op de lijst van griepprik mensen? En welk risico willen ze niet lopen?
Ja, onder de reden die jij vanochtend vermeldde (dat je als zwangere ook al in aanmerking kunt komen voor de griepprik). Ze hebben de grieppriklijst als standaard, maar voegen daar dus nu zelf kwetsbaren aan toe. En voor mijn huisarts betekent dat concreet dat ze zwangeren daar ook aan toevoegt, omdat onderzoek er steeds meer op wijst dat je kwetsbaar bent.

Het ingewikkelde vind ik dat hier willekeur aan zit, want je bent natuurlijk enorm afhankelijk van je huisarts. Het voelt ergens daardoor nog steeds als voordringen, maar tegelijkertijd heb ik niet meer gedaan dan de vraag gesteld of ik onder een kwetsbare groep viel (met daaraan toegevoegd de woorden: zo niet, dan wacht ik rustig mijn leeftijdscohort af). Dit is nu de uitkomst daarvan. We gaan het zien.
Fijn Followthesun! Ik heb bij mijn huisarts altijd het gevoel dat ik me aanstel maar zou het ook wel fijn vinden om gevaccineerd te zijn. Merk dat de sensationele berichtgeving me wel wat doet, haha. Terwijl ik normaalgesproken redelijk nuchter ben. Misschien maandag toch maar even bellen.
Ik zou dan gewoon bellen Pinguïn, blijkbaar heb je er wel gewoon recht op. Ik vind het alleen jammer dat dit weer voor ongelijkheid zorgt, ik denk dat er veel zwangeren zijn die dit niet weten of niet op het idee komen bijvoorbeeld (kunnen mensen die dat wel doen niets aan doen), maar wel typisch dat het nu weer duurt voor hier echt beleid op is. Ik begreep dat RIVM nu advies ging uitbrengen over al dan niet voorrang zwangeren. Ik vind het ook heftig dat sommige hele zieke mensen al zo lang wachten. Het hele prikbeleid is best kut eigenlijk.
Ja helemaal mee eens Saga
Ik kwam langs dit toipc... gisteren ging het hierover in OP1. Misschien informatief voor degenen die in twijfel zitten.
Je kunt méér.
Ben heel benieuwd van het OMT gaat adviseren, het vaccinatiebeleid is nogal verwarrend momenteel. Zelf zou ik nog steeds graag gevaccineerd worden ruim voor de bevalling.

De verloskundige was vrij rustig over de eventuele risico's. van een covid besmetting. Dat is wel fijn want ik merk toch dat ik die berichten zoals nu verschijnen in de media veel angst en onrust zaaien. De cijfers vind ik niet per se zorgwekkend, ook al is het risico wel echt hoger. Geen idee wat nu echt de risicofactoren zijn.

De cijfers via de nvog
https://www.nvog.nl/actueel/registratie ... n-nethoss/

Rivm
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/zwangerschap
Jullie hebben me wel geïnspireerd.

Ik ben nu 30 weken. Reguliere uitnodiging krijg ik eind juni en is dan te laat gezien mijn uitgerekende datum in juli. Ik verwacht wel dat zwangeren voorrang gaan krijgen, maar denk dat dat ook voor mij wat laat zal zijn, eer dat besloten is en de afspraak gepland kan worden.
Heb daarom vanmorgen de assistente van de huisarts maar gebeld en gevraagd of ze iets kunnen doen. Ze gaat overleggen met de huisarts en ik moet vanmiddag terugbellen. Hoop echt dat ze mij ergens op een lijst kunnen zetten!
Mijn twijfel blijft. Ik zie de voordelen van vaccinatie maar wat mij tegenhoud is dat je nog niet weet wat het op lange termijn met je kind doet. Bijv bij de DES kinderen liep het slecht af, dit was een medicijn en geen vaccinatie maar toch.... Iets in mij is gewoon erg bang dat er uiteindelijk toch gevolgen blijken te zijn voor de baby.

Neusspray mag al niet tijdens een zwangerschap. Een stukje zalm vermijd ik ondanks het lage risico op listeria. De omschakeling maken naar een vaccinatie vind ik toch nog wel lastig.

Ik ga op1 even terugkijken, goede tip!
Jagersvrouw schreef:
10-05-2021 12:11
Mijn twijfel blijft. Ik zie de voordelen van vaccinatie maar wat mij tegenhoud is dat je nog niet weet wat het op lange termijn met je kind doet. Bijv bij de DES kinderen liep het slecht af, dit was een medicijn en geen vaccinatie maar toch.... Iets in mij is gewoon erg bang dat er uiteindelijk toch gevolgen blijken te zijn voor de baby.

Neusspray mag al niet tijdens een zwangerschap. Een stukje zalm vermijd ik ondanks het lage risico op listeria. De omschakeling maken naar een vaccinatie vind ik toch nog wel lastig.

De vaccinatie word niet in je ongeboren kind gespoten he. Die krijgt alleen de antistoffen via de placenta door.

Overigens mag je korte tijd neusspray gebruiken als je zwanger bent. (in ieder geval Otrivin Duo. https://www.apotheek.nl/medicijnen/ipra ... eding-geef)

Zalm kan je toch ook gewoon eten? Wel gewoon goed verhitten?
Jagersvrouw schreef:

De kinkhoest vaccinatie wordt nadat het uitvoerig is onderzocht ook aangeraden, en juist als heel goed en verstandig gezien.
DUs het idee van vaccinatie is niet heel erg vreemd natuurlijk!

Ik mag zelf deze week al voor vaccinatie. Ik kijk er enorm naar uit.
Hier vandaag bij 23+3 opgeroepen voor en direct geprikt met Moderna :cheer2:! Ben er echt hartstikke blij mee. Volgende week de dktp nog even aftikken en dit kind komt mooi beschermd ter wereld :yes:.

Jagersvrouw schreef:

Listeria overleeft langdurig verhitten niet en neusspray mag je (in overleg) ook kortstondig gebruiken :). Goed gare zalm wordt juist eens per week aangeraden.

Ik heb overigens sinds ik zwanger ben 's nachts een verschrikkelijk verstopte neus dus gebruik met enige regelmaat 's nachts xylomethazoline. Wel de kinderversie met halve dosering :).

https://www.lareb.nl/tis-knowledge-scre ... usspray%20(fysiologische,kortdurend%20waarschijnlijk%20veilig%20worden%20gebruikt.
Ik kan niet wachten tot ik gevaccineerd word, inmiddels 30 weken zwanger en ik heb zwangerschapsdiabetes. Vandaag de huisarts gebeld, maar helaas stond ik bij hun niet op de lijst met mensen die de griepprik ontvangen. Ze hadden hem al moeten indienen oid, dus vooralsnog geen prik. Heb ook de internist en verloskundige gebeld, die verwachten wel dat er komende maand voorrang komt maarja daar heb ik nu nog niks aan natuurlijk.
K0koro schreef:
10-05-2021 16:27
Hier vandaag bij 23+3 opgeroepen voor en direct geprikt met Moderna :cheer2:! Ben er echt hartstikke blij mee. Volgende week de dktp nog even aftikken en dit kind komt mooi beschermd ter wereld :yes:.
Wij gaan bijna gelijk op :D
Ik mag morgen voor Moderna of Pfizer (dat hoor ik op locatie) en ook volgende week dktp! Ook echt heel erg blij!
Tortie schreef:
10-05-2021 18:51
Wij gaan bijna gelijk op :D
Ik mag morgen voor Moderna of Pfizer (dat hoor ik op locatie) en ook volgende week dktp! Ook echt heel erg blij!
Yay!! Wat goed Tortie :D. Succes vandaag!
K0koro schreef:
10-05-2021 16:27
Chill! En dan na 4 weken nog Moderna herhalen toch? Ik tel de dagen af ;)
Wat een fijn topic! Zijn de zwangere gevaccineerde dames helemaal niet bezorgd? Ik merk dat ik er toch over twijfel en ik vind dat vervelend... Ik ben momenteel 14,5 week zwanger na een vreselijk traject van 6,5 jaar. En ik ben zo zo zo voorzichtig. Toen ik net zwanger was, was het advies nog om te wachten tot na de zwangerschap en ergens vond ik dat wel prettig. En nu dat advies is veranderd, wil ik daar toch wel in meegaan. Ik ben normaal gesproken 100% pro vaccineren en als ik niet zwanger was geweest, had ik ook geen seconde getwijfeld. En het lijkt me ook heel fijn als je je geen zorgen meer hoeft te maken over covid. Maar toch heb ik een twijfelend stemmetje in mijn achterhoofd. Ik heb vorige week ook op1 gekeken en als ik daar dan de arts hoor zeggen dat ze niet zeker weten of er risico's zijn op lange termijn, voelt dat toch eng. Iemand die mij wat rede kan bijbrengen?

Overigens kregen mijn ouders afgelopen weekend de uitnodiging voor de vaccinatie en daarin stond een stukje tekst: Bent u zwanger? Wacht dan met vaccineren tot na de zwangerschap. Beetje slordig dat dat er nog instaat.
Ik snap wel dat je het spannend vindt maar wat voor mij heel erg helpt is dat we óók niet weten wat de risico's op lange termijn zijn van een covid infectie. Voor jezelf en voor het kind.
Dan heb ik meer vertrouwen in iets wat gecreëerd is door de wetenschap en alleen wordt vrijgegeven als de risico's geminimaliseerd zijn dan in een grillig virus waar we geen controle over hebben.
AnAppleADay schreef:
11-05-2021 11:19
Ik snap wel dat je het spannend vindt maar wat voor mij heel erg helpt is dat we óók niet weten wat de risico's op lange termijn zijn van een covid infectie. Voor jezelf en voor het kind.
Dan heb ik meer vertrouwen in iets wat gecreëerd is door de wetenschap en alleen wordt vrijgegeven als de risico's geminimaliseerd zijn dan in een grillig virus waar we geen controle over hebben.
Ja eens. En correct me if I’m wrong;
Het vaccin zelf komt niet bij je kindje, alleen de antistoffen die jij vervolgens aanmaakt tegen het virus waardoor mogelijk je kindje dus ook meteen beschermd is na de bevalling.

Het enige wat ik vervelend zou vinden, is als ik door het vaccin de eerste dagen koorts zou krijgen want dat wil je liever niet tijdens de zwangerschap. Maar weegt voor mij niet op tegen het risico op Corona zelf.
Tortie schreef:
11-05-2021 12:23
Ja eens. En correct me if I’m wrong;
Het vaccin zelf komt niet bij je kindje, alleen de antistoffen die jij vervolgens aanmaakt tegen het virus waardoor mogelijk je kindje dus ook meteen beschermd is na de bevalling.

Het enige wat ik vervelend zou vinden, is als ik door het vaccin de eerste dagen koorts zou krijgen want dat wil je liever niet tijdens de zwangerschap. Maar weegt voor mij niet op tegen het risico op Corona zelf.
Van Corona krijg je nog veel meer koorts ;-)
AnAppleADay schreef:
11-05-2021 12:31
Ja, daarom!
(en misschien heb je totaal geen bijwerkingen van het vaccin, dus ook dat is geen argument om het maar niet te doen..)
AnAppleADay schreef:
11-05-2021 12:31
Hangt ervan af hoe het verloopt hè, er zijn ook heel veel mensen met een enorm mild verloop.
Sága schreef:
11-05-2021 14:33
Hangt ervan af hoe het verloopt hè, er zijn ook heel veel mensen met een enorm mild verloop.
Ja natuurlijk, maar er zijn nog meer mensen zonder bijwerkingen van het vaccin.
Sága schreef:
11-05-2021 14:33
Plus dat je (als je ervoor kiest) zeker weet dat je het vaccin neemt, maar of je ook corona oploopt weet je niet.

Ik ga er trouwens maar gewoon vanuit dat degenen die hierover adviseren ook over dit soort dingen hebben nagedacht, en de risico’s hebben afgewogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven