Hoe om te gaan met verlatingsangst? (Mijzelf)
woensdag 12 mei 2021 om 11:09
Ik schaam me hier best wel voor, dus ik hoop niet dat ik te veel word afgesnauwd, maar ik ben heel jaloers door verlatingsangst. Mijn vriend is echt een lieverd. Ik ben stapel op hem en hij op mij. Tijdens de lockdown vond ik het best wel fijn dat we niet zoveel met anderen konden plannen. Nu de maatregelen iets zijn versoepeld (terras), plant hij weer meer met vrienden en ik met vriendinnen (maar minder) wat natuurlijk hartstikke leuk is en dat is hem ontzettend gegund. Hetgeen waar ik mij voor schaam is dat het mij steekt als hij dingen met vrienden plant. Het voelt dan haast als een afwijzing. Waar ik dan bang voor ben, weet ik eigenlijk niet goed. Als hij dit dan met mij deelt, zeg ik hem dat ik dat leuk voor hem vind en op het moment zelf wens ik hem veel plezier toe. Het is dus niet dat ik de trut uit ga hangen, want dat wil ik echt niet. Ik voel me terwijl hij weg is heel onrustig en daar wil ik wat mee. Daar wil ik van af. Ik ben ook bang dat wanneer hij iets heeft gedronken, opmerkingen over andere vrouwen gaat maken die mij dan weer kwetsen.
Ik heb dit een tijd geleden met mijn vriend besproken en uitgelegd dat het niet aan hem ligt, maar dat dit iets van mijzelf is waar ik aan moet werken. Hij reageerde heel lief, gaf aan dat vervelend voor mij te vinden en dat hij het goed vond dat ik dit bespreekbaar met hem maakte. Ik heb hem uitgelegd dat hij gewoon zijn ding moet blijven doen en dit gaat hij ook doen. Ik moet alleen voor mezelf een manier vinden om hier mee om te gaan, dus vandaar deze post. Zijn er ideeën over hoe hiermee om te gaan waardoor ik volledig van dat onrustige gevoel af kan komen?
Ik heb dit een tijd geleden met mijn vriend besproken en uitgelegd dat het niet aan hem ligt, maar dat dit iets van mijzelf is waar ik aan moet werken. Hij reageerde heel lief, gaf aan dat vervelend voor mij te vinden en dat hij het goed vond dat ik dit bespreekbaar met hem maakte. Ik heb hem uitgelegd dat hij gewoon zijn ding moet blijven doen en dit gaat hij ook doen. Ik moet alleen voor mezelf een manier vinden om hier mee om te gaan, dus vandaar deze post. Zijn er ideeën over hoe hiermee om te gaan waardoor ik volledig van dat onrustige gevoel af kan komen?
celine*28 wijzigde dit bericht op 12-05-2021 11:23
3.90% gewijzigd
woensdag 12 mei 2021 om 11:19
Therapie.
Om van je angst af te komen.
En dat is helemaal niet erg, want als je kiespijn hebt, ga je naar de tandarts.
Als je auto kapot is, ga je naar de garage.
En als je mentaal vast loopt in je leven, ga je in therapie om het op te lossen.
Je klinkt alsof je er echt aan wil werken en heel goed inzicht hebt in wat je doet! Dat is een grote stap voorwaarts al! Ook maak je hem niet verantwoordelijk voor de oplossing van je probleem, ook dat is echt heel knap. Je houdt het bij jezelf.
Ga ervoor! Dit ga je te boven komen.
Om van je angst af te komen.
En dat is helemaal niet erg, want als je kiespijn hebt, ga je naar de tandarts.
Als je auto kapot is, ga je naar de garage.
En als je mentaal vast loopt in je leven, ga je in therapie om het op te lossen.
Je klinkt alsof je er echt aan wil werken en heel goed inzicht hebt in wat je doet! Dat is een grote stap voorwaarts al! Ook maak je hem niet verantwoordelijk voor de oplossing van je probleem, ook dat is echt heel knap. Je houdt het bij jezelf.
Ga ervoor! Dit ga je te boven komen.
woensdag 12 mei 2021 om 11:58
Misschien wel, maar ik denk dat vooral mijn zelfbeeld deze jaloezie/angst veroorzaakt. Ik vind mezelf niet bepaald leuk, maar ik voel me ook al snel te veel. Zo vind ik het oprecht leuk om één avond in het weekend samen te zijn. Dat durf ik dan niet te zeggen, omdat ik ook die verlatingsangst heb en dan niet weet of dat vanuit mijn angst komt.
woensdag 12 mei 2021 om 12:49
Ik ben ook nogal jaloers aangelegd van mezelf. Wat mij hielp, is me realiseren dat je het toch nog niet tegenhoudt door je vriend in de gaten te houden of te beperken. Als hij de juiste vrouw op het juiste moment treft, en hij besluit dat zij leuker is dan ik, dan is het over. En dat is zeer klote, maar niet het einde van de wereld. En tot die tijd geniet ik lekker van wat ik heb met mijn vriend, anders verpest ik ons samenzijn met me zorgen maken.
Heb je op andere gebieden in je leven er ook last van dat je graag de controle behoudt? Hoe goed kun je er tegen als dingen niet lopen zoals jij wil?
Heb je op andere gebieden in je leven er ook last van dat je graag de controle behoudt? Hoe goed kun je er tegen als dingen niet lopen zoals jij wil?
woensdag 12 mei 2021 om 12:53
Maar moet je dat dan ook echt zeggen omdat je anders hele weekend alleen zit?Celine*28 schreef: ↑12-05-2021 11:58Misschien wel, maar ik denk dat vooral mijn zelfbeeld deze jaloezie/angst veroorzaakt. Ik vind mezelf niet bepaald leuk, maar ik voel me ook al snel te veel. Zo vind ik het oprecht leuk om één avond in het weekend samen te zijn. Dat durf ik dan niet te zeggen, omdat ik ook die verlatingsangst heb en dan niet weet of dat vanuit mijn angst komt.
woensdag 12 mei 2021 om 13:14
Ik heb periodes dat ik heel bang ben om mijn ouders te verliezen. Dus wel meer wat betreft relaties, niet zozeer op andere gebieden.Potpourri schreef: ↑12-05-2021 12:49Ik ben ook nogal jaloers aangelegd van mezelf. Wat mij hielp, is me realiseren dat je het toch nog niet tegenhoudt door je vriend in de gaten te houden of te beperken. Als hij de juiste vrouw op het juiste moment treft, en hij besluit dat zij leuker is dan ik, dan is het over. En dat is zeer klote, maar niet het einde van de wereld. En tot die tijd geniet ik lekker van wat ik heb met mijn vriend, anders verpest ik ons samenzijn met me zorgen maken.
woensdag 12 mei 2021 om 21:39
Celine,
Wat een klotegevoel moet je hebben. Dat is echt heel naar...
Eerst even het slechte nieuws: het ligt aan jou. Je hebt een vorm van verlatingsangst, wat zich uit in een soort van wantrouwen/jaloezie, noem het wat je wil.
Het goede nieuws: daar is echt wel wat aan te doen. Je kunt echt jouw eigen leven zoveel makkelijker maken, maar dat kan je niet zelf. Daar heb je iemand voor nodig die je daarbij begeleidt. Ik zeg met opzet begeleidt, want uiteindelijk zul je dat zelf moeten doen.
Zoek een fijne therapeut die je daarbij kan helpen, echt, het zal jouw kwaliteit van leven verrijken. En die van jouw vriend. Angst is een hele slechte raadgever, meestal. ‘Been there’.
Wat een klotegevoel moet je hebben. Dat is echt heel naar...
Eerst even het slechte nieuws: het ligt aan jou. Je hebt een vorm van verlatingsangst, wat zich uit in een soort van wantrouwen/jaloezie, noem het wat je wil.
Het goede nieuws: daar is echt wel wat aan te doen. Je kunt echt jouw eigen leven zoveel makkelijker maken, maar dat kan je niet zelf. Daar heb je iemand voor nodig die je daarbij begeleidt. Ik zeg met opzet begeleidt, want uiteindelijk zul je dat zelf moeten doen.
Zoek een fijne therapeut die je daarbij kan helpen, echt, het zal jouw kwaliteit van leven verrijken. En die van jouw vriend. Angst is een hele slechte raadgever, meestal. ‘Been there’.
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 13 mei 2021 om 20:48
Zo herkenbaar, dus ik lees graag mee.
Bij mij gaat het vooral om een vrouwelijke vriendin en dan met name de band die zij en mijn man hebben. Ik vind dat heel moeilijk, voelt ook als een soort afwijzing van man aan mij. Alsof ik niet goed genoeg ben. Terwijl ik zijn sociale karakter juist zo fijn vind aan hem (ben zelf introvert)
Geen tips helaas. Wel fijn dat je vriend heel lief reageert.
Bij mij gaat het vooral om een vrouwelijke vriendin en dan met name de band die zij en mijn man hebben. Ik vind dat heel moeilijk, voelt ook als een soort afwijzing van man aan mij. Alsof ik niet goed genoeg ben. Terwijl ik zijn sociale karakter juist zo fijn vind aan hem (ben zelf introvert)
Geen tips helaas. Wel fijn dat je vriend heel lief reageert.
ik heb gezegd
vrijdag 14 mei 2021 om 16:37
vrijdag 14 mei 2021 om 17:33
vrijdag 14 mei 2021 om 17:39
Je mag trots op jezelf zijn! Je hebt inzicht in jezelf, je gevoel bespreekbaar gemaakt met je vriend en je neemt het heft in eigen handen!
Succes met het vervolg! Je gaat jezelf hier alleen maar mee helpen.
maandag 17 mei 2021 om 06:06
Het valt mij de laatste dagen op dat ik vooral jaloers ben als hij plant met vrienden. Daardoor heb ik het gevoel dat ik vanzelfsprekend voor hem word nu we samenwonen en hij niet snel iets alleen met mij wil doen. Hij stelt vrijwel nooit iets voor. Is dat dan mijn verlatingsangst?
Afgelopen weekend stond vol met van alles met vrienden (wel maximaal 2 personen). Komend weekend ook weer. Ik merk dat ik soms gewoon even niets wil doen (is me goed bevallen tijdens de coronatijd).
Nu is het voorstel om met Pinksteren met de hele groep (van vriend) te gaan bbq'en (15 personen?) en vriend zegt mij: "jij hebt toch je eerste vaccinatie al gehad". Voel me nu pissig, maar weet niet goed waar dat vandaan komt. We hebben ons over het algemeen wel goed aan de regels gehouden.
Afgelopen weekend stond vol met van alles met vrienden (wel maximaal 2 personen). Komend weekend ook weer. Ik merk dat ik soms gewoon even niets wil doen (is me goed bevallen tijdens de coronatijd).
Nu is het voorstel om met Pinksteren met de hele groep (van vriend) te gaan bbq'en (15 personen?) en vriend zegt mij: "jij hebt toch je eerste vaccinatie al gehad". Voel me nu pissig, maar weet niet goed waar dat vandaan komt. We hebben ons over het algemeen wel goed aan de regels gehouden.
maandag 17 mei 2021 om 09:18
Daarom vroeg ik dit al eerder.Luci_Mster2 schreef: ↑12-05-2021 12:53Maar moet je dat dan ook echt zeggen omdat je anders hele weekend alleen zit?
Is het wel jaloezie of gewoon normale gevoelend voor iemand die geen tijd voor je maakt.
Ik denk dat hulp vragen niet zo'n slecht idee is maar meer om te leren wat een leuke normale relatie is.
maandag 17 mei 2021 om 09:20
maandag 17 mei 2021 om 09:24
Maar zou dat ook een verschil in karakter kunnen zijn? Mijn vriend bedenkt nooit wat leuks (heb ik vaak genoeg over geklaagd), maar als ik iets voorstel doet hij wel altijd leuk mee. En als we dan iets doen wat ik had voorgesteld, komt hij op de locatie altijd met andere dingen die we kunnen doen (bijv. we waren in België en hij plakte er ineens een weekendje Parijs aanvast, maar het dagje uit naar België was iets waar ik op hamerde).
Verder vind ik je instelling echt heel goed! Je lijkt echt aan jezelf te willen werken zonder de oplossing bij je vriend neer te leggen. Vind dat heel knap van je!
maandag 17 mei 2021 om 14:55
Nee, dat valt eigenlijk ook wel weer mee. Hij zit zelf soms ook wel graag thuis, zegt hij.Luci_Mster2 schreef: ↑17-05-2021 09:18Daarom vroeg ik dit al eerder.
Is het wel jaloezie of gewoon normale gevoelend voor iemand die geen tijd voor je maakt.
Ik denk dat hulp vragen niet zo'n slecht idee is maar meer om te leren wat een leuke normale relatie is.