Gezondheid alle pijlers

wie kan lab uitslag lezen

17-05-2021 16:52 32 berichten
wie heeft ervaring met lab uitslagen lezen. Er staat positief resultaat voor IgA tegen Bordetella pertussis. Betekent dat een kinkhoestbesmetting of juist antistoffen tegen kinkhoest en dus in het verleden kinkhoest
Alle reacties Link kopieren
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/kinkhoest
Honey, you should see me in a crown
Je arts denk ik zo??
.
het is een oudere uitslag. Als dit zegt dat ik toen kinkhoest had zou dat wel veel verklaren. Heb toen echt weken mijn longen uit mijn lijf gehoest. Vind het alleen zo raar om nu te bellen voor een uitslag van 2 jaar geleden.
Wat dacht je van vragen aan een arts?
lisbeth schreef:
17-05-2021 17:13
het is een oudere uitslag. Als dit zegt dat ik toen kinkhoest had zou dat wel veel verklaren. Heb toen echt weken mijn longen uit mijn lijf gehoest. Vind het alleen zo raar om nu te bellen voor een uitslag van 2 jaar geleden.
Waarom nu pas die vraag dan? Niet stom bedoelt. En kun je gewoon vragen aan de arts, hoor.
Elfje* schreef:
17-05-2021 17:18
Waarom nu pas die vraag dan? Niet stom bedoelt. En kun je gewoon vragen aan de arts, hoor.
ik was nu in mijn online dossier aan het kijken voor andere recente uitslagen en kwam deze opmerking van toen tegen. Ik wist nog niet eens dat het toen ondezocht was. Ik was in de veronderstelling dat ik een longontsteking had. ben in die tijd meerdere keren bij de huisarts geweest en er is toen niks van deze uitslag besproken.
Het maakt voor nu ook niet heel veel meer uit, ik vind het alleen wat vreemd.
Is het een idee om het bacteriologisch laboratorium te bellen? Zij weten alles van deze uitslagen dus hoe ze het moeten interpreteren.
Van vroeger, werkte zelf op een ander lab is dat je pos getest bent op kinkhoest.
Ik ben er ook pas sinds Corona achter dat je zelf je uitslagen als patiënt kunt inzien. Ik logde met m’n moeder in op het Saltro portaal voor de Covid-uitslag en toen zagen we zo al haar uitslagen uit het verleden op een rij. Wij zijn daar nooit eerder op gewezen, dat we dit zelf in konden zien.
IgA zijn antistoffen. Als je positief getest bent voor antistoffen tegen iets, ben je er dus mee in aanraking gekomen. Je afweer is daar op gaan reageren en heeft antistoffen tegen deze bacterie aangemaakt. Kortom; je hebt de infectie doorgemaakt.
Vance schreef:
17-05-2021 18:19
IgA zijn antistoffen. Als je positief getest bent voor antistoffen tegen iets, ben je er dus mee in aanraking gekomen. Je afweer is daar op gaan reageren en heeft antistoffen tegen deze bacterie aangemaakt. Kortom; je hebt de infectie doorgemaakt.
Maar betekent dat een recente infectie of kan dat ook een oude besmetting zijn.
Antistoffen tegen kinkhoest kunnen binnen enkele jaren na besmetting al zodanig afnemen dat je opnieuw besmet wordt. Het zou theoretisch gezien ook van een oude besmetting kunnen zijn als je eerder zulke klachten hebt gehad. Maar als je destijds de symptomen van kinkhoest had en getest bent met positief resultaat kun je er naar mijn mening wel van uit gaan dat je toen kinkhoest had. Zo vaak komt kinkhoest ook niet voor.
vance wijzigde dit bericht op 17-05-2021 18:32
Reden: Foutje
9.80% gewijzigd
Heb je destijds niet meer gebeld voor de uitslag? Het is wel vreemd dat niemand je op de hoogte heeft gesteld in verband met de besmettelijkheid.
Vance schreef:
17-05-2021 18:35
Heb je destijds niet meer gebeld voor de uitslag? Het is wel vreemd dat niemand je op de hoogte heeft gesteld in verband met de besmettelijkheid.
Ik wist nog niet eens dat er op kinkhoest getest was. Ik meen me te herinneren ontstekingswaarden voor een longontsteking.
Omdat het besmettelijk is vind ik het zo raar. Ik heb toen nog zover als het kon gewerkt.
Ik vind het gek dat ze alleen IgA hebben geprikt, maar ik heb altijd geleerd als ezelsbruggetje: IgG (geheugen), IgM (momenteel) en IgA (acuut).

De waarheid ligt wel iets genuanceerder dan dat, maar ik acht de kans aanwezig dat je op dat moment (recentelijk) kinkhoest had (gehad).
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Als dit zo is verklaart dat wel wat. Ik heb sinds die erge periode nog steeds periodes van hoesten, benauwdheid en pijn op de borst. Ik heb mezelf zelfs laten nakijken op hartklachten.
Als ik nu kijk naar de beschrijving van bronchiëctasieën is dat precies wat ik sinds toen heb. Ik ga terug naar de huisarts.
lux- schreef:
17-05-2021 18:44
Ik vind het gek dat ze alleen IgA hebben geprikt, maar ik heb altijd geleerd als ezelsbruggetje: IgG (geheugen), IgM (momenteel) en IgA (acuut).

De waarheid ligt wel iets genuanceerder dan dat, maar ik acht de kans aanwezig dat je op dat moment (recentelijk) kinkhoest had (gehad).
Ik pb je
lisbeth schreef:
17-05-2021 19:01
Als dit zo is verklaart dat wel wat. Ik heb sinds die erge periode nog steeds periodes van hoesten, benauwdheid en pijn op de borst. Ik heb mezelf zelfs laten nakijken op hartklachten.
Als ik nu kijk naar de beschrijving van bronchiëctasieën is dat precies wat ik sinds toen heb. Ik ga terug naar de huisarts.
Verstandig, hier zou ik ook het mijne van willen weten, succes!!!
De kans is inderdaad redelijk dat je toen kinkhoest had of net gehad had. Je zou verwachten dat ze dan ook IgG geprikt zouden hebben, maar er gebeuren wel meer rare dingen.
IgG ook positief staat apart vermeld
Tenminste
Bord. pertussis tox IgG Positief
Ah, ok. Die wordt wat later in een infectie pas positief, dus dan was het er al een tijdje. Dat kán zijn waarom ze geen maatregelen besproken hebben (besmettelijkheid ligt vooral in de eerste weken). Of dat terecht is, is zo niet te zeggen, daar moet je inderdaad gewoon voor bij je arts zijn.
Als je ingeënt bent tegen kinkhoest? Wat heb je dan? igG?

Mijn arts legde het bij Pfeiffer uit als zijnde:
In het bloed kunnen we zien dat je al een tijdje Pfeiffer hebt. Er zijn veel A’tjes maar ook al redelijk wat G’tjes in je bloed.

Mijn dochter heeft kinkhoest gehad, die was er wel een paar jaar zoet mee. Ze heeft nog wel drie jaar na die tijd ventolin gebruikt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
17-05-2021 22:52
Als je ingeënt bent tegen kinkhoest? Wat heb je dan? igG?

Mijn arts legde het bij Pfeiffer uit als zijnde:
In het bloed kunnen we zien dat je al een tijdje Pfeiffer hebt. Er zijn veel A’tjes maar ook al redelijk wat G’tjes in je bloed.

Mijn dochter heeft kinkhoest gehad, die was er wel een paar jaar zoet mee. Ze heeft nog wel drie jaar na die tijd ventolin gebruikt.
Ik gebruik sinds die tijd ook twee soorten inhalators.
Ik ben al een tijd aan het klooien met mijn luchtwegen. Nou ja sinds die tijd dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven