Hoeveel interesse tonen je ouders in jouw kinderen?

17-05-2021 18:07 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik dit topic even als graadmeter. Ik vind zelf dat mijn ouders bar weinig interesse tonen, maar misschien vind ik dat en is dat niet zo.

Mijn ouders vragen afzonderlijk van elkaar zelden hoe het met mijn kinderen gaat. We komen bij ze langs, ze komen zelden bij ons. Als we er zijn tonen ze zich wel een leuke grootouders; ze doen leuke dingen met ze. Ijsje kopen, spelen, op schoot. Eenmaal we weer thuis zijn blijft het stil. Ik stuur met enige regelmaat foto's van de kinderen in de app en daar wordt altijd op gereageerd. Maar daarna.... stil.

Hoe zit dat bij jullie?
Hebben ze wel interesse in jou?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Wat maakt het uit? Jij bent er niet blij mee hoe jouw ouders reageren, dat is toch alleen maar lullig als je hier dan allerlei verhalen leest over geweldige grootouders?
Honey, you should see me in a crown
Onze ouders zijn allemaal ontzettend betrokken. Heel fijn.
Hoe verloopt het contact met jou?

Mijn vader zal bijvoorbeeld nooit videobellen. Dat doet hij met niemand, dus ook niet met ons kind. Ik bel hem regelmatig en hij is daardoor goed op de hoogte. Hij is op zijn manier erg betrokken.

Mijn moeder komt langs, als hij kind even niet heeft gezien rijdt ze rustig 1.5 uur heen 1.5 uur terug zodat ze 'm een ochtendje mee kan maken. Ook videobellen we heel veel. Maar ik spreek mijn moeder sowieso elke dag, dus dat past binnen het contact dat ik al had.
Mijn vader toont nul interesse hij heeft mijn neefje nog nooit gezien, en mijn jongste pas 1 keer gezien. Geen goede graadmeter misschien omdat we geen contact hebben. Maar goed hij heeft dat contact zelf verbroken en hij mag de kids van mij gewoon zien via hun tante. Maar hij heeft niks met zijn 3 kleinkinderen.

Mijn schoonouders zijn super lief als de kids daar zijn. En toen de oudste net geboren was waren ze helemaal idolaat van hem en ging het over niks anders. Maar dat is ook verleden tijd. Mijn kinderen hebben voor hun gevoel een hele lieve opa en oma, maar ze zijn echt nul procent betrokken. Maar goed dat zijn ze met hun eigen zoon (mijn man) ook niet echt.

Mijn moeder had als ze nog leefde denk ik een fantastische oma geweest, en super betrokken. Ik had als kind zelf een hele betrokken opa en oma. Met mijn eigen opa heb ik nog steeds een super goede band en die is ook gek op mijn kinderen, die is voor mijn gevoel het meest betrokken van de opa's en oma's.
Mijn ouders spreek ik heel regelmatig nu we in dezelfde stad wonen, als ik ze spreek vragen ze vrijwel altijd iets over ons kind. We delen (ook mijn zussen/broers) ook regelmatig in de familie app. Ik vind ze heel geïnteresseerd. Schoonouders videobellen af en toe met zoontje en vragen ook altijd als man ze spreekt naar hem. Is hun enige kleinkind.
Wisselend. Schoonvader en vriendin heel belangstellend. Schoonmoeder is alleen geïnteresseerd in zichzelf en mijn vader probeert het.
Ongeveer nul. Ze komen hier op verjaardagen, mijn vader niet meer sinds Corona. Dan vragen ze hoe het gaat op school en na het antwoord ‘goed’ gaan ze over tot de orde van de dag. Hoogtepunten of leuke foto’s zet ik in de familie app en daar komt soms een reactie op.
Niet echt te vergelijken, want mijn ouders wonen een paar straten verderop en kind is nog niet geboren. Maar mijn moeder is juist van de categorie 'moet afgeremd worden'. Ik was ontzettend hecht met mijn oma (haar moeder) en ik denk dat ze op eenzelfde band hoopt met mijn dochter. Mijn vader is net zo enthousiast maar kan zich beter bedwingen, of misschien kan ik het van hem beter hebben, dat kan ook :P We zien elkaar zeker wekelijks, nu ik met verlof ben zelfs wat vaker, dus de band is sowieso al hecht.
Met mijn broer zijn ze minder hecht, door zijn toedoen, maar ze passen daar wel wekelijks op en zijn betrokken, al durven ze minder omdat ze bang zijn dat mijn broer grenzen gaat stellen. Hij is geen makkelijke.

Wat vind je zelf van jullie verstandhouding TO? Zou je willen dat het enthousiasme meer was of vind je het prima zo? Ben je zelf hecht met je ouders?
phloxx wijzigde dit bericht op 17-05-2021 18:32
22.73% gewijzigd
-
Ik ben heel teleurgesteld in mijn moeders oma kwaliteiten tegenover haar kleinkinderen. (Mijn neefjes en nichtjes) Ik ben eigenlijk meer de oma en de betrokken persoon. Ze logeren ook hier en niet bij haar. Had het niet verwacht, deze afstandelijkheid van haar. Helaas zijn niet alle opa’s en oma’s even leuk. In de familie app reageer ik ook als enige op de kinderen en hun foto’s.
Mijn vader totaal niet. Maar die is ook niet in mij geïnteresseerd. Mijn moeder (gescheiden van mijn vader) heeft jarenlang elke week een dag opgepast. Nu de kinderen pubers zijn is de interesse wat minder, maar nog wel aanwezig. Ik heb zelf niet wekelijks contact met mijn moeder, hebben we beiden geen behoefte aan.

Mijn schoonouders waren altijd heel betrokken. Zoveel dat ik het wel eens teveel vond. Als ik zei dat er eentje snotterde, werd er nog dagenlang elke dag gebeld of de snotneus al minder was. Maar goed, wel heel betrokken dus.
Mijn ouders en schoonouders tonen onwijs veel interesse. Als het aan hun lag, woonden we bij hun of laten e de kleine achter voor onbepaalde tijd.

Ik had als kind geen contact met opa en oma van vaderskant. Zij toonden ook geen interesse en achteraf hoorde ik dat ze zeiden dat ze geen kleinkinderen hadden. Jammer, maar het heeft me niet geschaad. Mijn vader is er ook overheen gekomen.

Zo zie je maar dat iedere situatie anders is en het geen bal uitmaakt hoe het elders gaat. Vanwaar je vraag?
Lillybit schreef:
17-05-2021 18:10
Onze ouders zijn allemaal ontzettend betrokken. Heel fijn.
Hier hetzelfde. Het is kleinkind voor en na, bij beide setjes grootouders. Man en ik voelen ons bijna achtergesteld *grapje*. Wel eerste kleinkind van beide ouders.

Maar ik begrijp dat je het graag anders zou zien TO? Hoe zou je dat dan willen bereiken? Lijkt me namelijk enorm moeilijk om interesse 'af te dwingen'. Stel je het bespreekt het en je ouders tonen dan ineens meer intresse...ik zou me toch altijd afvragen of dat dan oprecht is of dat ze het doen omdat 'het moet'...
anoniem_659c07a83cf81 wijzigde dit bericht op 17-05-2021 18:39
0.16% gewijzigd
Mijn ouders zeer betrokken, moeder heeft wekelijks opgepast toen de kinderen klein waren. Weten nu de kinderen 18+ zijn globaal west er speelt in hun leven etc.

Schoonouders zijn geïnteresseerd als wij iets vertellen maar zullen er zelden naar vragen. Zeker nooit bellen hoe het is gegaan met iets. Ze waren bij ons toen ik met zoon naar de dokterspost moest, mogelijk voor hechtingen. Wij halsoverkop weg, en zij dus ook. Dan zullen ze niet in de avond nog even informeren. Bieden dan ook niet aan om nog even te blijven voor de andere twee.
Eigenlijk geen idee. Mijn ouders hebben ook nog gewoon een eigen leven, wonen ver, dus zijn niet volledig geobsedeerd door hun kleinkind/eren.
Mijn ouders zijn zeer betrokken maar dat gaat twee kanten op, ik informeer hen ook en houd hen op de hoogte van het wel en wee van de kinderen. Mijn schoonouders nauwelijks betrokken. Klagen wel dat ze ze zo weinig zien maar ondernemen geen enkele actie om dat te veranderen. Ze komen hier nooit langs, tenzij bij verjaardagen maar dan nog grijpen ze alle excuses aan om niet te hoeven komen.
Mijn moeder ziet zichzelf als eindverantwoordelijke (de interne naam is dan ook: mother-superior’). Maar zo was haar eigen moeder ook, haar zussen zijn ook zo. Ze is niet de oma die koekjes gaat bakken (tenzij educatief doeleinde zoals omrekenen van gram naar kilogram e.d.) maar wel eigenhandig een kleindochter naar een bepaald AVI-niveau sleurt en educatieve uitstapjes met militaire precisie plant.

Schoonmoeder is wel een meer klassieke oma waar alles mag (‘Als oma mag je verwennen’). Zij belt en appt haar kleinkinderen direct als ze vindt dat ze te lang niets heeft gehoord van hen.

Schoonvader... vraagt wel als het zo uitkomt maar gaat niet echt de diepte in. Het is hem allemaal al snel te druk tegenwoordig. Begint echt een ‘oud meneertje’ te worden.

Mijn vader zat er wel bovenop maar toen waren ze nog klein en pa is helaas niet oud geworden.
Wat verwacht je precies? Als je schrijft "maar daarna.... stil." Appen / bellen jullie wel over andere zaken? Of is er überhaupt geen initiatief tot contact vanuit jouw ouders? En als dat zo is, had je verwacht dat er iets zou veranderen nu je kinderen hebt? Missen je kinderen iets?
Mijn schoonouders amper. Komen ook alleen maar met m’n verjaardagen. Terwijl wij als we naar ze toe gaan het wel gewoon leuk en prima is. Maar uit hunzelf komt gewoon heel weinig.

Mijn kinderen zijn alles voor m’n ouders. M’n moeder pastte tot jongste 4 jaar werd 2x per week op. Nu zijn mijn ouders er nog 1x per week, niet omdat mijn kinderen het nog nodig hebben ( groep 8 en middelbare ) maar omdat ze het allemaal nog steeds erg leuk vinden.
Weinig, was vroeger al bij mij en is ook bij mijn kinderen, maar wel beledigd zijn als ik niet voor van alles meer opdraven.

Maar heb ook geen goede band, ik lijk niet op hen. Ik kom van een andere planet ofzo. Op bijna alle vlakken.

Al vanaf klein vond ik ze heel naar doen over mensen, iedereen die niet wit en hetero was en niet alles in de juiste volgorde deed was volgens hen raar -dom of eng. Ook gaat en ging altijd alles naar hun behoefte, die van andere mensen boeit hen niet.

Dus ik heb de deur op een kier, omdat ze in kleine hoeveelheden soms best leuke grootouders kunnen zijn. Iets wat ze als ouders niet konden. Ik heb ook hele duidelijke grenzen en heb ze door de jaren heen ook verteld wat ik van hen denkwijze vindt en wat ik nooit wil horen in mijn huis of om mijn kinderen heen.

Mijn oudste ziet ondertussen zelf al wat voor bekrompen nare mensen ze soms zijn en ik heb geen enkele moeite om de deur geheel dicht te doen als ze een van mijn kinderen kwetsen of kunnen kwetsen met hun opmerkingen of gedrag.

Mijn ouders tonen in helemaal niets buiten henzelf om interesse. Ook weinig vragen of nieuws of zelf appen of bellen of langs willen komen.
Jammer maar helaas. Er valt niet te trekken aan een dood paard.
Klinkt niet leuk to.
Neem je zelf veel initiatief zodat zij het niet hoeven te doen?
Hebben/hadden ze wel interesse in jou?
Om je vraag te beantwoorden: de interesse van mijn (schoon-)familie voor de kinderen is vergelijkbaar met hun interesse voor ons. Waar de band tussen de volwassenen hecht is, is die met onze kinderen ook hecht. Waar het wat afstandelijker is, is er met onze kinderen ook minder band.
Mijn kinderen zijn de enige kleinkinderen van mijn ouders. Mijn moeder is zeer betrokken. De neemt zelfs een deel van de zorg op zich, omdat ze dat graag wil en de kinderen zijn dol op haar. Mijn vader -met wie ik zelf ook heel close ben- is veel minder betrokken. De kinderen zijn wel dol op hem en ze zien elkaar ook wel regelmatig, maar eigenlijk vindt hij het maar lastig dat er weer een kindje bij gekomen is hier :hihi:

Mijn schoonouders hebben veel meer kleinkinderen en zijn minder betrokken maar wel heel lieve mensen. Ze zijn er als we ze nodig hebben, maar we zien ze soms ook twee maanden niet.

Ik ben met iedere grootouder heel tevreden. Ze moeten doen wat hun goeddunkt naar mijn idee.
Beide opa's/oma's zijn betrokken, al de oma's meer dan de opa's. Beide paren passen de dinsdag om en om de week op, dit komt te vervallen wanneer zoon in juli 4 word en vinden ze heel erg.

Vriend heeft ongeveer 1/2 keer per week contact met zijn ouders en bespreekt dan ook het wel en wee van zoon.
Datzelfde heb ik met mijn moeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven