Kamperen, wat is nodig?

19-05-2021 08:59 142 berichten
Wij gaan dit jaar voor het eerst met een eigen kampeermiddel op pad. We kopen een tent of vouwwagen en gaan kamperen. Afgelopen jaren hebben we ook gekampeerd maar met gehuurde spullen en dan bijv zo’n tent waar al een keukentje in zit.

Wij hebben nog niets....maar gezien de kosten van accommodatie huren in Nederland , nog niet in het buitenland willen boeken en het feit dat we met 5 volwassen formaat mensen zijn is dit de beste oplossing.

Idee: 6 persoonstent aanschaffen, bijzettentje (of 2) voor 1 of 2 van de kinderen en 1 of 2 kinderen in de tent.

Wat zijn zaken waar je niet buiten kunt?

Goede luchtbedden, slaapzakken, stoelen en tafels enz is logisch. Maar koken? Op zo’n tweepitter of anders?
Is de decathlon ok voor kampeerartikelen? (Tent komt ergens anders vandaan)

Wat is voor jou essentieel op kampeervakantie en waar heb jij het meest gemak van?
Als je geen zin hebt om je huwelijk op het spel te zetten is een vouwwagen heel handig. Dan heb je meteen al een paar bedden en een tweepittertje ook :D
Voor de kinderen een paar kruiptentjes die binnen vijf minuten zijn opgezet, met self inflatable matjes en slaapzakken.

Koken op een tweepitter gaat prima, gewoon veel eenpans gerechten maken, rijst en pasta kun je gaar krijgen middels de dekenkistmethode en anders bestaat er ook altijd nog de mogelijkheid tot stapelkoken.

En verder dus pannen, servies en bestek (ik zweer bij Mepal maar dat is niet verplicht), opvouwbaar tafeltje en klapstoelen voor buiten (kunnen in de vouwwagen onder het bedgebeuren), paar meter waslijn, tentbezem, duct tape.

Koelbox is ook wel handig inderdaad, wij deden het in het begin altijd heel spartaans zonder maar dat leidde tijdens hittegolven tot hele smerige maaltijden: rijst met blik-goulash en lupack hamburgers en zo :sick: , en dochter vond het na enige tijd ook niet meer zo leuk dat wij haar opblaasbadje misbruikten om de sinas en het bier koel te houden.
Ik ben fan van Helinox stoeltjes! Klein opvouwbaar, lichtgewicht en zitten heerlijk!
Maar als wij kamperen is als basic en lichtgewicht omdat we het op onze rug mee moeten sjouwen. Kan mij voorstellen als je met bijv. Een caravan gaat wel normale kampeerstoelen meeneemt...
Thalas schreef:
19-05-2021 10:11
We hebben nu een Belltent (https://www.canvascamp.com/nl) van 4 meter, en een luifel van 4 meter. De tent is 24 kilo, zonder luifel, en past in de bakfiets. We kunnen er comfortabel met zijn vieren in slapen en dan is er voorin nog genoeg ruimte om te zitten als het regent. De tassen kunnen achterin. Als we fietsen nemen we wel een Quechua-luifel mee omdat die lichter is, maar met de auto past de tent inclusief katoenen luifel en alle kampeerspullen en tassen in de achterbak, dus iedereen kan mee. Wat vooral een zegen is is dat hij in 20 minuten staat, daar word ik iedere keer weer blij van als we ergens kamperen. Ik denk dat ik een mini-Albatrostrauma heb ;-D
Wat een gave tent!
eenhoornn schreef:
19-05-2021 10:26
Wij kamperen al jaren, maar sinds vorig jaar heb ik iets bedacht wat ik echt jaren eerder had willen bedenken.
Het beddengoed en de handdoeken nemen zoveel plaats in beslag in de auto, dat ik ze voortaan in vacuümzakken (gewoon van de Action doe) en ik neem een paar lege mee om op de terugweg de vieze was in te doen.
Een klein campingstofzuigertje gekocht, zodat je ook voor de terugweg alles weer vacuüm kunt zuigen.
Goede tip inderdaad. Doe ik al jaren. Vooral met de wintersport (en in de zomer slaapzakken) heel fijn. Stofzuiger lenen we altijd even bij de receptie of van een campinggast.
Alecta schreef:
19-05-2021 13:21
Goede tip inderdaad. Doe ik al jaren. Vooral met de wintersport (en in de zomer slaapzakken) heel fijn. Stofzuiger lenen we altijd even bij de receptie of van een campinggast.
Je hebt ook zakken waarbij je geen stofzuiger nodig hebt. Is ideaal inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn? Mijn pubers zijn heel erg blij met hun "dark &fresh" bijzet tentje van de decathlon. Die is echt, echt donker. Dus ideaal voor pubers die graag tot 10 uur slapen in plaats van wakker worden van de zon.

Er staat al een heleboel genoemd hierboven. Wat wij erg fijn vinden is een waterzak, zodat je niet voor elk kleine beetje water naar een kraan hoeft te lopen. Veel fleece dekentjes mee, die kunnen om je heen als je buiten zit, onder je luchtbed ter isolatie, over je slaapzak, in het gras op liggen. Ik heb altijd van die microvezel handdoeken bij me. Als het vochtig weer is, drogen de gewone handdoeken langzaam, met die microvezel dingen heb je altijd een droge bij je. Neem slippers mee voor in de douche! En wat van die linnen tasjes om je toiletspullen en ondergoed in mee te nemen naar de douche. Kun je het aan de deur hangen.

En neem leuke spelletjes mee. Als je een regenachtige dag hebt, dat je met zijn allen een spel kunt doen. En ook iets van een frisbee of voetbal.
Een stoffer. Om het duinzand of de oorwurmen uit je tent te vegen.

Windschermpje voor om je brander. Dan kookt alles sneller en bespaar je brandstof.

Stormlucifers.

Klein rolletje ducttape. Voor lekke luchtbedden, jerrycans of gebroken tentstokken.

Zo’n afwasborstel zonder steel, met het afwasmiddel in de kop. Bij de Action denk ik. (Scheelt ruimte bij het inpakken.)

Een tarp. Om schaduw te maken of buiten onder te zitten als het miezert. Is niet nodig maar uiterst comfortabel.

Kinderen kunnen prima op de grond zitten, op picknickkleed, als er geen 5 stoelen in je auto passen. Sommige campings hebben uistekende picknickbanken staan.

Grote tent is ‘s nachts kouder dan kleine. Goed matje is nog belangrijker dan goede slaapzak.

Verder heb ik nog een lijstje dingen die heul handig zijn als je zonder stroom kampeert, maar dat is zo te lezen niet de bedoeling.
Love2hike schreef:
19-05-2021 13:00
Ik ben fan van Helinox stoeltjes! Klein opvouwbaar, lichtgewicht en zitten heerlijk!
Maar als wij kamperen is als basic en lichtgewicht omdat we het op onze rug mee moeten sjouwen. Kan mij voorstellen als je met bijv. Een caravan gaat wel normale kampeerstoelen meeneemt...
Jij neemt een stoeltje mee op je rug? Hoe ver loop je daarmee dan? Ik ben ook een rugzakkampeerder, maar een stoel heb ik nog nooit meegenomen. :)
481 gram! :O
xynix schreef:
19-05-2021 19:49

Verder heb ik nog een lijstje dingen die heul handig zijn als je zonder stroom kampeert, maar dat is zo te lezen niet de bedoeling.
Daar ben ik heel benieuwd naar!
xynix schreef:
19-05-2021 19:49
Een stoffer. Om het duinzand of de oorwurmen uit je tent te vegen.

Windschermpje voor om je brander. Dan kookt alles sneller en bespaar je brandstof.

Stormlucifers.

Klein rolletje ducttape. Voor lekke luchtbedden, jerrycans of gebroken tentstokken.

Zo’n afwasborstel zonder steel, met het afwasmiddel in de kop. Bij de Action denk ik. (Scheelt ruimte bij het inpakken.)

Een tarp. Om schaduw te maken of buiten onder te zitten als het miezert. Is niet nodig maar uiterst comfortabel.

Kinderen kunnen prima op de grond zitten, op picknickkleed, als er geen 5 stoelen in je auto passen. Sommige campings hebben uistekende picknickbanken staan.

Grote tent is ‘s nachts kouder dan kleine. Goed matje is nog belangrijker dan goede slaapzak.

:rofl: kinderen kunnen prima op de grond zitten? Vertel jij mijn 1.80 lange slungel even dat hij op een picknick kleedje mag plaatsnemen?
Stroom is wel echt een vereiste, een koelkast of koelbox ook. Kamperen is prima en ik hoef echt geen enorme luxe maar ik wil wel een pak melk en broodbeleg kunnen bewaren en een roséetje koud kunnen zetten. Ik wil een beetje comfortabel kunnen zitten en slapen en verder hoef ik niet zoveel.
Al klinkt rijst met blikgoulash en en hamburgers uit plastic met 38 graden ook echt wel heel aanlokkelijk LV
Bezempje, goede afwasteil, vacuumzakken, ducttape staan genoteerd. Die had ik nog niet bedacht.

Vandaag ff gekeken maar bij decathlon heb je voor 79,- idd een uitstekend kastje met plank om op te koken, met windschermpje en ruimte voor bestek en borden. Graven naar spullen is ook niet mijn ding.
Wij kamperen al jaren met een tent, de laatste jaren met zijn vieren.
Wat moet beslist mee? Met stip op 1: bialetti percolator, koffie is eerste levensbehoefte.
Verder op een goede tweede plek: elektrische koelbox. De koelbox is eigenlijk de enige reden dat wij kamperen op een plek met stroom aansluiting.

Wij koken op een tweepitter, met zo'n kleine blauwe gasfles. Gaat prima voor 4 personen. Water voor thee kook ik in een steelpan trouwens, hoeft geen waterkoker voor mee.

Om ruimte te besparen van die dunne handdoeken van Decathlon. Droogt niet zo lekker af als badstof, maar veel compacter.

Klapstoelen, klaptafel, paar meter waslijn om tussen tent en boom te spannen voor de was.

Plastic serviesgoed, niet te veel mee nemen. De afwas kan toch niet lang blijven staan, komen anders vaak mieren op af.

Verder is mijn ervaring dat als je iets vergeet (zoals in ons geval de tentstokken :bonk: ) het bijna altijd wel te koop is.

Fijne vakantie alvast!
Wij hebben een opblaastent, wat een verademing! Dat ding staat binnen 10 minuten!
Om op te slapen is de sleepwell 10 van obelink een aanrader, wij beide zwaar en rugklachten liggen er heerlijk op! En ander voordeel ze zijn goed geïsoleerd, dus nooit meer kou vanaf de grond. Neem ook een fleecedekentje mee, helpt echt als het koud is ‘s nachts!

En heel veel plezier!!
xynix schreef:
19-05-2021 19:53
Jij neemt een stoeltje mee op je rug? Hoe ver loop je daarmee dan? Ik ben ook een rugzakkampeerder, maar een stoel heb ik nog nooit meegenomen. :)
Ligt er aan. 20-25km per dag? Ik laat er met liefde wat anders voor thuis. Ik heb een hekel om na een lange dag wandelen op de grond voorons trekkerstentje te moeten zitten. Dan weet ik na 5 minuten al niet meer hoe ik moet zitten... en dan moet je nog eten. het is zó fijn om dan op de Helinox stoeltje te kunnen zitten! Die zitten zo lekker! Een beetje comfort mag wel.....
Thordîs schreef:
19-05-2021 20:42
:rofl: kinderen kunnen prima op de grond zitten? Vertel jij mijn 1.80 lange slungel even dat hij op een picknick kleedje mag plaatsnemen?
Ja hoor. Mijn 1.90 lange man heeft dat tot zijn 55ste ook gedaan. Of heeft het jong nu al rugklachten?
Een klein beetje een fatsoenlijke vouwwagen is voorzien van een bermkeuken. Daar kan je prima op koken. (alhoewel, voor 5 personen :) )
Niet geschoten is altijd mis
xynix schreef:
19-05-2021 19:53
Ik ook niet. Ik deed het met een stukje karimat om de billen droog te houden in het natte gras :D

Man wilde wel heel graag ergens tegenaan kunnen leunen en voor hem had ik een constructie bedacht met takken, touw, vier haringen en een lege rugzak. En dan voornoemd stukje karimat voor onder de billen.
xynix schreef:
19-05-2021 23:11
Ja hoor. Mijn 1.90 lange man heeft dat tot zijn 55ste ook gedaan. Of heeft het jong nu al rugklachten?
Zo zie je maar dat iedereen een andere beleving heeft van een prettige vakantie.
Ik moet er echt niet aan denken om mijn vakantie zittend op de grond door te moeten brengen zonder een fatsoenlijke stoel.
xynix schreef:
19-05-2021 23:11
Nee natuurlijk niet, maar het is niet alsof ik 3 kinderen van 3, 6 en 8 meeneem die het prima vinden om op een kleedje te zitten. Ieder z’n vakantie en ik hoef geen leunstoel ofzo maar ik zou niet weten waarom je 2 weken lang niet op een fatsoenlijke stoel zou willen zitten.
Thordîs schreef:
20-05-2021 09:08
Nee natuurlijk niet, maar het is niet alsof ik 3 kinderen van 3, 6 en 8 meeneem die het prima vinden om op een kleedje te zitten. Ieder z’n vakantie en ik hoef geen leunstoel ofzo maar ik zou niet weten waarom je 2 weken lang niet op een fatsoenlijke stoel zou willen zitten.
Als je de ruimte hebt, neem je ze natuurlijk mee. Maar omdat je kinderen apart met de trein wou sturen, en omdat pubers voor een groot deel horizontaal leven, zou het een ruimtebesparing kunnen zijn. En, zoals ik al zei: op campings zijn soms picknickbanken.

Ik heb zelf een stoel zelden gemist, tot ik ouder werd en stijf werd van op de grond zitten. Maar goed, een frisbee of badmintonrackets heb ik ook nog nooit gemist. :P

Over comfort gesproken: een paar glazen. Wijn uit plastic drinkt niet lekker.
Thordîs schreef:
20-05-2021 09:08
Mijn 90cm lange 2 jarige wil ook per se op een "grote stoel" zitten. Dus daar nemen we tegenwoordig ook maar een stoel voor mee, ik heb geen zin in de hele vakantie gezeik over wie er op de stoelen mogen zitten
Niet alles gelezen, maar ga je trekken of op 1 plek?

Ik trek met gezin (5 personen) en een vouwwagen. Blijven vaak 3-5 nachten op 2 plek. De vouwwagen heeft een tweepersoonsbed en een keuken met koelbox op gas of stroom en driepits gasstel. Je kunt er dus ook goed mee op plaatsen zonder stroom terecht.

Alle keukenspullen + jerrycan zitten in de keuken + 1 luchtdichte kist. Geen gegraaf dus.

Man en ik slapen op het bed dat op de vouwwagen zit. 1/2 kinderen in een decathlon fresh tentje op een luchtbed (+ isolatiemat eronder). Voor de andere 1/2 heb ik een tweedehands discobed, ofwel een kampeerstapelbed. Die staat in de basistent vd vouwwagen. Dat ding is tegelijkertijd een bank; zie https://combi-camp.com/nl/webshop/acces ... ampingbed/. Kan dus ook overdag goed dienst doen. De slaapzakken liggen dan op ons bed.

Onze kleding etc blijft standaard in tassen in vouwwagen onder het bed, aan een haak in de tent of in de opbergvakken.

Alle dingen waar ik vaker bij moet (speelgoed, skeelers, zwemspullen, jassen, schoenen, slippers enzo) zitten in twee grote legerkisten van 50 cm hoog. Die kisten dubbelen als tafels.

Verder hebben we een buitenkleed, waterafstotende kussens en twee klapstoelen & een klein ovaal tafeltje mee. Eten doen we rondom de kisten en het tafeltje, op kleedje, kussens of op de stoel & banken. Beetje dit idee: https://zargesusa.com/wp-content/upload ... -Large.jpg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven