Wispelturige (ex) vriend

zaterdag 22 mei 2021 om 13:16
Hi lieve allemaal,
Erg getwijfeld om een topic te openen, maar toch gedaan. Ben even opzoek naar advies.
Mijn vriend heeft het van de week onverwachts uitgemaakt. Toen wij elkaar ontmoette (1,5 jaar geleden) was hij nog bezig met een scheidingsproces met zijn inmiddels ex vrouw. Zij woonde ook samen, maar waren wel echt al uit elkaar. Pas begin dit jaar is hij verhuisd en woont dus nog pas een paar maanden alleen.
Wij hebben een enorme klik met elkaar, altijd lol, liefde en intimiteit. Echt een top match, nooit ruzie! Gezien de situatie hebben wij onze 'relatie' rustig opgebouwd en ook regelmatig ups & downs gehad. Hij had soms even ruimte nodig i.v.m. scheidingsproces, ik word onzeker van afstand (slechte hechting met moeder) en ga daardoor soms overcompenseren. Meer berichten sturen, maar geen vervelende berichten maar gewoon geintereseerd in hem. Waardoor hij nog meer afstand neemt en dan opeens heel benauwd krijgt. Hij kan soms zo in zijn schulp kruipen. Dan zijn we volledig uit verbinding met elkaar. En ziet hij ons niet meer zitten.
Dan twijfelt of hij wel toe is aan een vaste relatie en aan zijn gevoel voor mij. Ik wil dat iemand 100% voor mij gaat dus toen hij twee maanden geleden zijn twijfels uitsprak wou ik er mee stoppen. Binnen 24 uur bloemen met een kaartje voor mijn deur, hij wou nog 1 gesprek. Ik was de vrouw waarmee hij toekomst zag en waar hij zo verliefd op is. In april lang weekend naar Spanje gegaan wat ook super leuk was. En afgelopen week elkaar even niet gezien en opeens twijfelde hij toch weer aan zijn gevoel. Hij voelt toch de intense verliefdheid niet maar wel heel veel liefde en aantrekkingskracht (na 1,5 jaar ook niet gek dat verliefdheid weg is). Het gaat niet goed met zijn bedrijf en heeft daar veel stress van dus ik was afgelopen week weer enorm aan het aanmoedigen en hij kreeg het daar dus weer benauwd van. Daar kwamen de twijfels weer en van de week heeft hij er een punt achter gezet. Beide heel verdrietig want de liefde tussen ons is gewoon heel sterk. Kan ook dat we te snel na zijn scheiding elkaar hebben ontmoet en dat het gewoon de juiste timing niet is. Nu besloten elkaar even 4 weken volledig met rust te laten. Dan kunnen we beide goed nadenken en ik heb alvast een sessie met coach ingepland om te praten over die hechtingsproblemen. Kunnen we hiet denken jullie nog uit komen? We weten nu wel waar het probleem is, maar als hij steeds afstand neemt voelt dat niet goed voor mij. Behalve als hij het zou aangeven dat hij ruimte nodig heeft, maar hij geeft het nooit aan.
Erg getwijfeld om een topic te openen, maar toch gedaan. Ben even opzoek naar advies.
Mijn vriend heeft het van de week onverwachts uitgemaakt. Toen wij elkaar ontmoette (1,5 jaar geleden) was hij nog bezig met een scheidingsproces met zijn inmiddels ex vrouw. Zij woonde ook samen, maar waren wel echt al uit elkaar. Pas begin dit jaar is hij verhuisd en woont dus nog pas een paar maanden alleen.
Wij hebben een enorme klik met elkaar, altijd lol, liefde en intimiteit. Echt een top match, nooit ruzie! Gezien de situatie hebben wij onze 'relatie' rustig opgebouwd en ook regelmatig ups & downs gehad. Hij had soms even ruimte nodig i.v.m. scheidingsproces, ik word onzeker van afstand (slechte hechting met moeder) en ga daardoor soms overcompenseren. Meer berichten sturen, maar geen vervelende berichten maar gewoon geintereseerd in hem. Waardoor hij nog meer afstand neemt en dan opeens heel benauwd krijgt. Hij kan soms zo in zijn schulp kruipen. Dan zijn we volledig uit verbinding met elkaar. En ziet hij ons niet meer zitten.
Dan twijfelt of hij wel toe is aan een vaste relatie en aan zijn gevoel voor mij. Ik wil dat iemand 100% voor mij gaat dus toen hij twee maanden geleden zijn twijfels uitsprak wou ik er mee stoppen. Binnen 24 uur bloemen met een kaartje voor mijn deur, hij wou nog 1 gesprek. Ik was de vrouw waarmee hij toekomst zag en waar hij zo verliefd op is. In april lang weekend naar Spanje gegaan wat ook super leuk was. En afgelopen week elkaar even niet gezien en opeens twijfelde hij toch weer aan zijn gevoel. Hij voelt toch de intense verliefdheid niet maar wel heel veel liefde en aantrekkingskracht (na 1,5 jaar ook niet gek dat verliefdheid weg is). Het gaat niet goed met zijn bedrijf en heeft daar veel stress van dus ik was afgelopen week weer enorm aan het aanmoedigen en hij kreeg het daar dus weer benauwd van. Daar kwamen de twijfels weer en van de week heeft hij er een punt achter gezet. Beide heel verdrietig want de liefde tussen ons is gewoon heel sterk. Kan ook dat we te snel na zijn scheiding elkaar hebben ontmoet en dat het gewoon de juiste timing niet is. Nu besloten elkaar even 4 weken volledig met rust te laten. Dan kunnen we beide goed nadenken en ik heb alvast een sessie met coach ingepland om te praten over die hechtingsproblemen. Kunnen we hiet denken jullie nog uit komen? We weten nu wel waar het probleem is, maar als hij steeds afstand neemt voelt dat niet goed voor mij. Behalve als hij het zou aangeven dat hij ruimte nodig heeft, maar hij geeft het nooit aan.

zaterdag 22 mei 2021 om 15:50
Je zegt: we weten nu wel waar het probleem is.
Waar dan? Hij neemt steeds afstand als jij hem te dicht op de huid gaat zitten. Is dat het probleem? Of is er meer aan de hand? Want dat lijkt me met goede afspraken wel op te lossen. Al lijken jullie nu beide steeds op dezelfde manier te reageren dan wat je gewend bent, en wat dus niet werkt.
Waar dan? Hij neemt steeds afstand als jij hem te dicht op de huid gaat zitten. Is dat het probleem? Of is er meer aan de hand? Want dat lijkt me met goede afspraken wel op te lossen. Al lijken jullie nu beide steeds op dezelfde manier te reageren dan wat je gewend bent, en wat dus niet werkt.

zaterdag 22 mei 2021 om 16:03
Behalve als hij het zou aangeven dat hij ruimte nodig heeft, maar hij geeft het nooit aan.
Heb je de non-verbale communicatie al ontcijferd? Niet alleen vrouwen gaan er van uit dat de ander toch wel snapt wat er bedoeld wordt. Is voor allebei niet zo handig als het daar niet goed lukt.
En hoe heb je hem aangemoedigd? spandoek boven bed? Heel de dag achter hem aan om zijn handje vast te houden? Of gewoon gevraagd hoe je kan helpen? Jouw oplossing is blijkbaar zijn oplossing niet, dus jullie zullen moeten bedenken hoe je dat moet laten werken. En dat hoef jij niet in je eentje te doen, dat doe je samen
Heb je de non-verbale communicatie al ontcijferd? Niet alleen vrouwen gaan er van uit dat de ander toch wel snapt wat er bedoeld wordt. Is voor allebei niet zo handig als het daar niet goed lukt.
En hoe heb je hem aangemoedigd? spandoek boven bed? Heel de dag achter hem aan om zijn handje vast te houden? Of gewoon gevraagd hoe je kan helpen? Jouw oplossing is blijkbaar zijn oplossing niet, dus jullie zullen moeten bedenken hoe je dat moet laten werken. En dat hoef jij niet in je eentje te doen, dat doe je samen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

zaterdag 22 mei 2021 om 16:52
Door te laten weten dat ik er voor hem ben als hij me nodig heeft. En gezegd dat we onze afspraken deze week wel even laten zitten. Ging wel wat leuke dingen plannen, omdat ik dacht dan hebben we iets leuks in het vooruitzicht. Was misschien niet helemaal handig, maar geen reden om het meteen uit te maken lijkt mij? Hij had dat ook aan kunnen geven dan had ik mezelf even terug getrokken. Maar hij vind me een kwispelende puppy op zo'n moment omdat ik nogal snel enthousiast wordt van iets.

zaterdag 22 mei 2021 om 16:54
zaterdag 22 mei 2021 om 17:18
zaterdag 22 mei 2021 om 17:30
Jullie behoeftes sluiten niet op elkaar aan, hij wil meer ruimte terwijl jij juist meer nabijheid wilt. Dat loopt niet en daardoor versterken jullie neigingen steeds meer waar jullie allebei niet blij van worden. De timing kan natuurlijk verkeerd zijn of jouw gevoelens zijn sterker dan die van hem. Maar in beide gevallen werkt het mi niet en zul jij er niet gelukkiger van worden.
zaterdag 22 mei 2021 om 18:07
Oftewel hij heeft stress en ruimte nodig en jij vraagt enorm veel aandacht.AME34 schreef: ↑22-05-2021 16:52Door te laten weten dat ik er voor hem ben als hij me nodig heeft. En gezegd dat we onze afspraken deze week wel even laten zitten. Ging wel wat leuke dingen plannen, omdat ik dacht dan hebben we iets leuks in het vooruitzicht. Was misschien niet helemaal handig, maar geen reden om het meteen uit te maken lijkt mij? Hij had dat ook aan kunnen geven dan had ik mezelf even terug getrokken. Maar hij vind me een kwispelende puppy op zo'n moment omdat ik nogal snel enthousiast wordt van iets.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
zaterdag 22 mei 2021 om 18:18
Mijn vriend heeft het van de week onverwachts uitgemaakt.
Hij had soms even ruimte nodig i.v.m. scheidingsproces, ik word onzeker van afstand (slechte hechting met moeder) en ga daardoor soms overcompenseren. Meer berichten sturen, maar geen vervelende berichten maar gewoon geintereseerd in hem. Waardoor hij nog meer afstand neemt en dan opeens heel benauwd krijgt. Hij kan soms zo in zijn schulp kruipen. Dan zijn we volledig uit verbinding met elkaar. En ziet hij ons niet meer zitten.
Waarom vind jij het onverwachts? Steeds ups & downs en best nogal wat gedoe en getwijfel, zo onverwachts is het dan niet toch?
En die berichten zijn natuurlijk niet 'gewoon geinteresseerd in hem', dat weet je wel toch? Je bent op zo'n moment aan het trekken, contact en aandacht aan het afdwingen. Dat heeft niets met interesse in hem te maken maar alles met jouw behoefte.
Jullie halen niet het beste in elkaar naar boven, dit lijkt me voor jullie beiden geen gezonde situatie of eentje waarin jullie kunnen groeien.
zaterdag 22 mei 2021 om 19:50
Hij gaf toch aan dat hij twijfelt aan de relatie? Dat lijkt me een goede reden om afstand te nemen. Verder kwam hij uit een scheiding, de wereld ligt dus voor hem open. Lekker tinderen enzo maar hij had zich alweer vastgelegd en daar kreeg hij spijt van. Je was een rebound.
Iedere dag is gehaktdag
zondag 23 mei 2021 om 10:19
Ik denk niet dat dit goed gaat komen. Ik denk dat je partner keuze voor iemand die nooit 100% voor jou gaat een patroon is van het winnen van aandacht en vertrouwen, iets wat je al bekend is uit je jeugd. Voor iemand die 100% voor jou gaat zou niet kiezen, want dat is geen uitdaging.
Je partner keuze is pathologisch.
Je denkt dat de oplossing ligt in zijn gedrag (geen afstand nemen), echter deze man heeft zijn eigen problemen en verleden te verwerken en dat weet je al vanaf het begin.
Het begint bij het feit dat je beter geen relatie kunt aangaan met iemand die niet 100% voor jou gaat, want dan stap je in het patroon van iemand voor jou winnen. Hetzelfde patroon wat je met je moeder hebt gehad en wat je maar blijft er halen.
Wanneer je een goede partnerkeuze maakt dan is een relatie geen patroon van angst en vechten.
Je partner keuze is pathologisch.
Je denkt dat de oplossing ligt in zijn gedrag (geen afstand nemen), echter deze man heeft zijn eigen problemen en verleden te verwerken en dat weet je al vanaf het begin.
Het begint bij het feit dat je beter geen relatie kunt aangaan met iemand die niet 100% voor jou gaat, want dan stap je in het patroon van iemand voor jou winnen. Hetzelfde patroon wat je met je moeder hebt gehad en wat je maar blijft er halen.
Wanneer je een goede partnerkeuze maakt dan is een relatie geen patroon van angst en vechten.
viva-amber wijzigde dit bericht op 23-05-2021 12:20
49.24% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zondag 23 mei 2021 om 12:22
Wanneer ik jou post lees to, doet mij denken aan de dag dat ik per ongeluk een nietje door het topje van mijn duim had geslagen (met zo een grote tang).
Je wil heel graag dat het eruit gaat, maar het nietje wil maar niet opgeven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zondag 23 mei 2021 om 21:02
Ik zou die vier weken afwachten en dat gesprek met die coach aangaan en kijken wat er gebeurt als je hem weer ziet, maar ik zou dan wel voor mezelf duidelijk willen hebben dat het wel de laatste keer is. Anders blijf je in dat patroon zitten, dat lijkt me voor jou echt niet gezond. Met zijn achtergrond en jouw achtergrond zijn jullie dan gewoon geen match.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zondag 23 mei 2021 om 21:09
Mooi gezegd, ook in combinatie met dat hechtingspatroon.viva-amber schreef: ↑23-05-2021 12:22Wanneer ik jou post lees to, doet mij denken aan de dag dat ik per ongeluk een nietje door het topje van mijn duim had geslagen (met zo een grote tang).
Verder heeft de situatie rebound written all over zich.
zondag 23 mei 2021 om 21:13
En dan is zij dat nietje? Want in dat geval is het wel vreemd dat toen zij het uitmaakte, hij voor de deur stond met een bos bloemen en het nog een keer wilde proberen. Waarom zou je dat doen als je eigenlijk van iemand af wil?viva-amber schreef: ↑23-05-2021 12:22Wanneer ik jou post lees to, doet mij denken aan de dag dat ik per ongeluk een nietje door het topje van mijn duim had geslagen (met zo een grote tang).
Don't waste your time on jealousy,