Kos vs Zakynthos

24-05-2021 11:46 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morning luitjes :-D !

In Juni neem ik een week op om even wat daagjes naar de zon te vertrekken. Zit met een dilemma waar naar toe af te reizen. Nu ben ik redelijk bekend met Zakynthos (reeds 3 keer bezocht, kind aan huis) maar anderzijds wellicht tijd voor een alternatief en weer eens wat nieuws als in Kos (daar waar ik Kreta, Samos al bezocht heb). Is Kos de moeite waard of is het toch beter om voor een 4e keer naar Zante af te reizen ?

Wellicht hier iemand die bekend is met beide eilanden ? Wat zouden jullie doen ? Ben benieuwd.

Zakynthos of Kos ?

Totaal aantal stemmen: 20

Zakynthos (30%)
Kos (70%)
Bekend met beiden en ik opteer voor Kos.
Ben nog nooit op Zakynthos geweest. Maar Kos is best leuk voor een weekje èn als je het niet vervelend vind om tussen heel veel Nederlanders uit de rest van Nederland te zitten.
Ik vind Zakynthos leuk maar een van de mindere Griekse eilanden waar ik geweest ben. Kos ben ik nooit geweest, maar de andere cycladen hebben me nooit teleurgesteld. Kijk ook eens naar Paros, Naxos, Sifnos of Andros. Allemaal prachtig. En Santorini natuurlijk, maar dat is wel echt overspoeld inmiddels (niet door vulkaan deze keer maar door toeristen).
Beide leuk. Maar uiteraard compleet afhankelijk waar je zit.

In Laganas vond ik Zakynthos minder door al de dronken Engelsen (al kun je daar bijna nergens omheen)
Kos gezellig. Drukker in Kos-stad maar ook veel moois te zien even buiten de stad.

Omdat je al 3x Zakynthos hebt gedaan heb ik op Kos gestemd.
Myra22 schreef:
24-05-2021 12:15
Ik vind Zakynthos leuk maar een van de mindere Griekse eilanden waar ik geweest ben. Kos ben ik nooit geweest, maar de andere cycladen hebben me nooit teleurgesteld. Kijk ook eens naar Paros, Naxos, Sifnos of Andros. Allemaal prachtig. En Santorini natuurlijk, maar dat is wel echt overspoeld inmiddels (niet door vulkaan deze keer maar door toeristen).

Waarom is dat zo, als ik vragen mag?

Ik volg dit topic even, ik sta waarschijnlijk voor dezelfde keuze omdat we over 3 weken naar Kreta zouden gaan maar dat is nog oranje
Nog een tip trouwens: Ik vond zelf Rhodos heel fijn, het plaatsje Lindos is heel leuk
rosadebree schreef:
24-05-2021 12:26
Waarom is dat zo, als ik vragen mag?
Sfeer vooral. Het groen bestaat er met name uit eindeloze olijfgaarden, en er zijn van die verschrikkelijke toeristendorpen waar niks Grieks meer aan te bekennen is. En die prachtige foto die je altijd ziet van dat strand tussen die rotsen is niet begaanbaar via een weg. Het kan ook aan mijn omstandigheden gelegen hebben: zwanger en met klein kindje, maar de wat groenere eilanden met meer authentiek Grieks maken me blijer, of de eilanden zoals kreta en en samos waar dat hele toeristische prima over te slaan is. Die twee laatstgenoemden vind ik trouwens ook toppers. Zo ook Patmos. Maar Griekenland stelt eigenlijk nooit teleur en ook op Zakynthos was het zalig, het is meer paradijs versus mooi vakantieoord, dus een luxeprobleem ;)
Kos, en dan Kos stad in het gebied links van de haven. Tussen Kanari en Geor. Averof.
Daar ligt ook het zandstrand.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik ben op Kreta, Corfu en Samos geweest. Corfu vond ik echt geweldig, maar omdat ik dit jaar alleen met mijn puber ga, kiezen we waarschijnlijk weer voor Kreta. Zakynthos stond ook op mijn lijstje, maar ik zag dat daar de spannendste bezienswaardigheden verschillende stranden zijn. Leuk voor de foto’s, maar we willen ook wat meer (semi-cultureel en non-cultureel) vermaak. Verder zijn er op Kreta meer accommodaties om uit te kiezen (minimaal 4* AI). Kos hebben we ook bekeken maar dat leek me echt iets voor jonge stellen die graag uitgaan en zo.
Kos is een fietseiland toch? Kan je daar ver fietsen, zonder te veel hoogteverschillen of zijn het nogal pittige tochten?
Blijenvrij schreef:
24-05-2021 12:56
Kos is een fietseiland toch? Kan je daar ver fietsen, zonder te veel hoogteverschillen of zijn het nogal pittige tochten?

Het is vrij vlak.
Kos.
En dan kun je nog kiezen tussen de verschillende plaatsjes daar, ligt er aan wat je zoek.
Mooie brede zandstranden bij Lambi en Tingaki.
Kos stad geeft veel gezelligheid en veel historie/cultuur, zoals oude opgravingen.
In en rond Kos stad kun je ook mooi fietsen, helemaal tot Tingaki/Marmari is te doen. Daarna, richting vliegveld, gaat het wel omhoog hoor!
Kardamena is ook populair en heel dicht bij het vliegveld, 10 min rijden.
Kefalos is rustiger, maar zeer populair. En van daar kun je naar heel mooie stranden, de mooisten van het eiland wel. Zeker met een auto makkelijk te bezichtigen.

Heerlijk eten overal. Vriendelijke mensen.
Dagtripje naar Bodrum is leuk, als het dit jaar weer mag.
Boottour naar omliggende eilanden en stranded.
Veel te doen, maar klein genoeg om een week de hoogtepunten te kunnen bekijken.
Kos is kaal en niet zoveel aan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
rosadebree schreef:
24-05-2021 12:27
Nog een tip trouwens: Ik vond zelf Rhodos heel fijn, het plaatsje Lindos is heel leuk
Rhodos is top.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou voor Rhodos gaan ipv Kos! Heeft net iets meer te bieden. Tenzij je natuurlijk heel erg van fietsen houdt.
viva-amber schreef:
24-05-2021 13:40
Kos is kaal en niet zoveel aan.
Kos is niet heel groen, dat klopt. Maar dat is in die hele hoek van Griekenland wel zo, ivm weinig regen.
Corfu, Zakynthos en Kefalonia zijn groener en daar kan het echt goed regenen, ook midden in de zomer. Heel ander klimaat.
Op Kos regent het niet tot nauwelijks van mei tot oktober.
Myra22 schreef:
24-05-2021 12:15
Zou jij mij misschien een PB willen doen met de leukste eilanden van de cycladen en waarom juist die zo leuk zijn. En welke eilanden niet zo leuk zijn?
Overigens wil ik dus juist nu naar Santorini omdat het nu niet overspoeld zal zijn (of in ieder geval minder dan gebruikelijk)
KamilleT schreef:
24-05-2021 12:40
Ik ben op Kreta, Corfu en Samos geweest. Corfu vond ik echt geweldig, maar omdat ik dit jaar alleen met mijn puber ga, kiezen we waarschijnlijk weer voor Kreta. Zakynthos stond ook op mijn lijstje, maar ik zag dat daar de spannendste bezienswaardigheden verschillende stranden zijn. Leuk voor de foto’s, maar we willen ook wat meer (semi-cultureel en non-cultureel) vermaak. Verder zijn er op Kreta meer accommodaties om uit te kiezen (minimaal 4* AI). Kos hebben we ook bekeken maar dat leek me echt iets voor jonge stellen die graag uitgaan en zo.
Kreta is nog oranje.
Am Yisrael Chai!
Ik stem voor Kos, juist omdat je daar niet bent geweest.
rosadebree schreef:
24-05-2021 12:27
Dan zou ik zelf kiezen voor Rhodos stad (daar ga ik over een paar weken ook naar toe :hyper: ) en uitstapjes maken naar bijv Lindos en Kolymbia.

Kos vond ik ook leuk, je kunt er inderdaad goed fietsen (ze verhuren ook volop elektrische fietsen).
Als je al 3x naar Zakynthos bent geweest zou ik wat anders doen maar goed ik ben iemand die elk jaar wat anders doet en nog nooit meer dan 1x naar zelfde bestemming ben geweest.
Dank voor jullie stemmen en inhoudelijke reacties luitjes. Much appreciated !!!

Kos is het geworden (10 dgn) ! Reeds geboekt voor vertrek op 22 juni dus de voorpret kan beginnen :yes: . Mochten jullie nog ideeën hebben wat betreft ik daar echt niet mag missen dan ben ik heel nieuwsgierig naar jullie tips.
Leuk!

Welke plaats ga je?
Integrale schreef:
24-05-2021 22:41
Dank voor jullie stemmen en inhoudelijke reacties luitjes. Much appreciated !!!

Kos is het geworden (10 dgn) ! Reeds geboekt voor vertrek op 22 juni dus de voorpret kan beginnen :yes: . Mochten jullie nog ideeën hebben wat betreft ik daar echt niet mag missen dan ben ik heel nieuwsgierig naar jullie tips.
Welke accommodatie heb je geboekt?
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven