Parijs!

24-05-2021 21:19 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst ga ik naar Parijs komende zomer! Ik heb een week en ben op zoek naar tips voor bezienswaardigheden, eten en winkelen (en dan bedoel ik betaalbare winkels, niet de Champs Elysees. Ik hou ook niet van grote ketens).

Ik ben er nog nooit geweest en ga dus ook de toerist uithangen: oa de Eiffeltoren, de catacomben en Versailles staan op mijn lijstje.

Wie heeft er tips?
Ik ben geïnteresseerd in patisserie en vind het altijd leuk om een soort tour te doen om de bekende franse gebakjes te eten bij de verschillende pattiserien. Eclairs, religieuzes, croissants, pate de fruit, macarons enz..
Musée d'Orsay is werkelijk prachtig, al ga je alleen al voor het gebouw.
Centre Pompidou als je van moderne kunst houdt.

Verder uiteraard de bekende landmarks zoals het Louvre, Arc de Triomphe, Sacré-Coeur en Montmartre, Place Vendôme.

Na alle musea even wanden door Jardin des Tuileries.

Ben er lang niet geweest, krijg weer helemaal zin!
Oja: Eiffeltoren uiteraard. Wel boeken van tevoren.
Gaaf, Parijs!

Ik vond begraafplaats Père Lachaise echt een verrassend hoogtepunt. Echt een belevenis om daar rond te dwalen. Zelfs de havo 4-klas die ik mee op sleeptouw had destijds was onder de indruk :hihi:

Verder, als je van kunst houdt: Musée Rodin heeft een prachtige beeldentuin (met onder andere dus de wereldberoemde denker) en vond ik een heel indrukwekkende plek.
Pas op voor zakkenrollers, ik dwing je meuk te kopen door alles vast aan je vast te knopen of om je vinger de duwen mannetjes.
Zeker als je als vrouw alleen gaat. Ik werd er niet goed van.
De Rue Mouffetard heeft veel winkels en restaurants. Heel mooi, oud straatje.

Zoon vond de Batobus leuk. Een dagkaartje kopen en je kunt de hele dag op- en afstappen. Je vaart dan langs een aantal hoogtepunten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Met een rondvaartboot over de Seine. Je kan dan ook op verschillende plekken uitstappen. De Marais is een mooie wijk om te winkelen, niet goedkoop wel leuk.
Picassomuseum is daar.
Dank voor de tips! Ik verblijf in Montmartre, dus dat komt goed.

Goede tips van die zakkenrollers, daar zit ik niet op te wachten.
-Nienke- schreef:
24-05-2021 21:47
Gaaf, Parijs!

Ik vond begraafplaats Père Lachaise echt een verrassend hoogtepunt. Echt een belevenis om daar rond te dwalen. Zelfs de havo 4-klas die ik mee op sleeptouw had destijds was onder de indruk :hihi:

Verder, als je van kunst houdt: Musée Rodin heeft een prachtige beeldentuin (met onder andere dus de wereldberoemde denker) en vond ik een heel indrukwekkende plek.
Geweldige zoektocht daar op de begraafplaats 😇. Echt een aanrader!
musée du moyen âge (daar houd ik tenminste van).

Les égouts de Paris (de stank valt best mee)

Place George Pompidou, voor de straatartiesten

les arènes de Lutèce: nu een speeltuintje, ooit een echt amfitheater

musée d'histoire naturelle: als je wilt weten hoe 150 jaar geleden (ofzo) een museum ingericht werd. En als je dan naar de Seine loopt, zijn er een paar pleintjes langs de Seine met tribunes waar mensen dansen: tango, salsa enz.
Leuk om te zien.

Château de Vincennes (aan het einde van metro 1), als je van kastelen houdt

En met de trein naar Versailles, als u van paleizen houdt.
Reserveren lijkt mij dan wel verstandig.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
De notre-Dame brandde vorig jaar af, dus ik denk dat die gesloten is.

De Sainte-Chapelle is het schoolvoorbeeld van een gotische kerk.

Tour Montparnasse (geweldig uitkijkpunt), Eiffeltoren, Louvre, wandelen langs de Seine en daar een boottocht doen, Centre Pompidou, Champs Elysées, Art de Triomphe, Hotel des Invalides, L'Opéra Garnier (is echt prachtig!). En de tuinen, Le Jardin des Tuileries bijvoorbeeld is erg mooi. Ik raad ook aan om gewoon lekker door de stad te wandelen, her en der wat terrasjes te pakken en heerlijk rond te kijken.

Voor winkelen: Rue de Rivoli en de straten eromheen (vlakbij het Louvre), Galeries Lafayette en de straten eromheen, in het winkelcentrum in La Défense zitten ook leuke winkels maar weinig sfeervol (juist de winkelstraten in hartje Parijs zijn geweldig en voelen sfeervol).

Wat betreft eten: ik ga in Parijs heel graag naar Mokus, achter de Eiffeltoren bij Trocadéro. Heerlijke pizza's en cocktails. Een paar panden verderop zit Frog XVI, mocht je van een fijne kroeg houden met lekkere cocktails raad ik je die zeker aan. Ik heb in meerdere lekkere restaurantjes gegeten in Parijs, maar ik weet verder even geen namen meer. En ik raad je ook aan om op een terras een charcuterie plank te bestellen, mocht je van vlees houden. Lekker met een wijntje erbij.

Ah, ik heb nu heel erg zin om ook naar Parijs te gaan :heart:
sixthgun wijzigde dit bericht op 24-05-2021 22:19
2.66% gewijzigd
Als u met de auto gaat, zou ik onderweg aanraden:
- het kasteel van Pierrefonds.
en dan zou ik ook langs de ruïnes van Champlieu gaan.

Ik ga in normale jaren 2 x per jaar een paar dagen naar Parijs. Ik geniet vooral van het struinen, de cafés, de sfeer.

Musée Rodin vond ik ook heel mooi. Terwijl ik er heen ging zonder enige achtergrondkennis.

Petit Palais vind ik ook mooi. Het museum is volgens mij gratis maar ik was vooral onder de de indruk van de binnentuin. Heerlijk rustig en mooi groen. Zit ook een museumcafé waar je iets simpels kan eten en drinken.
De museumwinkel is groot en leuk om te neuzen.

Ile St Louis is leuk om te lopen en de kleine winkeltjes te bezoeken.

Ile Aix Cygnes een keer helemaal afgelopen. Mooie uitzichten als je richting de Eifel toren loopt.

Pantheon is ook mooi, je kan een Tour doen naar de top voor mooi uitzicht.
Even een typisch Nederlandse tip: ga nooit vooraan op een terras zitten. De prijs van je kopje koffie of wijntje gaat bizar snel omhoog naarmate je meer vooraan op het terras zit.
Oja,

ik weet niet hoe het nu is, maar vroeger kon je met een metro-abonnement ook fietsen huren (vélib, een automatisch systeem).

Als je de juiste straten kiest, valt in Parijs best te fietsen.

Maar waarschijnlijk is de metro een stuk makkelijker.
Bussen heb je niet nodig, er is overal een metro-station ind e buurt.

Als je belangstelling hebt voor oude techniek: musée des arts et métiers.

verder vind ik leuk: metro 1 en 14, want die rijden zonder bestuurder.
Leuk uitzicht voorin!

Als je een pb stuurt, geef ik een link naar de App met de afstandsbediening.

docotrandus schreef:
24-05-2021 22:17
Als u met de auto gaat, zou ik onderweg aanraden:
- het kasteel van Pierrefonds.
en dan zou ik ook langs de ruïnes van Champlieu gaan.
Ik ga met de trein!
-Nienke- schreef:
24-05-2021 21:47
Gaaf, Parijs!

Haha die begraafplaats is het enige wat ik ooit van Parijs gezien heb (als 7-jarige is, dat echt niet boeiend!).

Die egouts de Paris lijken me ook leuk! Al zal ik voor de zekerheid een wasknijper meenemen 😂 Praktische vraag : is het koud daar beneden of juist warmer?
docotrandus schreef:
24-05-2021 22:16
De notre-Dame brandde vorig jaar af, dus ik denk dat die gesloten is.

De Sainte-Chapelle is het schoolvoorbeeld van een gotische kerk.
15 april 2019, ruim 2 jaar geleden alweer. Maar die is nog niet open nee :)

Galeries Lafayette om te winkelen, vind ik echt heerlijk! En het gebouw is prachtig om te zien.
Ik vind het Louvre ook geweldig om door rond te struinen. De Mona Lisa uiteraard bekijken, hoort er wel bij. De Eiffeltoren beklimmen vond ik ook heel leuk! Wij zijn tot de 2e etage gelopen, laatste stukje met de lift.
Wat ik ook leuk vond, waren de wandelingen uit het 100% Parijs boekje. Die heet nu Time to momo Parijs. Je komt echt op de leukste plekjes en staan veel leuke weetjes in waar je onderweg langs komt.
En neem een metrokaartje waarmee je onbeperkt kan reizen. Let daar wel echt op zakkenrollers. Ook met je telefoon in je handen bijvoorbeeld, ze jatten hem zo uit je handen helaas. Tas altijd aan de voorkant dragen ook. Jammer dat het moet, maar het gebeurt helaas vaak.
Ik vind Parijs echt een heerlijke stad verder!
Wat ik zelf het leukste vind op vakantie: niet plannen maar ronddwalen en zelf ontdekken wat je leuk vindt. Juist toeristische trekpleisters vermijden. Die drukte vind ik niks, en vaak vooral erg teleurstellend. Door straten en wijken snuffelen en maar zien wat én wie je tegenkomt zorgt voor verrassende momenten. Heb je je blik gericht op een doel (bijv Eiffeltoren) dan mis je zoveel leuks wat je onderweg voorbij gaat.

Mooie vakantie gewenst!
apiejapie schreef:
24-05-2021 23:00
Wat ik zelf het leukste vind op vakantie: niet plannen maar ronddwalen en zelf ontdekken wat je leuk vindt. Juist toeristische trekpleisters vermijden. Die drukte vind ik niks, en vaak vooral erg teleurstellend. Door straten en wijken snuffelen en maar zien wat én wie je tegenkomt zorgt voor verrassende momenten. Heb je je blik gericht op een doel (bijv Eiffeltoren) dan mis je zoveel leuks wat je onderweg voorbij gaat.

Mooie vakantie gewenst!
De toeristische trekpleisters zou ik toch echt niet overslaan. Die zijn zeker in Parijs prachtig en erg leuke plekken. Ze zijn niet voor niks populair natuurlijk.
In Berlijn hadden we dat veel minder. Daar waren voor ons veel minder echt bekende trekpleisters en toen hebben we dus zo’n wandeling uit het time to momo boekje gedaan die langs wat toeristische plekken zoals checkpoint Charlie kwam, maar ook langs onbekende maar hele leuke plekjes.

En in elke grote stad is het toch ook oppassen waar je bent, zeker als vrouw alleen. In Parijs wil je bijvoorbeeld niet in de straatjes rond de Moulin rouge ronddwalen in het donker. Wij vonden dat samen al geen prettige buurt, laat staan als vrouw alleen. Dus ronddwalen is leuk, maar let daar wel op.
Ik ben in best wat steden geweest, alleen als vrouw met een kind en ook echt alleen maar in Parijs zo onwijs lastig gevallen. Moest ze soms letterlijk van me af duwen/trappen.
Een jaar gewoond in Parijs, dochter recent een half jaar stage daar, nooit lastig gevallen of iig. niet meer dan in Utrecht. je moet je wel een beetje zelfverzekerd gedragen, tasje, zakje van de buurtsuper aan je arm. Een stokbrood onder je arm doet het ook goed :)
Le Marais vind ik een heerlijke buurt, oud en nieuw, geschiedenis, kunst, cafés.
En alle tips al genoemd. Veel plezier!
Alles sal reg kom

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven