Parijs!
maandag 24 mei 2021 om 21:19
Voor het eerst ga ik naar Parijs komende zomer! Ik heb een week en ben op zoek naar tips voor bezienswaardigheden, eten en winkelen (en dan bedoel ik betaalbare winkels, niet de Champs Elysees. Ik hou ook niet van grote ketens).
Ik ben er nog nooit geweest en ga dus ook de toerist uithangen: oa de Eiffeltoren, de catacomben en Versailles staan op mijn lijstje.
Wie heeft er tips?
Ik ben er nog nooit geweest en ga dus ook de toerist uithangen: oa de Eiffeltoren, de catacomben en Versailles staan op mijn lijstje.
Wie heeft er tips?
dinsdag 25 mei 2021 om 00:24
Ja dit ja. Ze hebben ontzettend veel manieren om je te bestelen waar je bij staat. Als iemand om je heen komt zwermen met welke bullshit dan ook, maak je dan snel uit de voeten.
Of als iemand naast je komt lopen en een ‘leuk’ praatje met je aanknoopt. Hij komt steeds dichter bij je zijde lopen en trekt zo je tas van je schouder en gaat er vandoor.
dinsdag 25 mei 2021 om 00:34
Ik heb een kaart gekocht voor openbaar vervoer waar ik de hele week in de metro of bus kon stappen. Ik vond de bus leuker, je ziet dan veel meer.docotrandus schreef: ↑24-05-2021 22:20Oja,
ik weet niet hoe het nu is, maar vroeger kon je met een metro-abonnement ook fietsen huren (vélib, een automatisch systeem).
Als je de juiste straten kiest, valt in Parijs best te fietsen.
Maar waarschijnlijk is de metro een stuk makkelijker.
Bussen heb je niet nodig, er is overal een metro-station ind e buurt.
dinsdag 25 mei 2021 om 00:42
Het time to momo boekje heb je ook als app. Maar die werkte niet altijd. Boekje is heel leuk. Het Louvre is gigantisch groot, kan je nooit in een dag doen, dus kies een deel uit wat je aanspreekt. Ik vond bv de Egyptische afdeling erg mooi.
Je kan niet alles in een week zien, dus ga gewoon nog een keer. En nog een keer. Parijs verveelt nooit.
Je kan niet alles in een week zien, dus ga gewoon nog een keer. En nog een keer. Parijs verveelt nooit.
dinsdag 25 mei 2021 om 07:20
Parijs is zo mooi! Ik ging de laatste jaren meerdere keren per jaar, samen met mijn dochtertje. Nog nooit bestolen of lastig gevallen. Misschien heb ik geluk gehad...
Aanrader om te eten: https://www.procope.com
Pere Lachaise zeker niet overslaan.
Aanrader om te eten: https://www.procope.com
Pere Lachaise zeker niet overslaan.
2seconds wijzigde dit bericht op 25-05-2021 07:23
19.81% gewijzigd
dinsdag 25 mei 2021 om 07:20
Ik heb precies die ervaring en ben vroeger heel erg vaak in Parijs geweest, maar om dit vind ik Parijs gewoon niet zo leuk.

dinsdag 25 mei 2021 om 07:22
Wanneer ga je? In augustus zijn veel van de leuke kleine winkels en restaurantjes dicht en vertrekken veel Parijzenaren de stad uit. Hoe dat dit jaar wordt geen idee (vanwege mogelijke coronamaatregelen), maar persoonlijk zou ik niet snel in augustus gaan. Wel leuk dat er dan vaak dingen georganiseerd worden langs de Seine voor Paris Plage.
Rue Mouffetard vind ik ook leuk met de markt, daar niet ver vandaan is ook Institut du Monde Arabe waar vaak mooie tentoonstellingen zijn.
Winkelen (vooral kijken) in de Marais, veel kleine boetiekjes en lekkere bakkertjes. Haal een gekoelde fles champagne bij een kleine wijnwinkel en wat hapjes of brood en kaas en ga picknicken op een bankje op Ile Saint Louis of Place des Vosges. Om dingen te kopen ga ik eerder naar Rue du Faubourg Saint Antoine (vanaf Bastille richting het oosten) of Boulevard Saint Germain. Rue de Rivoli is ook goed, maar druk.
Als je hardloopt vergeet je schoenen niet en ga ‘s ochtends langs de Seine (onderkade van de noordoever is gereserveerd voor voetgangers en fietsers).
Ik zou zelf niet in Montmartre willen logeren, maar liever een appartement huren meer centraal bijvoorbeeld in de Marais. Of misschien zelfs net onder de Seine in een ‘nette wijk’.
Musee de l’Histoire Naturelle werd al genoemd, de Arabische afdeling van het Louvre en de klassieke highlights (het hele Louvre eigenlijk, maar dan ben je weken kwijt). Persoonlijk houd ik van toegepaste kunst en ga graag naar Musee Nissim de Camondo of naar Musée Jacquemart André. Fondation Louis Vuitton is ook vaak mooi.
Het boottochtje over Canal Saint Martin met alle sluizen is leuk en dan kom je uit bij Parc de la Villette. Rondvaart over de Seine is eigenlijk ook wel een must.
Heb je al een maand uitgetrokken om Parijs te ontdekken? Er is genoeg te doen.
Rue Mouffetard vind ik ook leuk met de markt, daar niet ver vandaan is ook Institut du Monde Arabe waar vaak mooie tentoonstellingen zijn.
Winkelen (vooral kijken) in de Marais, veel kleine boetiekjes en lekkere bakkertjes. Haal een gekoelde fles champagne bij een kleine wijnwinkel en wat hapjes of brood en kaas en ga picknicken op een bankje op Ile Saint Louis of Place des Vosges. Om dingen te kopen ga ik eerder naar Rue du Faubourg Saint Antoine (vanaf Bastille richting het oosten) of Boulevard Saint Germain. Rue de Rivoli is ook goed, maar druk.
Als je hardloopt vergeet je schoenen niet en ga ‘s ochtends langs de Seine (onderkade van de noordoever is gereserveerd voor voetgangers en fietsers).
Ik zou zelf niet in Montmartre willen logeren, maar liever een appartement huren meer centraal bijvoorbeeld in de Marais. Of misschien zelfs net onder de Seine in een ‘nette wijk’.
Musee de l’Histoire Naturelle werd al genoemd, de Arabische afdeling van het Louvre en de klassieke highlights (het hele Louvre eigenlijk, maar dan ben je weken kwijt). Persoonlijk houd ik van toegepaste kunst en ga graag naar Musee Nissim de Camondo of naar Musée Jacquemart André. Fondation Louis Vuitton is ook vaak mooi.
Het boottochtje over Canal Saint Martin met alle sluizen is leuk en dan kom je uit bij Parc de la Villette. Rondvaart over de Seine is eigenlijk ook wel een must.
Heb je al een maand uitgetrokken om Parijs te ontdekken? Er is genoeg te doen.
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 25-05-2021 07:31
0.05% gewijzigd
dinsdag 25 mei 2021 om 07:22
Dat zelfverzekerd gedragen is ook geen garantie.Sharing* schreef: ↑25-05-2021 00:22Een jaar gewoond in Parijs, dochter recent een half jaar stage daar, nooit lastig gevallen of iig. niet meer dan in Utrecht. je moet je wel een beetje zelfverzekerd gedragen, tasje, zakje van de buurtsuper aan je arm. Een stokbrood onder je arm doet het ook goed![]()
Le Marais vind ik een heerlijke buurt, oud en nieuw, geschiedenis, kunst, cafés.
En alle tips al genoemd. Veel plezier!

dinsdag 25 mei 2021 om 07:34
Vast niet, maar ook ik lees verbaasd de commentaren over opdringerig gedrag en vele zakkenrollers. Dat zal op bepaalde plaatsen wat meer zijn (Champs Elysées / Montmartre / Pompidou?) maar in mijn ervaring niets vergeleken met bijvoorbeeld Rome.
dinsdag 25 mei 2021 om 07:45
Ik heb er een tijd gewoond (in montmartre, zijstraatje place de clichy) en kom er nog regelmatig. Heb er idd ook niet zo veel last van behalve bv rondom eiffeltoren of sacre coeur. Niet meer dan elders.puntillita schreef: ↑25-05-2021 07:34Vast niet, maar ook ik lees verbaasd de commentaren over opdringerig gedrag en vele zakkenrollers. Dat zal op bepaalde plaatsen wat meer zijn (Champs Elysées / Montmartre / Pompidou?) maar in mijn ervaring niets vergeleken met bijvoorbeeld Rome.
dinsdag 25 mei 2021 om 07:48
Ik ga begin augustus.
Dank voor alle tips! Het Louvre staat iig op de lijst, maar moet nog kijken welke afdeling ik wil zien.
Ik heb weinig zin om mijn telefoon kwijt te raken, of om lastig gevallen te worden. Word wel een beetje nerveus van alle commentaren over zakkenrollers. Hoe is dat in vergelijking met andere grote steden (Boedapest, Kraków, Praag)? Even voor m'n referentiekader :ik ben nooit in Rome geweest en ook niet in Spanje.
Dank voor alle tips! Het Louvre staat iig op de lijst, maar moet nog kijken welke afdeling ik wil zien.
Ik heb weinig zin om mijn telefoon kwijt te raken, of om lastig gevallen te worden. Word wel een beetje nerveus van alle commentaren over zakkenrollers. Hoe is dat in vergelijking met andere grote steden (Boedapest, Kraków, Praag)? Even voor m'n referentiekader :ik ben nooit in Rome geweest en ook niet in Spanje.
dinsdag 25 mei 2021 om 07:55
Mijn persoonlijke ervaring is vooral opdringerige mannen en dat was voor mij in Parijs vele malen erger dan in Rome of Spanje.
Nu heb ik Rome niet alleen bezocht, maar met mijn toenmalige vriendje, dat scheelt vast een slok op een borrel, maar Milaan dan weer wel. Spanje ook.
Parijs had ik ook last van opdringerige mannen toen ik met mijn familie daar ronddoolde (en wij bezochten Parijs elk jaar wegens familiebezoek, dus het was nou ook niet weer niet ‘de onzekere toeristenblik’ ofzo).
Budapest, Krakow, Praag ken ik dan weer net niet.
Nu heb ik Rome niet alleen bezocht, maar met mijn toenmalige vriendje, dat scheelt vast een slok op een borrel, maar Milaan dan weer wel. Spanje ook.
Parijs had ik ook last van opdringerige mannen toen ik met mijn familie daar ronddoolde (en wij bezochten Parijs elk jaar wegens familiebezoek, dus het was nou ook niet weer niet ‘de onzekere toeristenblik’ ofzo).
Budapest, Krakow, Praag ken ik dan weer net niet.
dinsdag 25 mei 2021 om 08:04
Vergeet niet van te voren te musea en monumenten enz te boeken.
Eiffeltoren gaat vanaf 16 juli weer open
Verder zou ik ook nog (na alle goede andere tips) naar de grote moskee van Parijs gaan, waar ze een mooie tuin hebben en een thee tuin waar je lekkere thee en heerlijke hapjes kan eten. Ligt vlakbij Jardin des Plantes.
Ik woon nu al zo'n 12 jaar in Ile-de-France
Eiffeltoren gaat vanaf 16 juli weer open
Verder zou ik ook nog (na alle goede andere tips) naar de grote moskee van Parijs gaan, waar ze een mooie tuin hebben en een thee tuin waar je lekkere thee en heerlijke hapjes kan eten. Ligt vlakbij Jardin des Plantes.
Ik woon nu al zo'n 12 jaar in Ile-de-France
disney1 wijzigde dit bericht op 25-05-2021 08:43
8.05% gewijzigd

dinsdag 25 mei 2021 om 08:25
Niet nerveus worden hoor. Het komt vast goed. Ik ben in een hele hoop grote steden geweest waar er vooraf werd gezegd dat je op moest passen vanwege zakkenrollers en er is bij mij nooit wat gebeurd en ik werd ook zelden lastig gevallen. In Rome niet, in Madrid niet, Barcelona niet, Napels niet, Sevilla niet, Florence niet. Nou ja, de lijst is erg lang.Ceci schreef: ↑25-05-2021 07:48Ik ga begin augustus.
In Rome had je veel bedelaars en Pakistaanse verkopers die wel eens opdringerig konden zijn maar koptelefoon op en gewoon doorlopen of gewoon negeren. Ik ben in al die steden alleen geweest en ook nooit lastig gevallen door geile mannen of iets dergelijks.
Zelf ben ik niet in Parijs geweest maar mijn moeder wel een paar keer, die vond het erg mooi en is er ook niet lastig gevallen.
Maak je niet teveel zorgen. Je gaat wel in de zomer, wat ik qua kleding altijd onhandiger vind omdat je dan je spullen niet in de binnenzak van je jas kan doen en je dus een tas of iets dergelijks mee moet nemen. Zelf neem ik altijd zo min mogelijk geld mee als ik de stad in ga, laat het grootste gedeelte in mijn kluis in het hotel.
Lees je gewoon goed in over welke buurten je beter kan vermijden, welke bussen je niet moet nemen, wat normale prijzen zijn voor de musea, want op straat kan je in de rij nog wel eens opgelicht worden door van die nep gidsen die je voor 30 euro meer dan een toegangskaartje voorbij de rij willen "helpen."
Zorg dat je weet op welke tijden de musea open zijn, dat soort dingen. Ik bereid me altijd tot in de puntjes voor omdat ik niet van verrassingen houd.
dinsdag 25 mei 2021 om 08:35
En daarna naar parc floral, wat erachter ligt.. Ook mooi!docotrandus schreef: ↑24-05-2021 22:12musée du moyen âge (daar houd ik tenminste van).
Les égouts de Paris (de stank valt best mee)
Place George Pompidou, voor de straatartiesten
les arènes de Lutèce: nu een speeltuintje, ooit een echt amfitheater
musée d'histoire naturelle: als je wilt weten hoe 150 jaar geleden (ofzo) een museum ingericht werd. En als je dan naar de Seine loopt, zijn er een paar pleintjes langs de Seine met tribunes waar mensen dansen: tango, salsa enz.
Leuk om te zien.
Château de Vincennes (aan het einde van metro 1), als je van kastelen houdt
En met de trein naar Versailles, als u van paleizen houdt.
Reserveren lijkt mij dan wel verstandig.
dinsdag 25 mei 2021 om 17:36
Leuk, een recent Parijs topic!
Wij gaan aankomende zomer ook een weekje, met onze 2 kinderen. Ben deze week begonnen aan de planning, omdat je inderdaad voor veel dingen moet reserveren.
We willen de standaard dingen doen maar vooral ook even gewoon in de stad zijn, de stad beleven (we wonen ergens waar geen stad is).
Ik wil je topic niet kapen, maar mocht nog iemand aanvullende tips hebben voor met kinderen naar Parijs, dan hoor ik het graag (heb al tig blogs gelezen, maar wie weet komen er nog nieuwe tips voorbij).
Wij gaan aankomende zomer ook een weekje, met onze 2 kinderen. Ben deze week begonnen aan de planning, omdat je inderdaad voor veel dingen moet reserveren.
We willen de standaard dingen doen maar vooral ook even gewoon in de stad zijn, de stad beleven (we wonen ergens waar geen stad is).
Ik wil je topic niet kapen, maar mocht nog iemand aanvullende tips hebben voor met kinderen naar Parijs, dan hoor ik het graag (heb al tig blogs gelezen, maar wie weet komen er nog nieuwe tips voorbij).

dinsdag 25 mei 2021 om 18:16
En ik vind de Parigramme boekjes leuk als je wat Frans begrijpt: http://www.parigramme.com/catalogue-par ... nie-20.htm
Daar waren ook altijd wat titels voor uitstapjes met kinderen van. En ‘Ou s’embrasser à Paris’
Daar waren ook altijd wat titels voor uitstapjes met kinderen van. En ‘Ou s’embrasser à Paris’

dinsdag 25 mei 2021 om 18:31
Goed punt, 5 en 7.puntillita schreef: ↑25-05-2021 18:03Hasta, hoe oud zijn je kinderen? Dat maakt nogal uit met tips![]()
Sowieso Eiffeltoren![]()
Jongste heeft "geen actieve herinnering" aan een stad/grote stad. Dus voor haar is alles behoorlijk indrukwekkend denk ik. We wonen op een klein zonnig eiland waar we al 2 jaar niet af geweest zijn namelijk...
Eifeltoren staat op de planning haha

dinsdag 25 mei 2021 om 19:03
De boekjes van kidskompas zijn erg leuk!Hastadepasta18 schreef: ↑25-05-2021 17:36Leuk, een recent Parijs topic!
woensdag 26 mei 2021 om 14:50
Wellicht al genoemd: ga de Tour Montparnasse op, dan heb je uitzicht over Parijs mét de Eiffeltoren in beeld.
Als je van fotografie houdt, Maison Européenne de la Photographie is in een mooi oud pand en heeft meerdere goede tentoonstellingen. Zit ook in een leuke buurt.
Op het plein achter de Sacré Coeur nooit zomaar je portret laten schilderen of tekenen zonder eerst een prijs af te spreken. Anders is het opeens 100 euro...
Als je van fotografie houdt, Maison Européenne de la Photographie is in een mooi oud pand en heeft meerdere goede tentoonstellingen. Zit ook in een leuke buurt.
Op het plein achter de Sacré Coeur nooit zomaar je portret laten schilderen of tekenen zonder eerst een prijs af te spreken. Anders is het opeens 100 euro...
You can never have too many hats, gloves and shoes
woensdag 26 mei 2021 om 14:51
Ligt er heel erg aan welk stukje. Hotel Audran zit bijvoorbeeld in een prima, levendige straat met veel leuke cafeetjes en restaurants en 3 verschillende metrohaltes op loopafstand.Retrouvailles schreef: ↑25-05-2021 18:19Als je alleen gaat zou ik geen hotel in Montmartre nemen, is niet echt een lekkere buurt. Ik zou eerder in de buurt van Le Marais gaan zitten
You can never have too many hats, gloves and shoes