Wel of niet een reis compenseren.

25-05-2021 12:17 19 berichten
Hallootjes,

Ik vroeg mij laatst af;
In het nieuws wordt er veel gepraat over corona, economie en recente gebeurtenissen. Maar ook over duurzaamheid.

Aangezien de zomer weer aankomt en veel mensen toch op vakantie gaan of het kan of niet (vanwege corona).
Zijn er ook mensen die hun vliegreis laten compenseren?
En wat bedoel je precies met vliegreis laten compenseren?
Ik heb bij mijn boeking voor aankomende zomer wel een donatie gedaan aan https://www.tuicarefoundation.com/nl

Kon ik tijdens de boeking aanvinken of ik dat wilde en Tui verdubbelde dan mijn bijdrage.
Bedoel je een greenseat of hoe zo'n stoel ook heet? Ik heb dat 2x gedaan bij mijn reizen omdat dat er toevallig bij zat toen ik boekte. Of ik het er zelf bij zou doen als ik er extra voor moest betalen weet ik niet. Vond het wel leuk om later dan een mail te krijgen met hoeveel je dan bespaard hebt.
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
25-05-2021 12:22
En wat bedoel je precies met vliegreis laten compenseren?
co2-compensatie
dus bomen planten voor elke gevlogen km
lilalinda schreef:
25-05-2021 12:36
co2-compensatie
dus bomen planten voor elke gevlogen km

Dat is de aanname die ik ook al wel deed maar ik vroeg het meer aan TO omdat ik de OP wat vaag vind.
Ik denk eigenlijk dat dit een onderzoekje is.
PoezzinBoots schreef:
25-05-2021 12:47
wel een heul slecht onderzoek!
lilalinda schreef:
25-05-2021 12:48
wel een heul slecht onderzoek!

Daarom vroeg ik ook wat TO precies bedoelde.
PoezzinBoots schreef:
25-05-2021 12:47
Zou goed kunnen, is ook de enige post van TO tot nu toe,
Ik doe het altijd. Soms zit die optie er tijdens het boeken bij, dan maak ik daar meestal gebruik van. Anders regel ik het zelf via Greenseat.
Niet alleen bij vluchten, maar ook als ik met een veerboot ga (zowel de grote naar het VK of de kleinere naar de waddeneilanden bijvoorbeeld).
TsumTsum schreef:
25-05-2021 12:31
Bedoel je een greenseat of hoe zo'n stoel ook heet? Ik heb dat 2x gedaan bij mijn reizen omdat dat er toevallig bij zat toen ik boekte. Of ik het er zelf bij zou doen als ik er extra voor moest betalen weet ik niet. Vond het wel leuk om later dan een mail te krijgen met hoeveel je dan bespaard hebt.
Als er er 'toevallig bij zit' heb je daar doorgaans ook voor betaald, dan zit dat gewoon in de totaalprijs.
Ik compenseer op mijn eigen manier ook. Zonnepanelen, geen kinderen, geen vlees en iedere vakantie doneer ik aan een goed doel op gebied van dierenwelzijn in een vakantieoord.
PoezzinBoots schreef:
25-05-2021 13:01
Ik compenseer op mijn eigen manier ook. Zonnepanelen, geen kinderen, geen vlees en iedere vakantie doneer ik aan een goed doel op gebied van dierenwelzijn in een vakantieoord.

Wat mooi, ga ik ook doen!
Je bedoelt dat je geld betaald aan een organisatie waarmee zij certificaten kopen.
Die certificaten worden afgegeven aan waterkrachtcentrales in Noorwegen die al tientallen jaren elektriciteit maken van waterkracht. Niet omdat het goed is voor het milieu maar gewoon omdat dat heel goedkoop is.
Maar omdat zogenaamd er nu fossiele energie bespaard zou worden hebben ze recht op dit soort certificaten die ze voor veel geld verkopen.
Of je koopt zogenaamd het planten van bomen in een of ander obscuur land wat toch nooit gecontroleerd wordt.
Het enige wat je met je geld (af)koopt is je schuldgevoel.
stippensokken schreef:
25-05-2021 12:56
Ik doe het altijd. Soms zit die optie er tijdens het boeken bij, dan maak ik daar meestal gebruik van. Anders regel ik het zelf via Greenseat.
Niet alleen bij vluchten, maar ook als ik met een veerboot ga (zowel de grote naar het VK of de kleinere naar de waddeneilanden bijvoorbeeld).

Als er er 'toevallig bij zit' heb je daar doorgaans ook voor betaald, dan zit dat gewoon in de totaalprijs.
Ja dat denk ik ook, dat ze dat gewoon incalculeren. Net zoals de reisboeken, doppers, powerbanks, koffer beschermers etc die je wel eens bij een boeking krijgt.
Ik heb er mijn twijfels over dat het geld dat ik daarvoor betaal ook bij de juiste instantie terecht komt. Ik denk dat het gewoon bij het bedrijf waar je boekt terecht komt en dat alleen zij beter worden van dat extra geld.

Net zoals die extra fooi bij thuisbezorgd waar nooit iets van naar de bezorger of het personeel gaat.
Tuurlijk niet. Ik plant wel een boom, struik etc extra in m'n eigen tuin. Heb ik er tenminste zelf ook nog plezier van.
Ik geloof wel dat zo'n organisatie het geld doorstuurt naar een andere organisatie die zegt bomen te planten.
Daarmee kan de reisorganisatie in chocoladeletters claimen dat ze alles doen aan CO2 compensatie.
Ik denk alleen dat het niet op die manier werkt. Elke boom die ergens geplant wordt wordt zo verkocht als een certificaatje. Maar worden er ook extra bomen door geplant? En doen die bomen ook echt iets?
Volgens mij moet je minder consumeren en niet gewoon doorgaan en een aflaat kopen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
dat soort organisaties hebben hun jaarverslag wel online staan
je kunt het checken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven