Parijs!

24-05-2021 21:19 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst ga ik naar Parijs komende zomer! Ik heb een week en ben op zoek naar tips voor bezienswaardigheden, eten en winkelen (en dan bedoel ik betaalbare winkels, niet de Champs Elysees. Ik hou ook niet van grote ketens).

Ik ben er nog nooit geweest en ga dus ook de toerist uithangen: oa de Eiffeltoren, de catacomben en Versailles staan op mijn lijstje.

Wie heeft er tips?
docotrandus schreef:
24-05-2021 22:12
musée du moyen âge (daar houd ik tenminste van).

Mijn favoriet! :heart:

Edit: ik ben 5 jaar geleden in mijn eentje naar Parijs geweest en geen last gehad van opdringerige lui (ter referentie: ik was toen ongeveer 30 en ik oogde jonger). Ik verbleef in het Quartier Latin en daar heb ik me niet onveilig gevoeld.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Ceci schreef:
25-05-2021 07:48
Ik heb weinig zin om mijn telefoon kwijt te raken, of om lastig gevallen te worden. Word wel een beetje nerveus van alle commentaren over zakkenrollers. Hoe is dat in vergelijking met andere grote steden (Boedapest, Kraków, Praag)? Even voor m'n referentiekader :ik ben nooit in Rome geweest en ook niet in Spanje.
Deze pagina vertelt je allerlei trucs die zakkenrollers gebruiken. Dan weet je dus ook hoe je kan voorkómen dat je slachtoffer wordt. https://wikitravel.org/en/Pickpockets (Bij mij werkt die pagina nu niet goed, ik krijg die cookie-melding niet weg. Hopelijk bij jou wel). Klik na het lezen ook op 'Common scams' bovenin het artikel.

Zakkenrollers en stiekeme tassendieven zijn als roofdieren: ze gaan voor het makkelijkste en zwakste slachtoffer. Dus degenen die hun telefoon zichtbaar in hun achterzak hebben zitten of los neerleggen, een open tas dragen, hun portemonnee in het buitenste vakje van hun rugzak stoppen en die tas op hun rug dragen en vol verwondering omhoog kijken. Dus zorg dat jij niet zo makkelijk bent.

Zelf vind ik in de stad bijvoorbeeld een schoudertas handiger dan een rugtas, want een schoudertas kan je veel makkelijker op je heup of buik dragen met een arm er overheen, zonder dat het er paranoïde uitziet. Een rugtas op je buik dragen ziet er niet uit en geeft het vermoeden dat er heel wat te halen valt.
Draag de tas met de band diagonaal over je torso zodat niemand hem van je schouder kan graaien en wegrennen (of -scooteren).
Leg niet je telefoon, dure zonnebril of portemonnee op het cafétafeltje. Ook in Amsterdam zijn er mensen die dan de weg komen vragen, hun grote plattegrond spreiden op je tafeltje, babbeldebabbel, weer weglopen... en dan is je telefoon ook opeens weg.
Als je in de metro zit of op een terrasje, hou je tas op schoot of klem tussen je voeten, of til even je stoel op en doe een lus om een stoelpoot heen zodat niemand ongemerkt kan weglopen met jouw tas terwijl je even niet oplette. (Hoeveel mensen ik wel niet zie die hun tas ACHTER zich leggen op een terrasje! Of hun telefoon op het tafeltje en zich dan naar hun gesprekspartner draaien en daardoor allebei compleet het zicht op hun spullen verliezen... Ik zou heel rijk kunnen worden als ik dievegge was.)

In Parijs schijnt een truc populair te zijn waarbij iemand op je benadert met een gouden ring ofzo, en vraagt of die van jou is. Als je die aanpakt willen ze opeens geld, of ook als je hem niet aanpakt dan was het een afleiding terwijl ondertussen iemand anders van achteren jouw portemonnee of telefoon probeert te jatten. Zo lang jij dus je tas zo droeg op je heup met de schouderband dwars over je lijf en met je hand erop en je spullen diep in die tas (en dit kan veel nonchalanter dan het nu klinkt :-) ) , is er niks aan de hand. Verder gewoon "Nee dank u" in het Nederlands zeggen en doorlopen.

Ook binnen in musea schijnt veel gezakkenrold te worden. En verder natuurlijk overal waar veel toeristen én afleiding en drukte zijn, bijvoorbeeld bij het kijken naar straatartiesten, in metrostations en in metro's, bij de Notre Dame en Sacré Coeur en Eiffeltoren...

Het klinkt nu allemaal heel dramatisch maar als je in Amsterdam nooit issues hebt gehad dan zal je die in Parijs ook niet hebben. De dramatische verhalen komen vooral van veel mensen die nooit in grote steden komen of uit landen waar zakkenrollerij veel minder gebruikelijk is zoals de VS (maar bijvoorbeeld vuurwapengeweld weer wel en die dus denken dat het alleen 's avonds "at gunpoint" gebeurt).
patsy--stone wijzigde dit bericht op 26-05-2021 15:17
1.27% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
26-05-2021 15:10
Deze pagina vertelt je allerlei trucs die zakkenrollers gebruiken. Dan weet je dus ook hoe je kan voorkómen dat je slachtoffer wordt. https://wikitravel.org/en/Pickpockets (Bij mij werkt die pagina nu niet goed, ik krijg die cookie-melding niet weg. Hopelijk bij jou wel).

Zakkenrollers en stiekeme tassendieven zijn als roofdieren: ze gaan voor het makkelijkste en zwakste slachtoffer. Dus degenen die hun telefoon zichtbaar in hun achterzak hebben zitten of los neerleggen, een open tas dragen, hun portemonnee in het buitenste vakje van hun rugzak stoppen en die tas op hun rug dragen en vol verwondering omhoog kijken. Dus zorg dat jij niet zo makkelijk bent.

Zelf vind ik in de stad bijvoorbeeld een schoudertas handiger dan een rugtas, want een schoudertas kan je veel makkelijker op je heup of buik dragen met een arm er overheen, zonder dat het er paranoïde uitziet. Een rugtas op je buik dragen ziet er niet uit en geeft het vermoeden dat er heel wat te halen valt.
Draag de tas met de band diagonaal over je torso zodat niemand hem van je schouder kan graaien en wegrennen.
Leg niet je telefoon, dure zonnebril of portemonnee op het cafétafeltje. Ook in Amsterdam zijn er mensen die dan de weg komen vragen, hun grote plattegrond spreiden op je tafeltje, babbeldebabbel, weer weglopen... en dan is je telefoon ook opeens weg.
Als je in de metro zit of op een terrasje, hou je tas op schoot of klem tussen je voeten, of til even je stoel op en doe een lus om een stoelpoot heen zodat niemand ongemerkt kan weglopen met jouw tas terwijl je even niet oplette. (Hoeveel mensen ik wel niet zie die hun tas ACHTER zich leggen op een terrasje! Of hun telefoon op het tafeltje en zich dan naar hun gesprekspartner draaien en daardoor allebei compleet het zicht op hun spullen verliezen... Ik zou heel rijk kunnen worden als ik dievegge was.)

In Parijs schijnt een truc populair te zijn waarbij iemand op je benadert met een gouden ring ofzo, en vraagt of die van jou is. Als je die aanpakt willen ze opeens geld, of ook als je hem niet aanpakt dan was het een afleiding terwijl ondertussen iemand anders van achteren jouw portemonnee of telefoon probeert te jatten. Zo lang jij dus je tas zo droeg op je heup met de schouderband dwars over je lijf en met je hand erop en je spullen diep in die tas (en dit kan veel nonchalanter dan het nu klinkt :-) ) , is er niks aan de hand. Verder gewoon "Nee dank u" in het Nederlands zeggen en doorlopen.

Ook binnen in musea schijnt veel gepikt te worden. En verder natuurlijk overal waar veel toeristen én afleiding en drukte zijn, bijvoorbeeld bij het kijken naar straatartiesten, in metrostations en in metro's, bij de Notre Dame en Sacré Coeur en Eiffeltoren...

Het klinkt nu allemaal heel dramatisch maar als je in Amsterdam nooit issues hebt gehad dan zal je die in Parijs ook niet hebben. De dramatische verhalen komen vooral van veel mensen die nooit in grote steden komen of uit landen waar zakkenrollerij veel minder gebruikelijk is zoals de VS (maar bijvoorbeeld vuurwapengeweld weer wel en die dus denken dat het alleen 's avonds "at gunpoint" gebeurt).
Mwah, met je 2e en laatste alinea zet je mensen nogal in een hoek.
Goedbedoeld hoor, daar niet van, om to op te peppen, maar ik herken me nou niet niet in je beeld van stereotype onzekere toerist die nooit wat meemaakt en nergens komt.
Mevrouw75 schreef:
26-05-2021 15:15
Mwah, met je 2e en laatste alinea zet je mensen nogal in een hoek.
Goedbedoeld hoor, daar niet van, om to op te peppen, maar ik herken me nou niet niet in je beeld van stereotype onzekere toerist die nooit wat meemaakt en nergens komt.
Huh? Ik snap niet wat je bedoelt. Het zijn wel degelijk de naïeve en onhandige toeristen die vaker slachtoffer zijn. Dus als je gewoon zorgt dat je zelf een moeilijkere prooi bent dan heb je veel minder kans om gerold te worden. Dat is al millennia lang zo.
Maak een fietstocht met een gids aan het begin van je trip. Zo leuk en je weet meteen een beetje waar alles ligt. Op Google is daar meer over te vinden. Veel plezier en geniet, Parijs is zo leuk.
patsy--stone schreef:
26-05-2021 15:19
Huh? Ik snap niet wat je bedoelt. Het zijn wel degelijk de naïeve en onhandige toeristen die vaker slachtoffer zijn. Dus als je gewoon zorgt dat je zelf een moeilijkere prooi bent dan heb je veel minder kans om gerold te worden. Dat is al millennia lang zo.
Ja dat is overal zo.
Ik heb alleen de ervaring dat ik door dat soort dingen Parijs gewoon niet leuk vind en dit soort ervaringen vooral in Parijs had (herhaaldelijk), maar de naïeve onhandige toerist was ik in Parijs nou juist niet.

Maar goed, iedereen heeft een andere ervaring.
Mevrouw75 schreef:
26-05-2021 15:29
Ja dat is overal zo.
Ik heb alleen de ervaring dat ik door dat soort dingen Parijs gewoon niet leuk vind en dit soort ervaringen vooral in Parijs had (herhaaldelijk), maar de naïeve onhandige toerist was ik in Parijs nou juist niet.

Idem.
Best aardig wat grote steden gezien, met een kind aan mijn hand en alleen in Parijs mannen van me af moeten slaan. En ja, dat maakte de vakantie echt minder leuk. Ik woon ook nog in een flinke stad. Heb ik nu recht van spreken?
Oja,

er zijn kaarten waarmee je drie dagen onbeperkt de metro gebruiken kunt, maar het is goedkoper om 10 enkele ritten te kopen. Overstappen kan ook met zo'n kaartje, al moet je dan soms wel de juiste route door het station nemen.

Treinkaartjes naar versailles zijn geldig vanaf ieder metrostation.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Mevrouw75 schreef:
26-05-2021 15:29
Ja dat is overal zo.

Blijkbaar vatte je het heel persoonlijk op. Het ging over zakkenrollen, ben je in Parijs vaak bestolen dan? In mijn ogen is dat dus haast onmogelijk (zonder dreiging of geweld) als je gewoon je spullen goed wegstopt, en als iemand tegen je aan begint te lullen je tas goed vasthoudt.
LīlyRose schreef:
26-05-2021 15:35
Idem.
Best aardig wat grote steden gezien, met een kind aan mijn hand en alleen in Parijs mannen van me af moeten slaan. En ja, dat maakte de vakantie echt minder leuk. Ik woon ook nog in een flinke stad. Heb ik nu recht van spreken?
Maar ik had het alleen over zakkenrollerij.
Aaah Parijs, ook wij willen er deze zomer een paar dagen heen. Met pubers.
Twee jaar geleden was ik er voor het laatst.
Ik vind alles aan Parijs leuk, eindeloos wandelen door alle wijken. Je komt vanzelf oude panden tegen waar je naar binnen kunt, soms met mooie tuinen. Als je gewoon wandelt dan is er al zoveel te ontdekken.

Lunchen op place du Tertre vonden mijn kinderen erg leuk. Vooral buiten het weekend, dan is het net wat rustiger. Maar ook in de smalle straatjes waar soms muzikanten langs komen. :heart:
patsy--stone schreef:
26-05-2021 15:41
Maar ik had het alleen over zakkenrollerij.
Ik noemde zakkenrollen, lastigvallen etc. En daar is op doorborduurd en benoemd waarom niet iedereen Parijs als prettig ervaart. Maar uiteindelijk alleen iets wat provincialen uit een dorpje overkomt begrijp ik.
LīlyRose schreef:
26-05-2021 15:44
Ik noemde zakkenrollen, lastigvallen etc. En daar is op doorborduurd en benoemd waarom niet iedereen Parijs als prettig ervaart. Maar uiteindelijk alleen iets wat provincialen uit een dorpje overkomt begrijp ik.
Maar ik had het alleen over zakkenrollen.
https://www.iledefrance-mobilites.fr/en ... egion-pass

Informatie over welke tickets/passen je kunt kopen
Disney (of anderen): hoe zit het met pcr testen in Frankrijk? We hopen het niet nodig te hebben maar de kans bestaat dat voor ons het Corona paspoort nog niet geregeld is. Dan hebben we een test nodig om te vliegen naar huis. We gaan met de Thalys naar Schiphol en vliegen vanaf daar de volgende dag naar huis. Vooralsnog pcr en sneltest nodig. Sneltest kan op Schiphol maar dat wil zeggen dat we de pcr in Parijs moeten doen. Heb je/hebben jullie tips?
Echt naïef ben ik niet en ook niet voor het eerst alleen op reis. Ik heb een klein schoudertasje wat ik eigenlijk altijd schuin draag. Veel cash neem ik sowieso niet mee want ik pin eigenlijk altijd.

Ik heb wel uiteindelijk m'n hotel o geboekt, het zat me te dicht bij Gare du nord. En ik vond een betere deal in Le Marais. Ook fijn, want doorgaans ga ik niet zo vaak met het OV, maar ik loop bijna alles.

Heeft iemand trouwens ervaring met de Paris pas? Die is erg duur en hoewel hij op TripAdvisor aangeraden wordt, vind ik ruim 400 euro voor een 6-daagse pas erg duur. Ook al zijn veel musea dan gratis, alsmede ov.
Ceci schreef:
26-05-2021 21:10
Echt naïef ben ik niet en ook niet voor het eerst alleen op reis. Ik heb een klein schoudertasje wat ik eigenlijk altijd schuin draag. Veel cash neem ik sowieso niet mee want ik pin eigenlijk altijd.

Ik heb wel uiteindelijk m'n hotel o geboekt, het zat me te dicht bij Gare du nord. En ik vond een betere deal in Le Marais. Ook fijn, want doorgaans ga ik niet zo vaak met het OV, maar ik loop bijna alles.

Heeft iemand trouwens ervaring met de Paris pas? Die is erg duur en hoewel hij op TripAdvisor aangeraden wordt, vind ik ruim 400 euro voor een 6-daagse pas erg duur. Ook al zijn veel musea dan gratis, alsmede ov.

How kom je aan die 400€????

Voor 5 dagen is die 65,80€

Zie mijn link in het bericht van 18:47
disney1 wijzigde dit bericht op 26-05-2021 22:31
2.59% gewijzigd
Hastadepasta18 schreef:
26-05-2021 20:34
Disney (of anderen): hoe zit het met pcr testen in Frankrijk? We hopen het niet nodig te hebben maar de kans bestaat dat voor ons het Corona paspoort nog niet geregeld is. Dan hebben we een test nodig om te vliegen naar huis. We gaan met de Thalys naar Schiphol en vliegen vanaf daar de volgende dag naar huis. Vooralsnog pcr en sneltest nodig. Sneltest kan op Schiphol maar dat wil zeggen dat we de pcr in Parijs moeten doen. Heb je/hebben jullie tips?

Testen kan bij wijze van spreken op elke hoek van de straat hier.
In laboratoriums / apotheken etc
En het is gratis.
Zonder maar kan ook met afspraak.
En nee je hoeft geen klachten te hebben.

*Het is ook gratis voor toeristen die in Frankrijk zijn.
Artikel van vorige week ( wel in het Frans 😉)

https://www.lefigaro.fr/conjoncture/tou ... e-20210517
disney1 schreef:
26-05-2021 21:40
Testen kan bij wijze van spreken op elke hoek van de straat hier.
In laboratoriums / apotheken etc
En het is gratis.
Zonder maar kan ook met afspraak.
En nee je hoeft geen klachten te hebben.

*Het is ook gratis voor toeristen die in Frankrijk zijn.
Artikel van vorige week ( wel in het Frans 😉)

https://www.lefigaro.fr/conjoncture/tou ... e-20210517
Ah thanks, ik ga lezen. Mijn Frans is best ok!
Is dat met reis certificaat?
Op de PCR testen in Frankrijk staan je gegevens, datum en tijd en dat het een negatieve PCR test betreft
disney1 schreef:
26-05-2021 22:16
Op de PCR testen in Frankrijk staan je gegevens, datum en tijd en dat het een negatieve PCR test betreft
Top, gaan we uitzoeken dan!
Ik had echt gehoopt dat we vrij konden reizen omdat we al helemaal gevaccineerd zijn, maar heb er weinig vertrouwen in dat dat paspoort op tijd klaar is (voor ons). We hebben een vaccinatie bewijs maar dat is vast niet voldoende.
https://www.sante.fr/cf/centres-depista ... nt-75.html

https://laboratoires.cerballiance.fr/se ... 95986&l=en

Wat adressen
Volgens mij is dat bewijs voldoende
Ik ben met dochters 2jr geleden voor het laatst in Parijs geweest.

Eerlijk gezegd heb ik me alle dagen onveilig gevoeld.

Je ziet groepen in de metro communiceren met elkaar in de jacht op stelen.

We stonden te wachten bij metro die eraan kwam en de.deuren gingen open en uit het niets werd er vanaf perron mensen beroofd in de metro .

Zo snel!! In een vaart zigzaggend weg rennen in de massa.

Chinees meisje jas en tas kwijt.

Heel.dat metro gebeuren is een onderwereld.
Ik wil daar echt niet meer in.

Verder vond ik het gebedel liggend op de straat etc erg irritant.

O tip geef.nooit je bankpas om te pinnen.
Stalletjes met souvenir.proberen dat vaak dat je bij iets kopen je.pas willen vast houden.

Prachtige stad maar compleet ten onder aan criminaliteit.
Wat kunnen mensen toch verschillende ervaringen hebben. Ik vind Parijs fantastisch en ga al bijna 10 jaar elk jaar twee keer een aantal dagen in mijn eentje. Lekker door de stad struinen. Ik vind het er heerlijk. Ik maak ook veel gebruik van de metro en vermijd geen stations oid. Ik heb ook meerdere keren een hotel bij Gare du Nord gehad. Ik vind Gare du Nord niet eng.

Ik let goed op mijn tas, vooral in de metro, maar dat is het wel. Ik heb ook nooit mensen beroofd zien worden en ben ook nooit belaagd door mannen, laat staan dat ik ze van me af moest slaan.

Dit om te relativeren, want als ik dit topic zou lezen en er nog nooit geweest was zou je bijna niet meer durven. Terwijl het zo’n fijne en mooie stad is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven