Fertiliteit, wie denkt even mee qua waarden?
maandag 31 mei 2021 om 21:05
IK WIL GEEN MEDISCH ADVIES, MAAR DENKRICHTINGEN
Uit een eerder traject hebben wij een geweldig leuk kind. Zó'n leuk kind dat we er nog wel één willen
.
Net zoals de vorige keer gaat dat niet helemaal soepel, maar deze keer hadden wij hier op gerekend. Ik heb een zeer onregelmatige cyclus, maar met medicatie is dit nu redelijk goed onder controle. Recent heb ik een evaluatie gehad: na 6 cycli ovulatie inductie ben ik nog niet zwanger. Er is besproken dat wij nog een keer 6 cycli met dit protocol gaan doen en dat het daarna een stap naar IVF gaat worden. Gezien onze leeftijd en dat wel al een waanzinnig leuk kind hebben, zullen wij die stap hoogstwaarschijnlijk niet gaan zetten. Daarom zou ik deze 6 pogingen dan ook optimaal willen benutten.
- Er is een vermoeden van endometriose. Hier zou ik een kijkoperatie voor mogen krijgen. Ik heb deze keuze nog niet gemaakt.
Mijn waardes zijn als volgt (ik zal deze waarden straks wellicht weer weghalen, daarom graag niet in getal benoemen)
TSH 2.20
Prolactine 151
FSH 2.8
LH 7.3
Progesteron 44.0
A.M.H. 7.70
Mijn TSH is vaker hoog, voor mij is dit laag. Maar, ik begrijp is alles boven de 2 reden voor medicatie? Ik heb ook eens 4.8 gehad.
Uit een eerder traject hebben wij een geweldig leuk kind. Zó'n leuk kind dat we er nog wel één willen

Net zoals de vorige keer gaat dat niet helemaal soepel, maar deze keer hadden wij hier op gerekend. Ik heb een zeer onregelmatige cyclus, maar met medicatie is dit nu redelijk goed onder controle. Recent heb ik een evaluatie gehad: na 6 cycli ovulatie inductie ben ik nog niet zwanger. Er is besproken dat wij nog een keer 6 cycli met dit protocol gaan doen en dat het daarna een stap naar IVF gaat worden. Gezien onze leeftijd en dat wel al een waanzinnig leuk kind hebben, zullen wij die stap hoogstwaarschijnlijk niet gaan zetten. Daarom zou ik deze 6 pogingen dan ook optimaal willen benutten.
- Er is een vermoeden van endometriose. Hier zou ik een kijkoperatie voor mogen krijgen. Ik heb deze keuze nog niet gemaakt.
Mijn waardes zijn als volgt (ik zal deze waarden straks wellicht weer weghalen, daarom graag niet in getal benoemen)
TSH 2.20
Prolactine 151
FSH 2.8
LH 7.3
Progesteron 44.0
A.M.H. 7.70
Mijn TSH is vaker hoog, voor mij is dit laag. Maar, ik begrijp is alles boven de 2 reden voor medicatie? Ik heb ook eens 4.8 gehad.
pergamon wijzigde dit bericht op 31-05-2021 21:37
2.30% gewijzigd

maandag 31 mei 2021 om 21:50
Exacte dag niet helemaal duidelijk. Deze waardes zijn van toen ik weer ging starten. Ik had toen nog geen volledige cyclus gehad na de bevalling. Wel een echo gehad, en ik had inmiddels een ovulatie gehad. 7 dagen na echo/prikken (zelfde dag) ging ik weer menstrueren.
maandag 31 mei 2021 om 21:53
Omdat ik al jaren bij de beste man loop en ondanks ik heel goed contact met hem heb, en ook een goed gesprek heb gehad, nieuwe invalshoeken soms tot nieuwe inzichten kunnen zorgen. Na jaren fertiliteitstraject ga je soms mee in een gedachtestroom en kan je andere paden uit het oog verliezen. Ik zoek niet naar nieuwe behandelmethoden, maar wil graag even reflecteren met mensen die ook al jaren in een traject zitten. Als er een einde in zicht komt roept dat veel emoties op. Vanuit die emotie vind ik het fijn soms te sparren met dames die dit kennen.
maandag 31 mei 2021 om 21:54
Niet helemaal mee eens, maar ik snap wat je zegt.

maandag 31 mei 2021 om 22:02
Ik geloof direct dat het in het dagelijks leven pas boven die waarde klachten geeft. Ik had met 4.8 nergens last van, maar werd toen door de gyn wel doorgestuurd naar de endocrinoloog omdat hij voor een fertiliteitstraject die waarde te hoog vond. Ik begrijp dat in omliggende landen die waarde nog lager ligt dan hier.
Overigens was mijn waarde daarna lager, dus werd onderzoek bij endocrinoloog afgezegd.
maandag 31 mei 2021 om 22:18
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb binnenkort nog een belafspraak staan met de gyn voor verdere vragen. Ik ga zeker vragen of een check van de waarde op CD3 een mogelijkheid is. De waarde nu zijn uit de LF, dus vrij ver van CD3.
Ik heb overigens PCO klachten (als in: lange cyclus, meerdere follikels die niet doorntwikkelen, etc)
Ik heb overigens PCO klachten (als in: lange cyclus, meerdere follikels die niet doorntwikkelen, etc)
maandag 31 mei 2021 om 22:41
dinsdag 1 juni 2021 om 04:42
Dat is hetzelfde. Je vraagt om medische informatie te interpreteren en om op basis daarvan een denkrichting te geven, dat is vragen om medisch advies. B
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 1 juni 2021 om 05:12
Over het eerste deel kan ik je weinig advies geven.
Over kijkoperatie bij endometriose wel. Ik heb deze een maand geleden gehad. Wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan. Kan natuurlijk bij iedereen verschillen. Ik heb bijna geen last van mijn menstruatie meer en door die operatie zijn nu ook beide eileiders open. Ik heb ook pcos en de arts vertelde me dat ze eventueel tijdens de operatie wat blaasjes weg konden halen op de eierstokken alleen was dit voor mij te kort dag om hier over na te denken (kwamen ze 15 minuten voor operatie mee
). De operatie opzich stelt weinig voor heb 3 kleine gaatjes er van over gehouden. Eerste week kon ik niet werken (lees lichamelijk zwaar werk) maar al gauw kon ik al wel de Administratie doen. Succes met de keuze.
Over kijkoperatie bij endometriose wel. Ik heb deze een maand geleden gehad. Wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan. Kan natuurlijk bij iedereen verschillen. Ik heb bijna geen last van mijn menstruatie meer en door die operatie zijn nu ook beide eileiders open. Ik heb ook pcos en de arts vertelde me dat ze eventueel tijdens de operatie wat blaasjes weg konden halen op de eierstokken alleen was dit voor mij te kort dag om hier over na te denken (kwamen ze 15 minuten voor operatie mee
dinsdag 1 juni 2021 om 07:00
Knorretje schreef: ↑01-06-2021 05:12Over het eerste deel kan ik je weinig advies geven.
Over kijkoperatie bij endometriose wel. Ik heb deze een maand geleden gehad. Wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan. Kan natuurlijk bij iedereen verschillen. Ik heb bijna geen last van mijn menstruatie meer en door die operatie zijn nu ook beide eileiders open. Ik heb ook pcos en de arts vertelde me dat ze eventueel tijdens de operatie wat blaasjes weg konden halen op de eierstokken alleen was dit voor mij te kort dag om hier over na te denken (kwamen ze 15 minuten voor operatie mee). De operatie opzich stelt weinig voor heb 3 kleine gaatjes er van over gehouden. Eerste week kon ik niet werken (lees lichamelijk zwaar werk) maar al gauw kon ik al wel de Administratie doen. Succes met de keuze.
Dank voor je ervaring! Ik vind het ook zeker een overweging
zaterdag 5 juni 2021 om 22:55
Ik zou je TSH idd even bespreken, maar in mijn ervaring schommelt die waarde enorm en al mijn patiënten hebben in de winter een hogere waarde dan in de zomer.
Dan, wat betreft de geslachtshormonen: ik zou een CD3 en een CD21 willen vergelijken voor een goed beeld. Zo werd dat destijds iig bij mij gedaan.
Tenslotte zou ik eerder nu kappen met die IUI’s en een IVF doen dan nog 6 IUI’s. Ik vond IVF heel goed te doen, zelfs die keer dat ik de eerste week ziek op de bank lag (was maar een week) en de rest van het traject hoofdpijn had. Tweede IVF had ik nergens last van.
En de kansen worden er wel een stuk beter van. Dus waarom niet de kans optimaliseren? IVF is misschien een ‘drempel’, omdat het allemaal erg hoogtechnologisch en ingewikkeld aanvoelt, maar het is maar een week of 6 op een mensenleven.
Ik zou dat eerder doen dan een laparoscopische ingreep op zoek naar endometriose denk ik. Na OK heb je altijd (hoe klein ook) risico op verklevingen, nabloeding, trombose en infectie...
En het grootste probleem bij endometriose is dat zaad- en eicel door de ziekte niet bij elkaar komen. Dat probleem ondervang je ook met IVF. En jij hebt al PCOS, dus het is niet alsof endo het enige probleem is.
Maar goed, dat zijn my 2 cents, gegeven als mede-MM’er trouwens. Niet als dokter.
Dan, wat betreft de geslachtshormonen: ik zou een CD3 en een CD21 willen vergelijken voor een goed beeld. Zo werd dat destijds iig bij mij gedaan.
Tenslotte zou ik eerder nu kappen met die IUI’s en een IVF doen dan nog 6 IUI’s. Ik vond IVF heel goed te doen, zelfs die keer dat ik de eerste week ziek op de bank lag (was maar een week) en de rest van het traject hoofdpijn had. Tweede IVF had ik nergens last van.
En de kansen worden er wel een stuk beter van. Dus waarom niet de kans optimaliseren? IVF is misschien een ‘drempel’, omdat het allemaal erg hoogtechnologisch en ingewikkeld aanvoelt, maar het is maar een week of 6 op een mensenleven.
Ik zou dat eerder doen dan een laparoscopische ingreep op zoek naar endometriose denk ik. Na OK heb je altijd (hoe klein ook) risico op verklevingen, nabloeding, trombose en infectie...
En het grootste probleem bij endometriose is dat zaad- en eicel door de ziekte niet bij elkaar komen. Dat probleem ondervang je ook met IVF. En jij hebt al PCOS, dus het is niet alsof endo het enige probleem is.
Maar goed, dat zijn my 2 cents, gegeven als mede-MM’er trouwens. Niet als dokter.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
dinsdag 8 juni 2021 om 06:20
Mijn klachten waren er al toen ik mijn tsh tussen de 5-10 lag. Daarnaast mocht ik het iui en daarna het ivf traject niet in zonder dat mijn tsh lager was dan 2. Nu zal 2,2 wel een maatwerk zijn geweest, maar het wordt hierboven wel heel makkelijk gezegd.
Mijn tsh heeft maanden tussen 5-10 gezeten en toen zijn we de behandeling gestart.
Daarnaast eens met Lux. Ik vond het ivf traject zelf minder zwaar dan het iui traject.
dinsdag 8 juni 2021 om 07:18
Mooie progesteron waarde
op cd 3 zijn LH en FSH beter te interpreteren.
TSH alleen is niet voldoende.. T3 en T4 erbij zou fijn zijn.
Er is nu geen indicatie voor IVF.. als er een sterk vermoeden is dat er endometriose speelt zou ik persoonlijk wel voor een laparoscopie gaan.
Welke medicatie gebruik je nu? Clomid of FSH injecties?

TSH alleen is niet voldoende.. T3 en T4 erbij zou fijn zijn.
Er is nu geen indicatie voor IVF.. als er een sterk vermoeden is dat er endometriose speelt zou ik persoonlijk wel voor een laparoscopie gaan.
Welke medicatie gebruik je nu? Clomid of FSH injecties?