Wie heeft ervaring met een tolkastje ?

02-06-2021 13:32 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een vakantie over de grens. Nu zag ik dat je via de ANWB tolkastjes kunt krijgen die werkzaam zijn voor verschillende landen (oa Frankrijk, Italië etc). Je kunt dan via een speciale poort zo doorrijden en achteraf betalen.

Wie heeft ervaring met deze kastjes en hoe bevalt het?

En hoe druk is het bij de tolpoorten in de zomer?
Wij hebben er 1 voor Frankrijk. Bevalt heel goed. Even bliepen en door bij de poortjes. Geen gehannes met losgeld o.i.d.
Voor eenmalig kun je waarschijnlijk net zo goed je creditcard gebruiken. Zeker als je naar Normandie gaat ofzo dat is niet zoveel tol. Enige nadeel is dat je op een knopje moet drukken. Ik heb nu wel een badge, een tijdje geleden aangevraagd toen hij gratis was.
Wij gaan elk jaar naar Frankrijk, passeren zeker 3 tolpoortjes en heb zoiets echt nog nooit gemist. En nooit meer dan 3a4 auto’s voor ons in de rij gehad.

Wij betalen altijd met de MasterCard, vaak kan het ook contant en soms zelfs met een Nederlandse pin pas
De eerste keer deed die van ons het niet, da's ruk als er 20 auto's achter je staan.

Paar jaar later weer een gehad, die was prima en konden steeds vrij snel doorrijden .
Penelope_ schreef:
02-06-2021 13:44
De eerste keer deed die van ons het niet, da's ruk als er 20 auto's achter je staan.

Paar jaar later weer een gehad, die was prima en konden steeds vrij snel doorrijden .

Hadden wij de eerste keer ook. Bleek dat hij op het verkeerde stukje van de voorruit zat :proud: :facepalm:
herfstappeltaart schreef:
02-06-2021 13:46
Hadden wij de eerste keer ook. Bleek dat hij op het verkeerde stukje van de voorruit zat :proud: :facepalm:
Waar moet hij precies bevestigd worden?
Flashy schreef:
02-06-2021 13:47
Waar moet hij precies bevestigd worden?

Ik weet niet meer precies hoe het zat maar het was iets met een stuk ruit waar allemaal kleine stipjes opzaten. Even nalezen/vragen.
Ik heb zo'n ding, en ik wil niet meer zonder. Reisde pre-corona vaak met de auto via Frankrijk en Spanje naar Portugal. Vooral in drukke tijden is het heel fijn, zeker in Frankrijk.
Afhankelijk van het land en het tolsysteem, kun je lekker snel doorrijden. In Frankrijk moet je wel echt wachten op een slagboom die open gaat, maar bijvoorbeeld in Portugal kun je bij de Via Verde en Scuds tolpoortjes met 60 km/h doorrijden. Maar zelfs met wachten op de slagboom ben je nog vlotter als de rijen waar cash of met kaart betaald wordt.

Het is alleen wel altijd even slikken als dan na 2 maanden de rekening binnenkomt ;-) Oh ja, op reis geweest, even 200 euro aftikken....
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
herfstappeltaart schreef:
02-06-2021 13:49
Ik weet niet meer precies hoe het zat maar het was iets met een stuk ruit waar allemaal kleine stipjes opzaten. Even nalezen/vragen.
Het probleem zit in de warmtewerende laag op de ruit. Auto's met airco hebben dat. Die laag weerkaatst niet alleen de warmte, maar ook de stralen die het kastje moeten detecteren. Je moet het kastje idd daar plakken waar die zwarte stipjes zitten, bij de binnenspiegel. Op dat stuk zit geen warmtewerende laag op de voorruit.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Ik vind het ideaal. Druk of niet, geen gehannes met geld, lekker doorrijden.

Het is wel altijd even spannend of het wel werkt. Tot nu toe nooit een probleem geweest en we gebruiken het al een aantal jaar. Zolang de batterij werkt, kan er vrij weinig misgaan.
Sweet_Concubine schreef:
02-06-2021 13:53
Het probleem zit in de warmtewerende laag op de ruit. Auto's met airco hebben dat. Die laag weerkaatst niet alleen de warmte, maar ook de stralen die het kastje moeten detecteren. Je moet het kastje idd daar plakken waar die zwarte stipjes zitten, bij de binnenspiegel. Op dat stuk zit geen warmtewerende laag op de voorruit.

Juist, dat was het. Dankjewel!
Positieve ervaring, werkt perfect, heel blij mee.
Het zal ook aardig wat tijdswinst kunnen opleveren. Lille - Parijs geeft bijv. weinig extra oponthoud, maar sommige trajecten in het Zuiden om de 10 - 20 km een poortje schiet niet op.
Sweet_Concubine schreef:
02-06-2021 13:53
Dankjewel!
Wij gaan in de zomer vaak naar Frankrijk en missen het niet. We gebruiken altijd onze creditcard: gewoon swipen en doorrijden, geen code intoetsen of los geld. Credicard ligt tijdens de rit naast de bestuurder. Vaak geen rij of een paar auto's, vaak hetzelfde als de poortjes met autopass.

Volgens mij scheelt het vooral tijd als je geen creditcard hebt.
Wij hebben er al jaren eentje. Echt ideaal! Vooral als het druk is, dan is het een heel fijn gevoel als je zo met 30 km/uur door een poortje kan en de rest ziet stilstaan.
Bliep zegt ie, en doooooor.
helena2 schreef:
02-06-2021 16:58
Wij hebben er al jaren eentje. Echt ideaal! Vooral als het druk is, dan is het een heel fijn gevoel als je zo met 30 km/uur door een poortje kan en de rest ziet stilstaan.
Bliep zegt ie, en doooooor.
Hier ook, echt heel fijn. Zowel in Frankrijk als Italië.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Superhandig. De mensen die met credit card betalen zijn ook best snel, maar niet zo snel als gewoon doorrijden. En al met al scheelt het misschien steeds een paar minuten per tolpoort, dus qua reistijd maakt het niet superveel uit. Maar het voelt gewoon zo lekker om door te kunnen rijden.

Ik vind het dus een aanrader. Want soms ook echt zo'n enorme bak auto's voor de tolpoorten, ook die met credit card en dan is er gewoon langsrijden echt wil dikke tijdswinst.
Hier ook een positieve ervaring met de tolbadge! Vooral als er file voor de tolpoorten staat, dan kunnen wij aan de linkerkant zo doorrijden, heel fijn!
Ik heb ook de tele-peage voor Frankrijk, via de ANWB.
Werkt echt super.

Hoe druk is het in de zomer? => Reken in Frankrijk op 20 minuten wachttijd bij elk poortje (zowel bij kaartje trekken als bij betalen). Met een kastje rijdt je er stapvoets door. Zeker 10 minuten winst per poortje (als het niet meer is).
Aan de andere kant nemen steeds meer mensen een kastje, waardoor de "snelle rijbaan" ook meer-en-meer verstopt raakt.

Maar je hebt geen gehannes meer met je creditkaart en het open/dicht doen van je ramen. Dat vind ik al winst genoeg.

Enige nadeel: pas bij thuiskomst zie je hoeveel tol je in totaal hebt betaald, want je let niet meer op de borden.
Flashy schreef:
02-06-2021 13:39
Zeker als je naar Normandie gaat ofzo dat is niet zoveel tol.
Het is niet veel tol, dat klopt (ergens rond 30-50 euro), maar wel 2x4 poortjes ofzo. En dan vind ik het al de moeite waard.
superhandig, voorheen ook met creditcard maar 3 jaar geleden zo en apparaatje gekocht. Je kan zo goed als gewoon doorijden bij tolpunten.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Voor ons is het altijd een gniffel-momentje als er een lange rij staat en wij er zo langs zoeven. Lekker kinderachtig I know, maar voelt ook fijn!
Wij hebben er ook eentje, nu een jaar of 4.
We hebben er voor eentje gekozen die voor meerdere landen te gebruiken is.
Ik vind het een top ding! Wij gaan altijd eind juli beging augustus op vakantie en nooit in een lang rij hoeven staan. Altijd maar 2 of 3 auto’s voor ons. 1x per jaar wordt er een bedrag van €10 afgeschreven. Dit zijn de administratiekosten, en de rest wordt bij gebruik berekend. 1 of 2 weken na thuiskomst wordt het van je rekening afgeschreven.
Wij hebben er nooit gedoe mee gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven