Zwanger en coronavaccinatie

24-04-2021 08:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/co ... l-a4041165

In eerste instantie vond ik het wel een prettig idee dat zwangeren zich niet mochten laten inenten. Dan kon ik het mooi even afwachten allemaal en wellicht was er na mijn bevalling ook nog keus in het vaccin.

Nu lijkt het advies toch aangepast te worden en wordt zwangeren aangeraden zich te laten prikken met een mRna vaccin. Ik probeer te bepalen wat ik er nu van vind. Voor mezelf lijkt het me fijn, maar ik vind het heel moeilijk te bepalen of ik mijn ongeboren kind hier mee in aanraking wil brengen. Wat de mogelijke effecten zijn en wat hier al naar onderzoek gedaan is.

Hoe staan jullie hierin?

Ja, ik ben zwanger en

Totaal aantal stemmen: 190

Ik bel meteen de GGD voor een prik (34%)
Ik wil pas na mijn zwangerschap geprikt worden (27%)
Ik wil sowieso niet geprikt worden (11%)
Ik vind het moeilijk (24%)
Anders (5%)
Ik ben nu ook 33,5 weken zwanger. Als het in dit tempo (wat ik op Twitter zag) doorgaat dan zou ik over 9 dagen een afspraak kunnen maken (1991). Dan zou ik in ieder geval 1 vaccinatie voor de bevalling hebben en dat scheelt natuurlijk ook al. Hopelijk is er dan snel een plekje.
Een zwangere vriendin van mij in de risicogroep kon in eerste instantie pas terecht bij 38 weken, maar zij heeft erachter aan gebeld en ze vonden dat bij de GGD te laat. Toen mocht ze diezelfde dag nog komen (volgens mij was ze toen 36 weken). Wellicht dat dat nog een optie is voor sommigen hier.
Ik heb mijn afspraak staan. Precies met 36 weken.
Alleen is dan de 2de prik een week na uitgerekende datum. Hoe doen andere dat?
Je kunt dan bekijken hoe het gaat, ik heb ook een afspraak gemaakt en dat moesten er per se twee zijn. Tweede afspraak is net na uitgerekende datum, maar voor die tweede wil ik eerst weten wanneer het kindje geboren wordt, en het met de voeding etc gaat. Ik heb al gezegd dat ik dan niet kon maar dat kon ik nu niet veranderen. Negen dagen is wel heel vroeg.
Bijna aan de beurt! Ik ben nu 20 weken dus moet lukken om voor de bevalling volledig gevaccineerd te zijn. Mn man heeft al een afspraak. Super dat het zo opschiet!
Vutje schreef:
07-06-2021 17:18
Ik heb mijn afspraak staan. Precies met 36 weken.
Alleen is dan de 2de prik een week na uitgerekende datum. Hoe doen andere dat?
Gewoon tegen die tijd bellen naar de GGD en zeggen dat je net bevallen bent, dan kun je het vast nog wel iets uitstellen.
En wie weet komt je kind twee weken te vroeg, dan is het geen probleem meer.
Ik ben ruim 27 weken zwanger en kan vanaf vandaag een afspraak maken. 29 juli dan de 2e prik en 3 september uitgerekend. Ik bemerk dat ik toch begin te twijfelen. Kan ik dat maandje niet overbruggen? Maar anderzijds: wat is het ergste dat er kan gebeuren met een vaccinatie? Als zwangeren al redelijk zware medicatie mogen slikken, en dat amper effect heeft op een baby, dan moet een vaccin toch ook wel meevallen?

Wat waren jullie overwegingen?
Airesopure schreef:
08-06-2021 17:55
Ik ben ruim 27 weken zwanger en kan vanaf vandaag een afspraak maken. 29 juli dan de 2e prik en 3 september uitgerekend. Ik bemerk dat ik toch begin te twijfelen. Kan ik dat maandje niet overbruggen? Maar anderzijds: wat is het ergste dat er kan gebeuren met een vaccinatie? Als zwangeren al redelijk zware medicatie mogen slikken, en dat amper effect heeft op een baby, dan moet een vaccin toch ook wel meevallen?

Wij zijn dan ongeveer tegelijk uitgerekend :)
Ik mag volgende week mijn tweede prik halen, eerste dus al gehad.

Voor zover ik begrepen heb, is het niet het vaccin dat bij het kindje komt maar de antistoffen die jouw lichaam aanmaakt. Dat maakt het verschil met sommige medicatie.
Daarnaast ga je met 28 weken een groter risico lopen op de IC te belanden. Met alle gevolgen van dien.
Ook als je niet op de IC belandt en “milde” klachten krijgt incl. koorts en benauwdheid etc, lijkt me dat totaal niet goed voor het kindje.
Voordelen wegen voor mij dus niet op tegen eventuele nadelen.
Airesopure schreef:
08-06-2021 17:55

Wij hebben dezelfde uitgerekende datum :D. Ik krijg komende zaterdag mijn 2e prik en ben daar juist heel blij mee omdat kind dat mijn antistoffen via de placenta nog meekrijgt. De antistoffen uit BV schijnen toch niet helemaal toereikend te zijn.

Ik snap de werking van mRNA vaccins goed en ben dus niet angstig voor het mechanisme en eventuele lange termijneffecten. Ik denk dat ik mezelf en baby met vaccineren het beste bescherm.
K0koro schreef:
08-06-2021 21:23
Wij hebben dezelfde uitgerekende datum :D. Ik krijg komende zaterdag mijn 2e prik en ben daar juist heel blij mee omdat kind dat mijn antistoffen via de placenta nog meekrijgt. De antistoffen uit BV schijnen toch niet helemaal toereikend te zijn.

Ik snap de werking van mRNA vaccins goed en ben dus niet angstig voor het mechanisme en eventuele lange termijneffecten. Ik denk dat ik mezelf en baby met vaccineren het beste bescherm.
Is dat al zeker? Ik dacht dat het nog onduidelijk was maar daar zou ik ook heel blij mee zijn!
Tortie schreef:
08-06-2021 21:31
Is dat al zeker? Ik dacht dat het nog onduidelijk was maar daar zou ik ook heel blij mee zijn!
Wat ik van de site van het rivm begrijp is dat ze vermoeden dat antistoffen bij het kind terecht komen, om een paar maanden na de geboorte weer te verdwijnen, omdat dit met andere niet-levende vaccins ook het geval is. Ze baseren zich vooralsnog daarop. Maar klinkt wel aannemelijk.
K0koro schreef:
08-06-2021 21:23

Leuk :-) Tja ik weet ook niet zo goed wat ik me zou moeten voorstellen bij gevolgen voor de lange termijn, waar veel tegenstanders het over hebben..

Voor mezelf zou ik er geen seconden over peinzen. Voor het reizen laat ik alles er zonder nadenken in prikken, maar nu heb af en toe het gevoel dat ik m'n ongeboren kind iets gruwelijks aan doe. Is helemaal nergens op gebaseerd eigenlijk, want ben totaal geen anti-vaxxer.
Airesopure schreef:
08-06-2021 22:40
Leuk :-) Tja ik weet ook niet zo goed wat ik me zou moeten voorstellen bij gevolgen voor de lange termijn, waar veel tegenstanders het over hebben..

Voor mezelf zou ik er geen seconden over peinzen. Voor het reizen laat ik alles er zonder nadenken in prikken, maar nu heb af en toe het gevoel dat ik m'n ongeboren kind iets gruwelijks aan doe. Is helemaal nergens op gebaseerd eigenlijk, want ben totaal geen anti-vaxxer.
Je kind krijgt niks mee van het vaccin.
Als het meezit wel de antistoffen die jij aan maakt maar dat is alleen maar mooi. Maar het vaccin zelf komt niet in de buurt van je kind.
Net als de kinkhoest prik eigenlijk.
Airesopure schreef:
08-06-2021 22:38
Wat ik van de site van het rivm begrijp is dat ze vermoeden dat antistoffen bij het kind terecht komen, om een paar maanden na de geboorte weer te verdwijnen, omdat dit met andere niet-levende vaccins ook het geval is. Ze baseren zich vooralsnog daarop. Maar klinkt wel aannemelijk.
Er zijn natuurlijk nog geen studies, want zo lang worden die vaccins nog niet gegeven. Daarom weten we het officieel nog niet zeker. Maar het overdragen van antistoffen van de moeder naar haar ongeboren kind is iets wat al heel lang bekend is, en gewoon gebeurt. Dat hoort zo, want een net geboren kind heeft zelf nog 0 antistoffen (want nog nooit iets tegen gekomen), en kan dat ook nog even niet zo goed opbouwen. Om kinderen de eerste paar maanden te beschermen, krijgen ze antistoffen mee van hun moeder.
Inderdaad ook de reden waarom de kinkhoestprik nu voor zwangeren aangeraden wordt, zodat ze de antistoffen aan hun ongeboren kind doorgeven.

Het transport van die antistoffen via de placenta gaat via bepaalde receptoren, en ik kan echt geen enkele reden bedenken waarom dat voor anti-covid antistoffen niet zou werken. De antistoffen die tot nu toe gemeten zijn bij gevaccineerden zijn hele normale antistoffen, niks geen rare versies of zo.
Airesopure schreef:
08-06-2021 22:40

Joh dat weten ze zelf niet eens :proud:. Het bekt ook gewoon lekker, die "onbekende lange termijn effecten". En dan natuurlijk het liefst met een mooie "daar ga IK mijn kind niet aan blootstellen" erachteraan ;-D.
nausicaa schreef:
08-06-2021 23:12
Er zijn natuurlijk nog geen studies, want zo lang worden die vaccins nog niet gegeven. Daarom weten we het officieel nog niet zeker.

Eerste studies worden toch al gepubliceerd? Ik vond:

https://www.ajog.org/article/S0002-9378 ... 3/fulltext
“Coronavirus disease 2019 messenger RNA vaccines generated robust humoral immunity in pregnant and lactating women, with immunogenicity and reactogenicity similar to that observed in nonpregnant women. Vaccine-induced immune responses were statistically significantly greater than the response to natural infection. Immune transfer to neonates occurred via placenta and breastmilk.”

https://journals.lww.com/greenjournal/F ... 9.184.aspx
“Coronavirus disease 2019 (COVID-19) vaccination in pregnancy induces a robust maternal immune response, with transplacental antibody transfer detectable in cord blood as early as 16 days after the first dose.”
Maar RIVM wil dan weer eigen Nederlands onderzoek voordat het officiële advies wordt aangepast :roll:
K0koro schreef:
08-06-2021 23:24
Joh dat weten ze zelf niet eens :proud:. Het bekt ook gewoon lekker, die "onbekende lange termijn effecten". En dan natuurlijk het liefst met een mooie "daar ga IK mijn kind niet aan blootstellen" erachteraan ;-D.
dat mag toch? Wat een denigrende post zerg.
Ik ga mijn kind er niet aan blootstellen omdat Ik het niet weet en ook niet zeker ben van het voordeel bij vaccinatie tijdens de lactatie periode.
Het RIVM wist het nog niet zeker dus elk klein risico is het dan ook niet waard. Als er al sprake is van antistoffen is het toch tijdelijk naar ik begrijp.
Wat dan de definitie van tijdelijk is?
Hoe dan ook een nieuw vaccin met logischerweg weinig info over de lange termijn effecten.
Deze maand krijg ik de vaccinatie en stapt onze baby over op flesvoeding.

Iedereen mag dat voor zichzelf bepalen, we doen het met de kennis van nu, de waarheid van nu. Dat kan over 20 jaar heel anders zijn.
Zo sta ik erin en ik ben geen anti vaxxer.
Kinkhoest vaccin heb ik ook niet gedaan.
ardni schreef:
09-06-2021 10:55
Ik ga mijn kind er niet aan blootstellen omdat Ik het niet weet en ook niet zeker ben van het voordeel bij vaccinatie tijdens de lactatie periode.
Het RIVM wist het nog niet zeker dus elk klein risico is het dan ook niet waard. Als er al sprake is van antistoffen is het toch tijdelijk naar ik begrijp.
Hoe dan ook een nieuw vaccin met logischerweg weinig info over de lange termijn effecten.

Iedereen mag dat voor zichzelf bepalen, we doen het met de kennis van nu, de waarheid van nu. Dat kan over 20 jaar heel anders zijn.
Doe niet zo op je tenen getrapt.
Het verschil is dat Kokoro, ik en nog wat anderen in dit topic medisch opgeleid zijn. Dan weet je precies hoe vaccins werken. Als je weet hoe vaccins werken, weet je dat lange termijn effecten simpelweg (bijna) nog nooit zijn voorgekomen en door hun werking ook na genoeg onmogelijk zijn. Het is geen medicijn he.
Het RIVM zal NOOIT over iets zeggen dat het '100%' veilig is, simpelweg omdat er altijd een heel bijzondere casus kan zijn waarbij iemand een andere genetische aanleg heeft en dus anders reageert op een vaccin/medicijn/ingreep. Met 17 miljoen mensen zit die kans er altijd in natuurlijk. De kans is alleen groter dat je de lotto wint, door bliksem geraakt wordt en door een meteoriet op een dag.
Maar dat is hoe de medische wereld werkt, dit blijft altijd zo, bij wat voor medicijn, vaccin, of operatie dan ook. Wat je ook navraagt, er zal nooit een arts zijn die jou iets laat ondergaan of meegeeft en zal zeggen, dit is 100% veilig.
En mensen die niet thuis zijn in die wereld, zien daar rode vlaggen in.

Het is gewoon best frustrerend om te moeten reageren op mensen die niet dezelfde medische kennis hebben, want dan is het ongelijk tennissen. Argumenten die wij aandragen begrijp jij niet. En velen worden dan ook nog eens boos, zoals jij nu. Geen oordeel daarin, maar puur feitelijk. Net zoals bijv dat jij aandraagt dat de antistoffen maar tijdelijk zijn. Maternale antilichamen zijn altijd tijdelijk!

Mocht je interesse hebben, op een van de eerste pagina's heb ik uitgetypt hoe vaccins werken en waarom deze niet gevaarlijk is voor je baby en ook geen sprake kan zijn van lange termijn effecten. Meerdere zwangeren in dit topic hebben er iets aan gehad. Misschien jij ook. Of niet natuurlijk, en dat is ook prima. Het blijft jouw keuze. Maar doe het wel goed geinformeerd.
phloxx wijzigde dit bericht op 09-06-2021 11:34
17.52% gewijzigd
-
Niet alleen de medische wereld, de hele wetenschappelijke wereld.
Phloxx schreef:
24-04-2021 09:21
Ik zal uitleggen hoe het vaccin werkt.

In het vaccin zit geen compleet Covid pathogeen (=ziektemaker). Er zit maar een klein stukje van het pathogeen in, namelijk het stukje wat eruit ziet als een soort puzzelstukje. Dit puzzelstukje past precies op onze cellen. Zodra ze op elkaar aansluiten, kan het pathogeen je ziek maken.
Dit kleine puzzelstukje is voor elk virus uniek en daarmee kenmerkend. Denk aan bijvoorbeeld een foto van alleen iemands ogen: je herkent je moeder bijvoorbeeld daar direct aan.
Op het moment dat dit puzzelstukje zich aanhecht aan jouw cellen, gaat jouw lichaam witte bloedcellen/antilichamen (soldaatjes) erop afsturen. Het duurt even voordat jouw soldaatjes goed weten hoe ze de indringer moeten herkennen. Dit duurt ergens tussen de 1 en 2 weken. In die tussentijd, kan je lichaam de indringer niet goed aanvallen, en word je dus (soms heel erg) ziek. Zodra er een soldaatje is die indringer weet te herkennen, wordt er een signaaltje afgegeven, en worden er heeeel veel soldaatjes aangemaakt die de indringer kunnen herkennen.
Zodra jouw soldaatjes de indringer wel kunnen herkennen, kunnen ze deze veel beter aanvallen, en wordt je weer beter.
Nadat de indringer gedood is, nemen alle soldaatjes weer af. Er blijven echter een paar soldaatjes rondreizen door het lichaam, op zoek naar deze indringer, zodat ze meteen kunnen reageren als hij opnieuw je lichaam binnenkomt. Daarom komt je immuunrespons bij een tweede besmetting veel sneller op gang, binnen een paar dagen al, en wordt je minder ziek.

Afbeelding

-Levenslange bescherming betekent dat de soldaatjes levenslang blijven rondreizen. Kortere bescherming, bijv 10 jaar, betekent dat de soldaatjes na 10 jaar 'opgeven' en verdwijnen.
-In het vaccin zit dus geen onderdeel van het virus dat je ziek kan maken. In mijn voorbeeld zouden dat bijvoorbeeld de tanden zijn, die je kunnen bijten. In het vaccin zitten alleen de ogen, voor herkenning!
- Waarom hebben mensen dan bijwerkingen? De bijwerkingen zijn het gevolg van jouw soldaatjes die als een gek gaan vermenigvuldigen en proberen aan te vallen. Daar krijg je mogelijk koorts van, roodheid, pijnlijkheid, verkouden. Het is te vergelijken met iemand met hooikoorts: er is geen ziekteverwekker, maar je lichaam denkt van wel (pollen), en gaat dus aanvallen. Hiervan wordt je verkouden, koorts, last van je ogen. Dit is de fase die schadelijk kan zijn voor jou of je kind, maar dus niet lang duurt! Tijdens deze fase moeten zwangeren gevolgd worden om iets te zeggen over de veiligheid voor moeder en ongeboren kind. Daarom heeft kinderen op de lange termijn volgen geen nut.
-Het vaccin kan dus niet jouw eigen cellen veranderen of aantasten. Het zorgt er alleen voor dat jouw soldaatjes het Covid puzzelstukje al eerder hebben gezien. Mocht Covid erna jouw lichaam binnenkomen, door een besmetting, kan je lichaam dus direct beginnen met vechten!
Hier issie
-
ardni schreef:

Zeker voor het kinkhoest vaccin is al jaren aan data, ook uit andere landen waar dat al heel lang gegeven wordt aan zwangeren. Plus dat daar ook gewoon data is dat het bescherming biedt aan pasgeborenen. Dus dat je dat ook niet doet, geeft voor mij juist wel aan dat je een beetje anti-vax bent (misschien niet tegen alle vaccinaties, maar wel tegen aan aantal zonder dat daar wetenschappelijke aanleiding voor is).
Dat mag, niemand zal je dwingen om een prik te nemen. Maar het is niet zo dat iedereen nou eenmaal een mening heeft, en dat die allemaal evenveel waard zijn, omdat niemand het zeker weet.
Phloxx schreef:
09-06-2021 11:27
Doe niet zo op je tenen getrapt.
Het verschil is dat Kokoro, ik en nog wat anderen in dit topic medisch opgeleid zijn. Dan weet je precies hoe vaccins werken. Als je weet hoe vaccins werken, weet je dat lange termijn effecten simpelweg (bijna) nog nooit zijn voorgekomen en door hun werking ook na genoeg onmogelijk zijn. Het is geen medicijn he.
Het RIVM zal NOOIT over iets zeggen dat het '100%' veilig is, simpelweg omdat er altijd een heel bijzondere casus kan zijn waarbij iemand een andere genetische aanleg heeft en dus anders reageert op een vaccin/medicijn/ingreep. Met 17 miljoen mensen zit die kans er altijd in natuurlijk. De kans is alleen groter dat je de lotto wint, door bliksem geraakt wordt en door een meteoriet op een dag.
Maar dat is hoe de medische wereld werkt, dit blijft altijd zo, bij wat voor medicijn, vaccin, of operatie dan ook. Wat je ook navraagt, er zal nooit een arts zijn die jou iets laat ondergaan of meegeeft en zal zeggen, dit is 100% veilig.
En mensen die niet thuis zijn in die wereld, zien daar rode vlaggen in.

Het is gewoon best frustrerend om te moeten reageren op mensen die niet dezelfde medische kennis hebben, want dan is het ongelijk tennissen. Argumenten die wij aandragen begrijp jij niet. En velen worden dan ook nog eens boos, zoals jij nu. Geen oordeel daarin, maar puur feitelijk. Net zoals bijv dat jij aandraagt dat de antistoffen maar tijdelijk zijn. Maternale antilichamen zijn altijd tijdelijk!

Mocht je interesse hebben, op een van de eerste pagina's heb ik uitgetypt hoe vaccins werken en waarom deze niet gevaarlijk is voor je baby en ook geen sprake kan zijn van lange termijn effecten. Meerdere zwangeren in dit topic hebben er iets aan gehad. Misschien jij ook. Of niet natuurlijk, en dat is ook prima. Het blijft jouw keuze. Maar doe het wel goed geinformeerd.
Ik wacht ook zeker niet op het moment dat een RIVM zegt dat het 100% veilig is, dat zeg ik niet.
Ik heb voldoende redenen om het niet te doen. Als iemand anders het gewoon simpelweg niet wil, waarom is dat dan frusterend.
Ik weet dat maternale antillichamen tijdelijk zijn,volgens mij zeg ik ook dat ik het o.a. om die reden ook geen big deal vind om het niet te doen.

Ik ben niet zwanger, ik ben begin dit jaar bevallen, ik heb geen kind dat naar de crèche gaat.

Ik zie de meerwaarde niet en nogmaals als de kans 1 op de 1000 000 is op een bijwerking en het effect van de anti- lichamen is tijdelijk (afhankelijk van de definitie van tijdelijk),dan liever niet. Dat is voor volwassenen een totaal andere discussie. Ik denk niet dat je medisch onderlegd hoeft te zijn om te begrijpen dat een kans van 1 op de 1000 000 te kunnen interpreteren. Ik denk dat jij je niet kunt voorstellen dat mensen zelfs met zo een minieme kans toch een andere keuze maken. Het hele, als ze het wel zouden begrijpen zouden ze anders handelen is niet aan de orde.
Als er wordt geadviseerd om kinderen te vaccineren prima

Voor de kinkhoestvaccinatie geldt hoe groot is de kans dat je als moeder tijdens de zwangerschap of de eerste twee maanden na de bevalling kinkhoest op loopt ten tijde van de corona crisis, dan is de standaard situatie ook al anders. Kinderen krijgen dan (uit mijn hoofd een maand, misschien twee maanden) eerder de DKTP prik dan de kinderen van moeders die wel gevaccineerd zijn met 20 weken.

Toen ik zwanger was werd het vaccineren van zwangeren met het covid-19 vaccin nog afgeraden.

Oh dan ben ik maar een anti-vax, vind ik verder ook prima.
Een collega van mij wil ook geen vaccin na de bevalling omdat ze borstvoeding wil geven. Maar daarvan stelt het rivm duidelijk dat er geen aanwijzingen zijn dat het vaccin in moedermelk terecht komt.

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... an%20komen.
ardni schreef:
Ja hoor, dat mag. En ik mag daar een mening over hebben :). Ik heb de rest van wat je post ook gelezen en zie, na de berichten van Phloxx en Nausicaa, geen reden om nog een discussie met je aan te gaan over het hoe en waarom.
ardni schreef:
09-06-2021 14:36
Ik zie de meerwaarde niet en nogmaals als de kans 1 op de 1000 000 is op een bijwerking en het effect van de anti- lichamen is tijdelijk (afhankelijk van de definitie van tijdelijk),dan liever niet. Dat is voor volwassenen een totaal andere discussie. Ik denk niet dat je medisch onderlegd hoeft te zijn om te begrijpen dat een kans van 1 op de 1000 000 te kunnen interpreteren.

Ik kon het me best voorstellen als het echt alleen maar om die ene kans van 1 op een miljoen zou gaan. Maar daarnaast, of eigenlijk ertegenover, staat de kans dat je zonder vaccinatie zelf COVID krijgt en je kind daardoor schade oploopt tijdens de zwangerschap. Je kind kan door vergelijkbare virussen bijvoorbeeld neuropsychiatrische schade oplopen als bijv schizofrenie, ADD enz. COVID is er nog niet lang genoeg om exact te weten hoe groot dat risico is, maar schat ik heel wat groter dan die 1 op een miljoen die jou zou tegenhouden om te vaccineren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven