Gezondheid alle pijlers

Op de IC ‘onder zeil’ hetzelfde als in coma liggen?

08-06-2021 22:48 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Viva-dames met een medische achtergrond (die ik totaal niet heb....), misschien een domme vraag; maar ik stel ‘m hier toch. Ik had er een gesprekje over met iemand die er ook geen verstand van heeft en nu wil ik toch graag weten hoe het zit.

Vraag; Als je geopereerd bent en na een operatie slapend wordt gehouden op de IC, is dat hetzelfde als ‘in coma liggen’ ?

Bedankt voor jullie reactie!
Ik heb geen medische achtergrond, maar ik ben zelf na een operatie dagenlang onder narcose gehouden op de IC en het is destijds omschreven als een kunstmatig coma. Het verschil is natuurlijk dat je dat coma kunt stopzetten wanneer iemand daar lichamelijk toe in staat is, bij een gewoon coma moet je maar afwachten of iemand er weer uitkomt. Volgens de site van de Hersenstichting: "Coma is een toestand van bewusteloosheid die van de buitenkant lijkt op slaap, van waaruit mensen niet gewekt kunnen worden." Uit een narcose kun je wel gewekt worden.

Dus nee, ik zou niet zeggen dat het echt hetzelfde is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Gedeeltelijk het zelfde. Er wordt voor narcose dezelfde medicatie gegeven als voor een kunstmatig coma, maar in een zwaardere dosis. Is de operatie voorbij, wordt ook de narcose beëindigd. Bij een kunstmatig coma kan dat dagen/weken duren. En als de medicatie wordt afgebouwd of stopgezet duurt het soms nog een hele tijd voor de patiënt volledig weer bij is.
Natuurlijke coma is een ander verhaal, dat ontstaat spontaan vaak door hersenschade.
Heel verhelderend! Bedankt voor jullie reacties!
Dat hangt er van af wat je onder ‘hetzelfde’ verstaat. Het is wel hetzelfde in de zin van ‘niet in staat om te reageren’. Maar de oorzaak is natuurlijk heel anders en daarmee de gevolgen ook. Een kunstmatig coma doe je vaak om een lichaam rust te geven voor herstel, dat kan ook elders zijn dan in de hersenen. Een natuurlijk coma is vrijwel altijd het gevolg van schade aan de hersenen.
‘Wakker worden’ kan ook bij de kunstmatige versie wel even duren, maar gaat meestal wel een stuk sneller. Bij een natuurlijk coma kan het ook best snel gaan, maar ook weken duren waarbij iemand steeds iets meer ‘bij’ is. Uit een kunstmatig coma gaat het meestal meer om uren of dagen.
Als ik echt moest kiezen, zou ik liever een kunstmatig coma hebben. Maar het is allebei nou niet echt een teken dat het heel goed met je gaat, dus liefst gewoon niet.
Groot verschil is dat bij een natuurlijke coma er geen controle is over de oorzaak en het in coma liggen en dit bij het in slaap houden op een IC natuurlijk wel door de anesthesist/intensivist wordt gecontroleerd.

Hoe groot de doseringen zijn is allemaal weer afhankelijk van de situatie en persoon.
nausicaa schreef:
08-06-2021 23:04
Dat hangt er van af wat je onder ‘hetzelfde’ verstaat. Het is wel hetzelfde in de zin van ‘niet in staat om te reageren’. Maar de oorzaak is natuurlijk heel anders en daarmee de gevolgen ook. Een kunstmatig coma doe je vaak om een lichaam rust te geven voor herstel, dat kan ook elders zijn dan in de hersenen. Een natuurlijk coma is vrijwel altijd het gevolg van schade aan de hersenen.
‘Wakker worden’ kan ook bij de kunstmatige versie wel even duren, maar gaat meestal wel een stuk sneller. Bij een natuurlijk coma kan het ook best snel gaan, maar ook weken duren waarbij iemand steeds iets meer ‘bij’ is. Uit een kunstmatig coma gaat het meestal meer om uren of dagen.
Als ik echt moest kiezen, zou ik liever een kunstmatig coma hebben. Maar het is allebei nou niet echt een teken dat het heel goed met je gaat, dus liefst gewoon niet.

Precies. Dus nee, het is verre van hetzelfde.
Hier een IC dokter. Goede vraag!
Het antwoord is nee. Als je voor een operatie onder narcose gebracht wordt, dan doen we dit met slaapmiddelen. Als je langer op de IC verblijft, dan doen we dit ook met slaapmiddelen.
Een coma is een ziektebeeld met verlaagd bewustzijn en is een uiting van een ziektebeeld, bijvoorbeeld hersenschade door een ongeval.
Ik vertel families van patiënten altijd heel specifiek het verschil tussen deze twee want ze worden zó vaak door elkaar gehaald.
ik weet niet in welk opzicht je bedoelt met "hetzelfde". Er zal verschil zijn in hersenactiviteit in bepaalde delen van de hersenen. Die hersenactiviteit bepaalt hoe jij de absentie ervaart als je wakker wordt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Operatie is bewust en tijdelijk.

Coma is of kan landurig, bewust en onbewust.

Dus in mijn ogen is dat niet hetzelfde.
TO vraagt toch niet of het in slaap gehouden worden tìjdens een operatie hetzelfde is? Ze vraagt of in slaap gehouden worden op de IC ná bv een operatie hetzelfde is als een natuurlijk coma.
nausicaa schreef:
09-06-2021 07:27
TO vraagt toch niet of het in slaap gehouden worden tìjdens een operatie hetzelfde is? Ze vraagt of in slaap gehouden worden op de IC ná bv een operatie hetzelfde is als een natuurlijk coma.
En dat is het dus niet.
Honingbij_ schreef:
09-06-2021 00:40
Hier een IC dokter. Goede vraag!
Het antwoord is nee. Als je voor een operatie onder narcose gebracht wordt, dan doen we dit met slaapmiddelen. Als je langer op de IC verblijft, dan doen we dit ook met slaapmiddelen.
Een coma is een ziektebeeld met verlaagd bewustzijn en is een uiting van een ziektebeeld, bijvoorbeeld hersenschade door een ongeval.
Ik vertel families van patiënten altijd heel specifiek het verschil tussen deze twee want ze worden zó vaak door elkaar gehaald.
Dank je wel voor dit hele duidelijke antwoord, het is me helemaal duidelijk nu (was bang dat het een hele domme vraag was ;-) ) Ook bedankt alle andere forummers die de moeite hebben genomen om te reageren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven