Sterilisatie

donderdag 10 juni 2021 om 10:23

Volgende week word ik gesteriliseerd, allebei mijn eileiders worden verwijderd.
Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Was je lang uit de running? Waren er complicaties? Mocht je dezelfde dag naar huis of moest je in het ziekenhuis blijven? Had je achteraf veel pijn en welke pijnstilling hielp het beste? Ik ben namelijk allergisch voor (bijna) alle NSAID‘s en ook metamizolachtige pijnstillers verdraag ik niet zo goed. Nu heb ik voor andere klachten altijd tramadol in huis maar ik ben er niet zo’n fan van omdat ik er zo suf van word.
Verder lees is overal dat je 2 weken niet zwaar mag tillen. Theoretisch klinkt dat logisch maar in de praktijk wordt dat lastig met 2 kleine kinderen van 2 en 3.
                    Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Was je lang uit de running? Waren er complicaties? Mocht je dezelfde dag naar huis of moest je in het ziekenhuis blijven? Had je achteraf veel pijn en welke pijnstilling hielp het beste? Ik ben namelijk allergisch voor (bijna) alle NSAID‘s en ook metamizolachtige pijnstillers verdraag ik niet zo goed. Nu heb ik voor andere klachten altijd tramadol in huis maar ik ben er niet zo’n fan van omdat ik er zo suf van word.
Verder lees is overal dat je 2 weken niet zwaar mag tillen. Theoretisch klinkt dat logisch maar in de praktijk wordt dat lastig met 2 kleine kinderen van 2 en 3.
                                    "Nee" is ook een antwoord.

donderdag 10 juni 2021 om 10:46

Hulp is er wel, mijn man heeft een week vakantie en mijn oma komt over vanuit Nederland voor onbepaalde tijd. Niet dat dat echt hulp is maar ze kan in elk geval de kinderen even bezig houden en ze mee naar buiten nemen als het mooi weer is. 
Een krukje is een goed idee, niet alleen voor de commode maar ook voor de keukenkastjes.
                    Een krukje is een goed idee, niet alleen voor de commode maar ook voor de keukenkastjes.

donderdag 10 juni 2021 om 10:47

Als ik snel google zie ik niet per se dat dat je niet mag tillen na de operatie, meer dat je naar je lichaam moet luisteren en voor de eerste paar dagen beter hulp kunt regelen. Bij een kijkoperatie herstelt e.e.a. sneller dan bij een grote buikwond. Of weet je al zeker dat een kijkoperatie uitgesloten is?

donderdag 10 juni 2021 om 10:47

Ah, goed geregeld!Meyana schreef: ↑10-06-2021 10:46Hulp is er wel, mijn man heeft een week vakantie en mijn oma komt over vanuit Nederland voor onbepaalde tijd. Niet dat dat echt hulp is maar ze kan in elk geval de kinderen even bezig houden en ze mee naar buiten nemen als het mooi weer is.

donderdag 10 juni 2021 om 11:00

Het ligt er een beetje aan hoe fit je bent en elk lijf reageert natuurlijk anders. 
Ik was 's middags aan de beurt en kon dezelfde avond naar huis, geen complicaties.
Ik heb een week wel last gehad (niet echt heel veel pijn, meer ongemakkelijk), maar met een paar dagen diclofenac en paracetamol was het prima te doen (ik weet niet of dat valt onder NSAID‘s en metamizolachtige pijnstillers). Ik heb ook Tramadol mee gekregen, maar die wilde ik niet gebruiken en ook niet nodig gehad.
Ik had vooral een dag of 2 last van mijn schouder, want het gas wat ze gebruiken om ruimte te maken in je buik moet weg. Ik was twee weken vrij en daarna een week weer half begonnen en vervolgens fulltime (thuiswerken, dus geen zwaar beroep). Dat was echt ruim voldoende. Na twee weken ben ik ook weer begonnen met sporten. Tillen heb ik een maand niet gedaan (zo ben ik mooi onder een verhuizing van vrienden uitgekomen
 )
Waar ik niet op voorbereid was, was hoe lang je last kunt houden van de narcose. Ik ben nog een maand heel erg moe geweest op de meest onverwachte momenten.
Zorg dus de eerste twee weken voor veel hulp, maar ook dat je de eerste maand niet teveel plant zodat je rust kunt nemen wanneer je moe bent. Dat was met thuiswerken gelukkig redelijk goed in te plannen.
                    Ik was 's middags aan de beurt en kon dezelfde avond naar huis, geen complicaties.
Ik heb een week wel last gehad (niet echt heel veel pijn, meer ongemakkelijk), maar met een paar dagen diclofenac en paracetamol was het prima te doen (ik weet niet of dat valt onder NSAID‘s en metamizolachtige pijnstillers). Ik heb ook Tramadol mee gekregen, maar die wilde ik niet gebruiken en ook niet nodig gehad.
Ik had vooral een dag of 2 last van mijn schouder, want het gas wat ze gebruiken om ruimte te maken in je buik moet weg. Ik was twee weken vrij en daarna een week weer half begonnen en vervolgens fulltime (thuiswerken, dus geen zwaar beroep). Dat was echt ruim voldoende. Na twee weken ben ik ook weer begonnen met sporten. Tillen heb ik een maand niet gedaan (zo ben ik mooi onder een verhuizing van vrienden uitgekomen
Waar ik niet op voorbereid was, was hoe lang je last kunt houden van de narcose. Ik ben nog een maand heel erg moe geweest op de meest onverwachte momenten.
Zorg dus de eerste twee weken voor veel hulp, maar ook dat je de eerste maand niet teveel plant zodat je rust kunt nemen wanneer je moe bent. Dat was met thuiswerken gelukkig redelijk goed in te plannen.

donderdag 10 juni 2021 om 11:00

Er is inderdaad in eerste instantie een kijkoperatie gepland maar de kans is heel groot (eigenlijk wel bijna zeker) dat mijn oude litteken van de keizersnede wordt opengemaakt omdat dit mijn 5e buikoperatie in 7 jaar wordt en de arts bang is voor verklevingen.ludwina schreef: ↑10-06-2021 10:47Als ik snel google zie ik niet per se dat dat je niet mag tillen na de operatie, meer dat je naar je lichaam moet luisteren en voor de eerste paar dagen beter hulp kunt regelen. Bij een kijkoperatie herstelt e.e.a. sneller dan bij een grote buikwond. Of weet je al zeker dat een kijkoperatie uitgesloten is?

donderdag 10 juni 2021 om 11:17

dan weet je toch zelf hoe snel je herstelt na een buikoperatie? Het zal niet heel veel anders zijn dan de vorige operaties. De eileiders weghalen is niet het probleem, maar wel de snee door de buikwand, dat kost tijd om te herstellen.
Kinderen van 2/3 jaar oud kan je echt veel zelf laten doen. Verschonen kan ook op de grond, of laat ze op de bank, tafel en commode klimmen.
                                    I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
                                                                                explore, dream & discover

donderdag 10 juni 2021 om 11:53

En misschien vinden ze dat ook wel gewoon leuk. Zeker als je aangeeft dat ze zo groot en sterk zijn.hamerhaai schreef: ↑10-06-2021 11:17dan weet je toch zelf hoe snel je herstelt na een buikoperatie? Het zal niet heel veel anders zijn dan de vorige operaties. De eileiders weghalen is niet het probleem, maar wel de snee door de buikwand, dat kost tijd om te herstellen.
Kinderen van 2/3 jaar oud kan je echt veel zelf laten doen. Verschonen kan ook op de grond, of laat ze op de bank, tafel en commode klimmen.
                                    Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

donderdag 10 juni 2021 om 16:42

Pardon?
Ik weet niet of het vergelijkbaar is met een blindedarmoperatie middels kijkoperatie? Maar dat waren bij mij wel 3 relatief kleine gaten.
In dat geval was de situatie na pakweg 5 dagen goed te doen zonder pijnstillers. Ik mocht niet tillen en ik meen na 2-3 weken krachtinspanning langzaam en met gevoel opbouwen. Ik denk dat ik mijn eerste rondje hardlopen weer deed na ong 2 weken. Gewone lichte huishoudelijke taken gingen na een week eigenlijk al wel weer. Ik tilde per ongeluk wel een keer na pakweg 1.5 week een dreumes op. Foutje... maar je kan een wegrennende peuter instinctmatig ook niet haar gang laten gaan.
Na 2 weken ben ik weer gaan schilderen.
Maar pas wel op: elke situatie is anders en ze waarschuwden mij dat ik zeker de eerste 4 weken voorzichtig moest zijn. Maar in de praktijk viel het mij behoorlijk mee (er is behoorlijk veel dat meevalt na een blindedarmontsteking)

donderdag 10 juni 2021 om 17:33

Ze haalden bij mij ook 2stukken van 2,5cm baarmoeder weg (ik was eerder met essure gesteriliseerd). Dus mocht zes weken niet tillen. 
Ik had vooral last van het gas van de operatie, toen dat weg was voelde ik me eigenlijk best wel goed, wel moe.
Ik zou kijken wat voor dingen je kan doen om je het gemakkelijk te maken met de kinderen. Liggen ze nog in een ledikantje, kijken of er spijltjes uit het bedje kunnen zodat ze er zelf uit kunnen. Verschonen gewoon op jouw bed of op de bank en ze zelf erop laten klimmen. Dat soort dingen.
                    Ik had vooral last van het gas van de operatie, toen dat weg was voelde ik me eigenlijk best wel goed, wel moe.
Ik zou kijken wat voor dingen je kan doen om je het gemakkelijk te maken met de kinderen. Liggen ze nog in een ledikantje, kijken of er spijltjes uit het bedje kunnen zodat ze er zelf uit kunnen. Verschonen gewoon op jouw bed of op de bank en ze zelf erop laten klimmen. Dat soort dingen.
                                    De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

vrijdag 11 juni 2021 om 21:28

Mijn man wilde wel maar deze operatie biedt meer zekerheid en zo weet ik heel erg zeker dat ik ook in de toekomst niet meer zwanger kan raken.
Helaas is andere anticonceptie, op condooms na, niet meer mogelijk.