Is de vriendschap met deze man nog te redden?
maandag 14 juni 2021 om 17:32
Ik heb een goede vriend. Hij is mijn collega, maar tegelijkertijd ook degene met wie ik goed vriendschappelijk
contact heb, nu zo'n twee jaar. We doen af en toe een drankje, appen zo nu en dan en hij is hier een paar keer thuis geweest.
Mijn man heeft hem ook ontmoet en dat klikte prima. Afgelopen week heeft hij ineens een heel verhaal naar me geappt over dat hij al vanaf het eerste moment gevoelens voor me heeft en maar niet kan stoppen met denken aan 'wat als.' Tegelijkertijd wil hij niet stoken in mijn huwelijk.
Ik heb aangegeven dat het niet wederzijds is, dat ik zeker sterke gevoelens heb op vriendschappelijk niveau, maar niet romantisch. En natuurlijk dat ik getrouwd ben, dus dat het niet gaat gebeuren. Van allebei de kanten uiteindelijk zand erover.
Gisteren zag ik hem en ik merk dat het anders is. Er was een ongemakkelijke spanning, iets wat we eerder nog nooit gehad hebben. Misschien ligt het aan mij, dat kan. Blijf ik er te veel in hangen oid. Ik wil hem echt niet kwijt als vriend, we kunnen nog steeds enorm met elkaar lachen. Maar toch is het ineens een stuk complexer nu. Is deze vriendschap nog te redden of moet ik een stapje terug doen?
contact heb, nu zo'n twee jaar. We doen af en toe een drankje, appen zo nu en dan en hij is hier een paar keer thuis geweest.
Mijn man heeft hem ook ontmoet en dat klikte prima. Afgelopen week heeft hij ineens een heel verhaal naar me geappt over dat hij al vanaf het eerste moment gevoelens voor me heeft en maar niet kan stoppen met denken aan 'wat als.' Tegelijkertijd wil hij niet stoken in mijn huwelijk.
Ik heb aangegeven dat het niet wederzijds is, dat ik zeker sterke gevoelens heb op vriendschappelijk niveau, maar niet romantisch. En natuurlijk dat ik getrouwd ben, dus dat het niet gaat gebeuren. Van allebei de kanten uiteindelijk zand erover.
Gisteren zag ik hem en ik merk dat het anders is. Er was een ongemakkelijke spanning, iets wat we eerder nog nooit gehad hebben. Misschien ligt het aan mij, dat kan. Blijf ik er te veel in hangen oid. Ik wil hem echt niet kwijt als vriend, we kunnen nog steeds enorm met elkaar lachen. Maar toch is het ineens een stuk complexer nu. Is deze vriendschap nog te redden of moet ik een stapje terug doen?
maandag 14 juni 2021 om 17:41
Hij had niet niet aan zien komen. Hij had ook niet het gevoel dat dit de situatie was, non-verbaal liet deze vriend echt niks doorschemeren.
Hij denkt dat de vriendschap ten einde is. Ik vind het jammer, omdat we toch goed klikten met elkaar en omdat ik verder weinig aansluiting heb met andere collega's op mijn werk. De sfeer is niet altijd goed en hij was toch wel mijn buddy op daar. Dit heb ik hem verteld en man vindt het ook wel jammer dat het zo moet lopen.

maandag 14 juni 2021 om 17:59
Het is toch behoorlijk onbeschoft om een getrouwde collega te belasten met je gevoelens. Wat had hij gehoopt? Dat je je man verliet? Jij kunt werkelijk niets met deze informatie en de vriendschap en het samenwerken kun je zo wel vergeten. Heel benieuwd wat zijn doel was want met ‘ik wil het gewoon uitspreken’ kan ik echt niks. Hoezo? Voor wie? Hoe weinig respect heeft hij voor jou, je huwelijk en je werk door zo’n mededeling te doen?
Als je niet wilt stoken in een huwelijk hoe je je smoel over dit soort dingen.

maandag 14 juni 2021 om 18:01
Z'n gevoel voor haar is blijkbaar nogal groot.Thordîs schreef: ↑14-06-2021 17:59Het is toch behoorlijk onbeschoft om een getrouwde collega te belasten met je gevoelens. Wat had hij gehoopt? Dat je je man verliet? Jij kunt werkelijk niets met deze informatie en de vriendschap en het samenwerken kun je zo wel vergeten. Heel benieuwd wat zijn doel was want met ‘ik wil het gewoon uitspreken’ kan ik echt niks. Hoezo? Voor wie? Hoe weinig respect heeft hij voor jou, je huwelijk en je werk door zo’n mededeling te doen?
De vriendschap zoals hij was is over. Ik zou afstand nemen.

maandag 14 juni 2021 om 18:03
SchotseHooglander schreef: ↑14-06-2021 17:41Hij had niet niet aan zien komen. Hij had ook niet het gevoel dat dit de situatie was, non-verbaal liet deze vriend echt niks doorschemeren.
Hij denkt dat de vriendschap ten einde is. Ik vind het jammer, omdat we toch goed klikten met elkaar en omdat ik verder weinig aansluiting heb met andere collega's op mijn werk. De sfeer is niet altijd goed en hij was toch wel mijn buddy op daar. Dit heb ik hem verteld en man vindt het ook wel jammer dat het zo moet lopen.
Deze kun je zelf ook wel invullen, hij schaamt zich natuurlijk. Dat hij al die tijd niets heeft laten merken en na de kennismaking met je man dit opbiecht zegt genoeg denk ik. Hij durft je slecht onder ogen te komen. Als ik jou man was zou ik me over jou geen zorgen maken, wat ze hier vragen " wat vindt je man er van ? " vind ik een beetje onzin. Zoals jij erover praat is het gewoon een waardevolle vriend en betreur je zijn gevoelens. Logisch vind ik, je dreigt een vriend te verliezen.
Wat ik zou doen in dit geval, nu het toch uitgesproken is wat de gevoelens zijn, ik zou het bespreken. Ook even heel simpel beredeneert vanuit het gegeven dat de sfeer verandert is en als je niets doet wordt dat slechter. Wen je er ook wel aan als hij weg is, maar dat is wel jammer.
Ik ben niet zo van de officiële gesprekken en formeel. Als je het een onderwerp maakt vergroot je misschien ook zijn ongemakkelijkheid. Gewoon iets zeggen als " ik was toch wel even verbaasd dat je me meer dan leuk vond, die zag ik niet aankomen. " Ook dat je er nooit wat van gemerkt hebt en dat het een situatie is waar je niet eens over denkt omdat je gelukkig bent. Daarna gelijk hoe hij zich voelt nu na deze openbaring en je antwoord. Toon begrip voor zijn moeite.
Hij moet zich weer normaal kunnen voelen bij jou en de vraag is misschien wel of hij niet gewoon leuk deed om in de smaak te vallen. Misschien vind hij jou nadat het beoogde doel onbereikbaar is geworden niet meer interessant.
Jammer dat het zo loopt als het een goede vriend is, maar ook wel aardig dom van hem om zo te azen op een gebonden vrouw.

maandag 14 juni 2021 om 18:11
Waarvan akte.zusjevanLady_Day schreef: ↑14-06-2021 18:10Ik geloof niet in vriendschappen tussen mannen en vrouwen. Vaak wil 1 van beiden meer.
Ik geloof niet in ufo’s. Vaak zijn die verzonnen, en ik hou ook niet van spruitjes

maandag 14 juni 2021 om 18:15

maandag 14 juni 2021 om 18:23
Ik denk dat jij deze vriendschap niet kan redden, die bal ligt bij hem. Hij had gevoelens en die zijn niet beantwoord. Misschien zit er bij hem wat schaamte of teleurstelling, dat zou begrijpelijk zijn, maar dat kan jij niet voor hem wegnemen. Dat zijn zijn gevoelens en daar moet hij zelf iets mee.
Je kunt hooguit aangeven dat je nog steeds veel waarde hecht aan de vriendschap en dat je begrijpt dat hij wat ruimte nodig heeft, maar dat je er voor open staat de vriendschap weer op te pakken zodra hij er klaar voor is.
Een crush hebben gaat over, dat wil echt niet zeggen dat hij de rest van zijn leven heimelijke gevoelens voor je koestert en je relatie gaat saboteren.
Je kunt hooguit aangeven dat je nog steeds veel waarde hecht aan de vriendschap en dat je begrijpt dat hij wat ruimte nodig heeft, maar dat je er voor open staat de vriendschap weer op te pakken zodra hij er klaar voor is.
Een crush hebben gaat over, dat wil echt niet zeggen dat hij de rest van zijn leven heimelijke gevoelens voor je koestert en je relatie gaat saboteren.

maandag 14 juni 2021 om 18:28
zusjevanLady_Day schreef: ↑14-06-2021 18:10Ik geloof niet in vriendschappen tussen mannen en vrouwen. Vaak wil 1 van beiden meer.
Waarom zou je niet 50 % van de mensheid die potentieel een leuk contact is schrappen, zonde van je tijd!

maandag 14 juni 2021 om 18:28
Afstand nemen. Ik heb hetzelfde meegemaakt en zelf initiatief genomen om afstand in te bouwen, om de vriendschap te redden.
Een half jaar geen contact gehad toen hij weer contact opnam. Maar bij hem bleef er toch altijd dat gevoel van "wat als" en dat was voor mij ongemakkelijk.
Dus uiteindelijk wordt het nooit meer zoals het was vrees ik. Die hoop die hij heeft wordt elke keer gevoed als hij het leuk met je heeft gehad.
Hij moet de kans krijgen om zijn gevoelens weg te krijgen. Dat kan alleen door volledig afstand te nemen.
Een half jaar geen contact gehad toen hij weer contact opnam. Maar bij hem bleef er toch altijd dat gevoel van "wat als" en dat was voor mij ongemakkelijk.
Dus uiteindelijk wordt het nooit meer zoals het was vrees ik. Die hoop die hij heeft wordt elke keer gevoed als hij het leuk met je heeft gehad.
Hij moet de kans krijgen om zijn gevoelens weg te krijgen. Dat kan alleen door volledig afstand te nemen.

maandag 14 juni 2021 om 18:31
Ik geloof er ook niet erg in tenzij de andere kant geen interesse heeft voor mannen/vrouwen.zusjevanLady_Day schreef: ↑14-06-2021 18:10Ik geloof niet in vriendschappen tussen mannen en vrouwen. Vaak wil 1 van beiden meer.
90 % van de tijd loopt het mis en komen er vroeg of laat gevoelens bij kijken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

maandag 14 juni 2021 om 18:38
zusjevanLady_Day schreef: ↑14-06-2021 18:10Ik geloof niet in vriendschappen tussen mannen en vrouwen. Vaak wil 1 van beiden meer.
Shit, ik ben bi/pan seksueel. Ik zal even al mijn vriendschappen opzeggen, stel dat…
To, eenzijdig afstand nemen doet misschien onrecht aan de vriendschap, dus misschien goed om hem in te lichten. Gewoon zoals je hier schrijft, eerlijk. En dan inderdaad wat afstand nemen. Hoeft niet supergeforceerd, maar het een op een contact even niet meer opzoeken.