App gedrag van ex collega

13-06-2021 12:11 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn vorig werk had ik een collega die een jaar of 6 geleden duidelijk liet merken interesse te hebben. Dat gevoel was totaal niet wederzijds. Hij was toen begin de 30, woonde nog thuis en had nog nooit een relatie gehad en kwam op mij vrij wanhopig over. Ik had toen een relatie dus had absoluut geen interesse

Nu, 6 jaar later, is mijn relatie relatie al een hele tijd voorbij. Die collega heeft dit via via gehoord en nu stuurt die mij sinds kort elke dag meerdere appjes. Ik heb eigenlijk gewoon geen behoefte aan een appende man. Ik heb nog niet zo lang een foute reboundrelatie gestopt...

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Duidelijk aangeven geen interesse te hebben? Of korte reacties op die appjes?

Sinds deze week stuurt hij ook dagelijks dat hij binnenkort met mij wil afspreken en eigenlijk zit ik daar ook niet op te wachten.
alongwiththesunshine schreef:
16-06-2021 08:34
Is dat hoe we tegenwoordig met elkaar moeten omgaan? Lekker bot doen als iemand toenadering zoekt in plaats van op een volwassen manier aangeven dat je niet geïnteresseerd bent? Ik zeg niet dat die collega een catch is of zo, maar TO heeft hem nog niet eens laten weten dat ze geen interesse heeft. Dat is de eerste stap. Als hij daarna nog blijft doorgaan kun je hem eventueel blokkeren.

Ja, als iemand ongewenst en grenzeloos onprettige berichten stuurt ben jij niet verantwoordelijk voor een soepele communicatie. Ik denk dat het heel goed is wanneer vrouwen zich realiseren dat wanneer een ander zich niet aan algemeen geldende fatsoensregels houdt, zij dat ook niet hoeven doen. Beleefd blijven blijkt namelijk zeer verwarrend te zijn voor mannen, las ik in een ander topic, waarin de beleefdheid van vrouwen uitgebreid werd geridiculiseerd en werd gezien als reden voor ongewenst mannelijk gedrag. Zolang vrouwen beleefd blijven, is hun nee immers geen nee, maar het startpunt van onderhandeling. Dus dit is hoe we omgaan met gedrag dat normale intermenselijke fatsoensregels overschrijdt, zoals door blijven appen terwijl de ander al lang niet meer reageert en samenwoonplannen in een grapje verpakken: direct begrenzen.
Proetel schreef:
15-06-2021 21:27
Ik heb hem inderdaad niet echt duidelijk laten weten dat ik zijn appjes niet waardeerde. Maar moet dat dan?
Probeer de situatie eens om te draaien, misschien helpt dat je om te begrijpen hoe belangrijk duidelijke communicatie is.
wij slapen nooit.
Proetel schreef:
15-06-2021 21:27
Ik heb hem inderdaad niet echt duidelijk laten weten dat ik zijn appjes niet waardeerde. Maar moet dat dan?
Meestal voel je toch aan of een ander zit te wachten op je contact of niet. Hij lijkt wel grenzeloos.
Ik reageerde niet meer op zijn appjes en toch bleef hij mij berichten...

Het is niet dat ik die man goed ken. Het was een collega van op een andere afdeling die ik misschien 2 keer heb gezien in de 5 jaar dat ik daar heb gewerkt.

Hij vroeg eerst hoe het met mij ging in zijn allereerste appjes en toen ontstond daar een kort gesprek over, heen en weer.
Tot hij vroeg hoe het met mijn vriend was en ik reageerde dat we uit elkaar waren.
Blijkbaar was dat een rode lap op de stier... en dacht hij dat dat een vrijbrief was om dagelijks over en weer te gaan appen.
Voor de meeste mensen is het gewoon niet duidelijk. Berichtjes sturen is heel vrijblijven en het is helemaal niet raar dat iemand niet direct reageert. Je mist gewoon heel veel non-verbale communicatie. Dus als je iets digitaal niet wilt, is het gewoon wel handig om aan te geven dat je iets niet wilt. Ook in het dagelijks leven is dat handig, maar met enkel tekst helemaal.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Thalas schreef:
16-06-2021 08:55
Ja, als iemand ongewenst en grenzeloos onprettige berichten stuurt ben jij niet verantwoordelijk voor een soepele communicatie. Ik denk dat het heel goed is wanneer vrouwen zich realiseren dat wanneer een ander zich niet aan algemeen geldende fatsoensregels houdt, zij dat ook niet hoeven doen. Beleefd blijven blijkt namelijk zeer verwarrend te zijn voor mannen, las ik in een ander topic, waarin de beleefdheid van vrouwen uitgebreid werd geridiculiseerd en werd gezien als reden voor ongewenst mannelijk gedrag. Zolang vrouwen beleefd blijven, is hun nee immers geen nee, maar het startpunt van onderhandeling. Dus dit is hoe we omgaan met gedrag dat normale intermenselijke fatsoensregels overschrijdt, zoals door blijven appen terwijl de ander al lang niet meer reageert en samenwoonplannen in een grapje verpakken: direct begrenzen.
Ze heeft hem helemaal niet laten weten dat ze niet geïnteresseerd is! Maar blijkbaar moeten mannen dit tegenwoordig ook al digitaal kunnen aanvoelen, want anders ben je een pervert en de vrouw in kwestie een slachtoffer. Sorry, dat gaat me wat te ver.
Die samenwoongrap was dom, prima dat ze hem daarna heeft geblokkeerd. Maar in mijn ogen was het nog beter geweest als ze eerder in het contact al had laten weten niet geïnteresseerd te zijn. Ik zie het dus vooral als een gemiste kans van TO om te werken aan haar assertief gedrag.
wij slapen nooit.
16-06-2021 09:34
Ze heeft hem helemaal niet laten weten dat ze niet geïnteresseerd is! Maar blijkbaar moeten mannen dit tegenwoordig ook al digitaal kunnen aanvoelen, want anders ben je een pervert en de vrouw in kwestie een slachtoffer. Sorry, dat gaat me wat te ver.

Daar is wel onderzoek naar gedaan: in normale interactie kunnen mannen prima inschatten wat de subcontextuele communicatie van hun gesprekspartner is. Wanneer een ander niet reageert op appjes is in een doorsnee context de boodschap prima duidelijk: niet zo'n behoefte aan contact. Maar wanneer de man in kwestie iets wil van een vrouw, worden ze oostindisch doof en blind voor de boodschap van hun gesprekspartner.

https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10 ... ZwylvwjtUY
Thalas schreef:
16-06-2021 09:54
Daar is wel onderzoek naar gedaan: in normale interactie kunnen mannen prima inschatten wat de subcontextuele communicatie van hun gesprekspartner is. Wanneer een ander niet reageert op appjes is in een doorsnee context de boodschap prima duidelijk: niet zo'n behoefte aan contact. Maar wanneer de man in kwestie iets wil van een vrouw, worden ze oostindisch doof en blind voor de boodschap van hun gesprekspartner.

https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10 ... ZwylvwjtUY
Interessant. Ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit. Probleem wat ik zie is dat veel vrouwen niet duidelijk durven te zijn. Ik word door vriendinnen ook wel eens om advies gevraagd, wanneer een tegenvallende date of opdringerige collega maar blijft appen. Dan zie ik dat deze vrouwen zulke diffuse antwoorden heb gestuurd dat ik wel snap dat die kerels berichten blijven sturen.
Die denken dan: 'Een hard nee heb ik nog niet gezien, dus ik heb nog een kans'.

Een glashelder antwoord als: 'je bent een lieve kerel, maar ik voel niets voor je, dus ik wil het hier bij laten' (als het nog niet uit de hand is gelopen)

Of: 'Ik heb geen behoefte aan contact met je'

Zal voor de meeste normale kerels echt duidelijk zijn.

Zo niet, dan wordt het idd tijd om te blokkeren.
Dat is precies wat er in het artikel staat: in normale gesprekken zijn bedekte vormen van 'nee' niet alleen de norm, maar ook duidelijk, voor alle partijen. Alleen wanneer een man meer wil van een vrouw doet hij alsof hij haar niet snapt, alsof haar bedekte 'nee' onduidelijk is. Vrouwen wijken niet af van normale interactie in dit soort situaties, sterker nog: ze volgen exact de interactiepatronen die in de alledaagse interactie gebruikelijk is. Het zijn mannen die afwijken. Ze doen alsof de interactie onduidelijk is, om de vrouw te dwingen toch geinteresseerd te zijn.
Thalas schreef:
16-06-2021 11:23
Dat is precies wat er in het artikel staat: in normale gesprekken zijn bedekte vormen van 'nee' niet alleen de norm, maar ook duidelijk, voor alle partijen. Alleen wanneer een man meer wil van een vrouw doet hij alsof hij haar niet snapt, alsof haar bedekte 'nee' onduidelijk is. Vrouwen wijken niet af van normale interactie in dit soort situaties, sterker nog: ze volgen exact de interactiepatronen die in de alledaagse interactie gebruikelijk is. Het zijn mannen die afwijken. Ze doen alsof de interactie onduidelijk is, om de vrouw te dwingen toch geinteresseerd te zijn.
Aha! Wel, als man kan kan ik je zeggen dat het laatste gedeelte van dit betoog niet klopt. Mannen doen niet alsof de interactie onduidelijk is. Ze snappen het daadwerkelijk niet.
Hierover heb ik ook vaak contact met vrienden. Ik heb zelf (even op de borstkloppen) meestal wel door wanneer de vrouw genoeg van me heeft. Maar veel van mijn seksegenoten hebben dat welgemeend niet. Ongeacht leeftijd of ervaring trouwens.

Pas als ze een duidelijk 'nee' in de app krijgen begint er een lampje te branden.
WeBey schreef:
16-06-2021 11:37
Aha! Wel, als man kan kan ik je zeggen dat het laatste gedeelte van dit betoog niet klopt. Mannen doen niet alsof de interactie onduidelijk is. Ze snappen het daadwerkelijk niet.
Hierover heb ik ook vaak contact met vrienden. Ik heb zelf (even op de borstkloppen) meestal wel door wanneer de vrouw genoeg van me heeft. Maar veel van mijn seksegenoten hebben dat welgemeend niet. Ongeacht leeftijd of ervaring trouwens.

Pas als ze een duidelijk 'nee' in de app krijgen begint er een lampje te branden.
Maar is dat dan de verantwoordelijkheid van de vrouw, of van de man?
Moet zij zich aanpassen aan zijn oostindische doofheid door heel luid en duidelijk NEE te communiceren?
Of moet hij zich realiseren dat hij het nu even niet helemaal helder ziet en luisteren naar verstandige vrienden zoals jij?

Ik herken het trouwens volledig, een scharrel van 13 (!!!) jaar geleden stuurt nog af en toe sexy (vindt hij dan) foto's van zichzelf, terwijl ik hem in de tussentijd niet heb gesproken, niks heb laten weten en zeker niet meer geïnteresseerd ben. Ik mik die foto's meteen weg en klaar ermee, maar hij blijft ze met enige regelmaat sturen. En ik denk: moet ik nou zeggen dat hij ermee moet stoppen? Als ik geïnteresseerd zou zijn in zijn dick pics, dan zou ik dat toch wel laten weten? Ik vind hem een beetje stalkerig, en dan is elk contact een verkeerd idee, ben ik begrepen.
Wat eten we vanavond?
Hahaha, jij hebt altijd (voor jouw doen misschien koeltjes, maar toch) gereageerd? En deze man blijft maar appen ook jaren na dato. Oh, lieve TO... 1) jij bent niet duidelijk. daar zouden veel mensen al moeite mee hebben maar 2) het klinkt alsof deze meneer iets anders omgaat met menselijk contact/interactie dan de gemiddelde mens.

Hij moet maar aanvoelen dat jij geen zin hebt, maar jij kunt niet aanvoelen dat hij hierin "anders is" dan de gemiddelde mens? En dat je dus misschien wel een beetje extra duidelijk moet zijn?

Ik denk echt dat hem in dit geval niet eens zo gek veel te verwijten valt. En echt; leren je duidelijk uit te spreken gaat je in alle facetten van je leven zoveel opleveren!
WeBey schreef:
16-06-2021 11:37

ik vraag het me af hoor
makreel schreef:
16-06-2021 12:01
Maar is dat dan de verantwoordelijkheid van de vrouw, of van de man?
Moet zij zich aanpassen aan zijn oostindische doofheid door heel luid en duidelijk NEE te communiceren?
Of moet hij zich realiseren dat hij het nu even niet helemaal helder ziet en luisteren naar verstandige vrienden zoals jij?
Het is niet zozeer een kwestie van verantwoordelijkheid. In een ideale wereld zouden de mannen in deze situaties snel genoeg doorhebben dat de vrouwen hier niet op zitten te wachten :-)
Echter dat gebeurt niet( of te weinig)

Dan gaat het er als vrouw om hoe je dit zo makkelijk mogelijk voor jezelf kan maken. En dat is simpelweg door glashelder te zijn dat je niet gediend bent van contact.
Normale mannen snappen de boodschap dan wel.

En de niet normale, die blokkeer je.
WeBey schreef:
16-06-2021 14:46
Het is niet zozeer een kwestie van verantwoordelijkheid. In een ideale wereld zouden de mannen in deze situaties snel genoeg doorhebben dat de vrouwen hier niet op zitten te wachten :-)
Echter dat gebeurt niet( of te weinig)

Dan gaat het er als vrouw om hoe je dit zo makkelijk mogelijk voor jezelf kan maken. En dat is simpelweg door glashelder te zijn dat je niet gediend bent van contact.
Normale mannen snappen de boodschap dan wel.

En de niet normale, die blokkeer je.
nou ja.. dat is nogal makkelijk praten zo en helemaal niet mijn ervaring.
op het moment dat je glashelder zegt geen interesse te hebben vallen mannen vaak terug op een heel ander mechanisme: 'huh? ik interesse? in jou?! hoe kom je daar nou bij?! ik wilde gewoon vriendschappelijk contact!!' dat de man in kwestie enkele minuten daarvoor nog voorstelde om naar zijn penthouse te gaan met zijn tweetjes om naar de ondergaande zon is niet relevant, of op zijn minst een voorbeeld van wat hij dan wel allemaal niet voor vrienschappelijks in gedachten had.

kortom, je kan het als vrouw niet makkelijk goed doen in deze.
Thalas schreef:
16-06-2021 11:23
Ik weet niet welke ervaring je hier zelf mee hebt, maar het klinkt alsof je een nare persoonlijke ervaring enorm projecteert op wat TO meemaakt.
Wanneer je eerst reageert op appjes van iemand, dan krijgt diegene nu eenmaal niet het signaal dat je niet geïnteresseerd zou zijn.
1 simpel berichtje sturen: 'Ik stel dit contact niet op prijs, het stopt hier' en het is voor iedereen duidelijk of je nou man, vrouw of oliebol bent.
En als jouw wens niet gerespecteerd wordt en die ander blijft alsnog dingen sturen, kun je altijd nog blokkeren.
Beginnen met negeren en blokkeren zonder aan te geven dat je wilt dat het contact stopt, vind ik echt de omgekeerde wereld. Maakt niet uit met wie dat contact is.
En natuurlijk heeft TO gelijk dat ze geen contact meer wil, want zo leuk klinkt hij niet.
Maar ook contact met niet-leuke mannen kun je op deze manier simpel beëindigen.
Cherim0ya schreef:
16-06-2021 21:20
Ik weet niet welke ervaring je hier zelf mee hebt, maar het klinkt alsof je een nare persoonlijke ervaring enorm projecteert op wat TO meemaakt.

Zucht. Het is zo jammer hoe sommige mensen alles wat buiten hun begripskader valt diskwalificeren door te stellen dat de boodschapper ‘nare persoonlijke ervaringen’ heeft gehad. Het gaat hier om conversatie analyse, een manier om systematisch te kijken naar de manier waarop mensen met elkaar praten. Lees het artikel vooral eens, het is erg interessant om te ontdekken dat er ook andere manieren zijn om kennis te vergaren dan door iets mee te maken.
Surebaby schreef:
15-06-2021 18:08
To mag reageren hoe ze wil.
Hoezo moet zij zich aan van alles en nog wat aan regeltjes houden terwijl deze man alles aan zijn laars lapt.
To vraagt niet om dit contact dus mag ze het beëindigen hoe ze wil. En al had ze erom gevraagd dan nog.
Als zij iemand zo gaat appen en hier post ' ik appte mijn collega van 6 jaar terug meerdere keren per dag. Ik kreeg soms wel en soms niet antwoord. Ik wilde heel graag met hem uit eten en heb dat meerdere keren voorgesteld.
Het werd maar niet concreet! Laatst maakte ik een grapje over samenwonen en toen heeft hij me geblokkeerd".
Nou, de hooivorken zullen hier nog net niet bijgeslepen worden maar veel zal er niet van to overblijven denk ik.

Dit!!
16-06-2021 09:03
Probeer de situatie eens om te draaien, misschien helpt dat je om te begrijpen hoe belangrijk duidelijke communicatie is.
Ja, de verantwoording leg je helemaal niet bij haar neer hoor. :facepalm:
Waarom zo iemand blokkeren? Matig advies vind ik dat.

Zeg gewoon tegen hem dat je geen interesse hebt.
hp_1989 schreef:
17-06-2021 11:22
Waarom zo iemand blokkeren? Matig advies vind ik dat.

Zeg gewoon tegen hem dat je geen interesse hebt.
Waarom zo iemand niet blokkeren?
De makkelijkste manier, geen conflict of berichtjes van hem weer terug en je bent in één klap van 'm af.
Wat eten we vanavond?
FeeLucifer01 schreef:
17-06-2021 08:09
Ja, de verantwoording leg je helemaal niet bij haar neer hoor. :facepalm:
Jee zeg, is het nu de bedoeling dat we allemaal gaan roepen dat die man zo gestoord is en oooohhh, aaahhh, wat erg? Of proberen we hier TO te helpen om uit deze situatie komt en te voorkomen dat ze daar in de toekomst weer in terecht komt?
Je kunt ook je portemonnee uit je tas laten steken en dan helemaal van slag zijn dat die gejat wordt, maar het advies is dan ook om je portemonnee de volgende keer beter op te bergen. Dat staat los van wat je vindt van het gedrag van de dief.
makreel schreef:
17-06-2021 16:58
Waarom zo iemand niet blokkeren?
De makkelijkste manier, geen conflict of berichtjes van hem weer terug en je bent in één klap van 'm af.
Ik vind dat geen vorm van communiceren. Gewoon duidelijk zeggen dat je echt geen interesse hebt en vragen of die je met rust wil laten.

Doet hij dat dan niet, dan kun je altijd nog blokkeren. Maar direct blokkeren vind ik vrij zwak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven