Foto's/recensies/ booking.com/airbnb

23-06-2021 08:33 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ben rond aan het kijken voor een leuk appartementje (buitenland) voor mij en kids in de zomervakantie.
Hoe serieus kan ik de geplaatste foto's en recensies nemen?
Contact leggen met de host is niet altijd mogelijk of je moet lang wachten op een reactie.
Bovendien heb ik het idee dat alles dan mooier wordt voorgesteld dan het is.
Als ik recensies zie, dan zie ik ook vooral veel lovende woorden. Nauwelijks een puntje van kritiek. Ik kan het moeilijk geloven.
Hoe kan ik geen miskoop (of mishuur in de geval) doen?

Bedankt alvast!

Toegevoegd: het is voor mij de allereerste keer dat ik een appartement in het buitenland ga boeken. Tips zijn zeker welkom!
mabido wijzigde dit bericht op 23-06-2021 09:28
10.31% gewijzigd
Even verder googlen?
Dus niet alleen maar revieuws op de site van de aanbieder lezen.
Zoek op tripadvizer, zoover of gewoon op google.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Mijn ervaring met Airbnb is dat het altijd wel klopt, qua recensies. Mensen zijn op Airbnb vaak gewoon wel kritisch en als ze lovend zijn klopt dit dan ook wel.
En heel logisch; hoe meer je betaald, hoe exclusiever de plek.

Foto’s kun je natuurlijk altijd wat pimpen en vanuit bepaalde hoeken maken dat de ruimte groter lijkt, maar meestal komt het overeen. Dat is het leuke aan Airbnb vind ik persoonlijk, anders had ik wel een onpersoonlijk hotel geboekt…
Ik heb inmiddels regelmatig bij Booking.com een hotel of appartement geboekt en eigenlijk klopten de recensies en foto’s meestal wel.
Waar ben je bang voor? Je kan nog even de naam googlen van het huisje/appartement/hotel om te kijken of er nog andere sites met andere foto’s zijn, maar het meeste is niet zo spannend toch. En ook op booking wel degelijk negatieve recensies te vinden hoor, daarom filter ik standaard op beoordeling 8+, om de laag beoordeelde accomodaties alvast eruit te halen.
De meeste hosts reageren best snel is mijn ervaring.

Als dat niet zo is zou ik niet boeken. Ik schrijf wel altijd een leuk kort verhaaltje waaruit blijkt dat ik het echt graag snel wil boeken.

Verder geen negatieve ervaringen. Er valt weleens iets tegen maar dat is niet wereldschokkend.
Aha oké, dus tóch.
Waar ik bang voor ben is bv een appartement te huren dat bv (ik noem maar iets geks) naast een vuilnisbelt staat of dat je uit het raam tegen een muur aankijkt of dat de verhuurder niet op komt dagen als ik aankom (ben ik nog het meest bang voor)!
Bij foto's kun je vaak wel zien of ze met een groothoeklens gemaakt zijn of niet. En natuurlijk lijkt alles op de foto wat mooier dan in werkelijkheid, wellicht was alles nog splinternieuw toen het op de foto ging (vijf jaar geleden...) en heeft de tafel nu wat krasjes of is de bank wat verkleurd.

Recensies lees ik zelden, omdat het zo persoonlijk is hoe iemand een accomodatie beoordeelt. Ik kijk er vaak even gauw doorheen en zolang er niet 10 negatieve verhalen achter elkaar staan, zal het allemaal wel meevallen.
stippensokken wijzigde dit bericht op 23-06-2021 08:58
0.58% gewijzigd
Mijn idee is dat veel mensen een review achterlaten als ze het of heel goed vonden, of heel slecht. Sommige (met name negatieve) reviews zou ik ook met een korrel zout nemen, als mensen ontevreden zijn gaan ze nogal overdrijven. Als er echt veel negatieve reacties zijn, moet je uiteraard gealarmeerd zijn, maar als 10 mensen zeggen dat het schoon was of prima en 1 zegt dat het MEGA super ranzig was, dan zou ik bij jezelf nadenken hoe serieus dat dan was.

Verder zijn naar mijn ervaring foto's altijd wel kloppend. Ik zou wel naar de volledigheid kijken. Als er expres geen foto is van het uitzicht, de keuken of de badkamer, bestaat de kans dat dit ook niet het aantrekkelijkste deel is van de accommodatie. Bedenk dus vooraf voor jezelf wat je belangrijk vindt en ga daar specifiek naar op zoek in foto's.
Ik geef bij Airbnb altijd een recensie, en ben daar ook wel eerlijk in. Zou die vuilnisbelt dus zeker melden, als die niet in de beschrijving stond.

Bij Airbnb kunnen zowel huurder als verhuurder een recensie achterlaten, dus de huurder ook over mij. Je ziet die recensie pas nadat je dat allebei hebt gedaan, óf na een bepaalde periode (5 dagen volgens mij) waarna de ander geen recensie meer kan schrijven. Het is dus niet zo dat de verhuurder over mij een slechte recensie kan schrijven omdat ik heb gezegd dat de wc niet goed doorspoelde ofzo.

Ik lees vaak wel de recensies, maar filter er wel uit wat ik belangrijk vind. Als iemand zegt dat de dichtstbijzijnde kroeg 5 km verderop is, dan boeit me dat niet. Wél als er wordt gezegd dat er een nieuwbouwproject naast de deur aan de gang is, en de bouwvakkers om 6.30 beginnen. Bijvoorbeeld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb ook altijd wel het idee dat het klopt. Had laatst iets geboekt waar nog geen recensie bij stond en vond dat wel spannend maar het was een prima huisje. Ik kijk altijd op Google maps naar de omgeving.
Mabido schreef:
23-06-2021 08:54
Aha oké, dus tóch.
Waar ik bang voor ben is bv een appartement te huren dat bv (ik noem maar iets geks) naast een vuilnisbelt staat of dat je uit het raam tegen een muur aankijkt of dat de verhuurder niet op komt dagen als ik aankom (ben ik nog het meest bang voor)!
Dank kijk je even op googlemaps streetview
Airbnb kun je niet serieus nemen. Ik kan het paleis op de dam erop zetten en aangeven dat ik van daaruit een kamer verhuur: niemand die het controleert. Het komt regelmatig voor dat mensen letterlijk op straat staan met hun gezin of op een plek zitten die niet lijkt op wat er is geboekt. De host hoeft pas 24 uur van te voren het echte adres door te geven. Wanneer het je nog niet is overkomen, dan heb je mazzel gehad, maar voor mij nooit meer.

Booking is wel OK, maar ik check altijd reviews op meerdere sites. Best veel mensen zijn zeuren. Vanaf 7, 7,5 en daar boven als gemiddeld cijfer zijn de accomodaties goed. Plekken met een 9 zijn vaak super tof.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
23-06-2021 09:24
Airbnb kun je niet serieus nemen. Ik kan het paleis op de dam erop zetten en aangeven dat ik van daaruit een kamer verhuur: niemand die het controleert. Het komt regelmatig voor dat mensen letterlijk op straat staan met hun gezin of op een plek zitten die niet lijkt op wat er is geboekt. De host hoeft pas 24 uur van te voren het echte adres door te geven. Wanneer het je nog niet is overkomen, dan heb je mazzel gehad, maar voor mij nooit meer.

Booking is wel OK, maar ik check altijd reviews op meerdere sites. Best veel mensen zijn zeuren. Vanaf 7, 7,5 en daar boven als gemiddeld cijfer zijn de accomodaties goed. Plekken met een 9 zijn vaak super tof.
Horror scenario voor mij...sta ik daar straks met mijn koffers en twee kinderen.
Wat is het verschil dan met booking.com?
Het is voor mij de eerste keer dat ik een appartement ga huren in het buitenland
mabido wijzigde dit bericht op 23-06-2021 09:29
2.21% gewijzigd
viva-amber schreef:
23-06-2021 09:24

Plekken met een hoge review op airbnb zijn in mijn ervaring ook tof hoor. Ik heb een keer gehad dat een groepsaccommodatie 48 uur vantevoren werd gecanceled terwijl ik met zeven vrienden naar London zou gaan. Toen heeft Airbnb ons het huurbedrag dubbel overgemaakt en daarvan hebben we toen iets anders gehuurd. Alle andere keren (stuk of 40) heb ik goede ervaringen gehad.

@to waar zoek je? mss heb ik nog tips!
Ik ging naar een festival in de VS en toen ik het adres op de factuur checkte van Airbnb betrof het een adres van een museum waar niemand kon slapen (een adres vlakbij het festival). Daarna heb ik de foto's nog eens goed bekeken van een appartement met een zwembad en ook google streetview gebruikt en het appartement was niet eens in dezelfde plaats als het festival maar 25 km verder.

Ik heb airbnb geinformeerd en mijn geld terug gekregen maar daar was veel gezeur voor nodig, want zij zeggen dat zij alleen een platform zijn en verder geen verantwoordelijkheid nemen. Daarna geboekt via booking, waar een kamer op een boot beschikbaar was, 3 km van het festival. Geen luxe, kleine cabine, maar wel dichtbij het strand en 3km van het festival. En booking is meteen duidelijk over het adres en nemen ook de verantwoordelijkheid wanneer er iets is.
viva-amber wijzigde dit bericht op 23-06-2021 09:32
37.54% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
23-06-2021 09:30
Ik ging naar een festival in de VS en toen ik het adres op de factuur checkte van Airbnb betrof het een adres van een museum waar niemand kon slapen (een adres vlakbij het festival). Daarna heb ik de foto's nog eens goed bekeken van een appartement met een zwembad en ook google streetview gebruikt en het appartement was niet eens in dezelfde plaats als het festival maar 25 km verder.
o_o had je al betaald??
Ik heb meerdere airbnb's geboekt, van Frankrijk, Italie, Belgie tot New York.

Nooit problemen of horror meegemaakt.
Mabido schreef:
23-06-2021 09:27
Horror scenario voor mij...sta ik daar straks met mijn koffers en twee kinderen.
Het is voor mij de eerste keer dat ik een appartement ga huren in het buitenland
Is het dan niet een idee om gewoon bij een reisorganisatie te boeken? Ik vond airbnb altijd prima, maar je moet wel zelf wat meer moeite doen, contact opnemen met de lokale vertegenwoordiger van de verhuurder (is soms de eigenaar zelf, maar niet altijd). Als je het spannend vindt, is het het misschien gewoon waard om voor wat meer zekerheid te gaan?
Mabido schreef:
23-06-2021 09:32
o_o had je al betaald??
Ja, of in ieder geval deels. De verhuurder reageerde ook niet op mijn berichten of de plek wel was zoals aangegeven.
viva-amber wijzigde dit bericht op 23-06-2021 09:33
25.88% gewijzigd
Mabido schreef:
23-06-2021 09:27
Bedenk wel als iemand het paleis op de dam er op zet en een gribuskamertje verhuurt, hebben ze geen goede reviews. Gebruik je verstand, check de reviews (airbnb reviews kunnen alleen door ex-gasten geplaatst worden gelukkig) en bedenk eventueel een plan b als je daar rustig van wordt. Het vervelendste dat me is overkomen is eigenlijk een appartement met een muis, maar ik had kunnen weten dat een supergoedkoop appartement boven een restaurant en middenin de drukke Afrikaanse wijk van Brussel wellicht knaagdieren aantrekt. Ik ben daar na 1 nacht vertrokken, rest van het geld teruggekregen via Airbnb.
Ik heb 1x gehad dat de foto's en reviews niet echt klopten met de werkelijkheid op booking.com maar dat lag niet zozeer aan het hostel maar ik behoorde gewoon niet tot de doelgroep. Op de foto's zag het er allemaal netjes uit maar toen ik m'n kamer binnen liep leek het allemaal oud en versleten, gat in de gordijnen en in een deur van de badkamer. Het was trouwens wel schoon dat wel en het bed lag lekker. De receptionist was niet zo vriendelijk tegen me en er was vooral veel herrie want toen ik aankwam was er een feestje gaande in de gemeenschappelijke ruimte naast de receptie, het hostel was op de eerste etage van een groot gebouw en in de kelder zat een karaoke bar. Het ontbijt was inbegrepen en prima en de locatie top maar je kreeg maar 1 handdoekje voor je hele verblijf, geen shampoo of douchegel aanwezig maar wel een zeepje. Geen probleem want dat neem ik zelf mee. Op Booking kreeg het hostel een 8.3 en er stond vriendelijk personeel, goede locatie, mooie ruime kamers etc etc. Voor mij was het net een 7 waard als ik het vergeleek met waar ik al eens eerder ben geweest. En het grappige was ook nog het hotel dat een 6,8 kreeg op booking.com was een stuk beter dan dit hostel met een 8.3. In die reviews klaagde men over de kleinste details en wilde men voor een dubbeltje op de eerste rang zitten terwijl dat hotel meer dan prima was en van mij dus een 8,5 kreeg.
viva-amber schreef:
23-06-2021 09:32
Ja, of in ieder geval deels. De verhuurder reageerde ook niet op mijn berichten of de plek wel was zoals aangegeven.
da's heel vervelend! wanneer was dit? ik heb recent dus juist ervaring dat airbnb problemen wel oplost (althans betaalt, en in geval van Londen ook meer betaalde omdat ik in drukke periode reisde en anders onmogelijk iets kon vinden).
Wel grappig, ik kreeg gisteren een site doorgestuurd van een appartement op Aruba.

Zag er prachtig uit.

Daarna kreeg ik toevallig een filmpje (van familie) die daar nu zat en alles was precies zoals de foto's.
Loekie12345 schreef:
23-06-2021 08:57
Mijn idee is dat veel mensen een review achterlaten als ze het of heel goed vonden, of heel slecht. Sommige (met name negatieve) reviews zou ik ook met een korrel zout nemen, als mensen ontevreden zijn gaan ze nogal overdrijven. Als er echt veel negatieve reacties zijn, moet je uiteraard gealarmeerd zijn, maar als 10 mensen zeggen dat het schoon was of prima en 1 zegt dat het MEGA super ranzig was, dan zou ik bij jezelf nadenken hoe serieus dat dan was.

Verder zijn naar mijn ervaring foto's altijd wel kloppend. Ik zou wel naar de volledigheid kijken. Als er expres geen foto is van het uitzicht, de keuken of de badkamer, bestaat de kans dat dit ook niet het aantrekkelijkste deel is van de accommodatie. Bedenk dus vooraf voor jezelf wat je belangrijk vindt en ga daar specifiek naar op zoek in foto's.
Dat zowiezo, ik las een keer een review van een gast die op precies dezelfde dagen als ik in het hotel verbleef en zijn review was echt het tegenovergestelde van de mijne. Ik vond het een van de betere budget hotels waar ik ben geweest, goede service, vriendelijk personeel. Niks was teveel als je iets vriendelijk vroeg. Komt hij aan met personeel niet vriendelijk, geen roomservice, kamermeisje stoorde, ontbijt was slecht, klote locatie etc etc.
MadameJean schreef:
23-06-2021 09:34
da's heel vervelend! wanneer was dit? ik heb recent dus juist ervaring dat airbnb problemen wel oplost (althans betaalt, en in geval van Londen ook meer betaalde omdat ik in drukke periode reisde en anders onmogelijk iets kon vinden).
Febr. 2020 vlak voor de corona crisis

Het probleem is dat met name in de VS iedereen panisch is voor geweld en inbraken. De verhuurders kiezen dan een landmark in de omgeving van het adres en hoeven pas het echte adres door te geven 24 uur van te voren incl. sleutel codes e.d. Dat is natuurlijk prima wanneer die landmarkt in een straal van 2 of 3 km ligt, maar niet in een straal van 30 km. Daarbij trekt zo een festival veel nieuwe aanbieders aan of locals die eenmalig veel geld willen verdienen.

Maar inderdaad, ze lossen nu een hoop op: https://www.ad.nl/buitenland/airbnb-bet ... ~a44c5276/

Ik heb ook alleen mijn geld terug omdat ik de CEO van Airbnb geretweet heb met de melding dat wanneer zij mij niet helpen, hij via mij in het paleis op de Dam mag slapen. Ze zijn alleen gevoelig voor dreigen met een stap naar de pers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven