Foto's/recensies/ booking.com/airbnb
woensdag 23 juni 2021 om 08:33
Hoi
Ik ben rond aan het kijken voor een leuk appartementje (buitenland) voor mij en kids in de zomervakantie.
Hoe serieus kan ik de geplaatste foto's en recensies nemen?
Contact leggen met de host is niet altijd mogelijk of je moet lang wachten op een reactie.
Bovendien heb ik het idee dat alles dan mooier wordt voorgesteld dan het is.
Als ik recensies zie, dan zie ik ook vooral veel lovende woorden. Nauwelijks een puntje van kritiek. Ik kan het moeilijk geloven.
Hoe kan ik geen miskoop (of mishuur in de geval) doen?
Bedankt alvast!
Toegevoegd: het is voor mij de allereerste keer dat ik een appartement in het buitenland ga boeken. Tips zijn zeker welkom!
Ik ben rond aan het kijken voor een leuk appartementje (buitenland) voor mij en kids in de zomervakantie.
Hoe serieus kan ik de geplaatste foto's en recensies nemen?
Contact leggen met de host is niet altijd mogelijk of je moet lang wachten op een reactie.
Bovendien heb ik het idee dat alles dan mooier wordt voorgesteld dan het is.
Als ik recensies zie, dan zie ik ook vooral veel lovende woorden. Nauwelijks een puntje van kritiek. Ik kan het moeilijk geloven.
Hoe kan ik geen miskoop (of mishuur in de geval) doen?
Bedankt alvast!
Toegevoegd: het is voor mij de allereerste keer dat ik een appartement in het buitenland ga boeken. Tips zijn zeker welkom!
mabido wijzigde dit bericht op 23-06-2021 09:28
10.31% gewijzigd
woensdag 23 juni 2021 om 09:46
Ik denk dat ik voor een appartement via booking ga.
Had gisteren via aribnb 2 personen gebeld en met Whatsapp een spraakberichtje achter gelaten om mij terug te bellen ivm interesse. (Heb de blauwe vinkjes gezien, dus berichtjes zijn beluisterd).
Allebei de eigenaren hebben én niet teruggebeld én niet gereageerd op mijn spraakberichtje.
Dan begint het voor mij al niet goed.
Had gisteren via aribnb 2 personen gebeld en met Whatsapp een spraakberichtje achter gelaten om mij terug te bellen ivm interesse. (Heb de blauwe vinkjes gezien, dus berichtjes zijn beluisterd).
Allebei de eigenaren hebben én niet teruggebeld én niet gereageerd op mijn spraakberichtje.
mabido wijzigde dit bericht op 23-06-2021 09:51
3.97% gewijzigd
woensdag 23 juni 2021 om 09:46
Ja festivals en events zijn wel triggers voor dit soort lui (aka criminelen). Het Londonse huis was volgens mij ook afgezegd omdat er een art fair was (gingen wij ook heen) en de prijzen overal enorm opliepen, denk dat ze aan groep anderen via ander platform veel meer hebben verdiend. Als TO naar een 'normale' plek gaat en dan de reviews checkt loopt ze al stukken minder gevaar. Enne plan b!viva-amber schreef: ↑23-06-2021 09:42Febr. 2020 vlak voor de corona crisis
Het probleem is dat met name in de VS iedereen panisch is voor geweld en inbraken. De verhuurders kiezen dan een landmark in de omgeving van het adres en hoeven pas het echte adres door te geven 24 uur van te voren incl. sleutel codes e.d. Dat is natuurlijk prima wanneer die landmarkt in een straal van 2 of 3 km ligt, maar niet in een straal van 30 km. Daarbij trekt zo een festival veel nieuwe aanbieders aan of locals die eenmalig veel geld willen verdienen.
Maar inderdaad, ze lossen nu een hoop op: https://www.ad.nl/buitenland/airbnb-bet ... ~a44c5276/
woensdag 23 juni 2021 om 09:50
Na dat artikel maak ik me ineens wel zorgen om mensen die ook rond kunnen lopen met een reserve sleutel van het appartement..MadameJean schreef: ↑23-06-2021 09:46Ja festivals en events zijn wel triggers voor dit soort lui (aka criminelen). Het Londonse huis was volgens mij ook afgezegd omdat er een art fair was (gingen wij ook heen) en de prijzen overal enorm opliepen, denk dat ze aan groep anderen via ander platform veel meer hebben verdiend. Als TO naar een 'normale' plek gaat en dan de reviews checkt loopt ze al stukken minder gevaar. Enne plan b!
woensdag 23 juni 2021 om 09:51
Dat snap ik! Overigens is Booking voor appartementen ook alleen een bemiddelaar he, er staan daar ook appartementen van particulieren tussen tegenwoordig. Hotelappartementen zijn sowieso minder risicovol, die heb je daar ook.Mabido schreef: ↑23-06-2021 09:46Ik denk dat ik voor een appartement via booking ga.
Had gisteren 2 personen gebeld via airbnb, via Whatsapp een spraakberichtje achter gelaten om mij terug te bellen ivm interesse. (Heb de blauwe vinkjes gezien, dus berichtjes zijn beluisterd).
Tip, mocht je het ooit Airbnb nog eens willen proberen: ik stuur altijd meteen een 'request to book' met een intro (ik ben Mlle, kom met 3 kinderen met het ov) en een paar vragen er in (kan ik er eventueel wat eerder in, is er ook een wasmachine oid).
Je boekt dan nog niet, maar verhuurders nemen die berichten wel serieuzer dan 'hee, bel me eens terug'. Als ik dan rare berichten terug krijg, of alleen een automatisch bericht dat ik mag gaan boeken laat ik het vaak zitten. Als mensen normaal en leuk en professioneel reageren boek ik pas.

woensdag 23 juni 2021 om 09:55
Huh? In mijn ervaring contact je de host bij Airbnb altijd via de site.Mabido schreef: ↑23-06-2021 09:46Ik denk dat ik voor een appartement via booking ga.
Ik ontvang sowieso meestal pas een telefoonnummer na het boeken.
Inmiddels een keer of 12 in een accommodatie van Airbnb gezeten en vrijwel altijd goede ervaringen. Ik boek wel alleen accommodaties met (goede) reviews en het liefst van een particulier.
Ik denk overigens dat er weinig verschil zit tussem Airbnb en particuliere accommodaties op Booking.
woensdag 23 juni 2021 om 09:58
Bedankt voor de tip!MadameJean schreef: ↑23-06-2021 09:51Dat snap ik! Overigens is Booking voor appartementen ook alleen een bemiddelaar he, er staan daar ook appartementen van particulieren tussen tegenwoordig. Hotelappartementen zijn sowieso minder risicovol, die heb je daar ook.
Tip, mocht je het ooit Airbnb nog eens willen proberen: ik stuur altijd meteen een 'request to book' met een intro (ik ben Mlle, kom met 3 kinderen met het ov) en een paar vragen er in (kan ik er eventueel wat eerder in, is er ook een wasmachine oid).
Je boekt dan nog niet, maar verhuurders nemen die berichten wel serieuzer dan 'hee, bel me eens terug'. Als ik dan rare berichten terug krijg, of alleen een automatisch bericht dat ik mag gaan boeken laat ik het vaak zitten. Als mensen normaal en leuk en professioneel reageren boek ik pas.
Ik ga er vanmiddag nog eens voor zitten
woensdag 23 juni 2021 om 09:59
Rosalind schreef: ↑23-06-2021 09:55Huh? In mijn ervaring contact je de host bij Airbnb altijd via de site.
Ik ontvang sowieso meestal pas een telefoonnummer na het boeken.
Inmiddels een keer of 12 in een accommodatie van Airbnb gezeten en vrijwel altijd goede ervaringen. Ik boek wel alleen accommodaties met (goede) reviews en het liefst van een particulier.
Ik denk overigens dat er weinig verschil zit tussem Airbnb en particuliere accommodaties op Booking.
Onder sommige appartementen stond wel degelijk het nummer van de host op.

woensdag 23 juni 2021 om 10:03
Met goede reviews?
Misschien nog eens een berichtje via de site sturen? Bij veel hosts staat ook hoe snel ze normaal gesproken reageren.
Wat MadameJean doet, doe ik ook altijd. Kort berichtje sturen voor het boeken en pas na een positief contact boek ik.
woensdag 23 juni 2021 om 10:08
Lief van je!
Ga eerst even zelf proberen met jullie tips! (is heel specifiek nl)
mabido wijzigde dit bericht op 23-06-2021 10:08
4.26% gewijzigd
woensdag 23 juni 2021 om 10:08
Over het algemeen kloppen de foto's en recensies wel. Sommige recensies neem ik wel met een grote korrel zout. Als mensen bijvoorbeeld lopen te klagen over verkeerslawaai, terwijl hotel bijvoorbeeld midden in druk centrum ligt. Of mensen die een slechte recensie geven, omdat ze geen ei bij hun ontbijt kregen o.i.d. Meestal filter ik er wel uit wat ik belangrijk vind of niet.
Zelf heb ik wel 3x keer pech gehad met Airbnb. 3x iets geboekt, ruim van te voren en toen werd het vlak voor de vertrekdatum gecanceld door de verhuurder. 2x kwam het door overboekingen en 1x door ziekte. Daarom boeken we eigenlijk niet meer via Airbnb, althans niet meer in een ver land. Is namelijk best vervelend, als je op het laatste moment (en vooral in het hoogseizoen) nog iets anders moet gasn zoeken en waar je dan vervolgens de hoofdprijs voor betaald. Wel altijd het geld terug gekregen, btw.
Zelf heb ik wel 3x keer pech gehad met Airbnb. 3x iets geboekt, ruim van te voren en toen werd het vlak voor de vertrekdatum gecanceld door de verhuurder. 2x kwam het door overboekingen en 1x door ziekte. Daarom boeken we eigenlijk niet meer via Airbnb, althans niet meer in een ver land. Is namelijk best vervelend, als je op het laatste moment (en vooral in het hoogseizoen) nog iets anders moet gasn zoeken en waar je dan vervolgens de hoofdprijs voor betaald. Wel altijd het geld terug gekregen, btw.
woensdag 23 juni 2021 om 10:10
Bedankt voor het delen van je ervaring.london_calling schreef: ↑23-06-2021 10:08Over het algemeen kloppen de foto's en recensies wel. Sommige recensies neem ik wel met een grote korrel zout. Als mensen bijvoorbeeld lopen te klagen over verkeerslawaai, terwijl hotel bijvoorbeeld midden in druk centrum ligt. Of mensen die een slechte recensie geven, omdat ze geen ei bij hun ontbijt kregen o.i.d. Meestal filter ik er wel uit wat ik belangrijk vind of niet.
Drie keer een vervelende ervaring vind ik best veel eigenlijk.
woensdag 23 juni 2021 om 10:20
Bedankt voor het delen.poldervrouw schreef: ↑23-06-2021 10:17Ik heb meerdere malen via AirBNB geboekt en dat is altijd goed gegaan. Ik kijk naar reviews oa en als het te goed is om waar te zijn dan boek ik sowieso niet. Ik boek met mijn creditcard dus loop eigenlijk geen risisco
Ik heb geen creditcard.
Kun je een voorbeeld geven van te goed om waar te zijn?
woensdag 23 juni 2021 om 10:20
Je kunt wel al via de site contacten tot die tijd he, als het goed is hebben die hosts dezelfde app als jij. ze willen alleen niet dat je pre booking al via whatsapp goedkopere deals kunt gaan sluiten. Dus probeer het via het 'request' formulier. Hosts die hun nummer er in zetten lijken me niet super betrouwbaar, ze proberen airbnb iig vaak op te lichten zodat ze geen commissie hoeven af te dragen.
woensdag 23 juni 2021 om 10:24
- 'mooie appartement nog nooit zo'n mooie appartement gezien alles helemaal geweldig' ipv specifieke reviews.poldervrouw schreef: ↑23-06-2021 10:17Ik heb meerdere malen via AirBNB geboekt en dat is altijd goed gegaan. Ik kijk naar reviews oa en als het te goed is om waar te zijn dan boek ik sowieso niet. Ik boek met mijn creditcard dus loop eigenlijk geen risisco
- allemaal foto's van glazen wijn en schalen aardbeien ipv interieurfoto's.
- paar goeie reviews en verder niks nakkes
- appartementen die pas net op airbnb staan
- appartementen die er uit zien alsof er veel mensen wonen (die mensen wonen er dan ook en proberen t gewoon te verhuren. Ze zeggen vaker onverwacht af omdat hun eigen vakantie niet doorgaat).
Zoek anders eens op superhosts! Die zijn door veel huurders als goed bevonden.
woensdag 23 juni 2021 om 10:29
Vooral de eerste puntjes ja! HahaMadameJean schreef: ↑23-06-2021 10:24- 'mooie appartement nog nooit zo'n mooie appartement gezien alles helemaal geweldig' ipv specifieke reviews.
- allemaal foto's van glazen wijn en schalen aardbeien ipv interieurfoto's.
- paar goeie reviews en verder niks nakkes
- appartementen die pas net op airbnb staan
- appartementen die er uit zien alsof er veel mensen wonen (die mensen wonen er dan ook en proberen t gewoon te verhuren. Ze zeggen vaker onverwacht af omdat hun eigen vakantie niet doorgaat).
Zoek anders eens op superhosts! Die zijn door veel huurders als goed bevonden.
Bedankt
woensdag 23 juni 2021 om 10:31
Met booking.com heb ik nooit slechte ervaringen gehad. Foto's kloppen eigenlijk altijd wel met de werkelijkheid, hoewel je soms wel net een andere kamer krijgt dan de foto. Ik lees wel altijd een groot deel van de reviews, die vind ik heel betrouwbaar.
En als je nog meer zekerheid wil, check ook zoover even, daar staan vaak ook foto's door reizigers op.
Airbnb gaat ook meestal wel goed, maar daar heb ik ook een keer gehad dat twee dagen voor onze aankomst de reservering werd geannuleerd. Dat was op een locatie waar niet veel accommodaties beschikbaar waren, dus dat was wel even stressen. Gezien het je eerste keer is zou ik daar niet voor kiezen.
En als je nog meer zekerheid wil, check ook zoover even, daar staan vaak ook foto's door reizigers op.
Airbnb gaat ook meestal wel goed, maar daar heb ik ook een keer gehad dat twee dagen voor onze aankomst de reservering werd geannuleerd. Dat was op een locatie waar niet veel accommodaties beschikbaar waren, dus dat was wel even stressen. Gezien het je eerste keer is zou ik daar niet voor kiezen.

woensdag 23 juni 2021 om 10:33
Maar kun je de host niet via de Airbnb site/app contacten? Dat ben ik gewend.
Dat je de rechtstreekse contactgegevens (adres en telnr) pas na het boeken krijgt is normaal.
Maar ik zou dus niet boeken als je nog vragen hebt en geen contact kan krijgen.
woensdag 23 juni 2021 om 10:35
Ik ook, denk dat ik op een stuk of 100 overnachtingen zit. Nooit problemen gehad, zelf een beetje research doen voor je boekt. Recensies lezen en streetview bekijken. Zou ik ook doen met Booking trouwens, of een camping in huppelkutterveen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 23 juni 2021 om 10:41
Wel goede ervaringen met booking.com. Eén keer gehad dat we ergens terecht kwamen, dat de kamer zo vies was, dat we wilde verkassen. Lees: enorme muffige, niet uit te houden, schimmellucht. Toen kregen we uiteindelijk een voucher.
Goede ervaringen ook met Tui.
Met Tui hadden we een pakketreis naar Cuba geboekt. Bij de allerlaatste particulier (homestay) konden we niet terecht, omdat iemand erg ziek was geworden. Toen regelde ze een andere homestay voor ons en kregen we zelfs geld terug omdat het een downgrade zou zijn. Maar het was juist een perfecte plek, heerlijk rustig en met een fijne binnentuin. Naast onze "upgrade" bleek een bouwput te zitten, dus voor ons pakte het gunstig uit.
Ook met Tui naar Bali gegaan. Was ook een prima resort. Recensies en foto's komen doorgaans prima overeen.
Goede ervaringen ook met Tui.
Met Tui hadden we een pakketreis naar Cuba geboekt. Bij de allerlaatste particulier (homestay) konden we niet terecht, omdat iemand erg ziek was geworden. Toen regelde ze een andere homestay voor ons en kregen we zelfs geld terug omdat het een downgrade zou zijn. Maar het was juist een perfecte plek, heerlijk rustig en met een fijne binnentuin. Naast onze "upgrade" bleek een bouwput te zitten, dus voor ons pakte het gunstig uit.
Ook met Tui naar Bali gegaan. Was ook een prima resort. Recensies en foto's komen doorgaans prima overeen.
woensdag 23 juni 2021 om 10:49
Nog even mijn tips...
- In sommige plaatsen zijn er strenge regels voor airbnb, omdat ze dit soort toeristen willen weren. Bijvoorbeeld in Amsterdam, maar ook in Vancouver heb ik erover gelezen. Ga je naar een grote stad, lees je dan even in (bijvoorbeeld op tripadvisor) over de regels. Dat is sowieso aan te raden, om te weten welke wijken goed zijn of slecht.
- Net als op alle platforms bestaat er fraude. Wees op je hoede als het te mooi is om waar te zijn en als er weinig reviews zijn, vooral in het duurede segment.
Bij mij is het altijd goed gegaan op airbnb of booking.
- Foto's zijn in mijn ervaring altijd eerlijk en kloppend, maar... postitief. Staat er geen foto van het uitzicht, de badkamer of de keuken? Dan zal dat wel niet best zijn.
- Bedenk wat je belangrijk vind en kijk kritisch op de foto's of dat er is. Bijvoorbeeld: heeft het appartement echt 2 slaapkamers, of staat er een slaapbank in de woonkamer? Soms moet je 2x kijken voor je het snapt.
- Lees de recenties met je eigen interpretatie. Geeft iemand 0 steren omdat de dichtsbijzijnde bar te ver lopen is, of omdat er teveel lawaai is van de disco beneden? Misschien is dat juist een plus voor jou.
- Je kan contact opnemen via airnbn voordat je boekt. stuur een informatieverzoek, niet een boeking. Ik schrijf altijd iets persoonlijks ' ik ben met 2 kinderen... zo oud.... dit wil ik gaan doen... is dit appartement geschikt?' ze sturen dan meestal iets persoonlijks terug. Leuke voorpret, en meteen een stuk vertrouwen.
-Annuleringsvoorwaarden staan er duildeijk bij bij Airbnb en booking, bijvoorbeeld: cancellen tot 1 juli zonder kosten, tot 1 autustus 50% betalen.
- Vaak moet je aangeven hoe laat je er bent, want de host komt speciaal voor jou open doen. Ik heb zelfs gehad dat ze stonden te wachten bij de afslag van de snelweg en lieten zien waar het appartement was, erg attent, Soms hebben ze gewoon een keybox: ze sturen een pincode waarmee het huis open kan. Erg wisselend dus, dit kan je ook gewoon vragen voordat je boekt.
- In sommige plaatsen zijn er strenge regels voor airbnb, omdat ze dit soort toeristen willen weren. Bijvoorbeeld in Amsterdam, maar ook in Vancouver heb ik erover gelezen. Ga je naar een grote stad, lees je dan even in (bijvoorbeeld op tripadvisor) over de regels. Dat is sowieso aan te raden, om te weten welke wijken goed zijn of slecht.
- Net als op alle platforms bestaat er fraude. Wees op je hoede als het te mooi is om waar te zijn en als er weinig reviews zijn, vooral in het duurede segment.
Bij mij is het altijd goed gegaan op airbnb of booking.
- Foto's zijn in mijn ervaring altijd eerlijk en kloppend, maar... postitief. Staat er geen foto van het uitzicht, de badkamer of de keuken? Dan zal dat wel niet best zijn.
- Bedenk wat je belangrijk vind en kijk kritisch op de foto's of dat er is. Bijvoorbeeld: heeft het appartement echt 2 slaapkamers, of staat er een slaapbank in de woonkamer? Soms moet je 2x kijken voor je het snapt.
- Lees de recenties met je eigen interpretatie. Geeft iemand 0 steren omdat de dichtsbijzijnde bar te ver lopen is, of omdat er teveel lawaai is van de disco beneden? Misschien is dat juist een plus voor jou.
- Je kan contact opnemen via airnbn voordat je boekt. stuur een informatieverzoek, niet een boeking. Ik schrijf altijd iets persoonlijks ' ik ben met 2 kinderen... zo oud.... dit wil ik gaan doen... is dit appartement geschikt?' ze sturen dan meestal iets persoonlijks terug. Leuke voorpret, en meteen een stuk vertrouwen.
-Annuleringsvoorwaarden staan er duildeijk bij bij Airbnb en booking, bijvoorbeeld: cancellen tot 1 juli zonder kosten, tot 1 autustus 50% betalen.
- Vaak moet je aangeven hoe laat je er bent, want de host komt speciaal voor jou open doen. Ik heb zelfs gehad dat ze stonden te wachten bij de afslag van de snelweg en lieten zien waar het appartement was, erg attent, Soms hebben ze gewoon een keybox: ze sturen een pincode waarmee het huis open kan. Erg wisselend dus, dit kan je ook gewoon vragen voordat je boekt.
woensdag 23 juni 2021 om 10:53
Als dit gebeurt krijgt de host dus wel een negatieve review (automatisch). Dit kan de volgende gast dan weer zien.Ladida1981 schreef: ↑23-06-2021 10:31
Wil je meer zekerheid, kies dan voor een appartement met veel reviews.