Wat stop jij in je dakkoffer?

27-06-2021 20:37 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet je schoonmoeder! Ik vraag me af wat je er wel in doe. Wij hebben 5 koffers. Die gaan in de koffer. Past er net in. Nu willen we alle handdoeken in de dakkoffer doen. Scheelt veel in de kosten. Huis gehuurd op vakantiepark. Ik vraag me af wat doen jullie er in?
Ski’s en de slee.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Wij hebben een grote dakkoffer. Er kunnen 7 sporttassen in. Kleding, handdoeken, hengels, eventueel slaapzakken en schoenen (los zodat je de gaatjes op kan vullen) gaan bovenin. In de achterbak gaan de boodschappen en zware spullen.

Koffers gebruiken wij alleen als we gaan vliegen.
Aija schreef:
27-06-2021 21:23
Vorig jaar: weekendtas met beddengoed, grote tas met strandlakens + waterschoenen, de skottelbraai+gasfles, Only tas met boeken, badmintonrackets en schepnetjes.

Ik zou m zelf nooit gekocht hebben, maar we kregen 'm van mijn ouders (op voorwaarde dat we m niet bij hun opbergen). Ik vind het nu vooral heel handig dat we de kofferbak niet tot bovenaan vol hoeven te pakken waardoor je zicht naar achteren houdt, dat vinden we prettiger rijden. En dankzij de tankpas van de werkgever van mijn man is het verhoogde brandstofgebruik niet zo'n probleem.

Fuck de CO2 uitstoot.
Zwartgroen schreef:
27-06-2021 21:17
Wij overwegen het deze zomer voor het eerst omdat we met baby en peuter naar vakantiepark gaan maar er een hoop lompe en onhandige voorwerpen mee gaan. We kunnen dit jaar de achterbank niet deels neer klappen. Wandelwagen gaat mee voor de baby, loopfiets voor de oudste. En er staan 2 lompe en onhandige autostoeltjes op de achterbank zodat je daar ook bijna niets meer kwijt kan en dan moet er ook nog kleding, speelgoed en evt wat boodschappen mee. Dus wij overwegen nu ook maar een dakkoffer.
Daarom hebben wij hem destijds ook aangeschaft. Kids op de achterbank, wandelwagen in de kofferbak en dan blijft er niet veel ruimte over voor bagage.
In de dakkoffer proberen we zoveel mogelijk lichte dingen te doen en de zware dingen in de auto.
O, en echt geen koffers meenemen dus. Tassen kan je een beetje buigen/vouwen maar koffers zijn lompe grote dingen waarbij ze altijd nét een randje te groot zijn, of waarbij je een loze ruimte overhoudt waar net niks meer tussen past. Datzelfde geldt voor dozen en kratten.
Ik vind weekendtassen ideaal.
spacescooter schreef:
27-06-2021 20:48
Ik vraag het ook, omdat je er niet doorheen kan kijken. We gaan met 5 personen en vriend heeft een dakkoffer aangeschaft. Ik ga eens googlen op turkentassen. Echt nooit van gehoord. Andere jaren gingen we vliegen, vandaar de koffers. Het leek me wel handig. Zit alles er netjes in en ieder zn eigen koffer ipv ikeatassen.
Wij gaan altijd naar een stacaravan en dan zijn koffers niet zo handig, daar is gewoon geen ruimte voor. De turkentassen vind ik zelf heel handig omdat er, gevuld precies 4 naast elkaar in de kofferbak passen en dan kunnen we er goed overheen kijken en is de kofferbak fijn "opgeruimd"
Ja, het maakt echt wel uit hoor wat je in de dakkoffer doet. Check even het gewicht wat het autodak / koffer mogen en kunnen dragen.
Wij hebben een vrij hoge auto, dus bij ons gaan er boodschappentassen met kleding, jassen, handdoeken e.d. in. Deze kunnen we niet te zwaar maken want ze moeten namelijk ook nog de hoogte in (en er weer uit). Ook kan je daar mee 'proppen' als het nodig is. Daarnaast doen we bijvoorbeeld de vetbedden waar de honden op slapen in vuilniszakken bovenin. In de auto doen we zoveel mogelijk in stapelbare kratten.
piepp schreef:
27-06-2021 21:28
Daarom hebben wij hem destijds ook aangeschaft. Kids op de achterbank, wandelwagen in de kofferbak en dan blijft er niet veel ruimte over voor bagage.
In de dakkoffer proberen we zoveel mogelijk lichte dingen te doen en de zware dingen in de auto.
O, en echt geen koffers meenemen dus. Tassen kan je een beetje buigen/vouwen maar koffers zijn lompe grote dingen waarbij ze altijd nét een randje te groot zijn, of waarbij je een loze ruimte overhoudt waar net niks meer tussen past. Datzelfde geldt voor dozen en kratten.
Ik vind weekendtassen ideaal.
Ik heb niet eens een koffer :proud: Op vliegvakantie (hebben we nog nooit meer kinderen gedaan overigens) hebben we ook altijd een grote sporttas of backpack mee. Voor in een dakkoffer lijken ikeatassen me ideaal. Propt heel wat makkelijker.
Oh turkentas? Een bigshopper met rits dus. Afijn ja die hebben wij ook. Handdoeken slaapzakken. Grote maar lichte spullen. Vorig jaar onze eigen kussens meegesleept in de dakkoffert. Ideaal.
Euh....wij nemen ook altijd teveel mee.
Maar wat in de dakkoffer gaat zijn bijvoorbeeld twee comfortabele campingstoelen, want vaak heb je bij een stacaravan alleen kuipstoeltjes of een picknicktafel en dat vind ik vreselijk om twee weken op te zitten.
Verder opvullen met onze eigen kussens (yep, ik vind die zachte krengen in zo’n huisje vreselijk en krijg er nekklachten van), badlakens, beddengoed of handdoeken, wat schoenen, de bal en wat verder nog voorbij komt.

In de kofferbak zitten dan de zachte koffers (hele oude, zonder wielen en goed mee te duwen etc), een krat met boodschappen etc.
Agen schreef:
27-06-2021 20:41
Ski’s :)

Wij nemen geen koffers mee als we met de auto op pad gaan, maar ‘Turkentassen’ (zo heten die dingen…). Die kun je veel efficiënter in je auto proppen. (Gezin van vijf personen; geen dakkoffer voor vakanties in de zomer. Beddengoed huren we eigenlijk altijd.)
Ben ooit als twintiger met z’n vieren in een Peugeot 205 op vakantie geweest, waar achterin precies 4 turkentassen pasten. Dus precies ieder 1. Ja, en stiekem nog allerlei losse zooi op schoot en onder stoelen.
Met 2 jonge kinderen hebben wij de extra ruimte van een grote dakkoffer wel nodig als we met de auto op vakantie gaan.

Vorig jaar voor het eerst Italie (stacaravan gehuurd) en dit jaar in eigen land een luxe tent (glamping) gehuurd.

In de dakkoffer gaan bij ons handdoeken, lakens, buggy, vouwbare bolderkar, speelgoed, parasol, peuter-/loopfietsje, bal, etc.

Ik wil het liefst zicht houden naar achter vanuit de binnenspiegel. Dat vind ik prettiger rijden.

Qua verbruik doet het weinig is mijn ervaring. Gewoon ook je snelheid op aanpassen.
Nog nooit een dakkoffer nodig gehad of zelfs gemist. Gezin 4 personen 2 sporttassen kleding . 1 tas handdoeken en beddengoed. 1 tas schoenen en bv regenjassen. Allen kofferbak gevuld. En nooit boven de achterbank uit. Moest er een kinderwagen oid mee ging er minder kleding mee.

Maar dat vroeg je eigenlijk niet😇 als ik er 1 mee zou nemen. Zou ik er van die turkentassen indoen met de kleding ed.
de aardappelen natuurlijk. ;-D En al die blikken soep en ravioli.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
In de skivakantie de ski's en in de zomer (kamperen) van die vacuumzakken met beddengoed, handdoeken etc. Wij doen er ook kleding in, maar dan niet helemaal vacuum trekken. Beetje zelfde effect als tassen, maar dan wel helemaal afgesloten en makkelijk in de dakkoffer, want het zijn platte pakketten die je gewoon kunt stapelen. Dit doen we echter alleen als we gaan kamperen, want ik zou echt niet weten waarom je zoveel mee zou moeten nemen naar een ingerichte accomodatie. Maar goed, dat is natuurlijk afhankelijk van het formaat auto, de hoeveelheid personen en hoe lang je gaat (al denk ik dat je daar gewoon een wasmachine hebt, of dat niet?).
Andersom schreef:
27-06-2021 21:11
Op een forum over kamperen waar ik wel eens kom heeft iemand een heel mooi onderschrift:

Alles wat je thuis kunt laten is mooi meegenomen.

Probeer ik ook toe te passen
:high5:
Wij stoppen er grotere lichte dingen in, die er niet meteen nodig hebben onderweg.

En als we op vakantie gaan dan is de achterbak gevuld tot aan de hoedenplank zodat ik door de achterruit kan blijven kijken, dat zou zonder die dakkoffer dus niet kunnen.
spacescooter schreef:
27-06-2021 20:48
Ik vraag het ook, omdat je er niet doorheen kan kijken. We gaan met 5 personen en vriend heeft een dakkoffer aangeschaft. Ik ga eens googlen op turkentassen. Echt nooit van gehoord. Andere jaren gingen we vliegen, vandaar de koffers. Het leek me wel handig. Zit alles er netjes in en ieder zn eigen koffer ipv ikeatassen.
4 voor een tientje!

https://www.atlaspartijgoederen.nl/a-25 ... escription

https://www.atlaspartijgoederen.nl/search/?search=tas
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Kijk eerst eens of je zo'n enorm ding wel nodig hebt. Ik ken alleen dakkoffers van mensen die gaan skiën of kamperen met een tent.

Een dakkoffer verbruikt heel veel brandstof en kan de auto onstabiel maken (zeker in de bergen of met hogere snelheden). Daarnaast moet je die op de plaats van bestemming vaak verwijderen omdat je (bijvoorbeeld) niet in parkeergarages past. En de rest van het jaar staat het ding thuis ruimte in te nemen.

Tip 1: laat je koffers thuis! Veel loze ruimte in je kofferbak en je kunt er minder in kwijt. Schaf weekendtassen aan.
Tip 2: Doe zwemkleding en handdoekken in grote big shoppers (van ikea bijvoorbeeld)
Tip 3: maak een vouwbare krat met spullen die je echt nodig hebt in het huisje (wat speelgoed, voedsel en schoonmaakspullen bijvoorbeeld). Ik heb een standaard lijst wat ik nodig heb.
Tip 4: huur beddengoed ter plaatse! Scheelt enorm in het gesleep en stapels was achteraf. De kosten zijn vaak minimaal. Ik neem hooguit wat slopen mee of bijvoorbeeld een kussen voor iemand met nekklachten.

Kijk eens heel goed wat je echt nodig hebt! Mensen slepen veel te veel mee! En zomerkleding neemt weinig ruimte in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven