Langere periode op reis, tips?
zondag 4 juli 2021 om 13:40
Wij zouden heel graag, over drie jaar, een paar maanden vrij willen nemen (voordat zoon naar school gaat) om op reis te gaan.
We willen niet per se alle vier de maanden weg, en we zijn ook niet van plan om de halve wereld over te gaan reizen, maar we zouden heel graag een paar maanden in Ierland en Schotland willen door brengen. Wie weet maken we nog een gekke uitstap naar IJsland, maar spannender zal het niet worden
Het zal dan om de zomerperiode gaan (vanaf half mei, begin juni, zoiets)
Maar goed, mijn vraag; wie heeft er zoiets al eens gedaan (niet per se qua landen, maar zo lang weg van huis), en zijn er dingen die handig zijn voor ons om te weten, hoeveel geld kunnen we het beste apart zetten (sowieso natuurlijk de vier maanden zonder salaris apart hebben staan, zodat alle vaste lasten hier gewoon betaalt worden en daarnaast natuurlijk verblijfkosten), waar ben je tegenaan gelopen, wat had je anders willen doen, enz
Ik ben benieuwd naar jullie verhalen, ervaringen en do's and don'ts!
We willen niet per se alle vier de maanden weg, en we zijn ook niet van plan om de halve wereld over te gaan reizen, maar we zouden heel graag een paar maanden in Ierland en Schotland willen door brengen. Wie weet maken we nog een gekke uitstap naar IJsland, maar spannender zal het niet worden

Maar goed, mijn vraag; wie heeft er zoiets al eens gedaan (niet per se qua landen, maar zo lang weg van huis), en zijn er dingen die handig zijn voor ons om te weten, hoeveel geld kunnen we het beste apart zetten (sowieso natuurlijk de vier maanden zonder salaris apart hebben staan, zodat alle vaste lasten hier gewoon betaalt worden en daarnaast natuurlijk verblijfkosten), waar ben je tegenaan gelopen, wat had je anders willen doen, enz

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen, ervaringen en do's and don'ts!
zondag 4 juli 2021 om 13:52
Op blogs kun je veel informatie vinden over bijvoorbeeld dag budgetten per land.
Gewoon googlen op travel blog Ireland.
Hoe wil je reizen? Eigen vervoer of openbaar vervoer?
Hoeveel kleding denk je nodig te hebben? Zorg voor laagjes en kleren die allemaal bij elkaar passen. Dus niet 1 topje die maar bij 1 broek past, beter als het bijn alle broeken past.
Zorg voor goede verzekering. Schotland hoort niet meer bij de EU, dus je normale zorgpas is niet meer geldig.
Ik ga vaak lang op reis, maar kind-vrij, en partner-vrij, dus daar geen tips over.
Ga je lekker inlezen, de voorpret is zo leuk. En met zoveel tijd kun je echt veel meer zien naast de standaard plekken die iedereen bezoekt.
Gewoon googlen op travel blog Ireland.
Hoe wil je reizen? Eigen vervoer of openbaar vervoer?
Hoeveel kleding denk je nodig te hebben? Zorg voor laagjes en kleren die allemaal bij elkaar passen. Dus niet 1 topje die maar bij 1 broek past, beter als het bijn alle broeken past.
Zorg voor goede verzekering. Schotland hoort niet meer bij de EU, dus je normale zorgpas is niet meer geldig.
Ik ga vaak lang op reis, maar kind-vrij, en partner-vrij, dus daar geen tips over.
Ga je lekker inlezen, de voorpret is zo leuk. En met zoveel tijd kun je echt veel meer zien naast de standaard plekken die iedereen bezoekt.
zondag 4 juli 2021 om 13:53
zondag 4 juli 2021 om 13:57
Waar wonen jullie ongeveer?
Ik ga gemiddeld elke vier jaar een paar maanden weg (tussen de drie en vier maanden dan). Gelukkig woon ik om de hoek van een universiteit in een studentenstad en is het makkelijk om studenten te vinden die wel die tijd op mijn katten te passen. Gezien de woningnood betalen ze dan ook keurig de huur en overige kosten. Alles in overleg.
Maar dan moet je wel een vreemde in huis willen. Hoewel het zijn ook vaak bekenden van bekenden. Komende keer gaat denk ik de neef van mijn beste vriendin erin.
Ik huur en geef het altijd door aan de woningbouw, ook al moet dat pas vanaf 3 maanden. Geeft me zelf een rustiger gevoel.
Qua sparen hangt het denk ik veel af van hoe duur dingen zijn waar je heen gaat. Dat is overal anders. Ik zou een berekening maken per dag per persoon wat je ongeveer kwijt bent aan accomodatie en eten, dat min of meer keer het aantal dagen dat je weg bent.
En dan nog geld voor uitstapjes en alles.
Ik ga gemiddeld elke vier jaar een paar maanden weg (tussen de drie en vier maanden dan). Gelukkig woon ik om de hoek van een universiteit in een studentenstad en is het makkelijk om studenten te vinden die wel die tijd op mijn katten te passen. Gezien de woningnood betalen ze dan ook keurig de huur en overige kosten. Alles in overleg.
Maar dan moet je wel een vreemde in huis willen. Hoewel het zijn ook vaak bekenden van bekenden. Komende keer gaat denk ik de neef van mijn beste vriendin erin.
Ik huur en geef het altijd door aan de woningbouw, ook al moet dat pas vanaf 3 maanden. Geeft me zelf een rustiger gevoel.
Qua sparen hangt het denk ik veel af van hoe duur dingen zijn waar je heen gaat. Dat is overal anders. Ik zou een berekening maken per dag per persoon wat je ongeveer kwijt bent aan accomodatie en eten, dat min of meer keer het aantal dagen dat je weg bent.
En dan nog geld voor uitstapjes en alles.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
zondag 4 juli 2021 om 14:09
Alles hangt natuurlijk ook af van hoe je op reis wilt. Ga je van huis/appartement naar huis/appartement wat je een paar weken huurt, wil je in hotels, ga je met een camper? Wil je onderweg nog werken voor kost en inwoning? Wil je meeslepende dingen doen (zwemmen met dolfijnen, helikoptervlucht boven een slapende vulkaankrater, weet ik veel)? Ga je veel/altijd zelf koken/eten klaarmaken?
Dat maakt voor je budget nogal uit. Ik zou dus eerst je wensenlijst en de globale planning van je reis wat verder uitwerken en dan kijken wat dat kost. Kun je altijd nog strepen of opplussen.
Dat maakt voor je budget nogal uit. Ik zou dus eerst je wensenlijst en de globale planning van je reis wat verder uitwerken en dan kijken wat dat kost. Kun je altijd nog strepen of opplussen.
zondag 4 juli 2021 om 14:17
Bedankt voor de tips so far!!
Qua kleding en zo komen we er wel uit, dat is niet heel veel anders dan een vakantie, dan wassen we ook altijd
Goeie van die verzekering! Daar had ik niet aan gedacht
Wij reizen met OV. We zijn al (heul, kuch) vaak in Ierland geweest, dus we kennen daar gelukkig alle OV opties wel al
Schotland ook geweest, maar niet met OV, en dat is daar wel wat lastiger. Maar goed; met daytours kom je ook heel ver, je hoeft niet altijd per se ook overal te overnachten natuurlijk
We denken niet dat we iemand in ons (koop) huis willen. Of het moet een hele goede vriend (of familie) zijn.
En het is inderdaad de bedoeling om op plekken te komen waar je normaal gesproken niet zo snel komt! Of juist wat intenser te kunnen genieten van één bepaalde plek, wat je normaal in een vakantie niet doet, want dan wil je toch ook veel zien, en vind je het soms zonde om ergens lang te blijven
(hoewel ik nooit gehaast ben op reis hoor, liever ergens iets langer, dan snel snel overal maar één dagje of zo).
Maar denk ik heel makkelijk als ik denk aan 4x maandsalaris (of in ieder geval 4x vaste maandlasten) en wat we normaal gesproken kwijt zijn per week als we op vakantie zijn?
We zullen best wel eens een hotel opzoeken, maar ik hoop toch vooral (air) B&B's, of in ieder geval met eigen kookgelegenheid te vinden. Meestal redden wij het wel met 1000 euro per week en dan letten we niet per se op geld met uitstapjes, en gaan we veel uit eten. Nu zal het iets meer zijn met een kind, maar ik ga niet uit van 500 extra per week eigenlijk, zeker niet als we gewoon zelf zouden kunnen koken de meeste tijd. En het hoeft ook niet op natuurlijk! Maar ik kom liever thuis met 2000 over, dan dat we moeten beknibbelen omdat we anders niet uitkomen.....
Fijne tip ook van die blog, thanks!
Qua kleding en zo komen we er wel uit, dat is niet heel veel anders dan een vakantie, dan wassen we ook altijd

Goeie van die verzekering! Daar had ik niet aan gedacht

Wij reizen met OV. We zijn al (heul, kuch) vaak in Ierland geweest, dus we kennen daar gelukkig alle OV opties wel al

We denken niet dat we iemand in ons (koop) huis willen. Of het moet een hele goede vriend (of familie) zijn.
En het is inderdaad de bedoeling om op plekken te komen waar je normaal gesproken niet zo snel komt! Of juist wat intenser te kunnen genieten van één bepaalde plek, wat je normaal in een vakantie niet doet, want dan wil je toch ook veel zien, en vind je het soms zonde om ergens lang te blijven

Maar denk ik heel makkelijk als ik denk aan 4x maandsalaris (of in ieder geval 4x vaste maandlasten) en wat we normaal gesproken kwijt zijn per week als we op vakantie zijn?
We zullen best wel eens een hotel opzoeken, maar ik hoop toch vooral (air) B&B's, of in ieder geval met eigen kookgelegenheid te vinden. Meestal redden wij het wel met 1000 euro per week en dan letten we niet per se op geld met uitstapjes, en gaan we veel uit eten. Nu zal het iets meer zijn met een kind, maar ik ga niet uit van 500 extra per week eigenlijk, zeker niet als we gewoon zelf zouden kunnen koken de meeste tijd. En het hoeft ook niet op natuurlijk! Maar ik kom liever thuis met 2000 over, dan dat we moeten beknibbelen omdat we anders niet uitkomen.....
Fijne tip ook van die blog, thanks!
zondag 4 juli 2021 om 14:20
Goeie punten allemaal.
Ik heb meestal een dagbudget van rond de €30
Maar Ierland is een stuk duurder. En ik neem aan dat je met een kind niet in een hostel gaat.
Ik zou denk ik minimal €100 per dag aan houden, per persoon. Kan wat aan de hoge kant zijn, maar beter te veel!
Hotel voor 3 personen. Eten, vervoer, uitstapje. Het tikt snel aan.
Maar Ierland is een stuk duurder. En ik neem aan dat je met een kind niet in een hostel gaat.
Ik zou denk ik minimal €100 per dag aan houden, per persoon. Kan wat aan de hoge kant zijn, maar beter te veel!
zondag 4 juli 2021 om 14:25
Zonder kind ook geen hostel meer hoor, haha. Ben daar een paar jaar geleden weer eens ingetrapt, nope, was geen succes, en ik voel me daar te oud voor om in lawaaiige omgevingen en slechte bedden te gaan "slapen"vivagirl schreef: ↑04-07-2021 14:20Goeie punten allemaal.

Ik herinner mij opeens dat ik van een lange vakantie in Ierland (4 weken) alles genoteerd heb qua kosten! Dan kan ik wel ongeveer een inschatting maken wat het ongeveer kostte

Het tikt zeker snel aan ja! Maar an sich kan ik dan wel weer goed budgetteren, en probeer ik (te) dure dingen te vermijden.

zondag 4 juli 2021 om 14:52
Laat de oppassers ook af en toe het toilet doortrekken om rare geurtjes te voorkomen. En koelkast-deur open, met een theedoek er tussen zodat die ook open blijft. Vrieskast idem. En zoals eerder gezegd: laat iemand de post openen en er screenshots van sturen. Voldoende wasmiddel meenemen 
Zorg voor voldoende middelen om -- in geval van nood -- onmiddelijk terug naar Nederland te kunnen (zoals sterf-geval of als je zelf onverhoopt onmiddelijk naar Nederland terug moet / terug wilt).
Verder zou ik vooral genieten van deze unieke mogelijkheid.

Zorg voor voldoende middelen om -- in geval van nood -- onmiddelijk terug naar Nederland te kunnen (zoals sterf-geval of als je zelf onverhoopt onmiddelijk naar Nederland terug moet / terug wilt).
zondag 4 juli 2021 om 15:25
Zzp, dus allemaal uit eigen zak

zondag 4 juli 2021 om 15:29
Ja, gaan we regelen! Schoonouders wonen om de hoek, en doen dit nu ook als we op vakantie zijndaddy_gijs schreef: ↑04-07-2021 14:52Laat de oppassers ook af en toe het toilet doortrekken om rare geurtjes te voorkomen. En koelkast-deur open, met een theedoek er tussen zodat die ook open blijft. Vrieskast idem. En zoals eerder gezegd: laat iemand de post openen en er screenshots van sturen. Voldoende wasmiddel meenemen

Post krijgen we eigenlijk nooit meer! Maar we zullen ongetwijfeld regelmatig contact met het thuisfront hebben, dus dat komt vast goed

Over de koelkast had ik nog niet nagedacht! Misschien zonde om deze al die tijd aan te laten staan..... (tis een Amerikaan, dus ondanks nieuw, niet heel zuinig natuurlijk).
Ik ga er van uit dat, als we direct terug zouden moeten, dat gewoon van het budget kunnen betalen. Terug moet je immers sowieso op een gegeven moment. Kans dat de tickets duurder zijn, maar daar zullen we dan ruimschoot rekening mee houden, in een aparte pot of zo

zondag 4 juli 2021 om 15:40
Als je toch in de schoolvakantieperiode gaat en in Europa blijft, wat is dan het nut het te doen voor je kind naar school gaat?
Had bij de topictitel verwacht dat je in de winterperiode naar Australie/Nieuw Zeeland zou willen gaan. Dat komt er niet meer van als je kind gebonden is aan 2 weken kerstvakantie. Naar Ierland/IJsland kun je desnoods elk jaar tijdens de zomervakantie.
Had bij de topictitel verwacht dat je in de winterperiode naar Australie/Nieuw Zeeland zou willen gaan. Dat komt er niet meer van als je kind gebonden is aan 2 weken kerstvakantie. Naar Ierland/IJsland kun je desnoods elk jaar tijdens de zomervakantie.
zondag 4 juli 2021 om 16:12
Ik kan zelf amper buiten de schoolvakantie. Zelfs als zzpredbulletje schreef: ↑04-07-2021 15:40Als je toch in de schoolvakantieperiode gaat en in Europa blijft, wat is dan het nut het te doen voor je kind naar school gaat?

Australië en Nieuw Zeeland zijn echt prachtig, en als ik niet zo'n bloedhekel had aan vliegen (bijna tegen angst aan, oh, en al die beestjes, brrrr), zou ik er graag eens heen gaan. Maar Europa is verder al zo mooi, dat ik denk dat we daar verder niet snel buiten zouden gaan.