Op vakantie met vriend loopt niet lekker
zaterdag 10 juli 2021 om 14:30
Momenteel ben ik met vriend 1,5 week op vakantie in het buitenland. Deze reis hebben we zo’n 1,5 jaar geleden al geboekt, maar kon vorig jaar ivm corona niet doorgaan. Bij het zoeken naar een vakantiebestemming heb ik vriend gevraagd om aan te geven wat voor soort vakantie hij graag wil, zodat we iets konden boeken wat we allebei zien zitten. Hij gaf toen aan dat het hem allemaal niks uitmaakte en dat ik mijn gang mocht gaan met zoeken. Ik heb toen een aantal opties uitgezocht wat mij leuk leek en hem gevraagd daaruit te kiezen of zelf opties aan te dragen. Hij heeft toen iets uitgezocht uit mijn lijstje. Bedoeling was een relax vakantie (beetje aan het zwembad of zee liggen, in de avond lekker uit eten en af en toe een uitstapje).
Inmiddels zijn we hier 5 dagen en heb ik het gevoel alsof we hier zitten als 2 kennissen ipv als geliefden. We hebben 2 dagen uitstapjes gedaan en dit is nu de 3e dag dat we gewoon relaxen in de zon. Elke ochtend vraagt hij al ‘wat gaan we doen vandaag’, waarop ik af en toe aangeef wat de mogelijkheden zijn maar waarop ik ook aan hem vraag wat hij wil doen. Zijn antwoord is elke keer ‘weet ik niet’. Hij kijkt ook niet op internet of in de boekjes die ik heb meegenomen wat we zouden kunnen doen. Alles is ‘weet ik niet’. Ondertussen zegt hij continue dat hij zich verveeld, dat het saai is en dat er zo weinig te beleven is. Bij het avondeten zit hij ook alleen maar op zijn telefoon. Het voelt inmiddels gewoon ongemakkelijk tussen ons.
Ik zie nu een beetje op tegen de overige dagen, aangezien ik het gevoel heb dat hij deze vakantie vreselijk vindt en mij dat aanrekent. Ik herken dit gedrag overigens totaal niet van hem. We wonen samen en hebben afwisselend tijd voor onszelf, tijd voor vrienden en tijd voor ons samen wat prima werkt. Het lijkt wel dat hij nu zonder de dagelijkse bezigheden van werk/ sport/ huishouden het entertainment mist en ik hiervoor moet zorgen.
Vraag is nu: wie herkent dit/ heeft tips om deze vakantie toch nog gezellig te maken? Wil er het beste van maken nu we hier zijn.
Inmiddels zijn we hier 5 dagen en heb ik het gevoel alsof we hier zitten als 2 kennissen ipv als geliefden. We hebben 2 dagen uitstapjes gedaan en dit is nu de 3e dag dat we gewoon relaxen in de zon. Elke ochtend vraagt hij al ‘wat gaan we doen vandaag’, waarop ik af en toe aangeef wat de mogelijkheden zijn maar waarop ik ook aan hem vraag wat hij wil doen. Zijn antwoord is elke keer ‘weet ik niet’. Hij kijkt ook niet op internet of in de boekjes die ik heb meegenomen wat we zouden kunnen doen. Alles is ‘weet ik niet’. Ondertussen zegt hij continue dat hij zich verveeld, dat het saai is en dat er zo weinig te beleven is. Bij het avondeten zit hij ook alleen maar op zijn telefoon. Het voelt inmiddels gewoon ongemakkelijk tussen ons.
Ik zie nu een beetje op tegen de overige dagen, aangezien ik het gevoel heb dat hij deze vakantie vreselijk vindt en mij dat aanrekent. Ik herken dit gedrag overigens totaal niet van hem. We wonen samen en hebben afwisselend tijd voor onszelf, tijd voor vrienden en tijd voor ons samen wat prima werkt. Het lijkt wel dat hij nu zonder de dagelijkse bezigheden van werk/ sport/ huishouden het entertainment mist en ik hiervoor moet zorgen.
Vraag is nu: wie herkent dit/ heeft tips om deze vakantie toch nog gezellig te maken? Wil er het beste van maken nu we hier zijn.

zaterdag 10 juli 2021 om 15:04
Ik vind dit persoonlijk wel een teken aan de wand, op vakanties ben je meestal op je best. Dus als het dan al een domper is… Maar misschien matchen jullie wel totaal niet op het gebied van vakantie verwachtingen.
Dat constante “Weet ik niet.” “Ik verveel me.” en zijn telefoon aan zijn hand geplakt zou me ook het bloed onder de nagels vandaan halen.
Inderdaad met hem praten, zeggen dat je de vakantie hebt geboekt, de uitstapjes tot nu toe hebt geregeld, maar dat je van hem verwacht dat hij zelf wat initiatief toont om er een leuke tijd van te maken en dat niet ook nog eens bij jou neerlegt. En dat hij best ook gezellig naar jou mag doen, zijn reisgenoot, in plaats van in zijn telefoon te verdwijnen.
Als hij de vakantie vreselijk vindt, dan komt dat niet door jou, maar doordat hij zich zelf als een zak aardappels gedraagt.
Dat constante “Weet ik niet.” “Ik verveel me.” en zijn telefoon aan zijn hand geplakt zou me ook het bloed onder de nagels vandaan halen.
Inderdaad met hem praten, zeggen dat je de vakantie hebt geboekt, de uitstapjes tot nu toe hebt geregeld, maar dat je van hem verwacht dat hij zelf wat initiatief toont om er een leuke tijd van te maken en dat niet ook nog eens bij jou neerlegt. En dat hij best ook gezellig naar jou mag doen, zijn reisgenoot, in plaats van in zijn telefoon te verdwijnen.
Als hij de vakantie vreselijk vindt, dan komt dat niet door jou, maar doordat hij zich zelf als een zak aardappels gedraagt.

zaterdag 10 juli 2021 om 15:05
Hier zou ik me ook heel erg aan storen tot een keer de bom barst op vakantie denk ik. Zeggen dat je je verveeld en ondertussen steeds maar niet weten wat je dan wel wil doen. Het komt op mij over alsof je op vakantie bent met een puber die het wel makkelijk vind dat jij alles regelt. Prima als het ook echt een puber is maar toch niet je vriend waarmee je een gelijkwaardige relatie mee hebt?!
Ik zou hem de boekjes geven en zeggen dat jij nu iets voor jezelf gaat doen en wanneer je terug komt dat je verwacht dat hij 3 dingen heeft uitgezocht die hij wil doen de komende dagen.
Ik zou hem de boekjes geven en zeggen dat jij nu iets voor jezelf gaat doen en wanneer je terug komt dat je verwacht dat hij 3 dingen heeft uitgezocht die hij wil doen de komende dagen.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 10-07-2021 15:09
0.17% gewijzigd
zaterdag 10 juli 2021 om 15:07
Ahhh... balen TO.
Dat iemand geen initiatief toont, is gewoon heel jammer. Dat hij tijdens het eten met zijn telefoon bezig zit, vind ik echt een heel slecht teken én onwijs onbeleefd. En deze desinteresse... jullie zijn nog niet 40 jaar samen of zo toch??
Als ik jou was, zou ik leuke dingen voor mijzelf gaan regelen en hem in zijn sop gaar laten koken. Je verdient toch ook een leuke vakantie?!! In ieder geval verdien je een leukere vriend, die aandacht voor je heeft.
Dat iemand geen initiatief toont, is gewoon heel jammer. Dat hij tijdens het eten met zijn telefoon bezig zit, vind ik echt een heel slecht teken én onwijs onbeleefd. En deze desinteresse... jullie zijn nog niet 40 jaar samen of zo toch??
Als ik jou was, zou ik leuke dingen voor mijzelf gaan regelen en hem in zijn sop gaar laten koken. Je verdient toch ook een leuke vakantie?!! In ieder geval verdien je een leukere vriend, die aandacht voor je heeft.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zaterdag 10 juli 2021 om 15:27
zaterdag 10 juli 2021 om 15:29
Ik zou hem een activiteit laten bedenken, als hij dan zegt dat hij niks weet zou ik gewoon je eigen plan trekken en het aan hem overlaten of hij mee gaat (mits hij zich normaal gedraagt). Was hij bij eerdere reisjes ook zo passief?
Misschien duidelijker tegen hem zeggen dat dit je heel erg dwars zit en vragen waarom hij zich zo gedraagt. Als het mijn vriend was had ik hem gezegd dat hij ook het eerste de beste vliegtuig naar huis mag nemen, kan hij zich thuis vervelen zonder mijn vakantie te zitten vergallen.
Misschien duidelijker tegen hem zeggen dat dit je heel erg dwars zit en vragen waarom hij zich zo gedraagt. Als het mijn vriend was had ik hem gezegd dat hij ook het eerste de beste vliegtuig naar huis mag nemen, kan hij zich thuis vervelen zonder mijn vakantie te zitten vergallen.
zaterdag 10 juli 2021 om 15:29
Hij is helaas van huis uit ook niet gewend om zelf beslissingen te maken en zelf dingen uit te zoeken. Zijn moeder en zus zochten altijd alles voor hem uit en vertelden hem dan wat ze gingen doen. Toen we gingen samenwonen heb ik alles uitgezocht rondom verzekeringen/ energie/ water afsluiten etc, omdat hij geen flauw idee had waar te beginnen. Ook als we thuis zijn krijg ik continu vragen waar spullen liggen en hoe iets moet, omdat dit bij zijn ouders thuis allemaal werd voorgekauwd. Ik denk dat het bedenken wat te doen op vakantie ook weer iets is wat hij simpelweg nooit geleerd heeft thuis. Ik wil dus ook niet elke keer het voortouw nemen en zeggen wat we gaan doen, juist omdat ik wil dat hij zelf leert om eens de regie te nemen.
zaterdag 10 juli 2021 om 15:32
Is dat zo? Wij zijn de eerste paar dagen van onze vakanties ook niet te genieten. Ander ritme, wennen aan de hitte, het even niks hoeven, andere omgeving. Pas na een paar dagen en soms even een lekkere ruzie en gezeur, ontstressen we van alles en pas daarna wordt het gezellig. En uiteindelijk komen we meestal als verliefde pubers weer thuis. Maar de eerste dagen, nou nee, meestal zijn we dan niet op ons best.

zaterdag 10 juli 2021 om 15:38
Jezus krijst wat een kleuter.Intie schreef: ↑10-07-2021 15:29Hij is helaas van huis uit ook niet gewend om zelf beslissingen te maken en zelf dingen uit te zoeken. Zijn moeder en zus zochten altijd alles voor hem uit en vertelden hem dan wat ze gingen doen. Toen we gingen samenwonen heb ik alles uitgezocht rondom verzekeringen/ energie/ water afsluiten etc, omdat hij geen flauw idee had waar te beginnen. Ook als we thuis zijn krijg ik continu vragen waar spullen liggen en hoe iets moet, omdat dit bij zijn ouders thuis allemaal werd voorgekauwd. Ik denk dat het bedenken wat te doen op vakantie ook weer iets is wat hij simpelweg nooit geleerd heeft thuis. Ik wil dus ook niet elke keer het voortouw nemen en zeggen wat we gaan doen, juist omdat ik wil dat hij zelf leert om eens de regie te nemen.
Hoe oud zijn jullie?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
zaterdag 10 juli 2021 om 15:40
Dit inderdaad,het lijkt alsof het er al ingeslopen is.En hopelijk is hij niet zo van huis uit direct gaan samenwonen met jou? (je reactie van 15:29).Tutjebelletje schreef: ↑10-07-2021 15:33Mja. Maar je doet wel alles voor hem. Ik snap wel dat je die moederrol niet wil maar je hebt hem al aangenomen.
Want dan lijkt het me helemaal onbegonnen werk om dit grote kind nog wat bij te brengen

Vraag blijft,why is the rum gone?

zaterdag 10 juli 2021 om 15:43
Oh dit is een hotel mama exemplaar. Terug sturen naar z’n moeder dus om opgevoed te worden. Na de vakantie zou ik het uitmaken en een volwassen vent zoeken ipv van een kleuter.Intie schreef: ↑10-07-2021 15:29Hij is helaas van huis uit ook niet gewend om zelf beslissingen te maken en zelf dingen uit te zoeken. Zijn moeder en zus zochten altijd alles voor hem uit en vertelden hem dan wat ze gingen doen. Toen we gingen samenwonen heb ik alles uitgezocht rondom verzekeringen/ energie/ water afsluiten etc, omdat hij geen flauw idee had waar te beginnen. Ook als we thuis zijn krijg ik continu vragen waar spullen liggen en hoe iets moet, omdat dit bij zijn ouders thuis allemaal werd voorgekauwd. Ik denk dat het bedenken wat te doen op vakantie ook weer iets is wat hij simpelweg nooit geleerd heeft thuis. Ik wil dus ook niet elke keer het voortouw nemen en zeggen wat we gaan doen, juist omdat ik wil dat hij zelf leert om eens de regie te nemen.
zaterdag 10 juli 2021 om 15:43
Heel bot maar dan ga jij toch lekker zelf van je vakantie genieten en neem je volgende keer een vriendin mee want je lijkt echt je best te doen en komt niks terug.
Is alles wel oké met je vriend mentaal en/of qua ontwikkeling want komt best atypisch over eigenlijk.
Is alles wel oké met je vriend mentaal en/of qua ontwikkeling want komt best atypisch over eigenlijk.
lillian_ wijzigde dit bericht op 10-07-2021 15:44
Reden: woordfout
Reden: woordfout
0.95% gewijzigd
zaterdag 10 juli 2021 om 15:48
Je bent nu zijn moeder. En de komende 50 jaar ook.Intie schreef: ↑10-07-2021 15:29Hij is helaas van huis uit ook niet gewend om zelf beslissingen te maken en zelf dingen uit te zoeken. Zijn moeder en zus zochten altijd alles voor hem uit en vertelden hem dan wat ze gingen doen. Toen we gingen samenwonen heb ik alles uitgezocht rondom verzekeringen/ energie/ water afsluiten etc, omdat hij geen flauw idee had waar te beginnen. Ook als we thuis zijn krijg ik continu vragen waar spullen liggen en hoe iets moet, omdat dit bij zijn ouders thuis allemaal werd voorgekauwd. Ik denk dat het bedenken wat te doen op vakantie ook weer iets is wat hij simpelweg nooit geleerd heeft thuis. Ik wil dus ook niet elke keer het voortouw nemen en zeggen wat we gaan doen, juist omdat ik wil dat hij zelf leert om eens de regie te nemen.

zaterdag 10 juli 2021 om 15:51
Haha wat interessant om te lezen! En dan is het denk ik ook helemaal niet erg om de eerste dagen lekker chagrijnig te zijn, want je weet dat het goedkomtBoarn schreef: ↑10-07-2021 15:32Is dat zo? Wij zijn de eerste paar dagen van onze vakanties ook niet te genieten. Ander ritme, wennen aan de hitte, het even niks hoeven, andere omgeving. Pas na een paar dagen en soms even een lekkere ruzie en gezeur, ontstressen we van alles en pas daarna wordt het gezellig. En uiteindelijk komen we meestal als verliefde pubers weer thuis. Maar de eerste dagen, nou nee, meestal zijn we dan niet op ons best.

Maar TO, zo te lezen ben je gewoon samen met een grote baby. Vakantie lijkt me niet de beste plek om dan initiatief van hem te verwachten als hij ook geen benul heeft van hoe hij dat in het dagelijkse leven moet doen. Zo te lezen beperkt dit ‘probleem’ zich ook niet alleen tot de vakantie. Probeer er voor jezelf het beste van te maken deze vakantie en je niet teveel van hem aan te trekken. Dit moet ook jouw ontspanningsmoment zijn! Desnoods inderdaad lekker dingen voor jezelf gaan doen, hij haakt aan als hem het ook leuk lijkt en anders maar niet.
zaterdag 10 juli 2021 om 15:53
Tot daar aan toe. Je weet dat je vriend zelf niets regelt, dus op vakantie zal het er niet ineens anders aan toe gaan. Maar het is niet alsof jullie niets doen. Ik zou zo tekenen voor jouw vakantie! Dus als hij ook niet blij is met wat je voor hem uitzoekt, dan wordt het wel echt problematisch.Intie schreef: ↑10-07-2021 15:29Hij is helaas van huis uit ook niet gewend om zelf beslissingen te maken en zelf dingen uit te zoeken. Zijn moeder en zus zochten altijd alles voor hem uit en vertelden hem dan wat ze gingen doen. Toen we gingen samenwonen heb ik alles uitgezocht rondom verzekeringen/ energie/ water afsluiten etc, omdat hij geen flauw idee had waar te beginnen. Ook als we thuis zijn krijg ik continu vragen waar spullen liggen en hoe iets moet, omdat dit bij zijn ouders thuis allemaal werd voorgekauwd. Ik denk dat het bedenken wat te doen op vakantie ook weer iets is wat hij simpelweg nooit geleerd heeft thuis. Ik wil dus ook niet elke keer het voortouw nemen en zeggen wat we gaan doen, juist omdat ik wil dat hij zelf leert om eens de regie te nemen.
De vraag is alleen of dit het moment is om ineens alle frustraties los te laten. Je kan niet ineens van hem verwachten dat hij het voortouw neemt als hij dat nooit eerder heeft gedaan.
fairway wijzigde dit bericht op 10-07-2021 15:54
4.18% gewijzigd
zaterdag 10 juli 2021 om 15:54
Met een gebrek aan initiatief zou ik opzich nog best kunnen leven, zeker als hij simpelweg echt niet weet hoe hij dingen moet regelen, maar je zegt zelf dat hij de hele vakantie aan jou overlaat qua organisatie en dan ook nog eens continu loopt te klagen dat alles saai is.. dat is echt heel respectloos naar jou toe.
zaterdag 10 juli 2021 om 15:56
Geen aandacht meer aan besteden.
Trek je eigen plan.
"Ik ga vandaag naar, als je mee wilt, ga je mee. Anders ga ik alleen, doei".
Als hij begint te dreinen, zeg dat hij terug naar hotel kan gaan en die waar je zin in hebt. Klets wat met locsls, vraag ze om advies, misschien ontmoet je nog wat leuke mensen.
Wat een irritante vent.
Trek je eigen plan.
"Ik ga vandaag naar, als je mee wilt, ga je mee. Anders ga ik alleen, doei".
Als hij begint te dreinen, zeg dat hij terug naar hotel kan gaan en die waar je zin in hebt. Klets wat met locsls, vraag ze om advies, misschien ontmoet je nog wat leuke mensen.
Wat een irritante vent.
zaterdag 10 juli 2021 om 15:57