Op vakantie met vriend loopt niet lekker

10-07-2021 14:30 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik met vriend 1,5 week op vakantie in het buitenland. Deze reis hebben we zo’n 1,5 jaar geleden al geboekt, maar kon vorig jaar ivm corona niet doorgaan. Bij het zoeken naar een vakantiebestemming heb ik vriend gevraagd om aan te geven wat voor soort vakantie hij graag wil, zodat we iets konden boeken wat we allebei zien zitten. Hij gaf toen aan dat het hem allemaal niks uitmaakte en dat ik mijn gang mocht gaan met zoeken. Ik heb toen een aantal opties uitgezocht wat mij leuk leek en hem gevraagd daaruit te kiezen of zelf opties aan te dragen. Hij heeft toen iets uitgezocht uit mijn lijstje. Bedoeling was een relax vakantie (beetje aan het zwembad of zee liggen, in de avond lekker uit eten en af en toe een uitstapje).

Inmiddels zijn we hier 5 dagen en heb ik het gevoel alsof we hier zitten als 2 kennissen ipv als geliefden. We hebben 2 dagen uitstapjes gedaan en dit is nu de 3e dag dat we gewoon relaxen in de zon. Elke ochtend vraagt hij al ‘wat gaan we doen vandaag’, waarop ik af en toe aangeef wat de mogelijkheden zijn maar waarop ik ook aan hem vraag wat hij wil doen. Zijn antwoord is elke keer ‘weet ik niet’. Hij kijkt ook niet op internet of in de boekjes die ik heb meegenomen wat we zouden kunnen doen. Alles is ‘weet ik niet’. Ondertussen zegt hij continue dat hij zich verveeld, dat het saai is en dat er zo weinig te beleven is. Bij het avondeten zit hij ook alleen maar op zijn telefoon. Het voelt inmiddels gewoon ongemakkelijk tussen ons.

Ik zie nu een beetje op tegen de overige dagen, aangezien ik het gevoel heb dat hij deze vakantie vreselijk vindt en mij dat aanrekent. Ik herken dit gedrag overigens totaal niet van hem. We wonen samen en hebben afwisselend tijd voor onszelf, tijd voor vrienden en tijd voor ons samen wat prima werkt. Het lijkt wel dat hij nu zonder de dagelijkse bezigheden van werk/ sport/ huishouden het entertainment mist en ik hiervoor moet zorgen.

Vraag is nu: wie herkent dit/ heeft tips om deze vakantie toch nog gezellig te maken? Wil er het beste van maken nu we hier zijn.
Fairway schreef:
10-07-2021 17:05
Dit is dan wel weer bijzonder. Je kan veel van die vent zeggen, maar passief agressief? Als er iemand al passief-agressieve neigingen heeft dan is het misschien TO..
Leg uit... want ik zie het niet.
AeonOfWinter schreef:
10-07-2021 14:59
Oef, ik zou dit zéér slecht trekken. Bij de volgende 'weetikniet' en/of 'ikverveelme' vertrekt hij maar naar het lokale speeltuintje om bij de andere kleuters te gaan zitten jengelen.

En de vakantie daarna ga ik wel met iemand die wél gezellig is.
:rofl:

En op je telefoon als ik met je zit te eten, nee hoor, ga maar iemand anders voor lul zetten.
Ik verveel me, alleen die zin al. Ik ben zelf van het wandelen en ontdekken. Verveel me nooit. Natuur is zo mooi. Nieuwe omgeving.

Maar goed, kan sowieso slecht tegen mensen die tijd entertainment nodig hebben.
Surebaby schreef:
10-07-2021 17:14

En op je telefoon als ik met je zit te eten, nee hoor, ga maar iemand anders voor lul zetten.
Is hij dan trouwens aan 't appen met zijn moeder over welke kleur t-shirt hij morgen aan moet?

Ik zou er nogal allergisch op reageren en het op de duur in 't belachelijke / sarcastische trekken.
En ook geen zin meer hebben om nog samen uit eten te gaan 's avonds.
wissewis wijzigde dit bericht op 10-07-2021 17:16
23.98% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Oh, op zijn telefoon zitten tijdens het avondeten? Wat aso.
Bah, wat onaantrekkelijk zeg. Ik zou dit echt niet trekken..
Surebaby schreef:
10-07-2021 17:14

Ja precies. Dat gedrag van hem is gewoon bewust dwarsliggen om de sfeer te verpesten.
Intie schreef:
10-07-2021 16:23
Ik ga gewoon kijken wat ik leuk vind om te doen en als hij niet met verdere opties komt kan hij meedoen of op de hotelkamer blijven mokken.
Ik zou hem niet eens die optie bieden om mee te gaan want dan draait het er toch op uit dat jij zijn mama of reisleidster wordt. Wel zou ik hem dan nog vooraf één maal de kans geven om zelf met een idee te komen of om mee te denken. Blijft hij zeggen 'weet niet' dan zou ik gewoon iets uitzoeken voor jezelf alleen, en tegen hem zeggen: morgen ben ik tot het avondeten de hort op, toedeloe. Veel plezier met wat jij gaat doen en dan zie ik je 's avonds wel weer.
.
Intie schreef:
10-07-2021 16:23
Dat er nog veel winst te behalen valt rondom het initiatief nemen en zelfstandig dingen regelen is iets waar ik na de vakantie zeker over na ga denken. Uiteindelijk wil ik een gelijkwaardige relatie en als blijkt dat dat er ondanks alle inspanningen niet inzit dan zal ik daar ook mijn conclusies uit moeten trekken.
Ja wat balen zeg, dat je hier nu achter moet komen. Maar wat dat betreft zijn vakanties inderdaad een goede relatietest.
You can never have too many hats, gloves and shoes
‘Ik verveel me’? Hoe oud is hij, 6?
Je zou het toch ter plekke uitmaken. Dit is kleutergedrag. Je kunt overal wat van maken.
AeonOfWinter schreef:
10-07-2021 14:59
Oef, ik zou dit zéér slecht trekken. Bij de volgende 'weetikniet' en/of 'ikverveelme' vertrekt hij maar naar het lokale speeltuintje om bij de andere kleuters te gaan zitten jengelen.

En de vakantie daarna ga ik wel met iemand die wél gezellig is.
:HA:
Whateffa schreef:
10-07-2021 17:08
Sorry hoor, ik kon ook geen drol toen ik uit huis ging. Daar kom je al doende achter zeker als er niemand anders is om het te doen. Volgens mij leren de meeste mensen het op die manier. Deze man had natuurlijk eerst op zich zelf moeten gaan, ipv van zijn ouders naar zijn vriendin te gaan.
Daar is het nu te laat voor, maar 100% eens.
Nu hoeft hij niet noodgedwongen dingen zelf uit te vogelen, want hij heeft jou. Als hij eerst een jaar ofzo alleen had gewoond, was hij veel sneller zelfstandiger geworden. Nu heeft hij de mogelijkheid om verantwoordelijkheid af te schuiven, en dat doet hij dan ook.
To,
Je bent al zijn moeder.

Hij heeft zich afhankelijk van je gemaakt. Hij vind het wel makkelijk. Jij zoekt alles uit, van gas, water en licht tot de dagbesteding.

Heeft hij werk? Studeert hij? Op welke grote vlakken kan hij wel zelf beslissen?
Jufjoke schreef:
10-07-2021 17:24
Daar is het nu te laat voor, maar 100% eens.
Nu hoeft hij niet noodgedwongen dingen zelf uit te vogelen, want hij heeft jou. Als hij eerst een jaar ofzo alleen had gewoond, was hij veel sneller zelfstandiger geworden. Nu heeft hij de mogelijkheid om verantwoordelijkheid af te schuiven, en dat doet hij dan ook.
En dan had zijn moeder waarschijnlijk alles uitgevogeld over water en gas en had ook ineens zijn strijk en het poetswerk gedaan?

Dit is mogelijk zo'n type dat nooit echt volwassen wordt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het heeft wel te maken met welke intenties hij heeft. Mijn man heeft een nogal dominante moeder, die zich niets uit handen liet nemen, want anderen doen het toch niet goed. Man heeft dus niet echt geleerd om een huishouden te runnen. Maar hij wilde dat wel graag leren. Hij wilde niet afhankelijk zijn van zijn moeder (en daarna van mij). Ik wilde absoluut geen moederrol op me nemen, dus man heeft eerst een jaar alleen gewoond. En moeder afgehouden, die bij hem wilde komen poetsen en zei dat hij de was maar bij haar moest brengen. Dat was nou net niet de bedoeling, en dat heeft man dan ook afgewezen. Dat heeft echt wel veel goeds gedaan, al kun je het achteraf natuurlijk nooit meer vergelijken.
Kortom; man wílde graag onder het juk van moeder uit.

De vriend van to lijkt het juist wel prettig te vinden om van het ene gespreide bedje in het andere te komen.
Whateffa schreef:
10-07-2021 16:11
Die man is zelf verantwoordelijk voor zijn gedrag, niet zijn ouders en ook niet zijn zussen. Hij heeft mi zelf hersencellen. Ik zou erg uitkijken om dit goed te praten en de verantwoordelijkheid buiten hem te leggen. Laat hem lekker in zijn sop gaarkoken en ga zelf dingen ondernemen. En ik zou niet pikken dat hij bij het eten op zijn telefoon zit te gluren, jij bent toch geen kamerplant voor de sier ofzo?

Kan ik slecht tegen: zagen en klagen maar niets ondernemen/verzinnen om het leuk te maken, bleghhh.
Ja helemaal mee eens. Ik zou het een enorme afknapper vinden. En telefoon tijdens het eten, no way.

Ergens krijg ik het gevoel dat hij baalt van de relatie als geheel, want anders zou hij het toch gewoon gezellig hebben met jou op een prachtig eiland, wát je ook doet? Maar dat hij niks erover durft te zeggen.

Ik zou proberen of je uit hem kan krijgen wat er nou echt aan de hand is. Houdt hij niet van vakanties? Houdt hij niet van niksdoen? Waarom heeft hij dat dan niet duidelijk aangegeven 1,5 jaar geleden toen hij alle keuze had? En waarom doet hij er nu dan niks aan om toch wat leuks te bedenken, hij kan toch lezen en plaatjes kijken?
Of speelt er iets heel anders? Dat mag hij dan ook wel eens vertellen.

Blijft hij ontwijkend antwoorden dan zou ik er eigenlijk wel klaar mee zijn en lekker mijn eigen plan trekken en hem in zijn sop gaar laten koken. En wel ontzettend balen van de onvermijdelijke aankomende zoektocht naar nieuwe woonruimte in Nederland...
angelfish schreef:
10-07-2021 16:39
Buiten dat ik het heel kinderachtig en passief van hem vindt, denk ik dat het lastig is om het opeens wél te kunnen als je het nooit hebt geleerd in hotel mama. Misschien moet je hem stap voor stap leren hoe je iets verzint en plant? Dus niet een boekje geven en zeggen: kies maar wat. Maar hem meenemen in het denkproces. Wat heb je vroeger wel eens gedaan wat je leuk vond? Wil je iets sportiefs doen, iets met kunst, natuur, eten, locale cultuur, architectuur, iets anders?
Ja doei, hij is toch geen verstandelijk gehandicapte, neem ik aan? Hoezo kan TO niet van hem verwachten dat hij iets uit een boekje uitkiest? Zelfs al heeft hij nooit geleerd hoe dat vervolgens werkt om zo'n activiteit in de praktijk te brengen, IETS UITKIEZEN kan hij toch wel?

Dit gemok is echt kleutergedrag. Nog effe en hij gaat op de grond liggen trappelen.
Wat balen TO :(
Zou het misschien werken als je aan je vriend vraagt of hij niet een leuke date/activiteiten dag voor jullie wil plannen op vakantie? Ik hoef mijn vriend ook niet te vragen om vakantiefolders door te nemen, want dat is gewoon zijn ding niet. Als hij echt een date-dagje of eigen dagje mag plannen is hij vaak gelijk enthousiast en dan kan de vakantie niet lang genoeg meer duren, omdat hij te veel inspiratie heeft om alles in een week te stoppen ;)

Daarnaast mag je hem echt wel aanspreken. Als hij het niet leuk vindt had hij maar een andere locatie moeten kiezen. Als hij dan nog niets wil doen zit er niet veel anders op dan mee vervelen of zelf op stap gaan
Is hij op zijn werk ook zo passief en zonder ruggengraat?

Of kan hij daar wel besluiten nemen en verantwoordelijkheid nemen. Ik ben wel benieuwd naar zijn functie.

Maw: is het alleen thuis (aangeleerd gedrag) of is hij altijd zo met alles (karakter).
patsy--stone schreef:
10-07-2021 17:38
Ja doei, hij is toch geen verstandelijk gehandicapte, neem ik aan? Hoezo kan TO niet van hem verwachten dat hij iets uit een boekje uitkiest? Zelfs al heeft hij nooit geleerd hoe dat vervolgens werkt om zo'n activiteit in de praktijk te brengen, IETS UITKIEZEN kan hij toch wel?

Dit gemok is echt kleutergedrag. Nog effe en hij gaat op de grond liggen trappelen.
Ja eens. Een lieve post van Angelfish, maar zelf zou ik daar geen geduld voor hebben en ook geen zin in hebben.
Nou ja, weet je dit ook weer… dumpen dus. Beter nu erachter komen dan in de toekomst.
Straks heb je kinderen en dan “weet hij het ook niet”
Intie schreef:
10-07-2021 15:29
Ik wil dus ook niet elke keer het voortouw nemen en zeggen wat we gaan doen, juist omdat ik wil dat hij zelf leert om eens de regie te nemen.
Dat valt tegen. Je leert iemand kennen hoe hij is, als iemand moet veranderen om een goede partner te zijn moet je daar niet willen je energie insteken want dat lukt zelden.
Hij is dus altijd zo geweest en nu op reis wil je hem leren hoe het volgens jou moet?
En iemands aard is zelden gevormd door opvoeding hoor.
Dit is gewoon wie hij is.
Ik had zo”m vriend. Tijdens vakanties mokken en zelf niets voorstellen. Wij hebben toen afspraak gemaakt dat ieder om de dag iets voorstelde. Had de ander geen zin: prima, dan ging ex-vriend of ik alleen op pad. Overigens hielp dit niet tegen zijn gemok en ging ik dus meestal alleen op pad. Al kwam ik dan terug bij mokkende ex: ik had toch plezier gehad. Ex was ruim volwassen en toen ik hem leerde kennen woonde hij al een aantal jaar op zichzelf. Dat is dus geen garantie dat iemand initiatief neemt en in staat is om gelijkwaardige relatie aan te gaan. Dat bleek achteraf in meerdere opzichten
Mensch durf te leven
mijn ex deed dat altijd als hij eigenlijk ergens anders boos om was, maar dat niet wilde zeggen omdat ik dat aan zijn voorhoofd moest kunnen zien 'je weet het heus wel wat er is. denk maar na'.
En dan zich als een kleuter gedragen, en alles 'stom' vinden.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
.
tessaa wijzigde dit bericht op 31-08-2021 15:03
Reden: privacy
99.78% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven