Duurzaamheid: reis compenseren

woensdag 14 juli 2021 om 12:19

Ik ben de laatste tijd veel meer bezig met duurzaamheid: ik eet minder vlees, koop minder kleding etc. maar ben nu aan het kijken naar websites die bijvoorbeeld je reis compenseren. Soms kan je dit bij je vlucht al aanvinken, maar ik zie ook een hoop andere opties voorbij komen. Daarom vroeg ik me af: doen jullie dit al? En waar maak je dan gebruik van? Of heb je een goede reden waarom het onzin is? Ik hoor het allemaal graag !  

woensdag 14 juli 2021 om 12:29

Dit is domweg schuldgevoel afkopen. Of je reist en je accepteert een grotere milieufootprint of je reist niet of minder. Een paar euro betalen waar bomen mee worden geplant is niet de oplossing. Dat compenseert slechts een beetje CO2. Maar alle andere negatieve zaken van reizen compenseer je er niet mee. En dan heb ik het niet alleen over milieu. Denk ook aan steden als Venetie en Barcelona die eigenlijk niet meer te doen zijn door de hoeveelheid toerisme. Daar helpt een compensatie niets.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat we niet mogen reizen. Dat moet iedereen voor zich weten.
                    Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat we niet mogen reizen. Dat moet iedereen voor zich weten.

woensdag 14 juli 2021 om 12:39

Hmja dan heb je het over niet milieu gerelateerde negatieve effecten van het reizen. Ik ben het er inderdaad mee eens dat het toerisme in sommige landen meer kapot maakt dan je lief is, maar dat komt dan niet door CO2 uitstoot. In Ijsland bijvoorbeeld hebben ze hele gebieden moeten sluiten omdat toeristen niet snapten dat ze niet zomaar vanaf de weg de natuur in konden lopen.
Maar CO2 stoot je niet alleen uit door het vliegtuig te gebruiken (=reizen), maar in mijn geval ook omdat ik de auto veel gebruik. Dan kan je zeggen dat je daarmee moet stoppen, maar mijn werk is te ver om met de fiets te gaan en het OV komt ook niet echt in de buurt. Een elektrische auto is voor ons nu nog geen optie, dus mijn huishouden stoot best veel CO2 uit. Ik heb laatst eens zo'n calculator gebruikt om te kijken wat ik met de auto alleen al uitstoot en ik schrok daar best wel van... Moet je nagaan als je 'even' naar Zuid-Amerika vliegt...
                    Maar CO2 stoot je niet alleen uit door het vliegtuig te gebruiken (=reizen), maar in mijn geval ook omdat ik de auto veel gebruik. Dan kan je zeggen dat je daarmee moet stoppen, maar mijn werk is te ver om met de fiets te gaan en het OV komt ook niet echt in de buurt. Een elektrische auto is voor ons nu nog geen optie, dus mijn huishouden stoot best veel CO2 uit. Ik heb laatst eens zo'n calculator gebruikt om te kijken wat ik met de auto alleen al uitstoot en ik schrok daar best wel van... Moet je nagaan als je 'even' naar Zuid-Amerika vliegt...

woensdag 14 juli 2021 om 12:41

andere baan zoeken dan maar, of verhuizenes_crea schreef: ↑14-07-2021 12:39Hmja dan heb je het over niet milieu gerelateerde negatieve effecten van het reizen. Ik ben het er inderdaad mee eens dat het toerisme in sommige landen meer kapot maakt dan je lief is, maar dat komt dan niet door CO2 uitstoot. In Ijsland bijvoorbeeld hebben ze hele gebieden moeten sluiten omdat toeristen niet snapten dat ze niet zomaar vanaf de weg de natuur in konden lopen.

woensdag 14 juli 2021 om 13:22

Waar doe jij dit? Ik hoorde van iemand die ik ken dat haar bedrijf een keer een kerstcadeautje heeft ontvangen, van een stukje regenwoud. Dat leek me in ieder geval erg leuk, en de organisatie lijkt ook echt te bestaan enzo, iets wat ook niet geheel onbelangrijk is.

woensdag 14 juli 2021 om 13:36

Beide solliciteren in dezelfde stad dus.
Je denkt te veel in onmogelijkheden.
Als je net bij elkaar bent, is het logisch dat je woont waar een van beide al woont. Maar je kunt van woonplek én van werkplek veranderen en dat geldt ook voor je partner. Dus je kunt er naar toe werken dat je allebei minder reistijd hebt en dus meer bijdraagt aan het milieu.

woensdag 14 juli 2021 om 13:45

Als je het verschil wil maken op het vlak van goede doelen of milieu kan je beter een lokaal intitiatief zoeken en je daar voor inzetten. Dan is het ook gemakkelijker om te controleren of je geld echt bij het doel terecht komt.es_crea schreef: ↑14-07-2021 13:22Waar doe jij dit? Ik hoorde van iemand die ik ken dat haar bedrijf een keer een kerstcadeautje heeft ontvangen, van een stukje regenwoud. Dat leek me in ieder geval erg leuk, en de organisatie lijkt ook echt te bestaan enzo, iets wat ook niet geheel onbelangrijk is.
Er zijn zoveel dingen die je zelf kan doen. Wip wat tuintegels uit je tuin en zaai bloemenzaadjes. Hang vogelhuisjes op. Meld je aan bij het buurtinitiatief om met een prikker de berm schoon te maken. Pak vaker de fiets, koop eens wat vaker iets tweedehands, koop geen ali express meuk voor een prikkie dat met een dieselschip hierheen komt.
Ik ken je verder niet en ik vind het idee dat je hier mee bezig bent heel goed. Toch krijg ik het gevoel dat het allemaal wel leuk moet zijn en in je straatje moet passen. Een stukje regenwoud kopen klinkt leuk, maar wordt dat echt geplant? En gaat dat dan het verschil maken? Ik denk dat je beter bewuste keuzes kan maken in wat je koopt als consument, en welke reisbewegingen je maakt, en hoe je verder je leven indeelt.

woensdag 14 juli 2021 om 14:15

To, ik luister vaak podcasts over dit onderwerp. Daar kwam dit initiatief voorbij:
https://carbonkiller.org/en/buy-co2
Met dit initiatief worden emissie rechten opgekocht en vernietigd. Wat mij betreft een win win situatie.
Tips voor podcasts: How to save a planet. En aflevering 46 van Damn Honey over duurzaamheid.
                    https://carbonkiller.org/en/buy-co2
Met dit initiatief worden emissie rechten opgekocht en vernietigd. Wat mij betreft een win win situatie.
Tips voor podcasts: How to save a planet. En aflevering 46 van Damn Honey over duurzaamheid.

woensdag 14 juli 2021 om 14:19

Tuurlijk, want een andere woning heb je op dit moment ook zo geregeld.ludwina schreef: ↑14-07-2021 13:36Beide solliciteren in dezelfde stad dus.
Je denkt te veel in onmogelijkheden.
Als je net bij elkaar bent, is het logisch dat je woont waar een van beide al woont. Maar je kunt van woonplek én van werkplek veranderen en dat geldt ook voor je partner. Dus je kunt er naar toe werken dat je allebei minder reistijd hebt en dus meer bijdraagt aan het milieu.

woensdag 14 juli 2021 om 15:10

Precies dit. En niet iedereen heeft banen die in elke stad te regelen zijn, of een baan waarbij de banen voor het oprapen liggen. We zijn ook niet kort samen, maar de combinatie van onze werkplekken, ons sociale leven en de plek waar we graag willen wonen komt niet overeen. Je doet wel erg makkelijk alsof je in deze tijd van wonen/werken heel makkelijk kan verhuizen.

woensdag 14 juli 2021 om 15:16

Iedereen bedankt voor de berichten! Het is een beetje veel om iedereen te quoten dus hierbij:
Ik doe al een aantal dingen, en ben inderdaad net zoals iedereen denk ik bezig met kijken 'wat het beste in mijn straatje past'. Ik denk dat van veel mensen de levensstijl aangepast moet worden en dat het makkelijk is om te starten met dingen waar je persoonlijk denkt dat het voor jou werkt. De een zal het heel makkelijk vinden om minder vlees te eten, terwijl de ander prima kan stoppen met meuk op Aliexpress kopen. Ieder zo zijn ding, ik vind niet dat het betekent dat de een dan beter bezig is dan de ander. Het gaat er wat mij betreft om dat je er bewust mee bezig bent.
Zoals ik aangaf ben ik dus al met een aantal dingen flink geminderd, als je vergelijkt met voordat ik hier bewust mee bezig was. Ik heb dus al vooruitgang geboekt. Ik lees me graag in over verschillende onderwerpen en hoor graag iedereens mening daarover, omdat ik inderdaad ook niet geloof dat elke oplossing nou de perfecte oplossing is. Zo zit er in heel veel vegetarische dingen heel veel soja, wat naar ik begreep ook niet al te best is voor onze planeet als iedereen nu alleen maar dit gaat eten.
Daarom ben ik op zoek naar een goede balans van dingen die ik gemakkelijk in mijn leven kan implementeren. Mijn schuld 'afkopen' is voor mij iets wat ik makkelijk kan implementeren, makkelijker dan maar gewoon verhuizen zodat ik de auto niet meer nodig heb. Mijn eigen tuin is uiteraard al gezellig groen en bevat genoeg insecten.
De carbon killer ziet er inderdaad interessant uit! Ook de podcast ga ik luisteren, ben benieuwd!
Voor nu ga ik inderdaad niet zomaar bomen kopen in een land ver weg, ik let op het aantal kilometers wat ik rij en ik let op mijn overige gewoontes. Wel vond ik het dus een goede eye opener om te kijken hoeveel CO2 ik met mijn vervoer per jaar gebruik, om inderdaad bewust te worden van de hoeveelheid en dus wel een keer de auto te laten staan als het mogelijk is.
Voor degenen die ook willen zien hoeveel CO2 ze per jaar door hun vervoer 'moeten' compenseren, ik heb deze tool gebruikt https://www.adopteerregenwoud.nl/co2-compenseren/ (omdat ik dus keek naar die bomen in Costa Rica omdat ik iemand er over had gehoord). Doe er mee wat je wil.
                    Ik doe al een aantal dingen, en ben inderdaad net zoals iedereen denk ik bezig met kijken 'wat het beste in mijn straatje past'. Ik denk dat van veel mensen de levensstijl aangepast moet worden en dat het makkelijk is om te starten met dingen waar je persoonlijk denkt dat het voor jou werkt. De een zal het heel makkelijk vinden om minder vlees te eten, terwijl de ander prima kan stoppen met meuk op Aliexpress kopen. Ieder zo zijn ding, ik vind niet dat het betekent dat de een dan beter bezig is dan de ander. Het gaat er wat mij betreft om dat je er bewust mee bezig bent.
Zoals ik aangaf ben ik dus al met een aantal dingen flink geminderd, als je vergelijkt met voordat ik hier bewust mee bezig was. Ik heb dus al vooruitgang geboekt. Ik lees me graag in over verschillende onderwerpen en hoor graag iedereens mening daarover, omdat ik inderdaad ook niet geloof dat elke oplossing nou de perfecte oplossing is. Zo zit er in heel veel vegetarische dingen heel veel soja, wat naar ik begreep ook niet al te best is voor onze planeet als iedereen nu alleen maar dit gaat eten.
Daarom ben ik op zoek naar een goede balans van dingen die ik gemakkelijk in mijn leven kan implementeren. Mijn schuld 'afkopen' is voor mij iets wat ik makkelijk kan implementeren, makkelijker dan maar gewoon verhuizen zodat ik de auto niet meer nodig heb. Mijn eigen tuin is uiteraard al gezellig groen en bevat genoeg insecten.
De carbon killer ziet er inderdaad interessant uit! Ook de podcast ga ik luisteren, ben benieuwd!
Voor nu ga ik inderdaad niet zomaar bomen kopen in een land ver weg, ik let op het aantal kilometers wat ik rij en ik let op mijn overige gewoontes. Wel vond ik het dus een goede eye opener om te kijken hoeveel CO2 ik met mijn vervoer per jaar gebruik, om inderdaad bewust te worden van de hoeveelheid en dus wel een keer de auto te laten staan als het mogelijk is.
Voor degenen die ook willen zien hoeveel CO2 ze per jaar door hun vervoer 'moeten' compenseren, ik heb deze tool gebruikt https://www.adopteerregenwoud.nl/co2-compenseren/ (omdat ik dus keek naar die bomen in Costa Rica omdat ik iemand er over had gehoord). Doe er mee wat je wil.

woensdag 14 juli 2021 om 17:22

Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom je op alles wat ik zeg zo negatief reageert, maar het is geen spam. Ik deel met iedereen mijn zoektocht, stel vragen, probeer alle meningen te begrijpen dus ik snap dan niet waarom je hiermee komt. Bovendien werd er eerder ook al een website gedeeld, dat lijkt me ook vrij logisch als je mensen om tips vraagt toch?
Als je in Google zoekt op 'CO2 compenseren calculator' dan kom je deze website ook vrij snel tegen. Bovendien heb ik eerder van het bedrijf gehoord, dus klikte ik eerder op die link dan op bijvoorbeeld https://treesforall.nl/uitstoot-berekenen/ Precies wat ik al aangaf toch?
Nu ik het toch over Googelen heb trouwens, gebruikt iemand een 'duurzame browser'? Ik vind dat nog een beetje een vaag concept en snap niet goed hoe het werkt, dus ik hoor het graag als iemand daar een mening over heeft! Dan mag je zelfs een link van een artikel delen van mij hoor, dat beschouw ik niet direct als spam