Zwanger en coronavaccinatie

24-04-2021 08:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/co ... l-a4041165

In eerste instantie vond ik het wel een prettig idee dat zwangeren zich niet mochten laten inenten. Dan kon ik het mooi even afwachten allemaal en wellicht was er na mijn bevalling ook nog keus in het vaccin.

Nu lijkt het advies toch aangepast te worden en wordt zwangeren aangeraden zich te laten prikken met een mRna vaccin. Ik probeer te bepalen wat ik er nu van vind. Voor mezelf lijkt het me fijn, maar ik vind het heel moeilijk te bepalen of ik mijn ongeboren kind hier mee in aanraking wil brengen. Wat de mogelijke effecten zijn en wat hier al naar onderzoek gedaan is.

Hoe staan jullie hierin?

Ja, ik ben zwanger en

Totaal aantal stemmen: 190

Ik bel meteen de GGD voor een prik (34%)
Ik wil pas na mijn zwangerschap geprikt worden (27%)
Ik wil sowieso niet geprikt worden (11%)
Ik vind het moeilijk (24%)
Anders (5%)
Ik heb vanochtend m’n eerste prik gehad, Pfizer. Ben 37+3.
Heb hem in m’n been laten zetten omdat ik bij de kinkhoestvaccinatie best lang last heb gehad van m’n arm, vooral met slapen (als ik erop lag). Was een tip die ik kreeg hij de zwangerschapsyoga. Wellicht dat hier nog iemand daar wat aan heeft :)
Pinguin15 schreef:
28-06-2021 20:04
Ik heb vanochtend m’n eerste prik gehad, Pfizer. Ben 37+3.
Heb hem in m’n been laten zetten omdat ik bij de kinkhoestvaccinatie best lang last heb gehad van m’n arm, vooral met slapen (als ik erop lag). Was een tip die ik kreeg hij de zwangerschapsyoga. Wellicht dat hier nog iemand daar wat aan heeft :)
Ik heb veel meer last gehad van spierpijn in mijn arm na de kinkhoest vaccinatie bij mijn vorige zwangerschap dan nu van Pfizer. In de ochtend geprikt en alleen 's avonds wat spierpijn, dus dat viel me mee. Maar ik mag over 1,5 week weer voor de kinkhoest vaccinatie, ga vragen of die in mijn been mag :biggrin:
Oh dat is fijn! En dat is inderdaad dan een goede voor kinkhoest. Bij mij viel de kinkhoest de vorige keer meer mee dan deze keer, toen moest het nog bij de huisarts.
Ik heb nu wel een beetje stijf been rond de prikplek, maar zo is het wel te doen.
Heb wel een wat ‘bluh’-gevoel vandaag, maar ik moest gister ook beginnen met medicijnen (onverwacht) dus ik weet nog niet waar dat van komt.
Pinguin15 schreef:
29-06-2021 13:38
Oh dat is fijn! En dat is inderdaad dan een goede voor kinkhoest. Bij mij viel de kinkhoest de vorige keer meer mee dan deze keer, toen moest het nog bij de huisarts.
Ik heb nu wel een beetje stijf been rond de prikplek, maar zo is het wel te doen.
Heb wel een wat ‘bluh’-gevoel vandaag, maar ik moest gister ook beginnen met medicijnen (onverwacht) dus ik weet nog niet waar dat van komt.
Ik moest vorige keer naar de GGD waar je ook heen moet voor reis-vaccinaties, maar nu mag ik naar het consultatiebureau. De verpleegkundige die hem gaat zetten is niet echt mijn vriendin, dus ben benieuwd of ze bereid is om hem in mijn been te zetten ;-D

Ik heb afgelopen zondag de eerste pfizer gehad en sinds gisteren al geen stijve arm meer.
Ik up dit topic nog even, omdat ik hier de vorige keer hele fijne antwoorden op mijn vraag had gekregen. Ik twijfelde om het vaccin te nemen, omdat ik na een heel lang traject eindelijk zwanger ben en ontzettend voorzichtig. Uiteindelijk na overleg met mijn arts en veel inlezen besloten het wel te doen. Een paar dagen voor mijn afspraak kreeg ik helaas complicaties in mijn zwangerschap (bloedverlies) en heb ik de afspraak uitgesteld.
Met de artsen sprak ik af dat ik als ik de 24 weken zou halen, alsnog een vaccinatie zou gaan halen. Nu is dat moment daar en staat de afspraak voor morgen gepland en vind ik het toch weer spannend. Met name omdat ik veel hoor over vrouwen bij wie hun cyclus in de war is en ze ineens heviger of eerder ongesteld worden. Nu zit er dus al 8 weken een hematoom in mijn baarmoeder die gelukkig op dit moment geen (actief) bloedverlies veroorzaakt. Misschien een hele domme vraag, maar er schreven hier vrouwen mee met veel kennis van de vaccins. Iemand enig idee hoe het kan dat vrouwen ineens heviger gaan menstrueren? Ik ben ergens toch bang weer bloedverlies te krijgen, maar ik wil wel graag beschermd zijn tegen covid…
Daisy, nee dat kan ik niet verklaren. Kan ook puur toeval zijn natuurlijk. Dat menstruaties uitblijven of vertragen is wel logisch - een vaccin grijpt op je immuunsysteem en als je afweer omlaag gaat, word je vaak ook een keertje niet of later ongesteld, net als wanneer je griep hebt.
Ik snap je vraag verder niet goed. Ben je nu nog wel of niet zwanger? Het leest alsof je wel zwanger bent, waarom maak je je dan zorgen om menstruaties van niet zwangeren?
-
Phloxx schreef:
17-07-2021 11:19
Daisy, nee dat kan ik niet verklaren. Kan ook puur toeval zijn natuurlijk. Dat menstruaties uitblijven of vertragen is wel logisch - een vaccin grijpt op je immuunsysteem en als je afweer omlaag gaat, word je vaak ook een keertje niet of later ongesteld, net als wanneer je griep hebt.
Ik snap je vraag verder niet goed. Ben je nu nog wel of niet zwanger? Het leest alsof je wel zwanger bent, waarom maak je je dan zorgen om menstruaties van niet zwangeren?
Ja ik ben zwanger, maar heb ook een hematoom en heb bloedverlies gehad. En misschien is het heel dom, ik heb er verder geen verstand van, maar ik ben dan ergens toch bang dat de vaccins iets triggeren waardoor niet zwangere vrouwen ineens erger gaan bloeden en misschien zou het dan ook invloed kunnen hebben op het hematoom in mijn baarmoeder, die nu godzijdank al 8 weken ‘rustig’ is. Nogmaals misschien een gekke vraag, maar ik ben helaas gewoon extreem bezorgd, omdat ik een traject van 6,5 jaar achter de rug heb en mijn vorige zwangerschap met 19 weken is misgegaan vanwege bloedverlies.
Een heftigere menstruatie bij niet zwangeren is echt in niks te vergelijken met bloedverlies bij een zwangere. Er liggen andere hormonen ten grondslag, situatie is anders.
Vervelend dat je zo bezorgd bent. Deze afweging moet je echt voor jezelf maken. Ik - en iedereen waaronder je arts - kan jou wel vertellen dat het veilig is, maar als jij toch (we hopen natuurlijk van niet) een late miskraam krijgt, blijf jij dan denken dat het toch door het vaccin komt en blijf je het dan jezelf ongegrond voor eeuwig kwalijk nemen? En andersom, als je met 33 weken corona krijgt en op de IC belandt en je kind eerder moet worden gehaald en hierdoor een handicap oploopt? Dat zijn afwegingen die alleen jij kan beslissen.

Ik kan je alleen mijn persoonlijke ervaring vertellen; ik ben momenteel 38+6, ik heb beide vaccins gehad, en heb alleen ietsje last van mijn arm gehad. Verder niet ziek geweest. Voor zover zichtbaar gaat het heel goed met dochter, groeit lekker en is een flinke beeb.
-
Phloxx schreef:
17-07-2021 11:37
Een heftigere menstruatie bij niet zwangeren is echt in niks te vergelijken met bloedverlies bij een zwangere. Er liggen andere hormonen ten grondslag, situatie is anders.
Vervelend dat je zo bezorgd bent. Deze afweging moet je echt voor jezelf maken. Ik - en iedereen waaronder je arts - kan jou wel vertellen dat het veilig is, maar als jij toch (we hopen natuurlijk van niet) een late miskraam krijgt, blijf jij dan denken dat het toch door het vaccin komt en blijf je het dan jezelf ongegrond voor eeuwig kwalijk nemen? En andersom, als je met 33 weken corona krijgt en op de IC belandt en je kind eerder moet worden gehaald en hierdoor een handicap oploopt? Dat zijn afwegingen die alleen jij kan beslissen.

Ik kan je alleen mijn persoonlijke ervaring vertellen; ik ben momenteel 38+6, ik heb beide vaccins gehad, en heb alleen ietsje last van mijn arm gehad. Verder niet ziek geweest. Voor zover zichtbaar gaat het heel goed met dochter, groeit lekker en is een flinke beeb.
Ja, wat je als eerste schrijft is dus de reden dat ik het denk ik wel gewoon ga doen. Ik weet het ook wel, ben alleen een enorme twijfelkont en piekeraar. Maar ik pieker dus inderdaad ook over in het ziekenhuis belanden met Covid. Fijn om jouw ervaring te lezen in elk geval.
Daisyliz, bij het openen van dit forum zag ik je post voorbij komen. Ik ken je nog van het vorige topic en weet wat voor lange weg je hebt afgelegd. Wat een vreselijke spanning zal jij gehad hebben met die bloedingen juist rond deze periode. Lijkt me geruststellend om te weten wat de oorzaak was. In jouw geval kan ik me zo goed voorstellen dat je twijfelt. Rationeel is er geen enkele belemmering om te vaccineren maar het klopt dat je afweer getriggerd wordt.

Aangezien je echt in een precaire fase van je zwangerschap zit; kindje is levensvatbaar maar nog wel met heel veel toeters en bellen. Kan ik me voorstellen dat het rust geeft om de vaccinatie even uit te stellen tot bijvoorbeeld 28 weken. Misschien geeft dat iets meer rust.

Daartegenover staat dat het wel erg snel gaat met de besmettingen maar ik neem aan dat je nu zoveel mogelijk in je eigen bubbel leeft om besmetting te voorkomen. Covid is heel rot maar de kans om ernstig ziek te worden op jouw leeftijd is nog altijd vele malen kleiner dan een ernstig verloop. (Dat risico is er altijd) In het 3e trimester heb je wel een grotere kans op long-covid, en complicaties.

Normaal zou ik altijd zeggen: vaccineren. Ik heb wel gedaan maar ik heb geen hematoom gehad, en geen kindje verloren. Succes met het maken van een afweging. Ik wens je verder een ongecompliceerde zwangerschap.
Volg je gevoel Daisy, bij twijfel niet doen.
Ik laat me niet als zwangere vaccineren, daar kan iedereen wat van vinden maar ik heb er gewoon geen goed gevoel bij.
Ik onderschrijf wat Phloxx zegt Daisy. Ik heb ook even zitten nadenken waar die hevigere menstruaties vandaan komen. Ik heb die bijwerking nog niet gehoord. Is al vastgesteld door een betrouwbare bron dat dat inderdaad voorkomt?

Laten we er even vanuit gaan dat dat het geval is, dan kan ik 2 manieren bedenken waarop dat zou kunnen werken. Let op, dit is dus puur speculatie!! 1. Het vaccin zorgt voor bloedingsneiging doordat de stolling verandert. Van AZ weten we dat het juist voor meer stolling zorgde, maar daarbij door lage bloedplaatjes ook bloedingsneiging. Ik denk dat ze heel alert zullen zijn op dit soort bijwerkingen en dat jouw eigen arts je zou afraden her vaccin te nemen als hij/zij zou verwachten dat je er weer door kunt bloeden.

2. Soms, wanneer je afweer druk bezig is, kan dat een beetje koorts of ziek voelen tot gevolg hebben. Zoals phloxx schrijft kan dat wat invloed hebben op je cyclus. Stel deze wordt iets langer doordat de eisprong wat langer op zich laat wachten, dan kan het zijn dat het baarmoederslijmvlies wat langer groeit en dikker wordt en dat je dus ook meer vloeit wanneer je eenmaal ongesteld wordt.

Een menstruatie is qua hormonen heel anders dan een zwangerschap. Je kunt ze niet 1 op 1 vergelijken. Een algeheel toegenomen bloedingsneiging kan idd wel zorgen voor meer bloedverlies tijdens de menstruatie en het sneller vóórkomen van bloedverlies in de zwangerschap. Maar daarvoor zou dus eerst bevestigd moeten zijn het vaccin leidt tot een toegenomen bloedingsneiging. Ik duik er eventjes in :).
*LaDolceVita* schreef:
17-07-2021 15:16
Volg je gevoel Daisy, bij twijfel niet doen.
Ik laat me niet als zwangere vaccineren, daar kan iedereen wat van vinden maar ik heb er gewoon geen goed gevoel bij.
Zo simpel ligt het niet, niet vaccineren brengt ook risico's met zich mee.
'Niet doen' is dus niet automatisch veiliger zoals bij bijv inhalen met je auto
-
Goed, ik ben dus even de literatuur in gedoken :) . Ook bij Pfizer lijkt er zeer een klein risico te zijn op lage bloedplaatjes, wat een verklaring kan zijn voor wat toegenomen bloedverlies tijdens de menstruatie. De kans op te lage waarde bloedplaatjes is echter heel klein. En dan moet je er óók nog van gaan bloeden (het hematoom is immers rustig). Ik zou hierover in gesprek gaan met je eigen arts en zijn/haar advies opvolgen. Zij kennen je hele dossier, voorgeschiedenis en huidige zwangerschap en kunnen de risicoanalyse samen met jou maken. Ik denk dat ik zelf angstiger zou zijn voor corona met de huidige cijfers.

Veel succes met het maken van de keuze!
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 17-07-2021 15:48
16.81% gewijzigd
hannaaah schreef:
10-06-2021 12:04
Wat zijn de adviezen over wel of niet vaccineren tijdens eerste trimester zwangerschap? Wie heeft hier een medische kijk op? Ik vind op de site van een ziekenhuis een advies om te wachten tot na de eerste 14 weken, maar op site Rijksoverheid staat niks.

Wilde even delen dat ik inmiddels in verwachting ben... :cheer: Bovenstaand berichtje had ik geplaatst net voor mijn eerste vaccinatie. Wilde eigenlijk even stoppen met proberen zwanger te worden tot na de 2e vaccinatie... Maar helemaal strikt zijn we er niet op geweest, en zo zul je altijd zien - net als je het eigenlijk niet probeert, lukt het! Ben dus net na de eerste prik zwanger geraakt.

Nu 6 weken in verwachting, maar dus alsnog in het prikdilemma terechtgekomen :) Heb mijn tweede prik verplaatst, ben bijna 13 weken als ik 'm krijg - hopelijk dat alles goed gaat tot die tijd.

Maar nu ga ik weer twijfelen - is het dan niet alsnog te vroeg, met 12.5 week? Zou 14 weken dan niet beter zijn? Heeft iemand advies? Mijn verloskundige had het over week 11 of 12, maar dan is het eerste trimester toch nog niet voorbij?
Gefeliciteerd Hannaaah! Wat fijn dat je in verwachting bent.

Het gaat vooral om de embryonale organogenese die verstoord kan raken als je koorts krijgt. Rond 12 weken is de organogenese zo goed als afgerond en de kans dat je vol koorts krijgt van het vaccin is sowieso al heel klein. I.p. is het vaccin goedgekeurd voor toediening tijdens het 1e trimester. Ik zou het zelf wel aandurven :).
K0koro schreef:
17-07-2021 15:56

Het gaat vooral om de embryonale organogenese die verstoord kan raken als je koorts krijgt. Rond 12 weken is de organogenese zo goed als afgerond en de kans dat je vol koorts krijgt van het vaccin is sowieso al heel klein. I.p. is het vaccin goedgekeurd voor toediening tijdens het 1e trimester. Ik zou het zelf wel aandurven :).
Dank je Kokoro! Ik ben er ook HEEL blij mee.
En ik denk dat ik de tweede prik inderdaad maar zo laat staan. Kan de vk anders nogmaals vragen als we de eerste echo hebben gehad (met 8 weken).

En dank voor je betrokkenheid in dit topic!
K0koro schreef:
17-07-2021 15:44
Goed, ik ben dus even de literatuur in gedoken :) . Ook bij Pfizer lijkt er zeer een klein risico te zijn op lage bloedplaatjes, wat een verklaring kan zijn voor wat toegenomen bloedverlies tijdens de menstruatie. De kans op te lage waarde bloedplaatjes is echter heel klein. En dan moet je er óók nog van gaan bloeden (het hematoom is immers rustig). Ik zou hierover in gesprek gaan met je eigen arts en zijn/haar advies opvolgen. Zij kennen je hele dossier, voorgeschiedenis en huidige zwangerschap en kunnen de risicoanalyse samen met jou maken. Ik denk dat ik zelf angstiger zou zijn voor corona met de huidige cijfers.

Veel succes met het maken van de keuze!
Wat lief dat je er zo in bent gedoken. Vanwege mijn voorgeschiedenis ben ik helaas überhaupt angstig, ook voor corona. Dus voor mij ligt het zoals hieronder gezegd inderdaad niet zo simpel als ‘volg je gevoel’. Mijn arts laat de keuze bij mij. Dat is het lastige. Maar hij heeft er niets op tegen om te vaccineren.
hannaaah schreef:
17-07-2021 16:08
Dank je Kokoro! Ik ben er ook HEEL blij mee.
Oh ja tis all fun and games totdat je niet meer kan staan vanwege rugpijn, niet meer zitten vanwege het ingedaalde kopje dat dan heel pijnlijk tegen je schaambot aan stoot, en niet meer kan liggen vanwege maagzuur wat omhoog komt.
Nee grapje, zwanger zijn vond ik geweldig, van harte! (Alleen deze laatste loodjes zijn taaiiiiii)
-
Wat een lieve berichten! Ik doe het graag dames :).

Daisy, je zou de keuze niet krijgen als jouw arts een duidelijke voorkeur had. Lastig he? Als je sowieso angstig bent zou ik kijken naar het meest aannemelijke scenario. Eventueel nog een paar weekjes wachten en ondertussen heeeeel goed afstand houden kan ook.

Hannaaah, nog even met de VK overleggen voor je eigen gemoedsrust kan natuurlijk altijd :). Die zal vast ook met je meedenken.
Ik heb me laten vaccineren in week 11. Nu 13 weken en alles is nog goed. Heb zelf nergens last van gehad.
K0koro schreef:
17-07-2021 15:56

Dus als ik het goed begrijp is “het” risico aan vaccineren in het eerste trimester dat je koorts kunt krijgen (kleine kans?) en dat deze koorts invloed zou kunnen hebben (kleine kans?) op het ontwikkelen van de organen van het kindje?

Mijn tweede pfizer prik staat gepland als ik precies 8 weken ben. Ik ben geneigd om hem gewoon te laten zetten, maar wellicht zie ik risico’s over het hoofd? En er is natuurlijk altijd een risico om koorts te krijgen in het eerste trimester? Of om Corona te krijgen in het eerste trimester (en dan koorts te krijgen)?
Zijn er cijfers bekend in welke mate koorts een negatieve invloed heeft gehad op de zwangerschap?
Phloxx schreef:
17-07-2021 18:18
Oh ja tis all fun and games totdat je niet meer kan staan vanwege rugpijn, niet meer zitten vanwege het ingedaalde kopje dat dan heel pijnlijk tegen je schaambot aan stoot, en niet meer kan liggen vanwege maagzuur wat omhoog komt.
Nee grapje, zwanger zijn vond ik geweldig, van harte! (Alleen deze laatste loodjes zijn taaiiiiii)

Nu betrek je het wel een beetje op jezelf hè ;-)
Voor mij is zwanger raken zeker niet vanzelfsprekend geweest. En al heb ik ook al rijkelijk last van allerlei kwaaltjes, ik ben toch vooral heel blij. Dank voor je felicitaties en jij succes met de laatste loodjes!
Karavaan schreef:
17-07-2021 22:24
Dus als ik het goed begrijp is “het” risico aan vaccineren in het eerste trimester dat je koorts kunt krijgen (kleine kans?) en dat deze koorts invloed zou kunnen hebben (kleine kans?) op het ontwikkelen van de organen van het kindje?

Mijn tweede pfizer prik staat gepland als ik precies 8 weken ben. Ik ben geneigd om hem gewoon te laten zetten, maar wellicht zie ik risico’s over het hoofd? En er is natuurlijk altijd een risico om koorts te krijgen in het eerste trimester? Of om Corona te krijgen in het eerste trimester (en dan koorts te krijgen)?
Zijn er cijfers bekend in welke mate koorts een negatieve invloed heeft gehad op de zwangerschap?
Je hebt het helemaal goed begrepen. Het ligt niet anders voor een flinke griep of heet sauna bezoek.

De kans op schade door koorts weet ik niet uit mn hoofd. Kan me ook goed voorstellen dat de hoogte van de koorts en specifieke zwangerschapsweek ook erg belangrijk zijn. De kans dat je hoge koorts krijgt van het vaccin is echt heel klein.

En van harte gefeliciteerd met je zwangerschap :).

Edit: een snelle www.scholar.google.com search op maternal fever first trimester laat idd verbanden zien tussen aangeboren afwijkingen en eerste trimester koorts, maar geen schokkende cijfers en weinig volledig bewezen verbanden. Ik denk dat je gerust kunt stellen dat het meevalt en dat we errug voorzichtig zijn :).
Ik ben nu 29 weken zwanger. Met 24 weken de 1e prik gehad en komend weekend de 2e. Geen bijwerkingen gehad, behalve een stijve arm, na de 1e keer.

Ik doe mee aan een onderzoek van het Amsterdam UMC over de werking van het vaccin bij zwanger vrouwen. Ik heb voor prik 1 en na prik 1 bloed gegeven en dan straks na prik 2 ook weer en na de bevalling. Dan nemen ze ook wat bloed af van de navelstreng.

In de brief over het onderzoek staat: "onderzoek bij 35.000 zwangere vrouwen heeft laten zien dat zwangere vrouwen na vaccinatie tegen COVID-19 geen verhoogd risico op bijwerkingen hebben." En: "in dit onderzoek willen wij het aantal antistoffen in het bloed van zwangeren testen en onderzoeken in hoeverre deze antistoffen door de placenta heen naar uw ongeboren kind(eren) gaat."

Met een beetje geluk komt er uit dat je dus niet alleen jezelf beschermt, maar ook al je pasgeboren baby :).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven