Omgaan met verlatingsangst van vriend

19-07-2021 12:02 55 berichten
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag en ik hoor graag tips hoe ik hiermee moet omgaan.
Mijn vriend heeft verlatingsangst. Ik ben twee weken op vakantie met mijn vrienden, waarvan er nu een week op zit. Vriend is thuis vanwege zijn werk. Dit is de eerste keer in de relatie dat we zo lang elkaar niet zien en dat ik zonder hem op vakantie ben. We hebben een goede relatie verder dus daar heeft het gescheiden vakantie vieren niks mee te maken voordat ik deze vragen krijg :)

Hij appt me net dat het met hem momenteel niet zo goed gaat omdat hij last heeft van verlatingsangst. Wat kan ik het beste antwoorden? Wat helpt het beste in deze situatie en hoe kan ik hem het beste steunen? Ik sta nu een beetje met mijn bek vol tanden maar wil er graag voor hem zijn.

Ik hoor graag jullie tips en ervaringen!
Je wil er voor hem zijn, dat is te prijzen. Maar je bent nu op vakantie en zou volop moeten genieten met je vrienden ipv je zorgen maken om hem. Het komt een beetje manipulatief over imho.
Alle reacties Link kopieren
Vraag hem wat hij wil dat je op dit moment voor hem doet. Hij appt je met een doel, anders had hij het wel voor zich gehouden om jou er niet mee te belasten. Eerlijk gezegd vind ik het altijd wat egoïstisch van mensen om hun partner zulke dingen te appen als ze op vakantie zijn. Want je weet gewoon dat het afbreuk doet aan het plezier op vakantie. Daarbij komt ook nog dat jij niks aan zijn verlatingsangst kunt doen, dat zit bij hem, dus hij zal daar zelf aan moeten werken.
Ik zou hem appen dat je het rot voor hem vindt en hem aanraden om afleiding te zoeken. Verder zou ik er niet te veel aandacht aan besteden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
niet te veel in mee gaan hoor.

Antwoord hem: dat vind ik rot voor je, we zien elkaar ... weer
viva-amber schreef:
19-07-2021 12:15
Ik zou hem appen dat je het rot voor hem vindt en hem aanraden om afleiding te zoeken. Verder zou ik er niet te veel aandacht aan besteden.
Dit waarschijnlijk. Of eventueel dat het vervelend voor hem is, maar wil hij dat ik er mee doe?

Ik heb mijn partner ook wel eens tijdens een vakantie een berichtje gestuurd omdat ik hem miste. Maar dan meer iets van: ik wil even weten dat ik aan je denk ed. en veel plezier! :biggrin: Andersom ook, dat zijn gewoon lieve berichtjes om te krijgen. :heart:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik zou boos zijn dat hij jou nu hiermee belast. Je kunt er niets aan doen vanaf je vakantieadres en je bent er nu wel mee bezig. Hij had het voor zich moeten houden of met iemand anders moeten delen. Als hij jou tenminste een leuke vakantie gunt. Ná de vakantie hadden jullie dan kunnen bespreken hoe hij zich voelde en wat daarvoor een volgende keer de oplossing zou kunnen zijn.

Edit: Een berichtje zoals Diana F beschrijft vind ik inderdaad iets heel anders.
puntillita schreef:
19-07-2021 12:07
Je wil er voor hem zijn, dat is te prijzen. Maar je bent nu op vakantie en zou volop moeten genieten met je vrienden ipv je zorgen maken om hem. Het komt een beetje manipulatief over imho.
Ja, precies. Klinkt niet heel lief. Geef hem het advies om afleiding te zoeken.
Is diegene die je verlaat ook diegene die je kan helpen, als je last hebt van verlatingsangst? Of kan hij beter hulp zoeken bij een hulpverlener (huisarts)?
Dit is geen verlatingsangst, maar aandacht/claimen.
Heeft hij er hulp bij? Want verlatingsangst gaat over het algemeen (kinderen hebben vaak ook zo'n periode en groeien er overheen) niet zomaar over.
Want jij kunt wel steeds bevestiging geven dat je echt niet weg gaat, maar dat is vaak niet voldoende. Dus als hij geen hulp zoekt, dan blijft dit waarschijnlijk...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Verlatingsangst of kan hij zichzelf net vermaken en denkt hij daarom dat het verlatingsangst is? Hou je hem altijd aan het handje ?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
LaCasa schreef:
19-07-2021 12:26
Dit is geen verlatingsangst, maar aandacht/claimen.

Jij kent hem?
Zielzoeker schreef:
19-07-2021 12:02
[....]
Dan bel je op een rustig moment toch even om bij te kletsen? Heb je tijdens de vakantie wel contact met elkaar gehad?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-07-2021 14:48
Reden: Quote verwijderd, het quoten van de OP is niet toegestaan.
66.69% gewijzigd
Occam's razor
Ik vind het heeeel vreemd dat een volwassen persoon geen twee weken alleen kan zijn. Dan zit er iets mis in je persoonlijke ontwikkeling waar hij lekker zelfstandig aan moet gaan werken.

Dus niet in mee gaan en dit niet je vakantie laten verzieken. Ook vervelend voor je vrienden, dat er dan één steeds aan het appen of bellen is met een zeikerig vriendje thuis.

"Vervelend voor je, ik zie je volgende week weer. Nu ga ik lekker zwemmen, werk ze!"
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Erg manipulatief. Weinig aandacht aan schenken. Hij zou je juist een fijne en onbezorgde vakantie moeten gunnen.

Lijkt mn schoonmoeder wel. Het hele jaar rent iedereen zn benen uit t lijf voor haar, en dan doodleuk zeggen: ik vind t niet leuk hoor dat jullie op vakantie gaan.
Ja doei. Mijn antwoord: ja dat kan, maar we gaan toch.
ik geef mn bek ook maar een douw
Is het officieel verlating angst. Heeft hij professionele hulp ?
Heb je contact met hem tijdens je vakantie?
'rot voor je, sterkte!'

en verder je app uitzetten.

Dit soort gejammer gaat door tot hij je vakantie heeft verknald.
En dat is ook het doel: Dat jij niet meer alleen op vakantie gaat.

Meteen terug in het hok, dit gehuil moet je niet voeden.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Ik zou gewoon terugappen en vragen wat hij denkt nodig te hebben.

Misschien moet hij gewoon even horen dat het goed gaat en dat je ook aan hem denkt (ook al is dat niet zo)

Ik zou er niet gelijk zo'n drama van maken.
Hoe heftig is die verlatingsangst, hoe komt hij aan die “diagnose”, heeft hij daar hulp bij en speelt dit vaker een rol in jullie relatie?
Debora schreef:
19-07-2021 12:32
Dan bel je op een rustig moment toch even om bij te kletsen? Heb je tijdens de vakantie wel contact met elkaar gehad?
pas op je quote het OT
Madeliefjees schreef:
19-07-2021 12:34

Lijkt mn schoonmoeder wel. Het hele jaar rent iedereen zn benen uit t lijf voor haar, en dan doodleuk zeggen: ik vind t niet leuk hoor dat jullie op vakantie gaan.
Ja doei. Mijn antwoord: ja dat kan, maar we gaan toch.
de vrouw van een vriend van mijn man, plaatst foto's van hun huilende kinderen op social media. Dat ze papa zo missen als hij op vriendenweekend is
Zogenaamd lief bedoeld, maar gewoon een naaistreek
Er niet jouw probleem van maken.
WasHetMaarWat schreef:
19-07-2021 12:08
Vraag hem wat hij wil dat je op dit moment voor hem doet. Hij appt je met een doel, anders had hij het wel voor zich gehouden om jou er niet mee te belasten. Eerlijk gezegd vind ik het altijd wat egoïstisch van mensen om hun partner zulke dingen te appen als ze op vakantie zijn. Want je weet gewoon dat het afbreuk doet aan het plezier op vakantie. Daarbij komt ook nog dat jij niks aan zijn verlatingsangst kunt doen, dat zit bij hem, dus hij zal daar zelf aan moeten werken.
Dit. Heel vervelend dat hij dit doet. Er zijn ongetwijfeld lieve, aardige mannen die verlatingsangst hebben en er iets aan hebben gedaan, maar het merendeel zijn geen leuke partners omdat ze óf hun probleem, echte verlatingsangst, bij jou neer blijven leggen óf omdat ze zeggen dat ze verlatingsangst hebben maar eigenlijk controlerend ingesteld zijn en gerust jouw vakantie, uitstapje, relatie met anderen gaan lopen saboteren uit "angst" en "bezorgdheid".

Gewoon terugappen dat verlatingsangst een serieuze zaak is, waar hij hulp bij nodig heeft en dat hij die mag gaan zoeken. En helaas, helaas, jij bent geen professioneel zorgverlener en bent lekker op vakantie.
lilalinda schreef:
19-07-2021 12:37
de vrouw van een vriend van mijn man, plaatst foto's van hun huilende kinderen op social media. Dat ze papa zo missen als hij op vriendenweekend is
Zogenaamd lief bedoeld, maar gewoon een naaistreek

Nou, zeg dat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven