Zwanger en coronavaccinatie

24-04-2021 08:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/co ... l-a4041165

In eerste instantie vond ik het wel een prettig idee dat zwangeren zich niet mochten laten inenten. Dan kon ik het mooi even afwachten allemaal en wellicht was er na mijn bevalling ook nog keus in het vaccin.

Nu lijkt het advies toch aangepast te worden en wordt zwangeren aangeraden zich te laten prikken met een mRna vaccin. Ik probeer te bepalen wat ik er nu van vind. Voor mezelf lijkt het me fijn, maar ik vind het heel moeilijk te bepalen of ik mijn ongeboren kind hier mee in aanraking wil brengen. Wat de mogelijke effecten zijn en wat hier al naar onderzoek gedaan is.

Hoe staan jullie hierin?

Ja, ik ben zwanger en

Totaal aantal stemmen: 190

Ik bel meteen de GGD voor een prik (34%)
Ik wil pas na mijn zwangerschap geprikt worden (27%)
Ik wil sowieso niet geprikt worden (11%)
Ik vind het moeilijk (24%)
Anders (5%)
Sanne_A schreef:
23-07-2021 21:27
Ik ben nu 29 weken zwanger. Met 24 weken de 1e prik gehad en komend weekend de 2e. Geen bijwerkingen gehad, behalve een stijve arm, na de 1e keer.

Ik doe mee aan een onderzoek van het Amsterdam UMC over de werking van het vaccin bij zwanger vrouwen. Ik heb voor prik 1 en na prik 1 bloed gegeven en dan straks na prik 2 ook weer en na de bevalling. Dan nemen ze ook wat bloed af van de navelstreng.

In de brief over het onderzoek staat: "onderzoek bij 35.000 zwangere vrouwen heeft laten zien dat zwangere vrouwen na vaccinatie tegen COVID-19 geen verhoogd risico op bijwerkingen hebben." En: "in dit onderzoek willen wij het aantal antistoffen in het bloed van zwangeren testen en onderzoeken in hoeverre deze antistoffen door de placenta heen naar uw ongeboren kind(eren) gaat."

Met een beetje geluk komt er uit dat je dus niet alleen jezelf beschermt, maar ook al je pasgeboren baby :).
Volgens mij was dat uit Amerikaanse studies al gebleken? Maarja heb natuurlijk geen bron paraat. Laten we het idd in ieder geval hopen!
Ik krijg maandag (dan 31 weken) de 2e vaccinatie. Hoor van veel mensen dat ze bij de 2e prik wel ziek zijn… ben heel benieuwd.. na de 1e was ik echt een week lang extreem moe, wellicht ook aangestoken door mn kinderen die een fikse verkoudheid meenamen van de opvang maar normaal heb ik daar niet zóveel last van als toen… Hoe hebben jullie de 2e prik ervaren?
~ It takes a rad mama to be a father too ~
Ik heb nu 2 weken geleden de 2e prik gehad. Ik kreeg ze in week 5 en week 10 van mijn zwangerschap. De richtlijn was net veranderd toen ik zwanger raakte, dus er was geen bezwaar meer om me (in welk trimester dan ook) te laten vaccineren. Heel erg blij dat het uberhaupt mogelijk is te vaccineren, en ik heb geen twijfel of het verstandig is. Ik heb wel goed in de gaten gehouden of ik geen koorts kreeg en bij twijfel een paracetamol genomen. Uiteindelijk een dag of 2 heel moe geweest met een zere arm. Maar heel moe was ik eigenlijk toch al :zzz:
Desayuno schreef:
23-07-2021 21:40
Volgens mij was dat uit Amerikaanse studies al gebleken? Maarja heb natuurlijk geen bron paraat. Laten we het idd in ieder geval hopen!
Ik weet wel dat er al onderzocht is dat je wanneer je gevaccineerd bent, je ongeveer 2 maanden antistoffen in je borstvoeding hebt. Na een echte corona besmetting overigens 8 maanden. Dit vertelde de vrouw die bij mij bloed afnam, ze hadden net de resultaten van de moedermelk studie binnen.

Antistoffen zullen er dus inderdaad wel zijn, volgens mij is dit onderzoek ook meer bedoeld om te onderzoeken hoeveel dan en of er verschil zit tussen zwangere en niet-zwangere vrouwen.
Vergeet ook niet dat studies vaak gewoon herhaald worden om resultaten te vergelijken, al dan niet in verschillende populaties :).
Na maanden van twijfel heb ik toch de eerste vaccinatie gehaald en de tweede staat binnenkort gepland. Nu ben ik in het topic aan het kijken of er meer ervaringen zijn met zwanger worden net voor of na vaccinatie. Zelf denk ik: we wachten nog even met proberen voor een 2e kindje tot na de vaccinatie. Maar hoe lang dan? Toch het spannende wat als ik dan zwanger zou raken en alles is de eerste 12 weken natuurlijk druk in aanleg. Maarja voor hetzelfde duurt het nu langer dan de eerste keer. Na eerste vaccinatie heb ik me wel beroerd gevoeld en "ze zeggen" tweede vaccinatie kan nog erger zijn.
Waarom zou je wachten met zwanger worden? Je kan er zelfs evt voor kiezen je tweede prik te nemen als je toch al ongesteld bent geworden.
Maar wachten met zwanger worden snap ik niet echt, wat is je theorie daar achter?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven