Eten tijdens zwangerschap

23-07-2021 18:23 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het Voedingscentrum heeft deze week garnalen, krab en kreeft op de ‘rode lijst’ gezet: afgeraden om te eten tijdens je zwangerschap. Ik heb de afgelopen jaren nog niet gehoord van etenswaren die weer ‘groen’ zijn geworden en ik heb zelf de indruk dat de lijst binnen enkele jaren zó lang is geworden dat vrouwen zich er minder van aan gaan trekken omdat het geen doen meer is. Hoe denken jullie erover?

Wat mag je nog eten over tien jaar?

Totaal aantal stemmen: 108

Er blijft genoeg over, stel je niet zo aan (63%)
Er worden ook wel weer dingen goed gekeurd (5%)
Een maaltijdvervangende vitaminepil om alle risico’s uit te bannen (32%)
Ik heb het idee dat dit een beetje hetzelfde idee is als waarschuwingen over schimmel op voedingsmiddelen. Dan raden ze je aan om meteen het hele bakje aardbeien weg te gooien omdat er op 1 schimmel zit. Zal vast wel een kleine kans zijn dat je ziek wordt van een van die andere aardbeien, maar om dat weg te gooien is zo enorm overdreven. Soms is het ook gewoon een beetje gezond verstand gebruiken.

Maar ik word sowieso ziek van onze maatschappij die maar eindeloos ieder mogelijk risico uit de weg wil gaan. Risico is er altijd, daarmee omgaan is deel van het leven.
botanietje schreef:
23-07-2021 19:07
Ik had HG, dus ik at sowieso bijna niet. Geen last van lijstjes. :-D
Ik ook. Was al blij als ik weer zonder sondevoeding kon.

Maar ik begrijp het wel. Ook voor kinderen lees ik steeds meer restricties. Ik ben een ontaarde moeder, want mijn dreumes eet kaas en leverworst :hihi:
Als vegetariër had ik sowieso geen moeite met die lijst, 90% at ik toch al niet :-)

Heb wel de wijn gemist bij uit eten en zo. De alcoholvrije variant was het toch echt helemaal niet. Gatver wat was dat goor
Ik vind vooral die introductietekst zo raar: "als je zwanger bent, mag je bijna alles gewoon eten. Kijk hier welke voedingsmiddelen je beter kunt laten staan" en daar kómt me dan een lijst... o_o

Met die vis, ook zo'n kronkel. Eet twee keer per week vis, een vet en een mager, want goed voor je baby; oh ja hier heb je een handvol niet in de supermarkt te krijgen opties (meerval? schar?), veel plezier de komende negen maanden. :bonk:

En inderdaad, dat toontje dat alles wat jij fout doet schadelijk kan zijn voor je kindje. Bedoel, natuurlijk moet je je laten voorlichten en verantwoordelijk gedragen, maar dit is wel erg prekerig en vermanend.

Mijn verloskundigen stonden er wat luchtiger in: toxoplasmose, listeria, roken en alcohol zijn echt no-go's, maar met de rest loopt het in een gevarieerd dieet zo'n vaart niet. Kon ik veel meer mee.
Ik word er ook doodmoe van. Ik neem die lijst met een korreltje zout. Als ik in een restaurant zit en daar serveren ze me 5 rivierkreeftjes, ga ik daar niet om miepen. Het zal vast voortschrijdend inzicht zijn, maar in mijn afgelopen 8 maanden zijn de adviezen dus al gewijzigd. Tja, dat is nou niet echt werkbaar.

Dat hele visgebeuren vind ik sowieso ingewikkeld. Het is belangrijk, maar de opties die ze geven zijn onmogelijk of heel beperkt. Tja, het is op een gegeven moment ook kiezen of delen.
Zoute drop wordt afgeraden ivm hoge bloeddruk. Geldt dus bij grote hoeveelheden of als je last hebt van hoge bloeddruk. Ik werd toen door een nieuwe collega aangesproken dat ik het kleine zakje drop uit het kerstpakket had gegeten 🤨 ook wel eens gehoord van mensen die geen appeltaart aten vanwege kaneel, volgens mij is het advies om daar geen grote hoeveelheden van te eten.

In reguliere restaurants/ eetcafes is er vaak weinig keus. Bij kerstdiner werd er gewoon iets specifiek voor mij klaargemaakt door het restaurant.
Krijgen jullie meldingen van die nieuwe eetlijst? Ik heb deze aanvulling nog niet gehoord, ik check het eigenlijk alleen aan het begin van de zwangerschap. Voor mijn gevoel mag je geen vis, maar je moet het 2x per week (maar ik ben wel allergisch voor sommige vissoorten dus de keuze is echt beperkt in mijn geval). Ik ga dus voor de vitaminepil. Verder mag je vind ik wel redelijk wat, vooral vegetarisch en dat eet ik veel.
Mugske schreef:
23-07-2021 21:21
Zoute drop wordt afgeraden ivm hoge bloeddruk. Geldt dus bij grote hoeveelheden of als je last hebt van hoge bloeddruk. Ik werd toen door een nieuwe collega aangesproken dat ik het kleine zakje drop uit het kerstpakket had gegeten 🤨 ook wel eens gehoord van mensen die geen appeltaart aten vanwege kaneel, volgens mij is het advies om daar geen grote hoeveelheden van te eten.

In reguliere restaurants/ eetcafes is er vaak weinig keus. Bij kerstdiner werd er gewoon iets specifiek voor mij klaargemaakt door het restaurant.
Haha wat erg dat iemand zich daarmee bemoeit o_o ik denk ook dat het om grote hoeveelheden gaat dus eet soms drop en soms appeltaart.
Aviendha schreef:
23-07-2021 19:50
Dit mag ook van het Voedingscentrum :) max 8 dropjes per dag en kaneel "bij normaal gebruik".
:P nou, dan ben ik sowieso ontaard want ik tel m'n dropjes niet als ik ze naar binnen schuif.
Gelukkig is mijn bloeddruk al de hele zwangerschap uitermate stabiel en keurig qua hoogte.

En ik heb bovendien 2x moderna laten prikken, dus als m'n kind er met hoorntjes uitkomt, zal het eerder door de vaccinatie komen dan door de nog iets te rosé hamburger van de barbecue op die ene verjaardag. :proud:

Ik bedoel, ik ben niet bewust laks ofzo, ik ga niet bewust risico's opzoeken. Maar ik vind het feit dat er elke paar maanden een aangepaste en nog strengere lijst wordt uitgebracht wel erg betuttelend.
Een vriendin van me was een keer totaal in paniek omdat ze appeltaart gegeten had en zich later realiseerde dat daar kaneel in had gezeten. Toen was het advies van het Voedingscentrum nog om het gebruik van kaneel ‘te beperken’.
Keek net op de site en blijkbaar mag je nog steeds geen kaneelthee drinken.

Andere vriendin kwam een keer eten toen ze zwanger was en ik had een vegetarische pasta met pesto gemaakt. Wilde ze niet eten, want volgens het Voedingscentrum was teveel basilicum ook niet goed. Gelukkig hebben ze daar de bewoording nu ook aangepast naar ‘geen gevaar bij normaal gebruik’.
Het mooiste vind ik overigens dat de lijsten per land nog aardig verschillen. In Frankrijk zeggen ze bijvoorbeeld niets over garnalen.
montblanc schreef:
24-07-2021 10:55
Het mooiste vind ik overigens dat de lijsten per land nog aardig verschillen. In Frankrijk zeggen ze bijvoorbeeld niets over garnalen.
Bij een zwangere Belgische vriendin zag ik op social media allemaal foto's van vleesplankjes (parmaham enzo). Ik ben er stilzwijgend vanuit gegaan dat het daar "wel mocht". Wilde het niet vragen en haar stress geven.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Aviendha schreef:
24-07-2021 11:37
Bij een zwangere Belgische vriendin zag ik op social media allemaal foto's van vleesplankjes (parmaham enzo). Ik ben er stilzwijgend vanuit gegaan dat het daar "wel mocht". Wilde het niet vragen en haar stress geven.
De kans op besmetting is bij rookvlees en rauwe ham ook heel erg klein, vanwege het hoge zoutgehalte. Maar het risico is niet nul, dus een no go. Omdat als je net bij de 0,05 procent (bij wijze van spreken, ik ken de daadwerkelijke cijfers niet) hoort die daar wel een besmetting van oploopt, het wel echt heel erg schadelijk kan zijn voor je kindje. Dus heeft niet te maken met de hoge mate van besmettingsmogelijkheid, maar de ernst van de besmetting op basis waarvan adviezen gegeven worden.
Net als met roofvissen. Zo snel loop je geen kwikvergiftiging op. Maar als je dat wel doet, is het wel goed mis met jou en je kindje.
En iedereen mag daarin zelf weten wat ze doen, welk risico vind je zelf aanvaardbaar.
Aviendha schreef:
Daar mag het wel idd. Net als Salami.
Aviendha schreef:
Dat vind ik netjes van je. Denk idd dat het geen zin heeft om dat soort info te pushen, ga er vanuit dat een iedere zijn eigen research doet en keuzes maakt.
vampierprinsesje schreef:
23-07-2021 20:11
Ik heb het idee dat dit een beetje hetzelfde idee is als waarschuwingen over schimmel op voedingsmiddelen. Dan raden ze je aan om meteen het hele bakje aardbeien weg te gooien omdat er op 1 schimmel zit. Zal vast wel een kleine kans zijn dat je ziek wordt van een van die andere aardbeien, maar om dat weg te gooien is zo enorm overdreven. Soms is het ook gewoon een beetje gezond verstand gebruiken.

Maar ik word sowieso ziek van onze maatschappij die maar eindeloos ieder mogelijk risico uit de weg wil gaan. Risico is er altijd, daarmee omgaan is deel van het leven.
Ik deel je gevoel, het is inderdaad zwaar irritant hoe panisch de maatschappij tegenwoordig is.
Ik voel de beperkingen van het eten wel. Ik tel gewoon af tot de bevalling en het 1e wat ik doe is met mijn man naar een restaurant voor steak en wijn. Het 2e dat ik doe is een hele dag sauna met mijn man. Het 3e wat ik doe is een hele dag sauna met mijn beste vriendin

Baby breng ik naar de oppas. Haha
montblanc schreef:
23-07-2021 18:45
Nou eigenlijk wel eens per twee weken, vooral toen gerookte zalm en makreel ook al niet mochten. Ik vind het ook met name in restaurant en met kerst ontzettend beperkt. Ben in een restaurant geweest waar ik enkel de vegaoptie mocht.

Haha, kun je nagaan hoe het voor vega's is :proud: .
-April- schreef:
24-07-2021 19:22
Ik tel gewoon af tot de bevalling en het 1e wat ik doe is met mijn man naar een restaurant voor steak en wijn. Het 2e dat ik doe is een hele dag sauna met mijn man. Het 3e wat ik doe is een hele dag sauna met mijn beste vriendin
Jij zit ook al in derde trimester toch? Of einde tweede?

Ik ben de afgelopen 3 weken 2 keer naar de sauna geweest met 31 en 33 weken ;-D. Niet langer dan 10 min/sauna en niet heter dan 85c°. Het was mega fijn!

Na de bevalling moet je 6 weken wachten of tot je bloedverlies gestopt is. Ik zou zeggen, sla je slag nu het nog kan ;-D!
Aviendha schreef:
Daar mogen rauwe groenten niet (inclusief rauwkost), dus die hebben hun eigen onhandigheden 😊
Thalas schreef:
25-07-2021 18:36
Daar mogen rauwe groenten niet (inclusief rauwkost), dus die hebben hun eigen onhandigheden 😊
Helemaal niet?! Of alleen goed gewassen, zoals hier ook?
montblanc schreef:
25-07-2021 18:50
Helemaal niet?! Of alleen goed gewassen, zoals hier ook?
Neeeee niet om details vragen, ik wil geen nieuwe angstjes ontwikkelen :')
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
montblanc schreef:
23-07-2021 18:45
. Ben in een restaurant geweest waar ik enkel de vegaoptie mocht.
Moet je voorstellen hoe je je als vegetariër wel eens voelt als je uit eten gaat, één hele keuze ;)

On topic: vind de lijst idd wat lang worden. Ik eet geen vlees en vis maar persoonlijk had ik meer moeite mijn cafeïne inname te beperken. Las tijdens mijn zwangerschap het boek ‘Eet als een expert - Zwanger’ en werd daar toen ook wel een beetje treurig van, mbt alle verhalen over plantengifstoffen…
-April- schreef:
24-07-2021 19:22
Ik deel je gevoel, het is inderdaad zwaar irritant hoe panisch de maatschappij tegenwoordig is.
Ik voel de beperkingen van het eten wel. Ik tel gewoon af tot de bevalling en het 1e wat ik doe is met mijn man naar een restaurant voor steak en wijn. Het 2e dat ik doe is een hele dag sauna met mijn man. Het 3e wat ik doe is een hele dag sauna met mijn beste vriendin

Baby breng ik naar de oppas. Haha

Sauna mag toch gewoon als zwangere? In Finland, de bakermat van de sauna zoals wij die kennen, doen ze niet anders.
Lauren schreef:
26-07-2021 11:52
Sauna mag toch gewoon als zwangere? In Finland, de bakermat van de sauna zoals wij die kennen, doen ze niet anders.
Nee joh, ik kreeg al op mn kop bij te heet badderen. In het eerdere trimester omdat het een miskraam zou kunnen opwekken, in het tweede ivm je bloeddruk en bij het derde zou het weer de bevalling kunnen opwekken. Gelukkig trok ik mijn normale temperatuur (standje ‘cremeren’) automatisch al niet meer, anders was ik wel verdrietig geworden.

Grappig overigens: tijdens mijn zwangerschap heb ik veel kant en klare salades van de AH gegeten, in het kader van extra groentes. Expres niet die met garnalen of kip, ivm listeria (of toxoplasmose?). Pas na de bevalling kwam ik erachter dat dat risico dus net zo goed voor voorverpakte groente gold :-? Denk je alles goed te doen, doe ke toch wel weer wat fout.

Dat Eet als een expert boek had ik ook, maar nadat ik las over de gifstoffen in thee en dat je dus verschillende merken thee moest mixen gedurende de week werd ik er obstinaat van en heb ik de rest vsn de week sterke earl grey thee van picknick gedronken.
montblanc schreef:
26-07-2021 13:41
Nee joh, ik kreeg al op mn kop bij te heet badderen. In het eerdere trimester omdat het een miskraam zou kunnen opwekken, in het tweede ivm je bloeddruk en bij het derde zou het weer de bevalling kunnen opwekken. Gelukkig trok ik mijn normale temperatuur (standje ‘cremeren’) automatisch al niet meer, anders was ik wel verdrietig geworden.

Maar dit klopt gewoon echt niet. In Finland is daar veel onderzoek naar gedaan en het is gewoon niet aangetoond. Google op: sauna Finland pregnancy.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven