Gezondheid alle pijlers

Geen hooikoorts dit jaar?

23-07-2021 21:38 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal is het elke mei/juni/juli mis. Snotteren, lopende ogen, jeuk overal, bleeeergh.

Ik heb het van mijn moeder geërfd, dus die is ook elk jaar bezig. Maar dit jaar hebben we al een aantal keer tegen elkaar gezegd: "Heb jij al iets gevoeld? Ik nog niks." Nu het bijna augustus is zou dit zomaar eens (behalve een paar verdwaalde nies-middagjes) een jaar zonder hooikoorts kunnen worden...

Eventuele verklaringen:
Mijn moeder heeft in april & mei Pfizer gehad, ik heb Corona gehad en 1e Pfizer mid-juni.
Misschien dat het daar iets mee te maken heeft?

En jullie?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Dreamer schreef:
24-07-2021 10:29
Bij mij leken hormonen ook invloed te hebben. Tijdens de zwangerschappen en borstvoeding hoefde ik niets te slikken (je zou er haast naar terugverlangen)

Hier zelfs helemaal geen hooikoorts meer gehad sinds mijn zwangerschappen, nu 12 jaar geleden. Tot vorige maand dus :cry:
Lauren schreef:
24-07-2021 10:34
Ehm, het is een van de zwaarste hooikoortsjaren ooit! Ik ben er zelf zelfs ziek door geworden, kreeg voor het eerst in 20 jaar astmatische klachten. Mijn huisarts is volgens eigen zeggen plat gebeld over de hooikoorts dit jaar, ze wisten niet wat ze overkwam.
Ja, mijn kind loopt bij de allergoloog en die vertelde ook al dat ze nog nooit zoveel echt zieke patiënten heeft gehad. Bij de apotheek zeiden ze ook dat ze nog nooit zoveel zware medicatie hebben uitgegeven als dit jaar. Mijn kind is weken zo ziek geweest dat hij zelfs niet naar buiten kon en met koorts in bed lag, en wij moesten deuren en ramen hermetisch gesloten houden dit jaar.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
24-07-2021 10:37
Ja, mijn kind loopt bij de allergoloog en die vertelde ook al dat ze nog nooit zoveel echt zieke patiënten heeft gehad. Bij de apotheek zeiden ze ook dat ze nog nooit zoveel zware medicatie hebben uitgegeven als dit jaar. Mijn kind is weken zo ziek geweest dat hij zelfs niet naar buiten kon en met koorts in bed lag, en wij moesten deuren en ramen hermetisch gesloten houden dit jaar.

Ik ben er ook echt ziek van geweest en heb in die heerlijk warme en zonnige periode ook thuis gezeten met ramen en deuren dicht :'(
Ik heb m'n leven lang al hooikoorts en gebruik medicatie die meestal redelijk helpt. Maar dit jaar hielp echt niks. Was niet te harden. Zoveel mogelijk binnen, ramen en deuren dicht en dan nog. Pillen, Neusspray, oogdruppels, werd gek van de jeuk en zelfs pijn in mn keel en mond daardoor. Dus ik herken niet echt wat je schrijft. Maar wel fijn voor jullie dat het toch mee viel!
fashionvictim schreef:
24-07-2021 10:37
Yep, hier ook, ramen en deuren potdicht en 's nachts rond 5u een uurtje openzetten. Dan is de pollenconcentratie op z'n laagst.
Life is short. Eat dessert first.
Lucky you! Ik zit dit jaar op een dubbele dosis medicatie t.o.v. andere jaren en nog krijg ik het er niet onder. Normaal irritant, maar niet onoverkomelijk maar in deze tijd mega onhandig en het levert een hoop boze blikken op. Ik hoop zo dat mijn vakantie door kan gaan want ga naar een gebied waar ik normaal gesproken weinig last heb, dus fingers crossed!
Zitten wij hier even allemaal stikjaloers te wezen op TO en haar moeder! :lol:
Later is nu
L0latheshowgirl schreef:
24-07-2021 11:54
Lucky you! Ik zit dit jaar op een dubbele dosis medicatie t.o.v. andere jaren en nog krijg ik het er niet onder. Normaal irritant, maar niet onoverkomelijk maar in deze tijd mega onhandig en het levert een hoop boze blikken op. Ik hoop zo dat mijn vakantie door kan gaan want ga naar een gebied waar ik normaal gesproken weinig last heb, dus fingers crossed!
Ik ook, het snot heeft de hele vakantie aan een stuk uit mijn neus gelopen, incl bijbehorende luchtaanvallen. In NL onwijs naar om te hebben, ik zie mensen letterlijk afstand nemen. En zou dat zelf ook doen trouwens.
Ik slik zware antihistamine voor wat anders, de hooikoorts wordt er niet minder van.
Lauren schreef:
24-07-2021 10:34
Ehm, het is een van de zwaarste hooikoortsjaren ooit! Ik ben er zelf zelfs ziek door geworden, kreeg voor het eerst in 20 jaar astmatische klachten. Mijn huisarts is volgens eigen zeggen plat gebeld over de hooikoorts dit jaar, ze wisten niet wat ze overkwam.

Wat maakt nou dat het zo erg is dit jaar? Heeft dat met het klimaat te maken?
RikM schreef:
24-07-2021 13:00

“Het warme weer van de afgelopen dagen, gecombineerd met de natte weken daarvoor, heeft een bloei-explosie veroorzaakt bij de grassen in Nederland. Daardoor zitten er in een groot deel van het land extreem veel pollen in de lucht”

https://www.parool.nl/amsterdam/warmte- ... ~b177c87d/

Ik ben zelf heel erg allergisch voor graspollen, dus dit verklaart het wel voor mij. Althans, dat was ik tot 13 jaar terug en nu dus kennelijk weer. Ik snap niet precies hoe dat werkt.
Misschien dat het op de een of andere manier ook met je immuunsysteem te maken heeft; ik vind de gedachte van TO helemaal niet zo gek. Ik heb in het verleden ook eens meegemaakt dat een allergie spontaan genas toen ik medicijnen voor iets heel anders kreeg. Geen idee hoe dat werkt, blijkbaar krijgt je immuunsysteem dan een boost of zo. Of het is gewoon dom toeval, dat kan ook.
Ah dan snap ik het. Gras heb ik sowieso wat minder last van. Al moet ik nog steeds niet volop in een grasveld gaan staan (heb ik geweten in juni). Meeste last heb ik van dingen als berken, dat was vorig jaar heel heftig.
TinyTiny schreef:
24-07-2021 15:09
Ah dan snap ik het. Gras heb ik sowieso wat minder last van. Al moet ik nog steeds niet volop in een grasveld gaan staan (heb ik geweten in juni). Meeste last heb ik van dingen als berken, dat was vorig jaar heel heftig.

Ja, vorig jaar kwam het van de berken in Duitsland geloof ik. De wind stond toen heel erg onze kant op. Toen was het ook heel droog geloof ik, dus vandaar dat ik vroeg naar het klimaat.
Droog weer helpt wel altijd met de verspreiding van de pollen. Dus als het gras nu allemaal tegelijk volop in bloei staat, is droog weer niet fijn. Vandaag schijnen er weer wat buien te vallen, dat verlicht.
RikM schreef:
24-07-2021 15:05
Misschien dat het op de een of andere manier ook met je immuunsysteem te maken heeft; ik vind de gedachte van TO helemaal niet zo gek. Ik heb in het verleden ook eens meegemaakt dat een allergie spontaan genas toen ik medicijnen voor iets heel anders kreeg. Geen idee hoe dat werkt, blijkbaar krijgt je immuunsysteem dan een boost of zo. Of het is gewoon dom toeval, dat kan ook.

Ik hoor van vrouwen wel vaker dat ze na een zwangerschap veel minder hooikoorts hebben. Dat had ik zelf dus ook.

Mijn allergie was in de tussenliggende jaren trouwens niet weg. Ik had af en toe last van eczeem, wat ik eerder nooit had. Maar dat was zeer mild en niet te vergelijken met de hooikoortsellende. Nu helemaal geen eczeem maar dus wel een hevige hooikoortsaanval een paar weken geleden. Ik had toen ook net mijn Pfizervaccinatie gehad, dus wie weet is er toch een verband. Maar allergieën zijn lastig te beheersen.
lauren wijzigde dit bericht op 24-07-2021 15:32
7.05% gewijzigd
TinyTiny schreef:
24-07-2021 15:09
Berkenpollen waren ook verschrikkelijk dit jaar, maar dat is in het voorjaar. Nu grassen idd.
RikM schreef:
24-07-2021 13:00
De allergoloog van mijn kind zegt van wel. Heeft ermee te maken dat bepaalde bomen en grassen veel eerder gaan bloeien of juist veel later en dat ze allemaal langer doorbloeien, waardoor het pollenseizoen effectief steeds langer wordt. Inmiddels is het van februari tot oktober hooikoortsseizoen, terwijl dat vroeger eerder van april/mei tot juli/augustus was.
Am Yisrael Chai!
doornroosje9 schreef:
24-07-2021 15:32
Berkenpollen waren ook verschrikkelijk dit jaar, maar dat is in het voorjaar. Nu grassen idd.
Really? Hier toch regelmatig regen gehad,
terwijl het vorig voorjaar en die ervoor kurkdroog was. Herken het dus helemaal niet. Was juist blij dit jaar.

Maargoed, kan natuurlijk ook andere locatie zijn.
TinyTiny schreef:
24-07-2021 15:59
Really? Hier toch regelmatig regen gehad,
terwijl het vorig voorjaar en die ervoor kurkdroog was. Herken het dus helemaal niet. Was juist blij dit jaar.

Maargoed, kan natuurlijk ook andere locatie zijn.
O ja, weinig regen hier! Belgisch Limburg. Dat zal er vast mee te maken hebben idd. Wij hebben een berkenbos in de buurt en je zag de pollen (gele waas) overal stuiven en liggen (vensterbanken, terras,...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven