Internet opzeggen? Of andere manier schermvrije uren?

zaterdag 24 juli 2021 om 23:47
Een gek idee, maar is het mogelijk om internet op te zeggen? Ik word er momenteel gestoord van hoe de oudste kinderen gericht zijn op die schermen. Vind het ook een heel slecht voorbeeld voor de jongste. We maken steeds afspraken maar die treden ze met voeten. Die apparaten zijn ook zó zuigend. En eerlijk gezegd heb ik ook de neiging om steeds even whatsapp te checken.
We hebben een kluisje om die apparaten in te leggen, maar dan moet er weer een opgeladen worden. Ligt zo’n ding wéér voor het grijpen.
Waar zouden we tegenaan lopen? Voor mij dat ik niet meer thuis kan werken, maar dat vind ik prima. Voor mijn man is het ook prima. Waar zouden we nog meer tegenaan kunnen lopen? Vast heel veel waar ik niet aan denk.
Ik denk nu: waarom niet gewoon een halfjaartje proberen zonder internet in huis? Als de kinderen iets moeten doen voor school gaan ze maar naar de bibliotheek.
Of heeft iemand een andere oplossing? Ik zou echt wel elke dag een paar uur zonder internet willen zitten. Code hebben we al geprobeerd maar mislukt op een of andere manier steeds. Die kraken ze, of we weten het wachtwoord niet meer, of het werkt gewoon niet.
Ik weet dat dit een controversieel onderwerp is, en natuurlijk staat het een ieder vrij om je mening daarover te ventileren, maar ik hoop vooral ook op ideeën om elke dag echt in ieder geval een paar uur helemaal zonder internet te zitten.
We hebben een kluisje om die apparaten in te leggen, maar dan moet er weer een opgeladen worden. Ligt zo’n ding wéér voor het grijpen.
Waar zouden we tegenaan lopen? Voor mij dat ik niet meer thuis kan werken, maar dat vind ik prima. Voor mijn man is het ook prima. Waar zouden we nog meer tegenaan kunnen lopen? Vast heel veel waar ik niet aan denk.
Ik denk nu: waarom niet gewoon een halfjaartje proberen zonder internet in huis? Als de kinderen iets moeten doen voor school gaan ze maar naar de bibliotheek.
Of heeft iemand een andere oplossing? Ik zou echt wel elke dag een paar uur zonder internet willen zitten. Code hebben we al geprobeerd maar mislukt op een of andere manier steeds. Die kraken ze, of we weten het wachtwoord niet meer, of het werkt gewoon niet.
Ik weet dat dit een controversieel onderwerp is, en natuurlijk staat het een ieder vrij om je mening daarover te ventileren, maar ik hoop vooral ook op ideeën om elke dag echt in ieder geval een paar uur helemaal zonder internet te zitten.

zaterdag 24 juli 2021 om 23:51
De wifi er een bepaalde periode per dag gewoon afhalen. Of wachtwoord veranderen en ergens opschrijven waar zij het niet vinden. Beetje rare smoesjes, dat ze het kraken of dat jullie het vergeten. Internet opzeggen is vrij drastisch. Het lijkt alsof je je eerder tegen je eigen verslaving wil beschermen (maar excuses zoekt waarom dat niet lukt).
zaterdag 24 juli 2021 om 23:52
Zo lang ik 4G heb op mijn eigen telefoon voor bijv. internetbankieren en Picnic zou het zonder wifi in huis best te doen zijn.
Waar je verder tegenaan zou kunnen lopen: heb je digitale TV? Netflix?
Waar je verder tegenaan zou kunnen lopen: heb je digitale TV? Netflix?
aviendha wijzigde dit bericht op 24-07-2021 23:53
22.22% gewijzigd
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
zaterdag 24 juli 2021 om 23:52
zaterdag 24 juli 2021 om 23:56
Maar dan betaal je dus abonnementskosten voor niks.
En veel kans dat als je de boel 's avonds laat voor jou opzet er wel één in slaagt de i-pad stiekem naar boven mee te nemen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Dat dacht ik ook al. Als zij echt codes kraken kun je ook je modem weghalen en opbergen. Dan kun je altijd zelf bepalen wanneer je 'm weer aansluit.
En apparaten die opgeladen moeten worden in de periode dat zij geen scherm mogen kun je ook op een vaste plek leggen, in de nabijheid van een stopcontact maar waar ze er dus niet mee aan de slag kunnen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Hartelijk dank voor jullie reacties!
In de praktijk is het toch niet zo eenvoudig. Zo’n modem eruit trekken vind ik ook een heel gedoe bijvoorbeeld. Maar misschien dat we dat toch maar weer moeten doen. Ik snap alleen nooit hoe hij weer terug moet
Maar ja, dat is in wezen ook wat ik wil.
Netflix zou ik ook prima zonder kunnen. En inderdaad, het gaat ook om mijn eigen schermgedrag.
In de praktijk is het toch niet zo eenvoudig. Zo’n modem eruit trekken vind ik ook een heel gedoe bijvoorbeeld. Maar misschien dat we dat toch maar weer moeten doen. Ik snap alleen nooit hoe hij weer terug moet

Netflix zou ik ook prima zonder kunnen. En inderdaad, het gaat ook om mijn eigen schermgedrag.
zaterdag 24 juli 2021 om 23:57
zaterdag 24 juli 2021 om 23:58
Precies. En omdat dat zo'n gedoe is, pak je gewoon een boek of een bordspel.mybestfriend schreef: ↑24-07-2021 23:56Hartelijk dank voor jullie reacties!
In de praktijk is het toch niet zo eenvoudig. Zo’n modem eruit trekken vind ik ook een heel gedoe bijvoorbeeld. Maar misschien dat we dat toch maar weer moeten doen. Ik snap alleen nooit hoe hij weer terug moetMaar ja, dat is in wezen ook wat ik wil.

zaterdag 24 juli 2021 om 23:58
Ik wel over modem tijdelijk loskoppelen op momenten dat je echt niet wil dat ze op internet zitten. Ik ben niet heel moeilijk met schermtijd, maar codes kraken vind ik wel een beetje verslaafd gedrag. En het is in elk geval minder ingrijpend dan meteen helemaal geen internet meer hebben.
Don't waste your time on jealousy,
zondag 25 juli 2021 om 00:00
Ja het is een prima oplossing, maar als de ouders al moeite hebben met 10 minuten niet op WhatsApp kijken, dan is het logisch dat de kinderen ook verslaafd zijn. Begin bij jezelf. En de telefoon gewoon op vaste momenten in de kluis/keuken/op tafel voor iedereen.Susan schreef: ↑24-07-2021 23:58Ik wel over modem tijdelijk loskoppelen op momenten dat je echt niet wil dat ze op internet zitten. Ik ben niet heel moeilijk met schermtijd, maar codes kraken vind ik wel een beetje verslaafd gedrag. En het is in elk geval minder ingrijpend dan meteen helemaal geen internet meer hebben.
zondag 25 juli 2021 om 00:01
Sorry maar ik vind dit echt een dom plan. Hoe oud zijn de kinderen?
In veel landen is internet als basisbehoefte aangemerkt. En ik vind dat je op dit vlak ook echt wel met je tijd mee moet gaan zodat je kinderen geen buitenbeentjes worden. Je kan best grenzen stellen aan schermtijd maar je kinderen (boven een bepaalde leeftijd) helemaal het toegang tot internet ontzeggen thuis vind ik niet goed.
In veel landen is internet als basisbehoefte aangemerkt. En ik vind dat je op dit vlak ook echt wel met je tijd mee moet gaan zodat je kinderen geen buitenbeentjes worden. Je kan best grenzen stellen aan schermtijd maar je kinderen (boven een bepaalde leeftijd) helemaal het toegang tot internet ontzeggen thuis vind ik niet goed.

zondag 25 juli 2021 om 00:04
Dit. Het is 2021. Offline is niet belangrijker dan online en het is vakantie en er zijn nog steeds corona maatregelen, dus ze mogen niet alles.Dolfijn911 schreef: ↑24-07-2021 23:54Ik zou je vooral aanraden op zoek te gaan naar manieren waarop je jezelf wat minder druk maakt over dit soort dingen.
Dat probleem van opladen snap ik ook niet, je hebt toch wel meer dan 1 contactdoos in huis? Hier laden we op zolder op in dit soort gevallen en ik heb desnoods een sleutel waarmee die ruimte op slot kan.
zondag 25 juli 2021 om 00:05
Dit vind ik ook volkomen gestoord. Maar met de rest van je post ben ik het eens (grenzen stellen aan schermtijd maar niet volledig opzeggen).madamecannibale schreef: ↑25-07-2021 00:01Sorry maar ik vind dit echt een dom plan. Hoe oud zijn de kinderen?
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
zondag 25 juli 2021 om 00:18
Als je een tijdklok tussen het stopcontact en de modem zet dan kun je de WiFi iedere dag van zeg 20:00 tot 06:00 platleggen. En de tv en de vaste telefoon.
Moet je alleen geen kind hebben dat de sleutel van de meterkast weet te vinden.
Ander idee: de telefoons van de kinderen onder ouderlijk toezicht. Onze iPads hebben dat en ik kan per app instellen hoe lang en tussen welke uren een app gebruikt kan worden. Wij hebben jongen kinderen en ik wil niet dat ze per ongeluk het internet op gaan maar ik wil als ze in bed liggen wel online dus vandaar. Kan dat bij jullie devices niet?
Ik ken ook een familie met pubers waarbij iedereen dus ook de ouders de devices tussen 17 en 19 in een mandje stoppen en niet naar kijken.
Ps ik kan me best voorstellen dat internet een basisbehoefte is, alleen al omdat school tijdens Corona via teams gaat. Hoe moet je dat doen zonder internet en geen toegang tot de bibliotheek is onmogelijk want Corona.
Moet je alleen geen kind hebben dat de sleutel van de meterkast weet te vinden.
Ander idee: de telefoons van de kinderen onder ouderlijk toezicht. Onze iPads hebben dat en ik kan per app instellen hoe lang en tussen welke uren een app gebruikt kan worden. Wij hebben jongen kinderen en ik wil niet dat ze per ongeluk het internet op gaan maar ik wil als ze in bed liggen wel online dus vandaar. Kan dat bij jullie devices niet?
Ik ken ook een familie met pubers waarbij iedereen dus ook de ouders de devices tussen 17 en 19 in een mandje stoppen en niet naar kijken.
Ps ik kan me best voorstellen dat internet een basisbehoefte is, alleen al omdat school tijdens Corona via teams gaat. Hoe moet je dat doen zonder internet en geen toegang tot de bibliotheek is onmogelijk want Corona.
jamaarhoe wijzigde dit bericht op 25-07-2021 01:04
0.21% gewijzigd
Een zebra is geen paard met strepen
zondag 25 juli 2021 om 00:40
Als de kinderen iets moeten doen voor school, gaan ze maar naar de bieb.
Ik denk dat hun oplossing is "gaan we wel naar een vriend/vriendin, en dan geen schoolwerk maar instagram + de rest. Of de bieb is net gesloten als zij er toevallig achter komen dat ze no computer nodig hadden voor hun huiswerk. En welke onderwijzer gelooft tegenwoordig een kind dat zegt dat ze thuis geen internet hebben?
Misschien moet jij meer op je strepen gaan staan met wat betreft de huisregels, en het niet afschuiven op : we hebben geen wifi.
Ik denk dat hun oplossing is "gaan we wel naar een vriend/vriendin, en dan geen schoolwerk maar instagram + de rest. Of de bieb is net gesloten als zij er toevallig achter komen dat ze no computer nodig hadden voor hun huiswerk. En welke onderwijzer gelooft tegenwoordig een kind dat zegt dat ze thuis geen internet hebben?
Misschien moet jij meer op je strepen gaan staan met wat betreft de huisregels, en het niet afschuiven op : we hebben geen wifi.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 25 juli 2021 om 00:58
Ik denk dat het ook niet werkt dat kinderen “naar de bieb” moeten voor school, tenzij voor googelen voor werkstukken oid.
Als het om middelbare scholieren gaat, hebben ze vaak te maken met inloggen op schoolgebonden software die vanuit de bieb niet werkt.
Werk opslaan op een usb-stick kan hier in de bieb bijvoorbeeld ook niet, mailen ook niet.
Als het om middelbare scholieren gaat, hebben ze vaak te maken met inloggen op schoolgebonden software die vanuit de bieb niet werkt.
Werk opslaan op een usb-stick kan hier in de bieb bijvoorbeeld ook niet, mailen ook niet.
De toekomst is niet meer wat het was
zondag 25 juli 2021 om 05:24
Als je een wat duurdere router koopt, kun je daar in het Dashboard precies instellen welke apparaten op welke tijden wifi hebben. (Daar kom je er ook achter overigens hoeveel huishoudelijke apparaten al op je netwerk zitten). Wel even uitvogelen welke naam bij welk apparaat hoort.
Dan hoef je niet de WiFi helemaal af te sluiten, maar kun je bepaalde timeslots instellen, en zo het gebruik reguleren.
Dan hoef je niet de WiFi helemaal af te sluiten, maar kun je bepaalde timeslots instellen, en zo het gebruik reguleren.