Is toch niet netjes

25-07-2021 21:13 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon en schoondochter zijn aan het verbouwen en terwijl mijn man ze helpt ga ik mee naar hun om onze kleinkinderen te zien. Echter, elke keer als ik mee kom gaat onze schoondochter na een uurtje of zo weg om ergens op visite te gaan. Ze neemt dan de kleinkinderen mee en ik blijf alleen achter.
Ik vind dat niet netjes en vandaag heb ik dat ook tegen haar gezegd. Ze reageerde met: ik heb ook niet om deze verbouwing gevraagd en ik ga dus mijn gang zodat ik geen last ervan heb.

Je visite alleen laten is toch niet netjes of ben ik nu een pietlut?
LaCasa schreef:
26-07-2021 11:46
Heerlijk hier, echte Nederlandse gastvrije cultuur (not). Lever je niets op of kom je onverwacht, daar zijn veel mensen allergisch voor. :)

Als ik de TS was zou ik het bespreekbaar maken. Vraag het gewoon en als ze het niet fijn vindt, ga de volgende keer niet meer mee. Aanpassen kan ook.
Wat een onzinreactie!
Iedereen is welkom bij mij, maar als je elke week op de stoep staat kun je niet verwachten dat ik je de hele dag ga bezighouden. Als je andere plannen hebt ga je die uitvoeren. Het is wat anders als je de afspraak hebt gemaakt om elke keer mee te komen.
LaCasa schreef:
Heerlijk hier, echte Nederlandse gastvrije cultuur (not). Lever je niets op of kom je onverwacht, daar zijn veel mensen allergisch voor. :)

Als ik de TS was zou ik het bespreekbaar maken. Vraag het gewoon en als ze het niet fijn vindt, ga de volgende keer niet meer mee. Aanpassen kan ook.
Mwah...vraag me af in hoeverre het met gastvrijheid te maken heeft. Toen wij naar dit huis gingen en de boel aan het opknappen waren had ik ook steeds de keet vol met kijkers. Als je zo druk bent zit je daar niet op te wachten, tenminste, ik niet.
There is always something happening, and it's usually right now
@TO, kom je op afspraak of kom je zo aanwaaien? Als je zo aan komt waaien en je schoondochter heeft al een afspraak dan snap ik haar wel. Als jullie hebben afgesproken dat jullie meekomen snap ik jou weer mee.
Ik snap schoonmama ook wel. Je man hele dagen kwijt met klussen bij je zoon, dus je mag wel komen om arbeid te leveren maar de lusten om even lekker met je kleinkinderen te knuffelen die kunnen er even niet bij. Als je schoonouders een grote hulp zijn bij de verbouwing kun je ook een leuke middag met kinderen en schoonmoeder plannen. Zo lang zal die verbouwing niet duren. Als schoonmama elk weekend komt is het natuurlijk een ander verhaal maar die paar keer gewoon de beleefdheid in acht neme vind ik niet teveel gevraagd. Ze zou ook zelf weg kunnen gaan en kinderen bij oma laten als het echt niet botert tussen ze.

Mocht schoonmoeder elk weekend voor de deur staan dan is het natuurlijk een heel ander verhaal maar als dit om een paar middagen gaat vind ik dat schoondochter wel wat dankbaarder mag zijn voor hulp van schoon pa en vriendelijk voor schoonmama.
Bij een vriendin heeft zoiets tot een heel drama geleid. Vader zou een dag helpen klussen, zijzelf hoog zwanger en helemaal klaar met de verbouwing en wilde niets liever dan zich alleen opsluiten in een rustige kamer. Maar moeder moest en zou meekomen en was ontzettend beledigd toen haar gevraagd werd om thuis te blijven. Ze was niet welkom bij haar eigen kind, kind was ondankbaar en alles wat ze er maar bij kon halen.
Gastvrij moeten zijn tijdens een verbouwing waar je in zin met je gezin. Voor iemand die zichzelf steeds uitnodigt.

En dan denken dat je mensen beledigd door ze Hollands te noemen als ze daar geen zin in hebben elke keer weer.

Briljant.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 26-07-2021 11:54
5.12% gewijzigd
mammezel schreef:
Dat mag jij vinden, maar als ik dan een beetje doordenk bij jouw reactie op het vette in mijn post:
dat zijn vrouwen die vinden dat hun man alles moet doen en zorgen dat alles in orde is.
En als ze dan gaan scheiden, dan hebben ze weer een mening: elk de helft is het eerlijkst.
Als een man de ganse dag gaan werken is en vrouw blijft thuis, dan vind je het misschien ook normaal dat die vent zijn eigen potje nog moet koken. Dat kan.
(deze reactie zegt niks over de situatie van gezin zoon van TO).

Maar ieder zijn mening natuurlijk.

Volgens mij ben je nog boos op je ex-schoondochter.
mammezel schreef:
Dat mag jij vinden, maar als ik dan een beetje doordenk bij jouw reactie op het vette in mijn post:
dat zijn vrouwen die vinden dat hun man alles moet doen en zorgen dat alles in orde is.
En als ze dan gaan scheiden, dan hebben ze weer een mening: elk de helft is het eerlijkst.
Als een man de ganse dag gaan werken is en vrouw blijft thuis, dan vind je het misschien ook normaal dat die vent zijn eigen potje nog moet koken. Dat kan.
(deze reactie zegt niks over de situatie van gezin zoon van TO).

Maar ieder zijn mening natuurlijk.

Je maakt het alleen maar erger hoor als ik een 'beetje' doordenk. :roll: :lol:

Djeez, ik zou bijna denken dat je het er om doet.
Huiskwijt65 schreef:
26-07-2021 11:52
Ik snap schoonmama ook wel. Je man hele dagen kwijt met klussen bij je zoon, dus je mag wel komen om arbeid te leveren maar de lusten om even lekker met je kleinkinderen te knuffelen die kunnen er even niet bij. Als je schoonouders een grote hulp zijn bij de verbouwing kun je ook een leuke middag met kinderen en schoonmoeder plannen. Zo lang zal die verbouwing niet duren. Als schoonmama elk weekend komt is het natuurlijk een ander verhaal maar die paar keer gewoon de beleefdheid in acht neme vind ik niet teveel gevraagd. Ze zou ook zelf weg kunnen gaan en kinderen bij oma laten als het echt niet botert tussen ze.

Nou idd, als mijn partner gaat klussen, ruimt hij het daarna ook weer op. Als ik iets ga doen qua klusjes of wat dan ook, ruim ik het zelf op. We hebben wel eens dat partner kookt en dat ik daarna de boel opruim. Maar het is zeker niet vanzelfsprekend dat de vrouw altijd maar op moet ruimen in huis.
Voor iedereen een groene tuin
Dubbel
GroenTuintje schreef:
26-07-2021 11:54
Nou idd, als mijn partner gaat klussen, ruimt hij het daarna ook weer op. Als ik iets ga doen qua klusjes of wat dan ook, ruim ik het zelf op. We hebben wel eens dat partner kookt en dat ik daarna de boel opruim. Maar het is zeker niet vanzelfsprekend dat de vrouw altijd maar op moet ruimen in huis.
En met natje en droogje klaar staat voor de mannetjes, die kunnen zelf geen brood smeren natuurlijk. En dan ook schoonmoe gaat entertainen. En de kinderen verzorgt en werkt en vast ook nog klust tussendoor en boodschappen doet ect.

Blijf me verbazen over hoe raar mensen nog steeds denken over mensen met een vagina.
Huiskwijt65 schreef:

Mocht schoonmoeder elk weekend voor de deur staan dan is het natuurlijk een heel ander verhaal maar als dit om een paar middagen gaat vind ik dat schoondochter wel wat dankbaarder mag zijn voor hulp van schoon pa en vriendelijk voor schoonmama.
Een uur knuffelen met je kleinkinderen is best lang. Ik heb niet zóveel ervaring met kinderen, maar weet wel dat kinderen dat helemaal niet zo lang leuk vinden. En TO zegt dat schoondochter na een uurtje meestal weggaat. Dus ze kan een uur tijd aan de kinderen besteden.

Misschien wil schoondochter gewoon lekker zelf met haar kinderen iets leuks gaan doen en gaat ze daarom na een uurtje weg. Of misschien moet ze wel boodschappen doen en willen de kinderen daar graag mee naartoe, want dan krijgen ze altijd iets lekkers... of... noem maar op.

Edit: Als het niet zou boteren tussen mij en mijn schoonmoeder zou ik haar niet alleen met mijn kinderen in MIJN huis achterlaten hoor. Voor het zelfde geld heb je straks een andere volgorde in de keukenkastjes...
yraatje wijzigde dit bericht op 26-07-2021 11:58
6.72% gewijzigd
Dubbel
Micky1969 schreef:
25-07-2021 21:13
Echter, elke keer als ik mee kom gaat onze schoondochter na een uurtje of zo weg om ergens op visite te gaan. Ze neemt dan de kleinkinderen mee en ik blijf alleen achter.
Zou ze dan zeggen: "Kan ik alsjeblieft bij jou komen? Mijn schoonmoeder komt weer."
mammezel schreef:
26-07-2021 11:29
Maar toen ze thuis kwam en zag wat dat allemaal voor stof en rommel had meegebracht, wat normaal is bij een verbouwing, zegde ze doodleuk tegen mijn zoon: Jij moet dit allemaal wel opruimen en poetsen, he schat, want jij hebt het 'vuil' gemaakt. o_o o_o
Dan zal ik ook wel een vreselijke schoondochter zijn, maar mijn man ruimt in zo’n situatie na het klussen zelf zijn zooi op (of ik, als ik degene ben die geklust heeft).
In je openingspost dacht ik eerst te lezen dat jij mee komt om op de kleinkinderen *te passen* (en ik las er impliciet bij: zodat schoondochter mee kan klussen). Maar in je laatste zin noem je jezelf "visite" en begrijp ik dat je meekomt om de kleinkinderen te *zien*.

Bij zo'n verbouwing heb je helemaal geen zin in "visite" met wie je iets moet. En niet netjes, m'n hoela. Ongevraagd hele dagen op "visite" komen is ook niet netjes.

Als een gesprek hierover niet direct met schoondochter lukt, bespreek het dan eens met je zoon, om de lucht te klaren
Yraatje schreef:
26-07-2021 11:56
Een uur knuffelen met je kleinkinderen is best lang. Ik heb niet zóveel ervaring met kinderen, maar weet wel dat kinderen dat helemaal niet zo lang leuk vinden. En TO zegt dat schoondochter na een uurtje meestal weggaat. Dus ze kan een uur tijd aan de kinderen besteden.

Misschien wil schoondochter gewoon lekker zelf met haar kinderen iets leuks gaan doen en gaat ze daarom na een uurtje weg. Of misschien moet ze wel boodschappen doen en willen de kinderen daar graag mee naartoe, want dan krijgen ze altijd iets lekkers... of... noem maar op.

Knuffelen/spelen/wandelen. De meeste kleinkinderen vinden het in het algemeen best leuk bij en met oma. Dan is een uurtje echt niet lang. Hangt natuurlijk ook van de leeftijd af.

Het in best dat schoondochter plannen heeft maar dan moet ze dat gewoon communiceren en niet weglopen. Eventueel schoonmama van tevoren bellen. Nu is het alsof alleen schoon papa de werker welkom is. Snap best dat dat ook geen leuk gevoel is.
Flomo schreef:
26-07-2021 10:37
Het meeste is al gezegd, maar als je daar specifiek komt voor je kleinkinderen, waarom bied je dan niet aan om op te passen, zodat schoondochter ook kan helpen bij de verbouwing (klussen, naar de bouwmarkt, meubels uitzoeken, etc) of even iets anders voor het huishouden of voor zichzelf kan doen?
Dit. Mijn moeder en schoonmoeder zouden dan de kinderen bezighouden (en liefst even meenemen) zodat wij zelf aan de klus kunnen.

Maar deze schoondochter wil de troep en de herrie kennelijk graag ontvluchten, en daar laat ze zich door TO niet van weerhouden. Dat snap ik. Ze zou wel kunnen vragen of TO mee wil naar het park of de speeltuin.
Huiskwijt65 schreef:
26-07-2021 12:00
Knuffelen/spelen/wandelen. De meeste kleinkinderen vinden het in het algemeen best leuk bij en met oma. Dan is een uurtje echt niet lang. Hangt natuurlijk ook van de leeftijd af.

Het in best dat schoondochter plannen heeft maar dan moet ze dat gewoon communiceren en niet weglopen. Eventueel schoonmama van tevoren bellen. Nu is het alsof alleen schoon papa de werker welkom is. Snap best dat dat ook geen leuk gevoel is.

Nergens voor nodig, als schoonma haar kleinkinderen wil zien dan moet schoonma dit communiceren.
Huiskwijt65 schreef:

Kinderen vinden het leuk om dingen te doen. De ervaring die ik heb met neefjes en nichtjes is dat ze het ook prima vinden om niks te doen. Even 5 minuten heel enthousiast oma begroeten en dan hun eigen dingen doen.

Ik ben het met het tweede deel van je bericht totaal niet eens. Als er is afgesproken dat schoonmoeder mee komt dan moet schoondochter communiceren dat het niet uitkomt vanwege... [noem een reden]. Als schoonmoeder altijd op eigen houtje mee komt is het helemaal niet nodig dat schoondochter dat communiceert. Dan is het een kwestie van inderdaad een uurtje zitten en dan eigen ding doen. Misschien kan schoonmoeder helpen met klussen in dat geval.
Er is een verbouwing gaande. Schoonvader komt klussen. Schoonmoeder is niet per se nodig. Als ze elke week op de stoep staat is dat nogal overbodig....

En de hint van schoondochter lijkt me duidelijk. "Je bent met alle plezier een uurtje welkom, daarna doe ik mijn eigen ding".
Je zoon en je schoondochter hebben het gehad over de verbouwing en zijn blijkbaar onderling akkoord gegaan dat zij niet veel kan bijdragen in deze fase van de verbouwing. Je zoon belt zijn vader omdat hij daar meer aan op dit moment. Schoondochter denkt vervolgens - ok, zij hebben mijn hulp niet nodig, dus ik ga wat leuks of nuttigs doen met de kinderen.
Je gaat van een onuitgesproken verwachting uit dat het "gezellig" zou zijn dat je meekomt. Misschien had dat best gekund als je het even had afgestemd. Maar dat heb je niet gedaan en dus waren er al andere plannen gemaakt. Kan gebeuren.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Huiskwijt65 schreef:

Owww, opa betaalt het kijkgeld voor oma!
Huiskwijt65 schreef:

Eh, nee.

Schoonmoe moet even communiceren voor ze komt.
Huiskwijt65 schreef:
Maar het is toch ook geen visitemoment? Schoonvader komt daar om te werken. En ja, dat is dan hopelijk ook wel gezellig, maar hij is geen visite. Ik zou er dan ook niet op zitten wachten om alsnog visite te krijgen, want óf ik wil meewerken in wat voor rol dan ook, óf ik moet de kinderen bezighouden en daarvoor zou ik dan ook liever met ze weg gaan dan uren in het stof en de herrie koffieleuten met oma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven