Eten tijdens zwangerschap
vrijdag 23 juli 2021 om 18:23
Het Voedingscentrum heeft deze week garnalen, krab en kreeft op de ‘rode lijst’ gezet: afgeraden om te eten tijdens je zwangerschap. Ik heb de afgelopen jaren nog niet gehoord van etenswaren die weer ‘groen’ zijn geworden en ik heb zelf de indruk dat de lijst binnen enkele jaren zó lang is geworden dat vrouwen zich er minder van aan gaan trekken omdat het geen doen meer is. Hoe denken jullie erover?
maandag 26 juli 2021 om 14:00
Misschien een beetje een conservatieve verloskundige? Ik mocht gewoon naar de sauna, alleen niet in het 1e trimester inderdaad, en in het 3e trimester tegen t einde niet meer (vanaf indalen wegens ontsluiting). Ze zei er wel bij dat ze het bij onervaren saunagangers wel afraadde. Maar ik ging elke 2 weken. Deed wel wat minder hardcore
maandag 26 juli 2021 om 14:09
Als je vindt dat het voedingscentrum teveel risicomijdend is en bepaalde risico’s prima verantwoord zijn, dan hou je je toch gewoon niet aan die adviezen?
Ik vind het al helemaal raar dat sommigen aan de ene kant dus vinden dat het voedingscentrum overdrijft, en tegelijkertijd strikter zijn dan de adviezen die het voedingscentrum geeft.
Ik vind het al helemaal raar dat sommigen aan de ene kant dus vinden dat het voedingscentrum overdrijft, en tegelijkertijd strikter zijn dan de adviezen die het voedingscentrum geeft.
maandag 26 juli 2021 om 14:15
Ik heb de eerste helft van mijn zwangerschap garnalen en krab gegeten dus ik blijf het de tweede helft ook gewoon doen.
Niet elke week maar gewoon soms als het ik er veel zin in heb. Net als dat ik gewoon stoofvlees maak met wijn, dat ene glas waar 10% van over blijft en ik dan ook nog 6 porties vlees van maak, dan kan je ook geen overrijpe banaan meer eten.
En in de ochtend lekker een lepel kaneel in mijn havermout, eet ik ook niet elke dag.
En ik ga over 2 weken lekker naar de sauna, met een zwangerschapsmassage. Inderdaad wel wat minder hardcore dan ik normaal zou doen, ik ga wat vaker meer zitten ipv bovenin.
Ik heb het boek 'Expecting better' gelezen en dat gaf me wel veel meer ontspanning in mijn eigen keuze's maken. Dus een aanrader voor iedereen die wil weten welke dingen nou welke risico's meebrengen.
Niet elke week maar gewoon soms als het ik er veel zin in heb. Net als dat ik gewoon stoofvlees maak met wijn, dat ene glas waar 10% van over blijft en ik dan ook nog 6 porties vlees van maak, dan kan je ook geen overrijpe banaan meer eten.
En in de ochtend lekker een lepel kaneel in mijn havermout, eet ik ook niet elke dag.
En ik ga over 2 weken lekker naar de sauna, met een zwangerschapsmassage. Inderdaad wel wat minder hardcore dan ik normaal zou doen, ik ga wat vaker meer zitten ipv bovenin.
Ik heb het boek 'Expecting better' gelezen en dat gaf me wel veel meer ontspanning in mijn eigen keuze's maken. Dus een aanrader voor iedereen die wil weten welke dingen nou welke risico's meebrengen.
maandag 26 juli 2021 om 14:23
Het zou fijn zijn als het Voedingscentrum een duidelijke onderbouwing zou geven bij de adviezen en zou uitleggen wat en hoe groot de risico’s precies zijn.__appelbloesem__ schreef: ↑26-07-2021 14:09Als je vindt dat het voedingscentrum teveel risicomijdend is en bepaalde risico’s prima verantwoord zijn, dan hou je je toch gewoon niet aan die adviezen?
Nu staat tonijn eten in dezelfde categorie als roken of drinken tijdens je zwangerschap.
maandag 26 juli 2021 om 14:29
Wat een domper. Ga ik a.s. weekend weer eens uit eten waar ze ook sushi hebben en dacht ik daar nog wel garnalen te mogen eten, mag dat opeens ook al niet meer.
Tijdens mijn vorige zwangerschap kwam tonijn (uit blik) ook opeens op de verboden lijst te staan.
Laat het voedingscentrum maar niet zien wat ik allemaal wel eet... Net nog iets meer dan 8 dropjes weg zitten werken.
Gezond verstand en neus gebruiken is toch echt belangrijker dan strikt lijstjes volgen. Anders was ik vorige week goed ziek geweest van de kipfilet die qua houdbaarheidsdatum nog prima kon, maar echt niet goed meer rook.
Wel leuk detail. Carpaccio en tartaar mag wel van het voedingscentrum als het goed doorbakken is. Ik wacht nog wel een paar weken dan.

Tijdens mijn vorige zwangerschap kwam tonijn (uit blik) ook opeens op de verboden lijst te staan.
Laat het voedingscentrum maar niet zien wat ik allemaal wel eet... Net nog iets meer dan 8 dropjes weg zitten werken.
Gezond verstand en neus gebruiken is toch echt belangrijker dan strikt lijstjes volgen. Anders was ik vorige week goed ziek geweest van de kipfilet die qua houdbaarheidsdatum nog prima kon, maar echt niet goed meer rook.
Wel leuk detail. Carpaccio en tartaar mag wel van het voedingscentrum als het goed doorbakken is. Ik wacht nog wel een paar weken dan.

Keep on dreaming!
maandag 26 juli 2021 om 14:34
maandag 26 juli 2021 om 14:42
Dit ja. Ik weet gewoon niet hoe groot het risico is nu is als je iets eet. En wat dan het gevolg is. En wat vervolgens dan weer de kans is dat je baby er iets aan overhoudt, of dat het bijvoorbeeld enkel gaat om dat de moeder voedselvergiftiging krijgt en misschien uitgedroogd raakt etc etc. Dus of elke garnaal een potentieel doodsvonnis is, of dat je gewoon niet negen maanden lang elke dag een portie moet eten omdat het om de opbouw van een stof gaat.
En ik word er een beetje kriegel van dat er nooit iets terug op de groene lijst komt. Moeten we in het kader van bescherming van het ongeboren kind dan bijvoorbeeld niet iets aan de kwik en pfas opbouw in de zee doen, als het blijkbaar zo ernstig is dat je baby er iets van kan krijgen.
maandag 26 juli 2021 om 14:47
Hierover gaat dus 'Expecting better'montblanc schreef: ↑26-07-2021 14:42Dit ja. Ik weet gewoon niet hoe groot het risico is nu is als je iets eet. En wat dan het gevolg is. En wat vervolgens dan weer de kans is dat je baby er iets aan overhoudt, of dat het bijvoorbeeld enkel gaat om dat de moeder voedselvergiftiging krijgt en misschien uitgedroogd raakt etc etc. Dus of elke garnaal een potentieel doodsvonnis is, of dat je gewoon niet negen maanden lang elke dag een portie moet eten omdat het om de opbouw van een stof gaat.
En ik word er een beetje kriegel van dat er nooit iets terug op de groene lijst komt. Moeten we in het kader van bescherming van het ongeboren kind dan bijvoorbeeld niet iets aan de kwik en pfas opbouw in de zee doen, als het blijkbaar zo ernstig is dat je baby er iets van kan krijgen.
Pfas staat er natuurlijk nog niet in en het is ook gericht op Amerikaanse richtlijnen, maar over het algemeen maakt het het wel makkelijker om daarna zelf de adviezen te interpreteren.
maandag 26 juli 2021 om 17:02
Er staat op hun website gewoon een toelichting, bijvoorbeeld over vis zoals tonijn: “Een keer een kleine hoeveelheid op bijvoorbeeld een toastje zal niet meteen schadelijk zijn, maar uit voorzorg kun je ze beter niet nemen.”
Als je een exactere omschrijving van de risico’s wilt moet je op zoek naar de wetenschappelijke onderbouwing, maar dat is voor een leek soms lastig te begrijpen. Hier kan je onderbouwing van de gezondheidsraad vinden:
https://www.gezondheidsraad.nl/document ... re-vrouwen
maandag 26 juli 2021 om 17:51
Ik zou zweren dat dat er drie maanden geleden nog niet bijstond! Fijn, iets meer toelichting! Overigens staat er nu bij kaneel: alternatief: varieer eens met koriander, oregano of peterselie etc. Alsof die kruiden een alternatief zijn voor kaneel__appelbloesem__ schreef: ↑26-07-2021 17:02Er staat op hun website gewoon een toelichting, bijvoorbeeld over vis zoals tonijn: “Een keer een kleine hoeveelheid op bijvoorbeeld een toastje zal niet meteen schadelijk zijn, maar uit voorzorg kun je ze beter niet nemen.”
Als je een exactere omschrijving van de risico’s wilt moet je op zoek naar de wetenschappelijke onderbouwing, maar dat is voor een leek soms lastig te begrijpen. Hier kan je onderbouwing van de gezondheidsraad vinden:
https://www.gezondheidsraad.nl/document ... re-vrouwen

maandag 26 juli 2021 om 18:38
Lekker appeltaart met koriander