Geen kaart uitvaart!

31-07-2021 20:06 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje. Het zoontje van een vriendin is na een lang ziekbed overleden. Echt verschrikkelijk, ben er al de hele week heel verdrietig van. Vindt het zo erg voor mijn vriendin en haar gezin. Vanmiddag heb ik met een andere vriendin namens onze vriendengroep een bloemstuk besteld om toch wat te kunnen doen. Toen vertelde deze vriendin dat zij en haar man vandaag een kaart hadden ontvangen voor de crematie. Zij had hier niet op gerekend ook gezien de huidige regels. Ik ook zeker niet. Bij thuiskomst zag ik dat ik niks heb ontvangen. Merk dat ik me er toch een beetje naar onder voel. Heb ik tijdens het ziekbed te weinig van mij laten horen, ben ik er te weinig voor hun geweest? Heb regelmatig appjes, kaartjes getuurd en ook wel eens iets lekkers in de vorm van oa een cake met kaartje bij hun aan de voordeur gehangen. Ze waren zelf uiterst voorzichtig vooral in de Corona periode en kwamen nergens, wat ik zeer begreep. We hebben elkaar dus lange tijd niet echt veel gezien en gesprokenen in real life. Dat heb ik met sommige andere vriendinnen ook door de Corona. Weet van mijn vriendin die wel een rouwkaart heeft ontvangen dat een andere vriendin ook niks heeft ontvangen. Van de rest van mijn vriendinnen weet ik het niet. Misschien moesten ze keuzes maken wie wel en wie niet. Dat snap ik zeker. Maar het voelt niet goed. Ik merk dat ik me er rot onder voel. Want ze is me heel dierbaar, ken haar al ongeveer 40 jaar.
Innige deelneming!

TO, stel nu (STEL) dat je niet genoeg zou hebben gedaan in haar ogen, dan gaat ze toch zeker in deze afgrijselijkste momenten niet de rekening met jou vereffenen door je geen kaart te sturen. Die mensen hun gedachten staan nu op iets heel anders.

Zoals ik het lees ben je er geweest op een goede manier: niet opdringerig maar wel attent, een vriendin zoals iedereen eentje wil. Laat het rusten en vraag later gewoon een gedachtenisprentje van het kind (of gebeurt dat in Nederland niet? In België wordt bij elke begrafenis een kaartje gegeven of gestuurd aan mensen die op de dienst waren of die schriftelijk hun deelneming hebben betuigd. Dikwijls is dat met een foto van de overledene, een tekstje van de familie aan of over de overledene en dank van de familie voor alle vormen van steun.)

Die rouwkaart is op dit ogenblik niet zo belangrijk en er zit nog veel minder een boodschap achter.

Voor jou ook het beste TO, want dit zijn nare momenten, zeker als het over een kind gaat.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 31-07-2021 21:05
5.49% gewijzigd
Draakje1976 schreef:
31-07-2021 20:54
Lief berichtje ik ben ook helemaal ontdaan door dit verschrikkelijke nieuws en zeer verdrietig😢. Stom van mezelf dat ik deze gedachtes heb dat ik misschien te weinig van me heb laten horen.
De tijd om nog genoeg van je te laten horen is nog lang niet voorbij. Sterker nog: nu begint voor je vriendin de ellende pas echt.
Dus stop met piekeren over "nu", en blijf ook de komende weken / maanden / jaren die lieve vriendin die je al probeert te zijn. Vraag haar over een paar weken of ze zin heeft om een stuk te wandelen of nodig haar uit op de koffie.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Nu met Corona moet ze keuzes maken in wie bij de uitvaart kan zijn. Ik wens je heel veel sterkte!
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 08-08-2021 01:12
80.34% gewijzigd
Sterkte TO :rose:
Wat verdrietig, veel sterkte! Ik denk dat je niet zo veel hoeft te twijfelen over hoe je er voor haar was. Je hebt het op jouw manier gedaan, wat op dat moment voor jou goed voelde op de manier waarvan jij dacht dat het bij je vriendin past. Er is geen standaard goed of fout en gelukkig komt dit ook niet vaak voor in je leven.

Misschien zijn er twee lichtingen kaarten gestuurd: een versie met spoed verstuurd met een uitnodiging voor de crematie en een andere versie als berichtgeving zonder uitnodiging om fysiek bij de crematie te zijn. Er kunnen helaas nog steeds minder mensen aanwezig zijn bij een uitvaart.
Kan je de uitvaart niet live mee kijken? Ik heb afgelopen maart en mei twee uitvaarten mee mogen kijken via een live stream. Bij de ene wel een kaart gehad, bij de ander alleen een appje met de codes voor het bekijken.
Vond het niet erg dat ik er niet fysiek bij mocht zijn.
Maar heb nog wel een kaartje gestuurd naar de familieleden.

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als het al gezegd is. Maar misschien nog een kaart evt met bloemetje los sturen namens jou alleen? Misschien kan je in die kaart benadrukken dat je er voor ze bent, en als er iets is dat je voor ze klaar staat.
Ben goed in andere dingen, maar spelling en grammatica horen daar niet bij.
3_14pac schreef:
31-07-2021 21:26
Kan je de uitvaart niet live mee kijken? Ik heb afgelopen maart en mei twee uitvaarten mee mogen kijken via een live stream. Bij de ene wel een kaart gehad, bij de ander alleen een appje met de codes voor het bekijken.

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als het al gezegd is. Maar misschien nog een kaart evt met bloemetje los sturen namens jou alleen? Misschien kan je in die kaart benadrukken dat je er voor ze bent, en als er iets is dat je voor ze klaar staat.
Ik heb ook 3 uitvaarten via een stream gezien. Maar kinderuitvaarten zijn in mijn ervaring vaak veel meer privé. Ook afgezien van Corona.
3_14pac schreef:
31-07-2021 21:26

Ik wil ze ook nog een kaart sturen en ook naar haar ouders aangezien ik daar vroeger vaak over de vloer kwam.
Misschien komt het dinsdag met de volgende lading brievenbus post.

En anders is er vast een reden voor, misschien niet fijn maar het kan zijn zoals iemand hier boven al tikte.
Je vriendin zal de komende jaren wrs intens rouwen, je kunt er nog heel veel voor haar zijn, geloof me....

Weinig mensen blijven luistern en benoemen, blijf dat doen en je helpt, zo;n begrafenis gaat vaaK in een roes voorbij en is helemaal niet het moment om te steunen.
emmalou schreef:
31-07-2021 21:29
Ik heb ook 3 uitvaarten via een stream gezien. Maar kinderuitvaarten zijn in mijn ervaring vaak veel meer privé. Ook afgezien van Corona.
Ik heb ze (gelukkig) nog nooit mee gemaakt. Kan mij wel voorstellen dat het meer privé gedaan wordt.

En to ik zou zeker ook een kaartje naar de ouders sturen! In mijn ervaring werd het altijd gewaardeerd als ik naar meerdere familieleden een kaart stuurde. Dus daar kan je zeker niet de fout mee in gaan. Alleen maar lief dat je er zo bij stil staat
Ben goed in andere dingen, maar spelling en grammatica horen daar niet bij.
Houd er rekening mee dat er mogelijk gewoon geen kaart komt.

Dat je geen kaart krijgt, betekent trouwens niet dat ze niet waarderen wat je voor ze hebt gedaan. In een situatie met een ziek kind, krijgen mensen vaak toch meer hulp/aanloop dan bij een volwassenen.

Nu moet ik zeggen TO, dat ik bij het lezen van jouw OP het idee had, dat jij het idee hebt dat je een kaart had moeten krijgen, omdat je wel zo je best hebt gedaan. Wat had je meer moeten doen, als je vriendin wel een kaart heeft gekregen en jij niet? En mogelijk bedoel je het niet zo, maar in eerste instantie komt het wel zo over.

En misschien is die vriendin wel closer met ze dan jij, dat kan. Maar nogmaals, dat betekent niet dat ze interesse en hulp niet hebben gewaardeerd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
De kaart van mijn oom was laatst een dag later dan die van mijn zus. Kan ook nog..
Of ligt bij een oud adres? Wij waren al 3 jaar verhuisd en de uitnodiging voor een koffietafel lag op ons oude adres en de nieuwe bewoner was toevallig een paar dagen op vakantie. (Wel precorona)

Heel veel sterkte TO en ik zou gewoon er voor hen blijven te zijn
Ik snap je gevoel wel .
Ook voor jou sterkte .
mammezel schreef:
31-07-2021 21:02
Innige deelneming!

TO, stel nu (STEL) dat je niet genoeg zou hebben gedaan in haar ogen, dan gaat ze toch zeker in deze afgrijselijkste momenten niet de rekening met jou vereffenen door je geen kaart te sturen. Die mensen hun gedachten staan nu op iets heel anders.

Zoals ik het lees ben je er geweest op een goede manier: niet opdringerig maar wel attent, een vriendin zoals iedereen eentje wil. Laat het rusten en vraag later gewoon een gedachtenisprentje van het kind (of gebeurt dat in Nederland niet? In België wordt bij elke begrafenis een kaartje gegeven of gestuurd aan mensen die op de dienst waren of die schriftelijk hun deelneming hebben betuigd. Dikwijls is dat met een foto van de overledene, een tekstje van de familie aan of over de overledene en dank van de familie voor alle vormen van steun.)

Die rouwkaart is op dit ogenblik niet zo belangrijk en er zit nog veel minder een boodschap achter.

Voor jou ook het beste TO, want dit zijn nare momenten, zeker als het over een kind gaat.
De rouwkaart in NL is de uitnodiging om bij de crematie te zijn, dus wel degelijk belangrijk. To is nu dus onzeker of ze daar wel welkom is. Ik weet niet wanneer het afscheid is, to, maar het zou zeker kunnen dat de kaart nog komt
Zoals je het beschrijft bent je gewoon een fijne vriendin geweest. Als de kaart niet komt, zou ik inderdaad denken dat ze keuzes hebben moeten maken ivm corona. Sterkte
Ik zou uitgaan van ‘keuzes moeten/willen maken’. Zeker bij een uitvaart van een kind. Misschien is die vriendin die wel een kaart heeft gekregen een beetje de organisator van de groep in goede tijden? Dat ze haar zien als vertegenwoordigster van de groep zodat ze het klein kunnen houden. Dat is wat ik zou denken.

En eens met de forummer die schreef: je kunt nu nog zoveel gaan doen qua steun bieden. Ik zou dit niet op mijzelf betrekken als ik jou was. Mensen die dit drama moeten doormaken zijn volgens mij niet eens in staat om dat soort ‘statements’ te bedenken.
Ik zou er van uitgaan dat het is wat het is en mijn verdere acties daar niet van laten afhangen. Wel of geen kaart is niet belangrijk, er zijn voor je vriendin en haar verdriet wél.
Ik kan me je gevoel hierover voorstellen, en ook het gevoel van degene die in de rouwperiode zit.

De keuze voor iemand is geen afwijzing van de rest. Iemand vervult een bepaalde rol en voorziet in een behoefte. En meer is op dat moment niet nodig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik kan me voorstellen dat het lastig is om te bepalen of je nu niet welkom bent op de uitvaart (want geen kaart) Of dat je kaart vertraagd is oid.

Wat ik zou doen is (uitgaande van een groepje vriendinnen) om de vriendin die wel een kaart heeft gehad in te schakelen om te vragen.
Als je het zelf vraagt heb je toch het risico dat het "calimero" overkomt. (Zij hebben wel een kaart en ik niet).
Maar de vriendin die wel uitgenodigd is kan misschien even laagdrempelig 'namens de groep' navragen dat de vriendinnen heel goed begrijpen dat er keuzes zijn gemaakt en of zij misschien nog iets anders kunnen betekenen bij de uitvaart, bijvoorbeeld bloemen sturen of in een erehaag staan voor de ceremonie.
Dan weet je in ieder geval wat je met de uitvaart kunt en moet.

En daarna kun je nog genoeg je steun laten blijken want het gezin krijg het nog lang genoeg zwaar genoeg, maar daar gaat het geloof ik niet over.
Als in tijden van rouw iemand zich daadwerkelijk om me bekommert door wat te organiseren, rommel op te ruimen, boodschappen te doen, en er zo voor zorgt dat ik me daar niet mee bezig hoef te houden, dan kan je die persoon niet passeren als je er een paar selecteert om bij de uitvaart te zijn. Daardoor maken anderen minder kans.

Heel veel dingen overkomen je tijdens zo'n periode en je hebt veel minder vrije keus dan je denkt. Je bent trouwens dan ook niet in de stemming om heel erg assertief te zijn. Later haal je dat weer in; de tante of vriendin die er voor je was tijdens de ergste rouw speelt in je latere leven niet meer zo'n grote rol en anderen worden dan weer belangrijker.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb van andere vriendinnen niet gehoord of ze wel of niet een kaart hebben ontvangen. Zijn beide nog met vakantie. Komen wel terug voor de condoleance. Het is wat het is en ik ga er vanuit dat er keuzes gemaakt moesten worden en ik het niet persoonlijk op moet vatten.
laylalala schreef:
01-08-2021 07:10
Ik kan me voorstellen dat het lastig is om te bepalen of je nu niet welkom bent op de uitvaart (want geen kaart) Of dat je kaart vertraagd is oid.
Ik zou er toch maar gewoon vanuit gaan dat ik geen kaart heb ontvangen en dan zou ik dus niet gaan. Rouwpost gaat echt meestal wel goed.
Ik kan hier weer wat bijleren: is dat zo in Nederland dat je enkel op de dienst wordt verwacht als je effectief een rouwbrief hebt ontvangen?

In België is er op dit ogenblik wat maximum aantal mensen betreft (ik spreek over uitvaarten) geen restrictie. Er moet enkel 1,5 m afstand worden gehouden.

Als wij in België van iemand weten dat ie overleden is, dan kun je onuitgenodigd, zonder dat je een rouwbrief hebt ontvangen, zelfs als je bij wijze van spreken ruzie met die persoon had, toch naar de dienst gaan.
Die dienst zal doorgaan in de kerk (bij een katholiek afscheid) of in het crematorium (bij eender welk soort afscheid). Iedereen gaat op het tijdstip dat de dienst begint, naar de plaats waar het afscheid doorgaat en meestal staat de (naaste) familie in de inkomhal (als het de kerk betreft: naast de lijkkist of de urne). Er is dan mogelijkheid om (kort) de familie te condoleren bij het binnenkomen door de aanwezigen van de dienst.
In België worden ook meestal (wel pré-corona) een aantal mensen die een goede band met de overledene of zijn naaste familie hadden, uitgenodigd op een koffietafel, onmiddellijk na de begraving op het kerkhof of uitstrooiing op de asweide). Soms gaan mensen ook samen naar een cafeetje om nog rustig even met mekaar te kunnen praten.

En tot slot, ik weet niet of dat ook een spreekwoord in Nederland is, wij zeggen: van de doden niks dan goeds.
Vanaf het ogenblik dat iemand gestorven is, wordt er geen slecht meer over gesproken. Maar ik heb al wel veel mensen tegen deze regel weten zondigen, inclusief mezelf.
Is er ook een advertentie geplaatst?
Vaak staat daar ook wel iets in als: in besloten kring of deze advertentie mag worden beschouwd als een uitnodiging.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven