Fotobewerkingsprogramma, welke is fijn?

01-08-2021 12:18 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, sinds elke dagen doet Windows Foto's op mijn laptop vreemd. Ik wil daarom graag een ander fotobewerkingsprogramma installeren, maar welke is fijn? Iemand raadde me GIMP aan, maar daar kan ik mijn foto's alleen als .xcf opslaan?
Wie weet raad?
Nee, in GIMP kan je ook gewoon opslaan als PNG of JPG. Ikzelf ben fan van Photoshop, heb zelf Photoshop CS4 ergens "geleend". :biggrin:
Gimp lijkt heel veel op Photoshop. Beide zijn ze niet heel makkelijk te leren, maar wel heel fijn als je ze eenmaal doorhebt.
Je zou kunnen kijken of je kunt beginnen met Lightroom, daar kun je al heel veel mee. Ligt er ook een beetje aan wat je wil. Wil je je foto's alleen wat bijwerken voor wat betreft kleuren, contrast etc. Dan is Lightroom heel prima (kan wel meer mee, het is best uitgebreid)
Als je ook met lagen en maskers wil werken en ingewikkeldere bewerkingen doen, dan is Photoshop een goede.
Een alternatief dat veel lijkt op photoshop is Affinity Photo. Dat werkt volgens mij niet met een abonnement, maar daarvoor betaal je eenmalig.
Ik zweer bij Lightroom Classic.

Photoshop heb ik ook, maar gebruik ik alleen als ik wat geavanceerdere bewerkingen wil doen. Voor het reguliere werk voldoet Lightroom meer dan prima. Ik vind het een fijn programma en werkt erg intuitief.
Vutje schreef:
01-08-2021 13:36
Ik zweer bij Lightroom Classic.

Photoshop heb ik ook, maar gebruik ik alleen als ik wat geavanceerdere bewerkingen wil doen. Voor het reguliere werk voldoet Lightroom meer dan prima. Ik vind het een fijn programma en werkt erg intuitief.
Dit, maar PS en LR zitten samen in het abo toch?
Ugli schreef:
01-08-2021 12:42
Nee, in GIMP kan je ook gewoon opslaan als PNG of JPG. Ikzelf ben fan van Photoshop, heb zelf Photoshop CS4 ergens "geleend". :biggrin:
Inderdaad, je moet dan alleen niet Opslaan als kiezen, maar Exporteren.

Ik vind Photoshop fijn, maar dat moet je echt wel even leren.
GIMP is net iets makkelijker, maar moet je ook echt even bestuderen. Er staan wel heel veel tutorials online. En het is gratis, groot voordeel t.o.v. PS.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven