Schoonvader maakt respectloze opmerking

08-08-2021 21:30 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vandaag waren mijn man en ik bij mijn schoonouders. Mijn schoonvader zei iets wat zeer respectloos was over mijn zusje en zwager. Hij flapte het er uit want achteraf heeft hij sorry gezegd en had er ook echt wel last van. Ik ben niet het type dat heel erg boos kan worden maar hou het meer bij mezelf op zo’n moment. Ook omwille van mijn kinderen en schoonmoeder en man. Maar eigenlijk vind ik het gewoon onbeschoft. Heb hem de rest vd dag bijna niet aangekeken en in de auto met mijn man alleen (kids bleven daar) kwam mijn boosheid en verdriet eruit. Mijn man begreep mij heel goed. Ik heb eigenlijk voorlopig even geen zin om hem te zien alleen binnenkort is er een verjaardag van mijn man waar hij ook komt. Hoe zouden jullie met de hele situatie omgaan? Moet ik het gewoon maar laten rusten? Omwille vd familiebanden? Vindt het gewoon lastig, nu ben ik vooral nog boos.
Het is nog vers. Jij zit nog in je emotie, maar hij heeft sorry gezegd.
Slaap er gewoon even een nachtje over en laat het gaan.
Ik zou met hem uitspreken, en je man erbij als morele steun op een neutrale plek als het je dwars blijft zitten
Gebeurt het vaker dat hij iets onbeschofts eruit gooit en dan met een sorry alles weer goed wil maken?

Ik vind het niet oké om van alles te zeggen en met sorry achteraf de denken dat het weer oké is maar als het een eenmalig iets is zou ik het laten rusten. Iedereen kan zich vergissen
“Moet ik het gewoon maar laten rusten” .. wat is in jouw ogen het alternatief?

Sowieso zou ik er inderdaad een nachtje over slapen.
Ik neem aan dat je ergens op korte termijn je kinderen weer ophaalt?
Dan kan je best nog even uiten hoe je erover denkt / wat het met je deed.
Het lijkt erop dat het per ongeluk ging en hij heeft al sorry gezegd. Als dit geen gewoonte is, zou ik het er verder bij laten.
Je laat je kinderen daar wel achter?
Dan denk ik; het zal wel meevallen.
Het kan ook een echt gemeend sorry zijn?!
Als dit vaker gebeurd; op een later moment zeggen wat het met je doet.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
yukon schreef:
08-08-2021 21:37
Ik neem aan dat je ergens op korte termijn je kinderen weer ophaalt?
Dan kan je best nog even uiten hoe je erover denkt / wat het met je deed.
Het lijkt erop dat het per ongeluk ging en hij heeft al sorry gezegd. Als dit geen gewoonte is, zou ik het er verder bij laten.
Dit. We weten natuurlijk niet wat hij gezegd heeft, maar hij flapte het eruit, schrok er zelf van, zei sorry en leek het oprecht rot te vinden. Als dit niet zijn gewoonte is, zou ik het erbij laten.
Maar misschien zou het er nog aan liggen wat hij precies gezegd heeft.
Even laten rusten inderdaad. Hij heeft sorry gezegd en je zegt dat hij er last van had dus ik ga er vanuit dat de sorry ook gemeend was.

Als het je dwars blijft zitten kun je, als je wat gekalmeerd bent, altijd nog op een rustig 1 op 1 met hem gaan zitten om erover te praten.

De verjaardag zou ik gewoon normaal door laten gaan maar ik zou mij wat afzijdig houden van schoonvader.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Gebeurt ons dit niet allemaal wel eens? Dat je er iets uitflapt waarvan je achteraf denkt: Oeps, dat was misschien wel eerlijk maar niet erg tactvol.

Ik weet natuurlijk niet wat er gezegd is, maar even uitgaande van mijn eigen zus en zwager: ik kan me er wel iets bij voorstellen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ligt er aan wat er geflapt/gezegd is. Echt, voor mij zou dat dus uitmaken.

En niet niet iedereen zegt wel eens hele lelijke dingen over een ander.
Ligt er inderdaad aan wat hij gezegd heeft. Als het iets racistisch zou zijn bijvoorbeeld zou ik aan een sorry alleen niet genoeg hebben.
Maar het kan ook iets heel anders zijn wat meer een generatie verschil is.. Geen idee dus.
Hij flapt er iets uit; blijkbaar iets wat hij denkt/vindt.
En hij heeft zich nadien verontschuldigd voor het eruit flappen.

Jij vindt nu dat hij onbeschoft is geweest.
Wil je dat er dan gewoon ook een keer "uit flappen" en je daarna daarvoor verontschuldigen?

Iemand zegt een keer iets waarvan hij zich onmiddellijk daarna realiseert dat hij dat beter niet (hardop) had kunnen zeggen.
Je kunt er ook voor kiezen het gewoon te laten voor wat het is.
Kortom, wat wil je bereiken?
Ik zou een brief/mail schrijven, maar (nog) niet versturen. Dan heb jij een plek om je emoties te uiten, want dat heb je nu nodig.

Slaap er daarna een (paar) nacht(jes) over, en als je helder hebt wat je precies dwars zit in de opmerking en het ‘sorry’ van je schoonvader (en met wat afstand naar de situatie kunt kijken!), dan neem je contact op.
Geen idee wat het is geweest wat hij gezegd heeft, maar heb jij nooit iets in je leven gezegd waarvan je spijt had? Doen we dat allemaal niet?

Waarom raakt juist die opmerking jou zo?
Kan het zijn dat je er wat te heftig op reageert?
Hier is vast al veel meer aan de hand. Anders ga je niet compleet over de zeik van een incident.
Bij mij zou het wel ook echt uitmaken wat hij heeft gezegd en hoe vaak zulke dingen bij hem gebeuren. Is hij bijvoorbeeld altijd een botte boer dan zou dit misschien wel de druppel zijn maar als hij een zachtaardige lieverd is die net even een slokje teveel jenever op had dan al minder. Maar als het echt een flinke grens over ging zou ik wel echt boos zijn. De context is dus belangrijk hierbij.
Wat moet die man toch gezegd hebben dat het zoveel drama geeft??
Iedere dag is gehaktdag
lisbeth schreef:
08-08-2021 21:34
Gebeurt het vaker dat hij iets onbeschofts eruit gooit en dan met een sorry alles weer goed wil maken?

Ik vind het niet oké om van alles te zeggen en met sorry achteraf de denken dat het weer oké is maar als het een eenmalig iets is zou ik het laten rusten. Iedereen kan zich vergissen
Hij is wel lomp ja maar nog nooit eerder zo’n opmerking gemaakt als nu. Het raakt me gewoon omdat het mijn familie is.
aardbeienslof schreef:
08-08-2021 21:36
“Moet ik het gewoon maar laten rusten” .. wat is in jouw ogen het alternatief?

Sowieso zou ik er inderdaad een nachtje over slapen.
Het alternatief zou zijn een tijdje daar niet komen bijvoorbeeld en me even afzijdig houden. Maar ga er idd even over slapen
Ligt eraan wat het was. Racistisch? Voor Tokkie uitgemaakt?
En wat voor iets heeft hij dan gezegd dat het je zo raak?
Ze is dik, wat een indolentie zus heb je, ze kan ook niets, wat een lelijk hoofd?
Is wel erg afhankelijk van wat hij heeft gezegd en daar ga je niet op in.
Voor het beantwoorden van jouw vraag is dat wel van belang.
De vriendin van mijn vader maakt veel k*topmerkingen als ik haar zie en zegt nooit sorry. Dan wil ze ook nog dat ik gezellig gezinnetje met haar ga spelen.

Mijn tip, doe beleefd als je hem ziet (doe alsof je neus bloedt), maar laat het contact verder even zitten.
Let’s go Brandon!
Is men niet een beetje te gevoelig tegenwoordig en te snel gekwetst en verdrietig?

Bij iets ernstigs zou ik aangeven niet gediend te zijn van zulke opmerkingen en na een sorry overgaan tot de orde van de dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven