Schoonvader maakt respectloze opmerking
zondag 8 augustus 2021 om 21:30
Hoi,
Vandaag waren mijn man en ik bij mijn schoonouders. Mijn schoonvader zei iets wat zeer respectloos was over mijn zusje en zwager. Hij flapte het er uit want achteraf heeft hij sorry gezegd en had er ook echt wel last van. Ik ben niet het type dat heel erg boos kan worden maar hou het meer bij mezelf op zo’n moment. Ook omwille van mijn kinderen en schoonmoeder en man. Maar eigenlijk vind ik het gewoon onbeschoft. Heb hem de rest vd dag bijna niet aangekeken en in de auto met mijn man alleen (kids bleven daar) kwam mijn boosheid en verdriet eruit. Mijn man begreep mij heel goed. Ik heb eigenlijk voorlopig even geen zin om hem te zien alleen binnenkort is er een verjaardag van mijn man waar hij ook komt. Hoe zouden jullie met de hele situatie omgaan? Moet ik het gewoon maar laten rusten? Omwille vd familiebanden? Vindt het gewoon lastig, nu ben ik vooral nog boos.
Vandaag waren mijn man en ik bij mijn schoonouders. Mijn schoonvader zei iets wat zeer respectloos was over mijn zusje en zwager. Hij flapte het er uit want achteraf heeft hij sorry gezegd en had er ook echt wel last van. Ik ben niet het type dat heel erg boos kan worden maar hou het meer bij mezelf op zo’n moment. Ook omwille van mijn kinderen en schoonmoeder en man. Maar eigenlijk vind ik het gewoon onbeschoft. Heb hem de rest vd dag bijna niet aangekeken en in de auto met mijn man alleen (kids bleven daar) kwam mijn boosheid en verdriet eruit. Mijn man begreep mij heel goed. Ik heb eigenlijk voorlopig even geen zin om hem te zien alleen binnenkort is er een verjaardag van mijn man waar hij ook komt. Hoe zouden jullie met de hele situatie omgaan? Moet ik het gewoon maar laten rusten? Omwille vd familiebanden? Vindt het gewoon lastig, nu ben ik vooral nog boos.
maandag 9 augustus 2021 om 10:19
Ik vind 'even afstand nemen' echt zo duf. Alsof het probleem zich daarmee oplost? Wil je hem laten 'voelen' dat hij fout zat?
Sowieso zou ik ervoor zorgen dat het voor de verjaardag opgelost is. Ik weet natuurlijk niet wat er gezegd is maar denk je niet dat het allemaal nog veel erger en groter wordt als je je schoonvader niet op de verjaardag laat komen? Je schrijft zelf dat hij zijn excuses heeft aangeboden een weet dat hij fout zat. Wat moet er dan nog verder over gezegd worden? Dat je gekwetst bent? Dat had hij zelf blijkbaar ook al door.
Sowieso zou ik ervoor zorgen dat het voor de verjaardag opgelost is. Ik weet natuurlijk niet wat er gezegd is maar denk je niet dat het allemaal nog veel erger en groter wordt als je je schoonvader niet op de verjaardag laat komen? Je schrijft zelf dat hij zijn excuses heeft aangeboden een weet dat hij fout zat. Wat moet er dan nog verder over gezegd worden? Dat je gekwetst bent? Dat had hij zelf blijkbaar ook al door.

maandag 9 augustus 2021 om 10:20
Erg dramatisch inderdaad. Blijkbaar moet de man wel nog even goed gestraft worden.
maandag 9 augustus 2021 om 10:24
Maar wat wil je er aan doen als TO? Het is je schoonvader. Laat je de familie uit elkaar knallen om een mening?FeeLucifer01 schreef: ↑09-08-2021 10:04Ik kan wel wat dingen bedenken hoor mbt meningen die ik niet zie zitten. En ja meningen mag je uiten. En een ander mag dat niet oke vinden.
En gelukkig mag iedereen zelf bedenken wat ze daar dan wel of niet mee moeten. En of dat zelfs na een excuses je misschien wat afstand neemt.
Maar zolang TO vaag doet over wat er gezegd is.. kan je er eigenlijk weinig nuttig over zeggen. Lijkt mij.
Ik woonde ooit in huis met een oudere dame die er een zeer indringende en voor velen zeer kwetsende mening op na hield. Als ik m’n boeltje had gepakt en een ander onderkomen had gezocht dan had iedereen daar begrip voor gehad. Maar wat bereik je ermee? Ik heb er nog maanden met gewoond, en haar mening gelaten voor wat het is, in de stille (waarschijnlijk kansloze) hoop dat mijn aanwezigheid een klein beetje positiviteit heeft gebracht in haar denken. Ik heb er in ieder geval wat van geleerd: zo kun je het ook zien.
Deze man, de schoonvader van TO, ziet tenminste zelf in dat zijn mening enigszins dubieus of kwetsend is. Hoe hoog wil je dit laten oplopen?
maandag 9 augustus 2021 om 10:24
Ik ook niet. En hoe is zo'n gesprek dan tot stand gekomen? Was er door TO al geklaagd over haar zus en was dat een aanleiding voor schoonvader om een (ongepaste) opmerking te maken. Ik ben wel benieuwd hoe het gesprek verlopen is. Ik heb het met mijn schoonvader namelijk nooit over mijn broer en (schoon)zus tenzij ik zelf over ze begin. Zo'n opmerking komt toch niet out of the blue?
maandag 9 augustus 2021 om 10:30
Dit vraag ik me dus ook af.Silvy schreef: ↑09-08-2021 10:24Ik ook niet. En hoe is zo'n gesprek dan tot stand gekomen? Was er door TO al geklaagd over haar zus en was dat een aanleiding voor schoonvader om een (ongepaste) opmerking te maken. Ik ben wel benieuwd hoe het gesprek verlopen is. Ik heb het met mijn schoonvader namelijk nooit over mijn broer en (schoon)zus tenzij ik zelf over ze begin. Zo'n opmerking komt toch niet out of the blue?
Hij maakt een verschrikkelijk kwetsende opmerking over je zus, zo erg dat je eigenlijk meteen volledig klaar met hem bent en moet huilen.
Hoe gaat zoiets?!

maandag 9 augustus 2021 om 10:34
maandag 9 augustus 2021 om 10:43
Echt te triest voor woorden. Schoonpa maakt een lullige opmerking en nu ga ik ook even iets bedenkenChinue schreef: ↑09-08-2021 10:341. Zelf een rake opmerking terug maken. Had op het moment gekund maar kan alsnog (kun je er nog even over nadenken).
2.Ik weet niet wat voor man je schoonvader is, hij kan er spijt van hebben maar op welke gronde dan, want hij zei het wel, dus waar komt dat vandaan? Daar kun je ook op ingaan.

maandag 9 augustus 2021 om 10:58
Oh, echt niet? Zeker als je kinderen hebt kennen beide families elkaar toch meestal wel. En als er iets groots speelt (huwelijk, zwangerschap, ziektes) informeren ze ook altijd hoe het met ze gaat, sturen een kaartje bij geboorte of verjaardag enzovoort.Silvy schreef: ↑09-08-2021 10:24Ik ook niet. En hoe is zo'n gesprek dan tot stand gekomen? Was er door TO al geklaagd over haar zus en was dat een aanleiding voor schoonvader om een (ongepaste) opmerking te maken. Ik ben wel benieuwd hoe het gesprek verlopen is. Ik heb het met mijn schoonvader namelijk nooit over mijn broer en (schoon)zus tenzij ik zelf over ze begin. Zo'n opmerking komt toch niet out of the blue?
Mijn schoonvader wil ook nog wel eens een ongepaste opmerking maken, maar dan liefst wel in bijzijn van diegene zelf. Tsja. De man is in de 70, voelt dat niet aan en dat gaat hij ook echt niet meer leren.
Heel eerlijk, ik moet er vaak keihard om lachen. Maar mijn schoonzus zit bijvoorbeeld echt met samengeknepen billen als ze haar vader en schoonfamilie tegelijk over de vloer heeft, uit angst dat hij hen schoffeert.

maandag 9 augustus 2021 om 11:05
Ze kan er best op terug komen als zij dar nodig vindt om de lucht te klaren. Sommige mensen zijn niet in staat im direct te reageren. Gaan zitten pruilen gaat niet helpen, dat ben ik zeker met je eens.
maandag 9 augustus 2021 om 11:16
Er worden wel kaartjes gestuurd tussen ouders/schoonouders met ziekte of verjaardag en geïnformeerd hoe het met ze gaat maar herken niet dat er uitgebreid gepraat wordt over familie zodat er een rot-opmerking gemaakt kan worden out of the blue. Dan moet een gesprek toch al ergens begonnen zijn over diegene (de zus in dit geval)?CHL schreef: ↑09-08-2021 10:58Oh, echt niet? Zeker als je kinderen hebt kennen beide families elkaar toch meestal wel. En als er iets groots speelt (huwelijk, zwangerschap, ziektes) informeren ze ook altijd hoe het met ze gaat, sturen een kaartje bij geboorte of verjaardag enzovoort.
Mijn schoonvader wil ook nog wel eens een ongepaste opmerking maken, maar dan liefst wel in bijzijn van diegene zelf. Tsja. De man is in de 70, voelt dat niet aan en dat gaat hij ook echt niet meer leren.
Heel eerlijk, ik moet er vaak keihard om lachen. Maar mijn schoonzus zit bijvoorbeeld echt met samengeknepen billen als ze haar vader en schoonfamilie tegelijk over de vloer heeft, uit angst dat hij hen schoffeert.
maandag 9 augustus 2021 om 12:01
Je bent een volwassen vrouw. Waarom confronteerde je hem niet met jouw gevoel over die opmerking. Niks zeggen en hem boos aankijken vind ik onvolwassen. Durf je de confrontatie niet aan? En wanneer was zijn sorry goed genoeg om er overheen te stappen en door te gaan?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
maandag 9 augustus 2021 om 12:04
maandag 9 augustus 2021 om 12:06
100% eenslilalinda schreef: ↑09-08-2021 12:04tja, je kunt het passie agressief oplossen en hem gaan negeren er wegblijven etc
Of je lost het volwassen op:
1. het voorval viel wel mee en je accepteert zijn Sorry
2. het voorval was echt flink mis, dan zoek je contact met hem en vertelt hem, waar je mee zit.En jullie praten het uit
maandag 9 augustus 2021 om 12:30
maandag 9 augustus 2021 om 14:46
Wat is er allemaal nog meer aan de hand? Het kan toch niet dat het alleen om deze ene opmerking gaat? Die man flapte het eruit, bood zijn excuses aan en gaf er blijk van het echt vervelend te vinden. Nou dan is het wel tijd om het los te laten hoor ipv wrokkig te gaan zitten emmeren dat je hem voorlopig niet wil zien.
maandag 9 augustus 2021 om 14:55
En vervolgens is hij wel goed genoeg om op de kinderen te passen. Maar eigenlijk wil je hem niet meer zienS-Groot schreef: ↑09-08-2021 14:46Wat is er allemaal nog meer aan de hand? Het kan toch niet dat het alleen om deze ene opmerking gaat? Die man flapte het eruit, bood zijn excuses aan en gaf er blijk van het echt vervelend te vinden. Nou dan is het wel tijd om het los te laten hoor ipv wrokkig te gaan zitten emmeren dat je hem voorlopig niet wil zien.

maandag 9 augustus 2021 om 14:57
Sommige mensen hebben daar geen uitgebreid gesprek voor nodig, hoor.Silvy schreef: ↑09-08-2021 11:16Er worden wel kaartjes gestuurd tussen ouders/schoonouders met ziekte of verjaardag en geïnformeerd hoe het met ze gaat maar herken niet dat er uitgebreid gepraat wordt over familie zodat er een rot-opmerking gemaakt kan worden out of the blue. Dan moet een gesprek toch al ergens begonnen zijn over diegene (de zus in dit geval)?
maandag 9 augustus 2021 om 15:50
Ik zou nogmaals in gesprek gaan met de man, als het blijft schuren en dwars zitten, en uitleggen wat het met je doet en dat je daardoor moeite hebt met contact. Hop gewoon neerleggen waar het hoort en bij je eigen gevoelens blijven. Je bent verantwoordelijk voor wat je zegt, ook als je het er uitflapt, hij wist blijkbaar meteen dat het foute boel was dus dat een enkele sorry niet volstaat zal niet als een verassing komen. Misschien heeft hij er ook wat aan, iets langer stilstaan bij wat je gaat zeggen en tegen wie. Ik heb persoonlijk nogal een hekel aan het iemand laten 'voelen' dus passief agressief gedrag heb ik ook 0 geduld mee, als er iets is dan ook gewoon aankaarten als een volwassen vrouw.

maandag 9 augustus 2021 om 16:07
Ze heeft het topic gisteren avond pas geopend. Daarna heeft ze nog gereageerd, alleen vandaag nog niet. Geef haar in ieder geval even de kans in plaats van haar en haar topic meteen af te schrijven. Ze is het bovendien niet verplicht om direct op iedereen te reageren. Ze is ons niets verschuldigd.
maandag 9 augustus 2021 om 19:59
Er is haar gisteravond al door verschillende forummers gevraagd wat er dan gezegd was door schoonvader. Daar had ze toen ook al antwoord op kunnen geven, maar heeft dat niet gedaan. Zonder die informatie kun je geen zinnige reactie op haar post geven.Jufjoke schreef: ↑09-08-2021 16:07Ze heeft het topic gisteren avond pas geopend. Daarna heeft ze nog gereageerd, alleen vandaag nog niet. Geef haar in ieder geval even de kans in plaats van haar en haar topic meteen af te schrijven. Ze is het bovendien niet verplicht om direct op iedereen te reageren. Ze is ons niets verschuldigd.