Stalken

13-08-2021 09:51 32 berichten
Ik word helemaal gek van mijn ex-vriend. Het is al ruim een half jaar uit en hij blijft maar contact zoeken. Ik had hem op social media en zijn telefoonnummer geblokkeerd, ging hij me via zijn ex (waar hij weer een relatie mee heeft) berichten doorgeven. Dus ik hop, zijn ex geblokkeerd, zijn vrienden, zijn familie, iedereen die ook maar iets met hem te maken heeft heb ik geblokkeerd.
Hij is toen midden in de nacht naar mijn huis gereden (ruim een uur rijden) om een plantje voor mijn deur te zetten die ik hem ooit heb gegeven. Ik heb daar niet op gereageerd in de hoop dat dat de laatste stuiptrekking was. Nou kreeg ik een paar dagen geleden een email van hem, ik was hem vergeten te blokkeren op de mail omdat we bijna nooit mailden met elkaar. Hij dacht dat hij misschien een soa had en liet zich testen, en deelde mee dat ik hem niet op de mail mocht blokkeren want hij wilde de uitslag nog doorgeven over twee weken.
Nou interesseert het me nog minder dan niks of zijn piemeltje eraf rot of niet, en wie daar wel of geen last van zou hebben, dus hop, geblokkeerd en zelf een afspraak met de huisarts gemaakt.

Voor de zekerheid heb ik maar melding gemaakt bij de politie want dit begint toch wel op stalken te lijken. Ik word hier ontzettend boos van en heb de neiging hem met een honkbalknuppel in z'n nek te slaan als hij hier nog een keer voor de deur staat. Niet dat ik die heb hoor, maar ik ben ondertussen zo gefrustreerd dat hij me niet met rust laat dat ik er agressieve gedachten van krijg. Heb verdorie niet eens een jaar een relatie gehad en dan nog een half jaar gezeik, ben er zo klaar mee.

Wat kan ik nog meer doen? Wat zouden jullie doen als zo iemand ineens weer voor je neus staat?
Negeren. Blijven negeren. Zo lang het hier bij blijft tenminste. En een logboekje bijhouden van wat hij allemaal doet. Dan kun je daar mee naar de politie als het erger wordt. Maar het zijn maar een paar acties in een half jaar toch?
Je doet het precies zoals het moet.
Negeren, nergens op reageren, iedereen blokken die namens hem contact met je zoekt.

Melding bij de politie gedaan, ook heel goed. Hem dit NIET meedelen.

Leg een dossier aan van de contactmomenten. Kan gewoon in een schriftje, datum, tijdstip en manier erbij. Politie kan na genoeg dossieropbouw bij hem langs gaan voor een stop- gesprek.

Succes hoor, het is niet best, zulke mensen. Je hebt er goed aan gedaan het uit te maken!
Ik heb ook een ex waar ik maar niet vanaf kwam. Er zijn een aantal dingen die je kan doen;

- Blijf in gesprek met de politie. Je kan hen vragen hem op te bellen of langs zijn huis te gaan om hem te laten stoppen en door te geven dat je ander aangifte van stalking doet. Ik weet niet precies hoe dat in zijn werk zou gaan als je niet in dezelfde plaats woont.
- Laat melding op je huis zetten, je weet nooit wat zo’n gek doet. Als ik in die periode 112 zou bellen beoordelen ze dus niet aan de telefoon hoeveel spoed en prio het heeft maar komen ze gelijk.
- Wat jou aangedaan wordt is stalking en veroorzaakt je gevoelens. Probeer deze in dat perspectief te zien en probeer je agressie te laten zakken. Het levert je niets op en het vreet aan je en blijft je lang bij.

Sterkte hoor. Heb er zelf heel lang mee gezeten. Het voelt zo onveilig.
Ik vond de politie in eerste instantie wat overdreven maar heb het toch maar gedaan, idd om melding op mijn huis te zetten zodat mocht ik bellen ze gelijk actie ondernemen. Ik woon in een piepklein dorpje waar niet zo snel politie is.

Ik schrok ook dat ik er zo boos van word, ik ben helemaal geen agressief persoon. En inderdaad gaat het vreten en mijn gedachten overheersen, naar elke auto of bus kijken of hij het niet is.

Je zou ze toch wat, die rare kwiebussen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je een goede band met de buren hebt, maar misschien kun je hen ook vertellen dat je wordt lastig gevallen.
Bimi schreef:
13-08-2021 10:06
Ik weet niet of je een goede band met de buren hebt, maar misschien kun je hen ook vertellen dat je wordt lastig gevallen.
Ja daar heb ik inderdaad over nagedacht, misschien moet ik dat maar doen. Dan kunnen ze iig doorgeven als hij hier is geweest en ik er niet was ofzo. Of iig niet de deur van het appartementencomplex voor hem opendoen.
Deze man houdt zich niet meer aan de afspraken die gelden, namelijk dat je altijd aangekondigd langs komt, of met goede intenties contact zoekt. Dat maakt het onveilig. En dat laat je naar iedereen loeren. Want er is iemand die kwaad in de zin heeft en die je weet te vinden, ook al lok je helemaal niets uit op dit moment.

Goed van die melding op je huis. Dat geeft je rust.
TjeetjeMina schreef:
13-08-2021 10:05
Ik vond de politie in eerste instantie wat overdreven maar heb het toch maar gedaan, idd om melding op mijn huis te zetten zodat mocht ik bellen ze gelijk actie ondernemen. Ik woon in een piepklein dorpje waar niet zo snel politie is.

Ik schrok ook dat ik er zo boos van word, ik ben helemaal geen agressief persoon. En inderdaad gaat het vreten en mijn gedachten overheersen, naar elke auto of bus kijken of hij het niet is.

Je zou ze toch wat, die rare kwiebussen.
De politie neemt stalken doorgaans niet zo erg op. Het is alleen maar goed dat je het al gemeld hebt.

Logisch ook dat het aan je vreet, je hebt daar helemaal geen zin in. Blijf hem negeren, hoe vervelend hij ook doet.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Quaintrelle schreef:
13-08-2021 10:29
De politie neemt stalken doorgaans niet zo erg op. Het is alleen maar goed dat je het al gemeld hebt.
Onzin. 2 jaar geleden werd mijn (thuiswonende) dochter van toen 19 gestalkt. En toen we contact opnamen met de politie is daar direct actie op ondernomen.
TjeetjeMina schreef:
13-08-2021 10:08
Ja daar heb ik inderdaad over nagedacht, misschien moet ik dat maar doen. Dan kunnen ze iig doorgeven als hij hier is geweest en ik er niet was ofzo. Of iig niet de deur van het appartementencomplex voor hem opendoen.
Zeker doen. In principe hoor je natuurlijk niet open te doen voor mensen die niet voor jezelf komen, al is het maar in het kader van de veiligheid van iedereen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Quaintrelle schreef:
13-08-2021 10:29
De politie neemt stalken doorgaans niet zo erg op.

Dat is echt niet waar, zeker als het om een vrouw alleen gaat nemen ze dat heel serieus. Er is tegenwoordig ook een wet tegen stalking, het is een misdrijf.
vivapimpelmees schreef:
13-08-2021 10:42
Onzin. 2 jaar geleden werd mijn (thuiswonende) dochter van toen 19 gestalkt. En toen we contact opnamen met de politie is daar direct actie op ondernomen.
Bij mij ook super serieus. Heeft voor mij onwijs geholpen en heb veel te lang gewacht. Laat ze hem bellen/bezoeken TO. Je hoeft dit niet te tolereren, of hij er nou wekelijks staat of om de zoveel tijd; opzouten met die gast.

Die woede houd je lang bij je meid. Praat er over met familie of vrienden, dat lucht op.
Je kan ook een briefje voor je buren ophangen zodat niemand meer open doet. Hoef je nog niet eens je naam onder te zetten.

“Beste buren, ik heb last van een stalkende ex partner. Willen jullie de deur niet open doen voor onbekenden? Bedankt!”

Desnoods plak je zijn foto eronder. Fuck hem.
Verander je mailadres, wachtwoorden en telefoonnummer. Jij kan bijvoorbeeld wel zijn telefoonnummer blokkeren, maar hij kan zo een nieuw telefoonnummer aanvragen en jou weer bereiken op jouw nummer die bij hem bekent is. Zoals hij dus eigenlijk al deed, via zijn ex.

Stel inderdaad wat mensen op de hoogte die jij vertrouwd. Zodat je er niet alleen mee rondloopt en even kan ventileren als er weer iets gebeurt is. Bij gevaar natuurlijk direct de politie/112 bellen.

Noteer alles, zo bouw je een dossier tegen hem op. En bewaar eventuele berichten via app of mail als bewijsmateriaal.

Heeft hij sleutels van je huis gehad? Misschien verstandig om deze ook te laten vervangen.

Ik weet helaas uit ervaring hoe jij je voelt. Sterkte.
Ik heb denk ik al 25 jaar hetzelfde telefoonnummer en emailadres, ik heb niet zoveel zin om dat te gaan veranderen voor zo'n idioot. Mocht hij nou nog meer gaatjes vinden en idd met andere telefoonnummers of emailadressen contact opnemen dan ga ik dat wel doen. Mijn sleutels heb ik al ruim een jaar weer terug, nadat hij het had uitgemaakt (knipperlicht yay) dus daar maak ik me niet direct zorgen om.

Ik heb een aantal vrienden die van de situatie afweten, een van de meiden ken ik via hem, en omdat zij met mij omgaat word ze volledig uitgekotst door zijn omgeving omdat hij allemaal rare praatjes over ons vertelt. Dat is wel sneu, en jammer ook dat andere mensen niet zien hoe hij in elkaar steekt en wat hij doet.

Heb net lekker even een uur gezwommen, dat hielp wel.
Ohja, voor de mensen die de politie hebben ingeschakeld in zo'n zelfde situatie; wat deden zij en hoe heeft je dat geholpen?
TjeetjeMina schreef:
13-08-2021 13:56
Ohja, voor de mensen die de politie hebben ingeschakeld in zo'n zelfde situatie; wat deden zij en hoe heeft je dat geholpen?
Ik weet da tals je een logboekje aanmaakt en dat doorgeeft aan de politie, zij langs kunnen gaan, hem kunnen bellen of een brief kunnen sturen met de sommatie te stoppen met zijn gedrag. Dat stop-gesprek word ook in het dossier opgenomen.
Stopt het dan niet, dan kun je aangifte doen en wellicht een contactverbod op laten leggen.
RikM schreef:
13-08-2021 11:02
Dat is echt niet waar, zeker als het om een vrouw alleen gaat nemen ze dat heel serieus. Er is tegenwoordig ook een wet tegen stalking, het is een misdrijf.

Precies. Politie neemt het wel serieus op. In mijn geval zijn ze ook een (heel stevig) gesprek aangegaan, met daarin de consequenties aan hem uitgelegd als hij niet zou stoppen. Dat heeft gelukkig geholpen. Hebben ze jou dat niet aangeboden?
Een stop gesprek maar telefonisch want ik vond het sneu voor zijn nieuwe vriendin die een verse baby met hem had. Dat heeft geholpen, de directe berichten aan en over mij zijn min of meer gestopt (ik word wel indirect nog aangehaald). Hij haalt nog wel dingetjes uit, benadert mijn ouders of zielige berichten online om ’medelijden te krijgen.

Bij stalken stelde ik me altijd iets anders voor, iemand die achter je aan loopt bij de super en je overal achtervolgd. Het heeft lang geduurd voordat ik erkende en zag hoe de vork in de steel zat en dat heeft me onnodig lang heel ongelukkig gemaakt. Er was bij mij ook sprake van smaad en laster, ik gun hem echt het licht in zijn ogen niet meer.
vivapimpelmees schreef:
13-08-2021 10:42
Heel fijn voor jullie, maar zo werkt dat dus niet altijd. Vaker niet dan wel. Soms met hele nare gevolgen.
Helaas.

Maar bij niet melden gebeurt er sowieso niets.
Doreia* schreef:
13-08-2021 14:04
Ik weet da tals je een logboekje aanmaakt en dat doorgeeft aan de politie, zij langs kunnen gaan, hem kunnen bellen of een brief kunnen sturen met de sommatie te stoppen met zijn gedrag. Dat stop-gesprek word ook in het dossier opgenomen.
Stopt het dan niet, dan kun je aangifte doen en wellicht een contactverbod op laten leggen.
In ons geval is de wijkagent bij hem thuis langs gegaan. En hij heeft een winkelverbod gekregen omdat hij haar steeds lastig viel op haar werk.
TjeetjeMina schreef:
13-08-2021 13:56
Ze deden helemaal niets concreet bij mijn zus en ze zit in een lotgenotengroep en daar ook alleen maar hele nare verhalen van exen die hen gewoon niet met rust laten en niemand die er echt iets mee doet en kan.

Ik vind ook dat je het moet melden en ik zou hem juist wel duidelijk maken ( zo'n stopgesprek of brief) dat je wil dat het nu stopt en anders maatregelen gaat nemen en dat je het gemeld hebt. Maar ik denk dat de juigberichten mbt actie vanuit de wet echt niet realistisch zijn mbt de meeste meldingen.
brown22 schreef:
13-08-2021 12:04
Verander je mailadres, wachtwoorden en telefoonnummer. Jij kan bijvoorbeeld wel zijn telefoonnummer blokkeren, maar hij kan zo een nieuw telefoonnummer aanvragen en jou weer bereiken op jouw nummer die bij hem bekent is. Zoals hij dus eigenlijk al deed, via zijn ex.

Stel inderdaad wat mensen op de hoogte die jij vertrouwd. Zodat je er niet alleen mee rondloopt en even kan ventileren als er weer iets gebeurt is. Bij gevaar natuurlijk direct de politie/112 bellen.

Noteer alles, zo bouw je een dossier tegen hem op. En bewaar eventuele berichten via app of mail als bewijsmateriaal.

Heeft hij sleutels van je huis gehad? Misschien verstandig om deze ook te laten vervangen.

Ik weet helaas uit ervaring hoe jij je voelt. Sterkte.

Helaas ook bekend hiermee,idd precies wat hierboven mooi omschreven is.

Wil je van je ex-stalker afkomen TO,
Alles nieuw nemen, je doet dit niet voor hem maar voor je eigen gemoedsrust.

en ook slim om een camera voor je deur te plaatsen, een die hij niet zo snel opmerkt.

Heel veel kracht toegewenst!
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
RikM schreef:
13-08-2021 11:02
Ze heeft gelijk, uit eigen ervaring en mijn omgeving en verhalen, ongeacht je situatie met Kind of alleen.

Het concept is Dossier opbouwen, zelfs advocaten kunnen niets juridisch alleen als de stalker fysiek aan je zit of je zwaar gaat intimideren in het openbaar.

De politie kan alleen een stop gesprek houden.

en als je even wat meer verdiept, heeft een wet aanemen weinig te maken met de uitvoering.

Kijk maar naar,( die twee vrouwen waarvan ik weet dat ze door hun hoofd zijn geschoten)
Na meerdere malen politie te hebben ingeschakelt.
Zijn nou niet echt voorbeelden van goed aanpakken en vervolgen.

Het programma Stalken op sbs6 is, duidelijk te zien dat Slachtoffers van Stalken vaak machteloos zijn.
En overgeleverd zijn aan de aanpak van de politie en dat is vaak Nonchalant.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven