Ziggo stopt met analoge radiovraag.

27-07-2021 23:24 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag bericht gekregen dat Ziggo over een maand stopt met analoge radio.

Ik ben iemand die nog radio luistert met een radio aangesloten op de analoge coaxkabel.

Nu zijn er maar een paar opties: terug naar heel vroeger met een antenne via de lucht. Of radio via de tv, dat heb ik liever niet. Of DAB+ kopen, maar mijn radio doet het nog prima.

Of de radio verbinden met een optische kabel op de digitale tv ontvanger die ik van Ziggo heb.

Alleen als ik dat doe krijg ik dan nog wel geluid uit de boxen vd radio of gaat het dan via de tv?

En andersom: als ik tv wil kijken krijg ik dan wel geluid uit de tv of gaat de radio als sounbar functioneren en komt het geluid daar vandaan?

En is het makkelijk om met de digitale ontvanger te switchen tussen tv en radio? En om de radiozenders te instaleren.

Die optische kabels zijn niet goedkoop, vandaar dat ik het eerst liever vraag. Op de site van Ziggo zelf kom ik er niet uit.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Ceder schreef:
30-07-2021 17:49
Ik denk dat dit ding alles kan wat je zou willen: dab+, internetradio en dat gewoon in je stereo geplugd dus wel volwaardig geluid.
Voor E100,- is iedereen blij.

https://www.conrad.nl/p/dual-ir-3a-inte ... er-1373414

Als ik op de link klik, zie ik een koelkast?
Ozo.
hallekie schreef:
30-07-2021 18:11
Als ik op de link klik, zie ik een koelkast?
Daar kun je tegenwoordig ook steeds meer dingen mee.

Deeplinks bij conrad is iets mee. Www.conrad.nl (vast ook andere sites) en dan zoeken op :

Dual IR 3a dab+ fm bluetooth internetradio

Ziet er zo uit:
Afbeelding
Cateautje schreef:
29-07-2021 19:29
Op mijn radio/tv kastje dat op de tv staat. Dat kastje is verbonden met de modem.
Wat zou ik graag willen weten wat voor kastje dat is en of dat naar de antenne in gaat van een FM radio, of dat dit gewoon een audio kabel is die een versterker in gaat, al dan niet tulpstekkers of spdif.
Nova66 schreef:
31-07-2021 17:19
Wat zou ik graag willen weten wat voor kastje dat is en of dat naar de antenne in gaat van een FM radio, of dat dit gewoon een audio kabel is die een versterker in gaat, al dan niet tulpstekkers of spdif.
Geen verstand van.
:facepalm:

Weer eens die klassieker.
"Pfff, weten jullie dat niet? Ik weet het veel beter!"
"Oh, ok. Hoe zit het dan precies?"
"Eh, ja, eh, eh, [ontwijkend en onduidelijk verhaal]"
" Oh, ok. Je weet het dus helemaal niet. Zeg dat dan, of nog handiger wellicht: zeg niets."

Hoe het wel zit:
Zowel KPN als Ziggo bieden geen analoog radiosignaal meer aan (zover ik zie). De oplossing voor aansluiting op analoge stereo-systemen is door een kastje (voor de nerds: een digitaal-analoog-converter). Digitaal signaal gaat erin (Ziggo: coax. KPN: UTP) en analoog komt eruit (Ziggo: ook coax, geen tulp. KPN weet ik niet).
Het kastje moet altijd op de tv aangesloten zijn om een zender te kiezen: bijvoorbeeld kanaal 6 is SBS6 (tv dus) en kanaal 613 is radio Veronica.
Bij Ziggo moet vervolgens je tv aan blijven staan om radio te luisteren; bij zowel Ziggo als KPN kan hij daarna weer uit, maar de tv moet wellicht weer aan om hem handig op een andere radiozender te zetten. Misschien kun je het ondervangen met een papieren lijstje ernaast met welk kanaalnummer welk radiostation is, maar volgens mij ga je zonder tv aan te zetten "blind" zappen: 6-1-3, en dan hopen dat je geen typfout maakt.

Behoorlijk onhandig vind ik, daarom pleit ik voor mijn eerdere oplossing: een apparaat dat zowel dab+ kan als internet-radio, dat gewoon een eigen schermpje heeft en (niet gecontroleerd) ook gewoon een tulp-uitgang. Zie eerdere post.

Voor hoog-bejaarden zonder stereo zou ik een los dab+ radiotoestel kopen (met geïntegreerde luidsprekers zeg maar)
anoniem_658ddd2dacf57 wijzigde dit bericht op 01-08-2021 08:23
1.69% gewijzigd
Wat een dom geklets weer. Echt hoor!!
Meer info:

https://forum.kpn.com/internet-9/is-het ... ren-457224

https://www.kpn.com/televisie/installer ... -radio.htm
Nu de meerwaarde van Ziggo steeds meer afbrokkelt met het stopzetten van alles wat analoog is en het uitzenden vd F1 en het vaak storen van tv zenders en het elk jaar duurder maken van hun abonnement,denk ik dat ik alles bij KPN, waar ik nu goed werkend glasvezelinternet heb onder te brengen.

Dan blijft de radio alsnog via de ether of kan ik de opties van Ceder proberen.
Optische kabel niet goedkoop?
Voor €2,49 heb je een prima kabel van een meter;
https://www.allekabels.nl/optische-kabe ... kabel.html

Dat was mijn oplossing; deze zit tussen mijn settopbox en versterker. De TV hoeft alleen aan om te zien welke zender ik wil en kan daarna uit.
lulletjerozenwater schreef:
31-07-2021 23:52
Optische kabel niet goedkoop?
Voor €2,49 heb je een prima kabel van een meter;
https://www.allekabels.nl/optische-kabe ... kabel.html

Dat was mijn oplossing; deze zit tussen mijn settopbox en versterker. De TV hoeft alleen aan om te zien welke zender ik wil en kan daarna uit.
Klopt: tv kan weer uit na het wisselen van radiostation. Ik pas mijn post even aan.
Mutsje78 schreef:
31-07-2021 23:00

Dan blijft de radio alsnog via de ether of kan ik de opties van Ceder proberen.
Je kunt, zoals het er nu uitziet, nog jaren vooruit via de analoge ether. Al zijn er al buurlanden die het uitgeschakeld hebben en alleen nog DAB+ hebben.

https://tweakers.net/nieuws/155798/npo- ... twerk.html
Cateautje schreef:
31-07-2021 17:47
Geen verstand van.
Nee dat blijkt, zie ook Ceder zijn antwoord.
Laat Ziggo in godsnaam stoppen met dit onzalige plan. Het fijne is dat vrijwel iedereen een mooie stereo installatie heeft, en FM voorziet in goed geluid.
Ik belde vandaag met Ziggo, en een meisje van de klantenservice gaf toe dat het haar emotioneerde. Heel veel ouderen komen er niet uit. De tv aanzetten om radio te luisteren, hoe onzalig vinden ze dat plan.
Zelf heb ik een internet radio via WIFI, Als de WIFI verbinding wegvalt heb ik na de uitval geen radio meer. Zomaar is het dan stil. DAB? Onder de douche valt het geluid weg als ik de douchslang al beweeg.
Laat Ziggo het niet doen. De kabel is aangelegd om ons te bevrijden van al die antennewouden op de daken. Nu moeten we weer terug naar allemaal stomme antennes voor iets wat ooit goed werkte.
En...ze gooien hun eigen ruiten in. Straks krijg ik snelle data via de ether, en heb ik voor tv, radio, internet en bellen geen kabel meer nodig, als 5G goed uitpakt. Ik zou mijn dienstverlening juist goed houden.
Tenslotte: FM in de ether moet echt blijven. Je kan met je transistor radio naar het strand, een radio is niet duur, en je batterijen gaan maanden mee. Ga jij eens naar het strand met je mobiel op Spotify. Een berg data weg, je batterij zo leeg, en geluid uit 2 dopjes. Niet alles wordt opgelost door moderne technologie.
Ik heb de toegestuurde antennedraad geprobeerd, het lijkt goed te gaan, geen storingen. Vanaf 31 augustus ga ik dat dus definitief gebruiken.

Het blijft stom dat Ziggo met de radio coax moet stoppen vanwege regeltjes of iets in de wet vd overheid. Dat had ik begrepen uit het bericht wat ik van Ziggo kreeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven