Accomodaties Tsjechië

11-06-2021 13:26 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben geïnteresseerd in hoe goede accomodatie aangeboden wordt in Tsjechië. In Noorwegen hebben we een rondreis gemaakt door in hytter op campings te slapen. Maar in Engeland daarentegen zijn er bijna geen campings met trekkershutten oid te vinden :) . In Ierland reis je gemakkelijk rond in B&B's naar in Frankrijk gaan we graag in huuraccomodaties op campings.
Hoe zit dat in Tsjechië? Kun je daar het beste in B&B's slapen? Of vakantiehuizen / appartementen? Zijn er veel campings met goede huuraccomodaties?

Heel graag hoor ik het! Ik zie door de bomen het bos niet meer als ik Google....

Verder zijn trouwens alle Tsjechie tips van harte welkom. WIj houden wel van een beetje natuur: water(vallen), bossen, mooie wandelingen, bergen, wat sportieve bezigheden als kayakken, canyoning, zwemmen, klimmen enz. Weet iemand of dat ook tot de mogelijkheden in Tsjechie behoort? Dus.... roep maar. Welk gebied moeten we gaan zitten?

Praag (als het bereikbaar is vanuit accomodatie) staat op de wenslijst.
Ik heb de accommodatie destijds bij Airbnb en Booking.com geboekt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ah. Airbnb ging ook goed? (Ik heb eenmaal een slecht ervaring gehad en blijf wat huiverig...)
Praag is schitterend, zeker doen.
Het Reuzengebergte in het noorden is een van de mooiste streken met talloze wandelpaden en toeristische plaatsen zoals Harrachov.

Als je Praag links laat liggen ga dan naar Olomouc. Een unesco werelderfgoed wat veel mooier is dan Praag en met amper toeristen. De prijzen liggen er erg laag. Olomouc ligt ca. 225km ten oosten van Praag.

Wil je wat minder ver rijden, oriënteer je dan eens op sumava nationaal park.
In deze regio liggen Ceske Budjovice en het schitterende Cesky Krumlov. Er is een groot meer, het Lipno meer, ook een leuke bestemming.

Vergeet ook Karlovy Vary (Karlsbad)niet, helemaal in de westpunt.

De afstanden in Tsjechië zijn relatief groot, het land is ca. 2,5 keer zo groot als Nederland. Houdt er ook rekening mee dat je een vignet nodig hebt voor de snelwegen. Direct verkrijgbaar bij de pompstations net over de grens met CZ. Duur is het niet maar niet verkrijgbaar bij de ANWB of überhaupt in NL.
Oh ja, ca. 27CZK is één euro zo ongeveer.

Veel plezier, je zult er geen spijt van krijgen!
purple1973 schreef:
11-06-2021 14:28
Ah. Airbnb ging ook goed? (Ik heb eenmaal een slecht ervaring gehad en blijf wat huiverig...)
Airbnb gaat bijna altijd goed, als je maar begrijpt dat dit iets heel anders is als je geregelde Corendon all-inclusive.
Aibnb betekent dat je duidelijk moet kunnen communiceren, ook in andere talen, en dat je met gewone mensen te maken krijgt.
Het vergt een actieve houding en wat begrip.
jo12345 schreef:
11-06-2021 15:18
Airbnb gaat bijna altijd goed, als je maar begrijpt dat dit iets heel anders is als je geregelde Corendon all-inclusive.
Aibnb betekent dat je duidelijk moet kunnen communiceren, ook in andere talen, en dat je met gewone mensen te maken krijgt.
Het vergt een actieve houding en wat begrip.

Dat valt allemaal wel mee in mijn ervaring. Je huurt gewoon een huisje/appartement. 90% van de verhuurders verhuren aan de lopende band en dat gaat nauwelijks anders dan inchecken in een hotel, makkelijker nog want alles is al geregeld via het platform van air bnb. Het is alleen sleuteloverdracht.
Parella schreef:
11-06-2021 16:19
Dat valt allemaal wel mee in mijn ervaring. Je huurt gewoon een huisje/appartement. 90% van de verhuurders verhuren aan de lopende band en dat gaat nauwelijks anders dan inchecken in een hotel, makkelijker nog want alles is al geregeld via het platform van air bnb. Het is alleen sleuteloverdracht.

Eens. Soms is er een sleutelkastje en zie je de verhuurder niet eens.

Ik vond Brno ook een interessante stad, met een groot gangenstelsel onder het historische centrum.
Dank, Polderbewoner! Heel nuttige tips; ik zit vanalles aan te krassen op mijn kaart.

Himalaya, een all inclusief ben ik nog nooit geweest. Wij zijn juist erg makkelijk en t onderkomen is voornamelijk voor de overnachting. Overdag trekken we er altijd op uit. Dus nee, ik ben geen verwende prinses ofzo. Maar ervaring met airbnb was gewoon niet tof. En daarom daarna altijd gekozen voor een andere manier....
Huh? Iemand anders had het over all inclusive hoor :)

Ik begrijp ook niet wat ze zegt over ‘je hebt een actieve houding nodig voor Airbnb en moet kunnen communiceren in andere talen’.

Je boekt alles via het platform en krijgt instructies over de sleuteloverdracht. En ja, dat is dan vaak in het Engels. Maar je gaat naar een ander land, dus ik denk dat je ook niet mag verwachten dat iedereen Nederlands spreekt.. :P
Ik heb ook een Airbnb ervaring, maar was echt een heerlijke plek.
Wel een met speelgoed voor kinderen ed dus je moet het niet erg vinden dat er ook gezinnen zouden kunnen zijn. Het is absoluut geen animatie/kinderopvang plek, het is een heel kleinschalig appartementencomplexje in een oude boerderij aan een beekje. Maar het zou best kunnen dat er een kindje langs komt rennen als je in de tuin een boekje leest, dus dat moet je niet erg vinden.

Vlakbij Cesky Krumlov ligt het.
https://abnb.me/nC6OoSPl3gb

Verder vind ik Tsjechië een heerlijk land. niet zo overdreven toeristisch als Frankrijk of Italië, maar je rijdt er net zo gemakkelijk heen. Ik vind het er heerlijk! Mooie natuur, vriendelijke mensen, aantal mooie steden. Niks meer aan doen :thumbsup:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Och, oprechte excuses Himalaya. Jouw nick kwam vást omhoog zetten omdat ik zo heul graag nog eens naar Tibet zou gaan :) . Sorry! (En ik word er soms zo moe van dat mensen zo kattig reageren..... Door een iets onhandig opgeschreven zin denk men je meteen in een hokje te plaatsen, je te kennen en je daar op aan te vallen. Je moet je woorden soms zó wegen om niet meteen het hele forum over je heen te krijgen. Manman.)

Dank Lux, voor je bericht! Lijkt érg leuk en fijn om enthousiasme te lezen :)
Nog even een nabrander :-D

Campings in Tsjechië zijn er genoeg en ook erg goedkoop. Echter zelden met huuraccommodaties en al helemaal geen trekkershutten ofzo.
Plenty hotelkamers, appartementen of huisjes te huur via booking.com, airbnb, homepage enz enz. Niet duur.

Wij zaten in Liberec in een prachtig appartement. Wel wat stadslawaai, maar zo fijn om 's avonds veel restaurantjes te hebben om uit te kiezen en om een supermarkt op wandelafstand te hebben! Huisjes midden in de natuur is altijd heel fijn, maar dit was ook wel eens lekker.

Liberec is een mooie uitvalsbasis voor dagtochten naar Boheems Paradijs, het Reuzengebergte, Tsjechisch Zwitserland en Praag. De natuur in de eerste drie genoemde omgevingen is prachtig!! Veel gewandeld, maar er is ook veel op gebied van kanoën, kajakken, raften, mountainbiken, Via Ferrata klimmen enz enz te doen! De Tsjechen werken eraan om het toerisme voor hen te laten werken!! Hier en daar missen ze nog wat efficiëntie, duidelijkheid en vriendelijkheid maar dat komt wel. Nog veel grijze, oude en lelijke flatgebouwen uit het communistische tijdperk, maar gelukkig knappen ze de prachtige gebouwen van rond 1900 weer op. Nu de boel nog wat netter en smaakvoller maken in de dorpjes en het is helemaal prachtig!!
Buiten de nationale parken is het landschap niet zo heel fraai en is het wat saai rijden....
purple1973 wijzigde dit bericht op 13-08-2021 23:32
0.26% gewijzigd
Oh ja, en lang niet iedereen is de Engelse taal machtig! Ook toegangsborden, infobordjes, rondleidingen, menukaarten enz enz zijn in het Tsjechisch.... Geeft wel weer dat leuke gevoel van echt in het buitenland te zijn, tezamen met de Tsjechische kronen ;)
purple1973 schreef:
13-08-2021 23:31
Oh ja, en lang niet iedereen is de Engelse taal machtig! Ook toegangsborden, infobordjes, rondleidingen, menukaarten enz enz zijn in het Tsjechisch.... Geeft wel weer dat leuke gevoel van echt in het buitenland te zijn, tezamen met de Tsjechische kronen ;)
Wij hebben toen ook een wandeling gemaakt, kwamen in een klein restaurantje waar niemand Engels sprak. Maar wat aangewezen op de kaart en bij een andere tafel. Het was zo goedkoop dat we ons er geen buil aan zouden vallen als we het niet lekker vonden. :)
Hahaha, ja dat dus :)
purple1973 schreef:
13-08-2021 23:27
Nog even een nabrander :-D

Campings in Tsjechië zijn er genoeg en ook erg goedkoop. Echter zelden met huuraccommodaties en al helemaal geen trekkershutten ofzo.
Plenty hotelkamers, appartementen of huisjes te huur via booking.com, airbnb, homepage enz enz. Niet duur.

Wij zaten in Liberec in een prachtig appartement. Wel wat stadslawaai, maar zo fijn om 's avonds veel restaurantjes te hebben om uit te kiezen en om een supermarkt op wandelafstand te hebben! Huisjes midden in de natuur is altijd heel fijn, maar dit was ook wel eens lekker.

Liberec is een mooie uitvalsbasis voor dagtochten naar Boheems Paradijs, het Reuzengebergte, Tsjechisch Zwitserland en Praag. De natuur in de eerste drie genoemde omgevingen is prachtig!! Veel gewandeld, maar er is ook veel op gebied van kanoën, kajakken, raften, mountainbiken, Via Ferrata klimmen enz enz te doen! De Tsjechen werken eraan om het toerisme voor hen te laten werken!! Hier en daar missen ze nog wat efficiëntie, duidelijkheid en vriendelijkheid maar dat komt wel. Nog veel grijze, oude en lelijke flatgebouwen uit het communistische tijdperk, maar gelukkig knappen ze de prachtige gebouwen van rond 1900 weer op. Nu de boel nog wat netter en smaakvoller maken in de dorpjes en het is helemaal prachtig!!
Buiten de nationale parken is het landschap niet zo heel fraai en is het wat saai rijden....
Kijk, leuk! Dus ik begrijp dat je het wel fijn hebt gehad?
Het is een prachtig land. Vriendelijkheid verschilt erg per regio. Bohemen schijnt wat stugger te zijn, Moravië en Silezië een stuk vriendelijker. Maar dat heb je hier in NL ook.
En? Ga je komend jaar weer terug? :)
Ja, dat zal best eens kunnen.... dat de Bohemen regio wat stugger is. Mss ook minder toeristisch?

We hebben het inderdaad hartstikke fijn gehad!

We gaan graag ieder jaar ergens anders heen, dus we zullen de eerste jaren denk ik nog niet weer terug komen in Tsjechië. Maar vast en zeker dat we nog wel eens terugkomen. Prachtige natuurgebieden om te wandelen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven